Flere rejsetips om Asien

Læs mere om rejser til Asien

udsigt over Damascus, fra det bjerg, hvor beboerne tager op om aftenen og drikker kaffe og the
Birgitte Rasmussen
Horsens
30. nov. 2010

10 skønne dage i Mellemøsten, Damascus

Min fantastiske oplevelse af Damascus og at have en fantastisk oplevelse af mellemøstens skik og gæstfrihed og opleve mystikken ved at være i et land der er så anderledes end Danmark.Øjnene kunne næsten ikke blive mættet ved synet af en by der på engang er vældig moderne, men samtidig meget gammeldags. Skulle være en af de ældste byer der er ca 5000 år gammel
Solnedgang ved middelhavet

10 skønne dage i Damascus.

Vi var 3 arbejdskollegaer, der tog 10 dage til Damascus.- Den ene af os havde den fordel, at hun kunne tale arabisk flydende. Da vi ankom til lufthavnen mødte vi vores første chauffør. I de 10 dage vi var der "lavede vi aftale " med 2 chauffører, som vi fik telefonnumrene på og som vi ringede til dagen før og aftalte hvornår vi skulle afhentes og hvad vi ville se. Det er uhyre billigt at køre med taxi. En af dagene kørte vi 900 km i taxa - op nordpå i bjergene og ud til middelhavet, hvor vi så solnedgangen over middelhavet og retur til Damascus. Vi tog afsted om morgenen kl 7 og var hjemme igen kl 23 om aftenen. For denne tur betalte vi omkring 850 kr ialt.- Forinden havde vi aftalt hvor meget vi skulle betale - ca.
På denne tur fik vi rigtig kontrasterne at se , hvordan landskabet ændrede sig .Vi kørte op i frodige bjergområder, bort fra de golde områder omkring Damascus og op til området omkring Eufrat og Tigris.- for derefter at køre ud til middelhavet- hvor vi så solen gå ned. Her gik vi en tur langs promanaden i byen Tartous.. inden turen gik tilbage til Damascus.
En udendørs cafe, hvor der kunne ryges vandpibe... samtidig med at man har en fantastisk udsigt over

Kassium

Om aftenen kørte vi op på bjerget Kassium, hvor der var en pragtfuld udsigt over Damascus. Her var der både dyre restauranter ... ikke dyre efter vore danske forhold. Her var simple udendørs cafeer, hvor man kunne få the og ryge vandpibe, som var uhyre poppulær blandt unge som gamle. Her kunne man se at familier tog op,- fandt en ledig parkeringsplads- og de havde selv både medbragt mad og drikkevarer .. et rigitgt hyggeligt sted, med en god stemming.
Der er også mange parker i Damascus - og her kan man også ligesom indbyggerne søge hen om aftenen - og for ingen penge købe kaffe og the hos de udendørs sælgere der står.
Man kan også gå på isbar - mulighederne er uanede, og man får valuta for pengene.
slagterbutik i Damascus

Livet for indbyggerne begynder om aftenen

Om aftenen kan man handle ind. Damascus er som en by der altid er gang i - et "leben" dag og nat. Der er et mylder af biler. Og det er forbavsende at se så mange nye biler. En sjælden gang kan man se en gammel bil, men ellers er det er ret ny bilpark man ser,inde i Damascus. - Der er rig mulighed for at smage alverdens friskpressede frugtdrikke på de mange cafeeer. Jeg har valgt at vise et billed af en slagterbutik, da jeg blev facineret af at se hvordan alt bruges ned til mindste detalje. Man kunne også se bageren og hvodan de karakteristiske flade brød bliver bagt på sten
Den gamle bymur i Damascus

den gamle bymur

Overalt i Damascus er der rester tilbage af den århundrede gamle by.- Og på en eller anden måde kan man sige at Damascus er kontrasternes by, hvor "gammel" møder "ny" og jeg har valgt at illustrere dette med et billed af de mange biler og så den gamle bymur ... der stadig står trods den ernorme bil os den hver dag møder.
Den gamle by / og basaren

I Damascus bymidte finder man basaren og den gamle by. I basaren kan man stort set købe alt .. men man skal forhandle om prisen. - Når man er udlænding vil de forøge at få så høj en pris som mulig .. så man må langsomt forhandle sig ned til den pris man syntes er rimelig - Jeg har taget et øjebliksbilled af det myldrende liv der er i basaren.
At vandre rundt i de gamle - smalle gader i Damascus kan man undre sig over at i disse gader er det stadigt tilladt at køre bil. Der er knap nok plads til at en bil kan køre der.., men det gør både taxaerne og privatbilerne.
Et udsnit af det man kunne få, der var altid mange retter- meget salat og mere end rigeligt, når det

Maden

maden er både god og billig. Man kan få et pragtmåltid og drikkevarer ( alkoholfri ) til 3 personer for under 100 kr. Skal man have alkohol skal man fide de få speciel restauranter, hvor man kan købe dette. Det er en kulinarisk oplevelse at spise i Damascus .. Og omgivelserne er også med til at nydelsen bliver større. Blandt andet spiste vi i en restaurant hvor "bagvæggen" var en klippe, hvor der løb et vandfald ned. I andre restauranter var der springvand i midten - så jeg vil sige at der var både til øjet og til ganen. Damascus er en international / gammeldags by - hvor alle modsætninger mødes ...... men virkelig et besøg værd.

Kommentarer til rejsetippet om Asien

Lyder som et sandt mekka!

04/12 2010 Frederik
Lyder utrolig spændende, gad vide hvor lang tid der går før end at vi får en fuld rejsepakke derned. Den kunne jeg godt tænke mig at købe :-)

Et nyt uopdaget, interessant, speciel og smukt rejsemål.

04/12 2010 Jens
Rigtig god beskrivelse, lyder som en spændende oplevelse til et interessant rejsemål, som jeg selv stærkt ville overveje at rejse til i fremtiden.

spændende

04/12 2010 gitte
Får lyst til at rejse i Syrien ;)

Damascus

01/12 2010 Birgitte Rasmussen
En rejse tilbage i tiden, men samtidig en rejse i den moderne nutid.-En uforglemmelig ferie i den 5000-årig by Damascus