Flere rejsetips om Adelaide

Læs mere om rejser til Adelaide

• Kangaroo Island - must see bl.a pelikanfodring

25.08.10: Lisbeth
    Vi befinder os i byen Kingscote, en by hvor der er mulighed for at opleve pelikanfodring som der ses på videoen. Det er her på øen du får de mest fantastiske dyreoplevelser- koalaer, delfiner, possums, echinaer og kænguruer. Kør forsigtigt specielt i skumringstiden for pludselig har du en kænguru stående foran bilen.
Eventyrlig rejse til Sydaustralien...og hvad deraf kan følge
Lisbeth
Kjellerup
18. dec. 2010

Eventyrlig rejse til Sydaustralien...og hvad deraf kan følge

Australien er et land jeg nok aldrig ville have besøgt, hvis det ikke var, fordi jeg har en søster der bor i Adelaide. Det blev en fantastisk eventyrlig rejse, og medens jeg var afsted skrev jeg dagligt i min blog for at fastholde dagens indtryk og oplevelser. Det kommer mig til gode nu, hvor jeg vil give nogle erfaringer og tips videre som andre forhåbentlig kan drage nytte af.
Australien - kænguroernes land indeed

Valg af rejsefælle

Det er vigtigt at have en rejsefælle der matcher en, så man får mest muligt ud af rejsen - og det behøver efter min mening ikke nødvendigvis at være ens mand/kæreste hvis man har vidt forskellige ønsker til en ferie. 23 dage OZ var ikke alverden, så jeg var klar over at det ville blive meget lange og intensive dage for at få det optimale udbytte. Tilfældet ville at jeg kom i snak med en kusine der var klar på eventyr som jeg selv. Fællesnævernen for os var at vi begge var interesseret i naturen som det primære og at vi ville se og opleve så meget som muligt og indimellem komme væk fra det total turistede.

Brug meget tid på planlægning...det lønner sig

For at opnå så meget som muligt- optimale oplevelser er en god planlægning guld værd for et godt resultat. Vi lånte bøger på biblioteket, studerede forskellige udflugter og bestilte nogle af turene, tog kopier af nødvendigt materiale, gik på FDM´s hjemmeside og vi havde lagt en plan hjemmefra - en prioriteret liste der tog hensyn til begges ønsker.

Tips vedr. Sydney - charmerende by omgivet af smuk natur

Se at få købt et kombikort til byens færger, tog og busser. Det sparer tid og penge at have sådan et. Vi havde 7 dage og man kunne købe et 7 dages kombikort.

Hvis man er interesseret i at gå på Sydney Harbour Bridge er det en god idé at bestille turen hjemmefra. Man kan ikke bare impulsivt regne med at komme på den tur når man ankommer. Der er rift om at gå på den. Jeg synes, det var pengene værd at komme på broen. Man skal være i god fysisk form.
Cremorne Point vandretur- udsigt til Operahuset herfra

Scenic walks - smukke naturskønne vandreture

Sørg for at finde nogle scenic walks ture. Altså naturskønne vandreture. Der er ikke mange der går disse smukke ture - med et rigt dyreliv. Man er i byen, men er alligevel i naturen uden at være omgivet af en masse turister. Cremorne Point var en dejlig vandretur på få kilometer.
Manly - scenic walks er også en mulighed. Søg på hjemmesiden :manly.nsw.gov.au/Manly-Scenic-Walkways.html. Der kan downloades brochure hvor der angives ruter og hvor lang tid der skal afsættes til turen.
Blue Mountains - og cykelture

Blue Mountains udflugt er også et must. Vær omhyggelig med at finde den tur der passer bedst til fysikken o.s.v. Vi var på en tur hvor vi kun var ca. 20 personer og denne tur krævede at vi var godt gående. Gik bl.a. til vandfaldet Wentworth Falls.

Hjemmefra havde vi bestilt en cykeltur rundt i Sydney og det kan anbefales at se byen ´på cykel. Så kan man altid vende tilbage til noget man vil udforske lidt senere
I den kinesiske have - er der firben omkring én

Darling Harbour - Strande - og Operahuset

Darling Harbour området har sin egen charme. Prøv at gå en tur om aftenen og mærk atmosfæren. Den kinesiske have i området er også et besøg værd.

Bondi Beach - var de unge menneskers paradis. Der er andre strande vi var mere tiltrukket af:f.eks. Manly og Mackeral.

Operahuset- havde vi valgt en guidet tur i. Blev så imponeret over huset at vi fik lyst til at overvære en forestillling. Man kan være heldig at der er billetter ledige - det var vi.

Med toget Indian Pacific fra Sydney til Adelaide

Efter en oplevelsesrig tur i Sydney skulle vi videre med tog til Adelaide. Tog toget og hold da op.. det var en større oplevelse end vi lige havde regnet med. Alle pengene værd. Vi havde en kupe for os selv (standard). Bevæger man sig til spisevognen kommer man nemt i snak med alle mulige mennesker og får gode råd og tips til nye rejser. Afvekslende skøn natur undervejs. Toget holder i Broken Hills og man kan tage på en guidet tur i byen.
Langs Torreyfloden

Adelaide

En gåtur i den indre park langs Torrey floden er en dejlig flot tur Mounty Lofty Summit er et smukt udsigtspunkt der er værd at besøge.

Tag en sejltur på floden Murrey - der er busture fra Adelaide.

Strandtur - så er Christy´s Beach et super lækkert sted.

Hallett Cove – Conservation Park som ikke er turistet (endnu ?) med boardwalk. Der går tog hertil. Har en fasinerende geologisk historie for hvem det har interesse.Desuden et rigt dyre og blomsterliv.
Gangbroer er rart- så er man ikke så bange for slanger

Masser af dyreoplevelser og natur

Vi havde 5 dage på Kangaroo Island . Tit og ofte er øen kun besøgt nogle få dage. Vi kunne godt have brugt mere end de 5 dage - sagtens. Vi boede i Vivonne Bay området som er et rigtigt godt udgangspunkt at køre ud fra. Stranden er formidabel her - vi havde den næsten for os selv.
Fantasifulde postkasser på Kangaroo Island

Flinger Chase hvor man kan se newzealandske pelssæler

Bestil guidede ture og få mere insense oplevelser

Vil man se kænguroer, wallabies, possums og koalabjørne så er Hanson Bay Sanctuary naturreservat virkelig et besøg værd(om aftenen).
Vi kørte hjem om aftenen og pludselig stod der en stor kænguro foran bilen. Så et godt råd er : Kør stille og forsigtigt.

Flingers Chase skal naturligvis også opleves med de new zealandske sæler, og Seal Bay Conservation med søløver. Endvidere er der pelikaner og pingviner i Penneshaw. Men pingviner så vi nu kun 1 forkølet af . Det var ikke den rette årstid forpingviner.
Vi havde nogle gode guider og vaar altid i nogle små grupper. Det var det hele værd at have guide på.
Little Sahara

Har man lidt større børn med (og vi er nogle der stadig kan finde legebarnet frem) så skulle man tage og besøge Little Sahara (ganske tæt på Vivonne Bay). Man kan leje bobslæder lige i nærheden af Vivonne Bay på Jetty Road . Stedet hedder Kangaroo Island Outdoor Action.

Hvad en rejse kan have af konsekvenser - afsluttende bemærkninger

Kusinen min og jeg havde en som I kan forstå en fantastisk tur og vi kan kun anbefale andre at komme afsted medens man stadig har en god fysik. Især på en rejse hvor man er på egen hånd. Og for at det ikke skal være "løwn" sluttede vores eventyr med atmin kusine blev friet til efter at hun kom hjem. Længslen havde været for stor fra hendes kæreste. Jo, det var i sandhed ligesom i et eventyr.

Kommentarer til rejsetippet om Adelaide

Svar til Søren

23/12 2010 Lisbeth
Alle er glade og tilfredse. Anton og flere for den sags skyld..min lillesøster og Jesper har udtalt at det var godt at de ikke var med på den tur for det ville have været for stor en mundfuld.. for dem alt for meget faren frem og tilbage. De har ikke eventyr nok i blodet åbenbart til at gøre som min kusine og jeg. Desuden ville min kusine ikke være blevet friet til.
Måske skal jeg på en endnu længere rejse for at blive friet til ?? - om han tør !
Kærlige hilsener
til dig og din famile
fra Lisbeth

Fin beskrivelse

20/12 2010 Søren Bo Nielsen
Man får virkelig lyst til Australien efter din beskrivelse.
Men skulle du ikke ha' haft Anton med?