Tilmeld dig FDM travels nyhedsbrev

Få de bedste tilbud på rejser hver uge og vind rejser for op til 15.000 kr.

Skriv rejsetips på FDM-travel.dk

Flere rejsetips om Australien

  • Surfing på Bondi Beach

    FDM travel rejsespecialist
    (Bedømt af 2 personer)
    Kan du surfe? Jeg kan ikke... ikke rigtigt i hver fald.

    Kunne du tænke dig at prøve? Det gør ikke noget det er din første gang.
    Se hele rejsetippet
  • Sydney på to hjul

    FDM travel rejsespecialist
    (Bedømt af 3 personer)
    Jeg synes den bedste måde at opleve de fleste storbyer på er på cykel - og Sydney er ingen undtagelse.

    Vi havde valgt en guidet tur hos Bonza Bike Tours.
    Se hele rejsetippet
  • Et fugle perspektiv....

    (Bedømt af 7 personer)
    15.11.13: Hanne Primdahl
    Sydney er en kæmpe by, men mange muligheder og ikke mindst nogle "must-see" så som Opera huset, Sydney Harbour Bridge, Botanisk have og mange flere, men et sted som jeg elsker og som mange af Aussie venner ikke kender er O'bar som er en bar der ligger i CBD og let af overse hvis man ikke kender stedet.
    Se hele rejsetippet

Læs mere om rejser til Australien

Rejsetips af samme forfatter

Palace Hotel i Broken Hill
Rejsetips indsendt af:
Frederiksværk
31. marts 2009

Indian Pacific - The Adventure that spans Australia

De fleste mennesker, der har prøvet at rejse med et langdistance tog vil vide at det er en meget behagelig rejseform. Det er både hyggeligt og samtidig afslappende. Man møder mange forskellige nationaliteter, især på en rejse som min kone Else og jeg foretog i Australien for et stykke tid siden.
På vej ombord på Indian Pacific
På vej ombord på Indian Pacific

Fra Perth i vest til Sydney i øst

Vi havde bestemt os for at vi nu ville prøve at køre med tog tværs over det store kontinent fra Perth i vest til Sydney i øst. Det er en strækning på 4.352 kilometer.
Vi havde boet i Perth et par dage og da dagen kom hvor vi skulle ud på vores livs togrejse, tog vi ud til stationen i god tid og var vidner til ankomsten af de mange andre gæster, som skulle med Indian Pacific, der er navnet på toget, der tog sin første tur fra Sydney den 23. februar 1970.

Nogle var flot klædt på og andre kom som rygsækrejsende, slæbende med store rygsække.

Toget holdt allerede på perronen men skulle rangere over på et andet spor, så der var lidt at se på i ventetiden. Præcis klokken 11.30 kunne vi komme om bord og præcis klokken 11.55 satte den 663 meter lange togstamme, som bestod af i alt 28 vogne, sig i bevægelse, trukket af kun et lokomotiv, der havde en kapacitet på 4.000 hestekræfter.

Vi rejste på 1. klasse, for turen varer tre dage, så vi mente det var lidt for lang tid at sidde op og sove på et almindeligt togsæde. Vi fandt at kabinen havde alt det der var nødvendigt, både bad og toilet og dejlige sæder, der om natten blev lavet om til køjer.

Den lange togstamme snoede sig gennem Perths forstæder, som blev mere og mere spredte efterhånden som tiden gik og efter en time var vi ude på landet, hvor der var noget længere mellem husene.
Informationsmøde inden afgang
Informationsmøde inden afgang

Til minebyen Kalgorlie

Vi kørte langs med vandledningen, der leverer vand til minebyen Kalgorlie og har gjort det siden 1903. Vandledingen ligger på disse kanter over jorden, da man ikke kender til frost.

Straks efter at vi var steget på toget, blev vi orienteret om toges indretning og spisetider. Der var to tider at vælge imellem. Vi valgte det sene tidspunkt for så havde vi bedre tid til at få en sludder med vore medrejsende.
Der blev også holdt en lille reception om eftermiddagen for hver sektion i toget.

Efterhånden som toget kom længere ud på landet, blev det mere og mere øde og træerne stod noget længere fra hinanden.

Vi ankom til Kalgorlie en time forsinket, men tog alligevel turen rundt i byen mens der blev fyldt brændstof og vand på toget. Byen blev grundlagt i 1893 efter en tilrejsende ved navn Paddy Haddock fandt en guldklump på gaden og derefter kom der fart over byens udvikling. Og i dag har Kalgorlie ca. 32.000 indbyggere.

Vi ankom desværre efter mørkets frembrud og derfor fik vi ikke set så meget af byen selv om der var arrangeret en tur på et par timer. Men den blev forkortet til en time, hvor vi blev taget ud til den store guldmine ” The Superpit”, som er 280 meter dyb, 4 km lang og 1,5 km bred.

Vi kunne trods tidspunktet dog skimte de mange gamle bygninger, som byen også er kendt for og ikke mindst fik vi set en anden af byens attraktioner, nemlig hvor glædespigerne holder til. Det er den eneste by i Australien, hvor prostitution er tilladt.
Nullarbor Plain
Nullarbor Plain

Vi krydser Nullarbor Plain

Da vi omkring midnat kom tilbage til toget, var vores senge redt og vi kunne bare lade os lulle i søvn, mens toget bevægede sig ud i ørkenen.
Næste morgen var vi et godt stykk
e inde i Nullarbor Plain, en ørken der er to gange større end England.
Der er flere der fortæller at der er et rigt dyreliv med blandt andet kænguroer og den australske emu. Jeg ved ikke på hvad tidspunkt de har været her, for hverken Else eller jeg så noget til kænguroer ude i ørkenen. Det var der heller ikke nogen andre, der gjorde.

Nullarbor Plain er også kendt for at have den længste lige togstrækning i verden uden en eneste kurve. Strækningen går fra Rawlinna til Cook og er på 478 kilometer.
Sjovt skilt i byen Cook
Sjovt skilt i byen Cook

Byen Cook er belevet til en spøgelsesby

Efter at have kørt gennem dette øde område, troede man ikke man kunne komme til noget der var mere øde. Men ak, jo vi ankom til byen Cook omkring klokken 12 middag og temperaturen havde sneget sig op omkring de 40 graders varme.

Da man steg ud af toget for en kort vandring i byen, blev man mødt af flere millioner fluer. Mennesker er der ikke mange af, for byen har kun fire indbyggere, som sælger lidt souvenir samt holder lidt øje med at de ting fungere, som togene skal bruge, når de skal have vand og olie på. Der ankommer ca. 30 tog om ugen og alle stopper for at få vand og olie.

Vi gik en tur op gennem den næsten forladte by, som for få år siden havde over 300 indbyggere. Men efter at jernbanen blev privatiseret for få år siden, er byen som nævnt næsten blevet til en spøgelsesby, som da også har 110 kilometer til nærmeste asfalteret vej. Men selv om du er langt ude fra alfarvej, så fornægter den australske humor sig ikke. Vi fandt på en gammel blikplade, hvor der var skrevet følgende ”Our hospital needs your help, Get sick” Vores hospital har brug for din hjælp, bliv syg.

Vi købte et certifikat, som bevis på at vi havde krydset Nullarbor Plain. Det har følgende tekst:

Cook is a great place to visit and has a population of
• 4 people
• 2 cats
• 20 chooks
• 1 rooster
• 30 dingoes
• 3 million flies

Vi forsatte vor rejse efter en halv times ophold i en af verdens tørreste områder. Der falder ca. 250 millimeter regn om året.

Jeg gik i restauranten og fik en snak med ansvarhavende for 1. klasse afdelingen i toget, Deb Munn.
Jeg spurgte om toget aldrig havde været ude for uheld af den ene eller anden art. Hun fortalte at ugen før vi var med, måtte man afbryde rejsen mellem Broken Hill og Sydney, da sporene var skyllet væk på grund af et kraftigt regnfald. En anden gang var et godstog løbet af sporet kort før Cook og da der ikke er noget vigespor i nærheden, måtte alle passagerer sættes af og toget måtte bakke 50 kilometer tilbage mens passagererne måtte vente i 17 timer på busser fra Adelaide, som ligger ca. 800 kilometer væk.

Ellers har toget aldrig været ude for uheld, men fem til seks gange om året sker det at toget bliver forhindret på forskellige strækninger på grund af vejret.
Billeder på væggene i Mario´s Palace Hotel
Billeder på væggene i Mario´s Palace Hotel

Videre til Adelaide og Sydney

Vi ankom til Syd Australiens hovedstad Adelaide næste dag klokken ti og efter to timers pause (vi tog ikke med på tur, da vi havde været her før), forsatte vi mod endnu en ørken og mineby nemlig Broken Hill, som vi nåede lige omkring klokken 17.30.

Vi havde dog kørt gennem et noget mere frodigt område end vi havde gjort de første to dage. Her var flere store kornmarker, som bare stod og ventede på at mejetærskeren skulle komme.

Da vi ankom til Broken Hill var toget igen forsinket, så her blev der heller ikke tid til at komme rundt og få et større indblik i den ellers meget interessante by. Vi gik dog en tur på en halv time og blev enige om at vi ville vende tilbage for der var meget at se her. Broken Hill er en mineby, hvor der udvindes sølv, bly og zink.

Vi gik hen til Mario’s Palace hotel, som er gammelt. Det har været med i filmen ”The Adventures of Pricalla, Queen of the Desert” og der er malet billeder på væggene, op af trappen og på loftet.

Australierne siger at byens gader er så bredde, at hvis man have fået en genstand for meget på pubben på den ene side af gaden, så er man ædru når man når over til den anden side!

Toget forsatte nu mod Sydney, som vi skulle ankomme til næste dag klokken 9.30.

Kort efter at vi forlod Broken Hill begyndte det at blive mørkt og vi var så heldige at få en meget flot solnedgang. Næste morgen vågnede vi op til et meget grønt område, da vi var på vej ind i The Blue Mountains (De blå bjerge), Her så vi kænguroer for første gang på turen og her var et fugleliv med mange forskellige papegøjer og andre fugle, en rigtig dejlig og flot tur.

Som sædvanlig, fristes man til at sige, så var vi igen forsinket, denne gang med halvanden time. En del af forsinkelserne skyldes, at der dagen før vi kom om bord i toget, havde været en stor strejke over hele Australien på grund af at regeringen vil have at folk skal arbejde længere og uden ekstrabetaling for overtid og skiftehold.

Vi mødte mange dejlige og sjove mennesker ombord. Fra den stilige engelske gentleman, som lige havde rejst med tog i Afrika til den ældre australske ungkarl, som lige havde mistet sin mor og nu skulle ud og se ”verden”.

Helt klart en tur, som kan anbefales. Skal toget kritiseres for noget, så må det være at man ikke har fuldt styr på airconditionen.

Kjeld Nielsen

Seværdigheder
Togrejser
Klik for at bedømme dette rejsetip: 

Skriv din egen kommentar

Overskrift
Dit navn
E-mail
(Vi offentliggør ikke din e-mailadresse)
Kommentar

Læs mere om rejser til Australien

Udflugter i Australien
Rejser til Australien
Denne side er udskrevet d. 3. december 2016 fra
http://www.fdm-travel.dk/italien/gardasoeen/liste/

Ring til en rejsekonsulent på 70 11 60 11 hvis du ønsker hjælp til bestillingen eller har spørgsmål. Du kan også bestille direkte på www.fdm-travel.dk.