Flere rejsetips om Kør selv tips

Læs mere om rejser til Kør selv tips

Hume Highway - Vi kørte Sydney-Albury
Frederiksværk
2. jan. 2011

Hume Highway - Vi kørte Sydney-Albury

Da vi var på rejse i Australien havde vi lejet en bil, og vi besøgte mange steder langs Hume Highway. Et stop var Gundagai.
Landskabet er rigtigt australsk med åbne marker og masser af får. Vi skulle se The dog on the Tuckerbox (=madkasse). Der er mange historier og sange om denne hund. Så nu har jeg købt en lille bog, som fortæller om denne hund. Ved siden af er der ved at blive åbnet en forretning, som består af gamle togvogne. Her kan du købe gamle ting og sager men også malerier. Her fik vi købt et lille bitte maleri, malet af en aboriginer.
Prince Alfred Bridge

En anden ting, vi skulle se, var broen ”Prince Alfred Bridge”. Det er en gammel træbro, den blev nedlagt i 1977, da der blev bygget en moderne bro over Hume Highway. Intil 1932, da Sydney Harbour Bridge blev bygget, var Prince Alfred Bridge den længste bro i New South Wales. Nu prøver byen at få samlet penge, så de kan få renoveret den gamle bro.
Tarcutta

Næste stop var Tarcutta ( som ligger midt mellem Sydney og Melbourne), hvor der er lavet en mindemur over lastbilchauffører, som er blevet dræbt på Australiens veje. Countrysangeren Slim Dusty har været med i dette projekt.

Holbrook

Derefter tog vi til Holbrook, som vi ikke vidste meget om men der er en undervandsbåd (der er intet vand), som er museum. Der er også et gammelt hotel, som er lavet om til museum. Her var meget om en mand, hvis navn var Holbrook. Det viste sig at byen hed Germantown før 1. verdenskrig men byen ønskede ikke dette navn mere og spurgte Holbrook, som var en krigshelt, om byen måtte bruge hans navn. Det er en fin historie med masser af billeder på museet.
Skilt ved pub:Free beer tomorrow

Ettamogah Pub

Så gik turen videre til Ettamogah Pub, som ligger ved Hume Highway på vejen til Albury. Det er en rigtig skæg bygning med masser af Australsk slang.
Det startede som en tegneserie med hele den australske pub humor. I tegneserien blev lastbilen skyldet op på taget efter en oversvømmelse i 1946 og ingen gad tage den ned (ha, ha)
Den første pub bygget i 1987, senere blev der bygget en tilsvarende i Queensland.
Ned Kelly

Glenrowan

Vi nåede Glenrowan sidst på eftermiddagen.. Byen er ikke stor, så vi tog det motel, der var! Pænt og rent. Så vi gik en aftentur rundt i byen og fik set lidt om byens berømte/berygtede landevejsrøver Ned Kelly. Kan I huske det var ham, som havde en rustning på? Inden vi forlod byen næste dag, besøgte vi museet, som fortalte hans historie. Han er en af de landevejsrøvere, som er mest kendt. Han blev kun 26 år. Han blev hængt i Melbourne. Hans dødsmaske er udstillet i Melbourne old Jail.