Flere rejsetips om Melbourne

Frederiksværk
6. feb. 2011

Great Ocean Road - Australien

Alle reklamer siger Melbourne-Adelaide. Men vi skal køre den modsatte vej. Vejen blev indviet helt tilbage i 1932. Den er bygget af hjemvendte soldater fra 1. verdenskrig og arbejdsløse.
Jeg kan se at flere har skrevet om strækningen men jeg vil skrive om nogle af de oplevelser, som Kjeld og jeg havde. Vi var kommet fra Barossa Valley og Robe. Nu skulle vi køre ned langs kysten.
The blue lake

Mt. Gambier

Det første stop er Mt. Gambier, The Blue Lake City, som er South Australia’s 2. største by, den ligger midt mellem Adelaide og Melbourne. Søen leverer byens drikkevand. Den er lavet fra en vulkan og skifter mellem forskelige blå farver i løbet af året. Den er 500 m bred og 80 m dyb. Du kan køre rundt om den med flere stoppesteder
Cave Garden

Så skulle vi se Cave Garden, det er et krater, som ligger midt i byen, du skal gå ned ad flere trin. Den var før i tiden byens vandforsyning. Nu er den byens park.

Umpherston Sinkhole

Uden for byen ligger Umpherston Sinkhole. Du kan ikke se grotten før du er helt henne og den er så flot. Hullet blev dannet, da kalkstensloftet faldt sammen. Nu er jorden nede i bunden og er en flot park med en masse blomster.
Portland Cable Tram

Portland

Herefter gik turen videre til Portland, som er Victoria’s ældste by. Vi besøgte turistkontoret, for vi ville overnatte her. Vi fik rabat på motellet, fordi vi er pensionister (vi er ved at vænne os til at få ”senior price”). Vi bliver her hele weekenden. Aftensmaden blev spist på havnepromenaden, kængurufilé og et enkelt glas rødvin.

Det er desværre blevet regnvejr/blæst men vi ville ud og køre med en turist sporvogn. Vi kom i god tid og fik set museet inden vi steg ombord. Vi sad indenfor, det blæser og regner. Sporvognen kører langs vandet og holder ved turistatraktionerne.
The Petrified Forest

Vi kørte senere til Cape Bridgewater for at se The blowholes (vi fik ikke set vandet komme igennem hullet i klippen, vandet var ikke højt nok!) og The Petrified Forest (det er forstenet sand, som gennem tiden er blevet til klipper, der ligner træstubbe). Det regnede hele tiden men se tingene, skulle vi!
London Arch (bridge)

Port Campbel

Inden vi nåede til Port Campbel, er der flere ting man skal se på vejen:Bl.a.
The Grotto, The Arch, og selvfølgelig London Arch, bedre kendt som London Bridge. Før i tiden kunne man gå helt ud på klippen, men nu er den faldet sammen men smuk er den, med havet i baggrunden. Den faldt sammen i 1990 med 2 turister ude på klippen, de måtte reddes med helikopter.

De 12 apostle

Vi overnattede i en hytte i Port Campbell Holiday Park. Den var i en række af nye hytter, her var adgang til Internet. Om aftenen fik vi endelig brug for foldestolene! Vi sad udenfor og nød et glas vin imens solen gik ned.

Nu begynder vi at møde turister, alle skal ud og se kystlinien og nu skulle vi se de 12 apostle (der er nu kun 9 tilbage). Det er vel et af de mest fotograferede steder langs kysten. Vi følger stierne og kan få de mest fantastiske billeder. Det er svært at løsrive sig fra det smukke område.

Loch Ard Gorge

Denne kyststrækning er virkelig rå og vi fik set Loch Ard Gorge. På kysten gik skibet Loch Ard ned i 1878. Af 54 mennesker ombord, overlevede kun 2 unge mennesker, begge var 18 år. Eva var passager, Tom var skibsdreng. De blev skyllet op på stranden og ind i en hule.
The Walkway

Otway Fly

Nu skulle vi ”på landet”, 19 km, det var langt ude men vi ville besøge Otway fly tree top walk. Det er i en regnskov, man skal gå på stålbroer, oppe mellem de høje træer for til sidst at gå op i tårnet (det svajer lidt men det skal det), som er 47 m højt.
The Sky Walk

Otway Fly åbnede i 2003 og er blevet en stor succes. Man går ca. 25 m oppe på gangbroer. Der er plancer på din vej, som fortæller om de forskellige træer, planter og dyr, som findes her. Et nyere tiltag er et område, der fortæller om dinosauer og de forskellige arters historie.
Cape Otway Lighthouse

Cape Otway Lightstation

Derefter kørte vi til Cape Otway Lightstation, hvor det ældste bevaret fyr i Australien ligger. Fyret er fra 1848, meget smukt. For at komme derud, skulle vi køre 12 km denne gang. Her fik vi set koalaer i træerne ved vejsiden. Det har vi aldrig set før. Vi og andre turister gik langs vejkanten og fik taget mange billeder.
Great Ocean Road - Australien

For mange immigranter var Cape Otway deres første glimt af land efter de havde forladt Europa, efter måneder på søen. Mange skibe gik ned og det blev besluttet at bygge fyrtårnet. Det blæste en stærk vind oppe i tårnet men igen et smukt syn. Området har flere interessante bygninger og i fyrtårnet kunne man få historier fortalt af en ”fyrpasser”.

Vi regnede med at få overnatning i Lorne men priserne er skruet op ”for ingenting”, så vi fortsatte af snoede veje til en by, som hed Aireys Inlet, hvor vi fik et dejligt motelværelse, igen til pensionistpris!

Nu skal vi lige have drukket lidt vin inden vi afslutter turen ”Great Ocean Road”. For nu skal vi køre via Melbourne til Ferntree Gully, hvor vore venner bor. Her skal de sidste dage tilbringes inden vi skal tilbage til det kolde Danmark.

Road trips

Kommentarer til rejsetippet om Melbourne

Melbourne

17/02 2015 Jytte hansen
Else Nielsen skriver grundigt og med en baggrundsviden om alle de steder hun har været. Det er herligt
Ligesom at opleve dét igen. Jeg har selv været i Australien 5 gange, også mange af de steder som Else
beskriver, Men det er ikke altid så nemt at få skrevet ned på papir. Men Else mestrer det.
Venlig hilsen Jytte Hansen.

Fantastisk rejsebeskrivelse.

05/07 2011 Karna og Bent Madsen

Else beskriver deres rejser så fantastisk så man føler næsten at man selv har været med på deres
turer til Australien.

Flot beskrivelse af turen fra Adelaide til Melbourne

16/06 2011 Jytte Christiansen
Jeg giver med glæde 5 stjerner for dette fine indlæg. Vi har selv kørt turen feb 2010. Den er ubeskrivelig skøn den tur via Great Ocean Road. Brochurerne kan fortælle nok så meget, men virkeligheden vil altid overstråle det. Vi kan kun sige: Prøv det - og du vil aldrig glemme det. Det hele er beskrevet rigtig flot af jer - fulgt op af de dejligste billeder, så vi nød både at læse det og nød at gense flere steder. Vi har selv tidligere haft et indlæg hvor vi bl.a. har billeder med fra The Blue Lake. Venlig hilsen Jytte Christiansen

Vest mod Øst Australien

10/03 2011 Kim Toft
Vi har selv i 2010 kørt fra Vest mod Øst trods anbefalingerne i de fleste bøger om at køre den anden vej, og kan kun bekræfte at oplevelsen er enorm uanset hvilken vej man kører, jeg vil tro at forskellen er, at når man kører Øst mod Vest har man alle parkeringspladserne i den side man kører hvilken ikke er tilfædet den anden vej, men da trafikken trods alt ikke minder om Rådhuspladsen i København så var det ikke svært at komme over i den anden sides parkeringspladser. Området er enormt flot og borger for et gensyn.