Flere rejsetips om Melbourne

Smørum
9. nov. 2006

Melbourne og Phillip Island

Min kone og jeg besøgte min fætter og hans familie i Melbourne, februar 2004. Senere besøge vi Phillip Island.
Sporvogn i Melbourne

Aftensmad i sporvogn

Melbourne er en meget hyg-gelig by, en blanding af nyt og gammel. En af de store ople-velser, var at komme ud og køre med en gammel spor-vogn. Den var ombygget til en restaurant, der sad vi så i ca. 3 timer og dinerede, alt i mens vi kørte rundt i Melbourne. Vi kunne se ud på byen, men folk kunne ikke se ind i spor-vognen. Undervejs var indlagt nogle rygepauser. Vi fik 3 retter mad med vin, samt kaffe med kage, det var der jeg for første gang smagte kænguru kød, det mindede lidt om roast beef.
Kænguru tæt på Melbourne

Nationalparken Wilsons Promontory

En anden dag kørte vi ned til nationalparken Wilsons Promontory, hvor vi boede på den samme Landevejskro, som Mary og Frederik boede, da de havde et hemmeligt stævne-møde omkring Jul og nytår 2001 - 2002. Vores kroejer viste os stolt, det takkebrev, han og konen, havde fået fra Mary og Frederik. Vi kørte også en del rundt i (The prom) det er en skøn natur, og meget vildsom, med store øde og smukke strande, ved en nedlagt flyveplads, var vi ude, at se på kænguruer. En dag skulle vi over og se en regn-skov, vi kørte over til byen Yarram, lidt nord for byen, skulle der ligge en regnskov, i Tarra-Bulga National Park, det var godt nok lidt af en oplevelse, du kører ind i en næsten almindelig skov, stiller bilen, og begynder at gå længere ind i skoven, pludselig er du i en helt anden verden med små vandløb, kæmpe bregner, kæmpestore eucolypsustræer som var flere Hundrede år gamle.

Phillip Island

Efter 3 dage skulle vi tilbage til Melbourne, men vi tog lige en smut ud på øen, Phillip Island for at se koala-bjørne og pingviner. Pingvinerne kommer ind om aftenen, når mørket falder på for fodre deres unger, som ligger i små jordhuller oppe bag stranden. Der sidder vi omkring hundrede publikummer, og venter på at de skal komme op af vandet, der er projekttører der lyser ned mod stranden, men det er et lys pingvinerne ikke kan se. Pludselig kommer der en op af vandet - den ser sig omkring og forsvinder igen, men lidt efter, så sker der noget. I løbet af et øjeblik er hele stranden fyldt med pingviner, der har maven fuld med fisk, på vej op til deres unger.

Det var lidt om Melbourne og omegn. Vi var også ude af Great Ocean Road, til Portland og Cape Nelson Lighthouse. Skøn tur!