Flere rejsetips om New South Wales

Aalborg
1. sept. 2011

Fra Blue Mountains til Hunters Valley ad den gamle vej

Vi var på en forudbestilt 3-dages tur fra Sydney til Blue Mountains - Hunters Valley - Port Stevens og tilbage til Sydney, og havde overnattet på Hotel Lillian Felds i Blue Mountains.
Vi blev afhentet 8.30 på hotellet af Don Rosenfeldt fra ECO Adventures. Det viste sig faktisk, at han var adm. direktør for firmaet og var startet kl. 5 om morgenen fra Sydney for at hente os. Det viste sig, at vi var de eneste på dagens tur, men Don syntes det var synd at aflyse turen for os, hvilket vi var meget taknemmelige for.

Vi skulle som sagt til Hunters Valley, og Don foreslog, at vi tog den gamle vej til Hunters Valley. Den består hovedsagelig af grusvej og normalt bruger de 4wd bilerpå denne tur, men Don mente godt, at denne 10 personers Mercedes kunne klare turen.

Vejen blev bygget af de engelske straffefanger og guvernøren tilbød disse mennesker deres frihed plus et stykke land, hvis de lavede vejen. Det gjorde de så på 100 dage. Vejen er bygget med håndkraft langs bjergsiden og snor sig rundt om bjergene op og ned. Der er ikke meget autoværn langs vejen.

Vi gjorde holdt i bunden af dalen og nød stilheden og dyrene. Der var ikke et menneske i miles omkreds (vi så i hvert fald ingen på denne del af turen). Der var et lille vandløb, som vi skulle over. Når jeg siger lille, var det på daværende tidspunkt, for man kunne se at vandstanden havde været betydeligt højere på et tidligere tidspunkt.

Don foreslog, at vi gjorde holdt ved en lille farm, som driver et traktørsted. De har selv bygget alt op, og drives kun af familien. Her fik vi vores formiddags te sammen med hjemmelavede boller og syltetøj og creme(som ligner vores flødeskum). Det smagte vidunderligt, og vi fik lejlighed til at få en snak med familien. Don fortæller, efter vi har sagt farvel til familien, at de hverken har TV eller IT. Deres datter skal giftes med en amerikaner hun har skrevet med, siden hun var en lille pige. Hun er så ovre og besøge familien til denne amerikaner og kom hjem som ringforlovet.

Vi fortsatte mod Hunters Valley og ankom ved 13 tiden. Vi skulle til vinsmagning ved en af vingårdene. Vi besøgte et par stykker, hvoraf vi spiste frokost på en af vingårdene, som også driver et microbryggeri af øl. Efter frokost blev vi kørt til vores overnatningssted, Peppers Guest House. Det er et dejligt hotel bygget i Victoriansk stil. Vi gik ud i haven og nød de sidste solstråler. Rundt omkring os græssede vilde kænguruer ganske uforstyrret af vores tilstedeværelse. Vi valgte at spise i hotellets restaurant, hvor vi indtog en dejlig middag. Satte os ind i pejsestuen tæt ved pejsen og nød en kop kaffe og en cognac som afslutning på en oplevelsesrig dag.
grusvej lavet af straffefangerne

Vores stop til formiddags te

Pepers Guest House

Aktiviteter
Udflugter

Kommentarer til rejsetippet om New South Wales

Blue Mountains

05/09 2011 Kim Frandsen
Hej Else

Jo vi var meget facinerede af Blue Mountains. Vi var bl a en tur nede med kabinen i regnskoven, og boede på det pragtfulde Lillian Felds.

Er det ikke dejligt..

03/09 2011 Else Nielsen
Er det ikke dejligt at prøve noget andet end det turister i almindelighed ser, men jeg ville gerne have læst noget mere om I kunne lide Blue Mountains.