Tilmeld dig FDM travels nyhedsbrev

Få de bedste tilbud på rejser hver uge og vind rejser for op til 15.000 kr.

Skriv rejsetips på FDM-travel.dk

Flere rejsetips om Bruxelles

  • God mad, chokolade og gademusik

    20.07.15: Birgitte
    Vi, en familie på to voksne og to teenagere, stoppede i Bruxelles på vej i bil til Syd-Europa.
    Vi havde booket to overnatninger på hotel i centrum af byen.
    Se hele rejsetippet
  • Den tvetydige by

    (Bedømt af 40 personer)
    Man har ret, hvis man siger, Bruxelles er grim. Man har også ret, hvis man siger, byen er smuk. I Belgiens og Europas hovedstad kan man se det, man vil se.
    Se hele rejsetippet
  • Charmerende Bruxelles

    (Bedømt af 10 personer)
    27.07.11: Henrik Dyhr
    Belgiens hovedstad er et utroligt charmerende bekendtskab at gøre. Seværdighederne kan nemt nåes på en weekend og til fods.
    Bruxelles er udnævnt til at være Europas værste by trafikmæssigt (men Paris på en 7. plads).
    Se hele rejsetippet

Læs mere om rejser til Bruxelles

Rejsetips af samme forfatter

Belgien - meget mere end Bruxelles
Rejsetips indsendt af:
Svenstrup
21. nov. 2011

Belgien - meget mere end Bruxelles

”Hvorfor tager i til Belgien på ferie?” er et spørgsmål, jeg har mødt nogle gange, siden vi bestilte ferien til ”Europas hovedstad”. Og svaret på dette simple spørgsmål er ganske enkelt: ”Derfor!”.
Kystvejen i Bredene
Kystvejen i Bredene

Hvad er Belgien egentlig for en størrelse – og hvad kender vi danskere egentlig til Belgien som ferieland. Vi er kørt igennem Belgien et par gange, og har oplevet landet som værende noget af en kontrast til Holland og Luxembourg. Belgien har på os virket lidt rodet, lidt beskidt og en del ustruktureret – og det har gjort os nysgerrige. Belgien er på størrelse med Jylland (cirka 33.000 kvadratkilometer) – men med et indbyggertal, der er lidt større end det jyske. Belgien har cirka 10 millioner indbyggere. Om de kalder sig belgiere må stå hen i uvished – jeg tror, de fleste kalder sig europæere. Cirka 60% af belgierne ønsker sig hen et andet sted at bo, siger en undersøgelse der er foretaget på disse kanter. Og det lyder lidt utroligt, for Belgien er et land med masser af god øl, verdens bedste chokolade, pommes frites som lavet i selveste Himmerige, og nogle vafler som bare ikke fås bedre noget sted. Med hensyn til øllet er Belgien faktisk det sted i Europa, hvor der findes flest bryggerier – mere end 400 forskellige faktisk. Skal du smage en belgisk øl, så prøv at starte med en ”Leffe” – den fås herhjemme i såvel en lys som en mørk udgave. Mange belgiere er ”indvandrere”. Specielt i tiden efter den 2. Verdenskrig, kom der mange italienere hertil for at arbejde i minerne. Man manglede simpelthen arbejdskraft til dette beskidte og fysisk meget krævende job. Nu er minerne for længst lukkede; men minearbejderne og deres efterkommere lever her stadig. Så en del af svaret på de ”60%” er sikkert en afart af hjemlængsel. Dertil kommer, at Belgien politisk er en noget kompliceret størrelse. Landet er delt op i tre dele – Flandern i nord, Wallonien i syd og så området omkring Bruxelles. Dette har ført til meget store kultur- og politiske forskelle ”delene” imellem. Der er nemlig væsentlig flere end tre parlamenter at holde styr på.
Anderledes byggeri i nærheden af Bredene
Anderledes byggeri i nærheden af Bredene

Belgien - et "oplyst" land

Belgiens ”ustrukturerede” del ses meget tydeligt, når man kører igennem landet. De åbne vidder ser man ikke meget til – der ligger altid en klat huse et eller andet sted midt i det hele. Dermed føler man aldrig helt, at man kører ”på landet”. ”Er der en vej, kan du bygge et hus” – skelregler er tydeligvis ikke noget, man ser så tungt på. Belgien er for øvrigt det eneste land, som NASA påstår, at man kan se fra rummet - Belgien har den klareste gade- og motorvejsbelysning på hele Kloden.
Gavlmalerierne ser man overalt
Gavlmalerierne ser man overalt

Antwerpen

Turen til Belgien bragte os igennem Antwerpen. Antwerpen er en stor, grå, kedelig industriby. Dertil kommer, at den er en af Verdens vigtigste havnebyer. Byen er samtidig hele verdens diamantcentrum. Cirka 85% af alle de diamanter, der handles globalt, kommer på en eller anden måde igennem Antwerpens diamanthandleres hænder. Diamantmarkedet ”styres” af jøderne – og sådan har det altid været. Det er svimlende summer, der bliver handlet for. Og der handles på god gammeldags manér – intet skrives ned. Enhver handel afsluttes med et håndtryk, og så er den sag på plads. ”For en aftale er en aftale – og når den er indgået, kan og må den ikke brydes”.
Hvor der kan bygges, der bygges
Hvor der kan bygges, der bygges

Den attraktive kystlinje

Belgien er som land en sjov størrelse. For selv om landet er på størrelse med Jylland, har det kun cirka 70 kilometer kystlinje (mod Danmarks cirka 7000 kilometer). Så alle de steder, hvor der kan bygges, der bygges. Sommerhuse i dansk forstand har man ikke. Man har ferielejligheder, da de bygges i højden. Kystbyerne domineres tilligemed af et hav af campingpladser.
"De Kusttram" er tildelt en fornem turistpris
"De Kusttram" er tildelt en fornem turistpris

Lad bilen stå - tag toget

De mange byer langs den belgiske kystlinje ”hænger sammen”. Den ene by går over i den næste uden, at man egentlig opdager det. Der er cykel-/gangrute langs det meste af stranden. Kystbyerne er endvidere forbundet af ”De Kusttram” – en jernbane, som er tildelt en stor europæisk turistpris for fremme af turismen. Toget ”fjerner” også en del af biltrafikken, som er meget voldsom i sommermånederne.
Holland har ikke patent på møller langs kanalerne
Holland har ikke patent på møller langs kanalerne

Mildt klima og lækre pommes frites

Temperaturmæssigt er Belgien lidt lunere end Danmark. Den sydligere beliggenhed gør, at foråret kommer lidt tidligere til Belgien end til Danmark. I midten af april er alt grønt, og mange blomster er allerede afblomstrede.
Pommes frites på belgisk er lidt af en omgang. Når man bestiller en portion pommes frites hjemme i Danmark, er det lidt op til tilfældighederne, hvad man får udleveret. Pommes frites er ”bare” noget, man hælder i en frituregryde, og så kommer de op næsten stegte, stegte eller skamstegte. Sådan er det ikke i Belgien. Her bliver pommes frites lavet med ærefrygt. Vi købte ”frites” en del gange hos den lokale kineser grill. Fritterne var perfekte – hver gang. Lyse, sprøde og bløde indeni. De saltes ikke – det må man selv gøre. Og så er der de ”rigtige” pommes frites butikker – her er det aflange kartoffelstykke helt og aldeles i centrum. Typisk møder personalet ind tidligt om morgenen og går i gang med at skrælle og snitte. På den måde er fritterne helt friske og ekstra lækre. Fritterne serveres typisk med mayonnaise.
Digerne i Holland er blandt vor tids største bygningsværker
Digerne i Holland er blandt vor tids største bygningsværker

Digerne i Holland

En tur ”ud i det blå” for at se hollandske tulipanmarker blev ikke helt, hvad vi havde regnet med. Tulipanerne blomstrer i april og maj måned. Vi så en tulipanmark i blomst – og den lå i Belgien. En tur langs de hollandske diger er en oplevelse. Stop op og gå op og kig – enten er det havet, man kigger ud over – eller også er det en trafikeret flod. Det er en oplevelse – hver gang.
Doel er virkeligt et besøg værd
Doel er virkeligt et besøg værd

Doel - en by i atomkraftens skygge

Efter at have kørt rundt i Hollands sydvestligste hjørne kørte vi igen ind i Belgien. Vi endte i den lille landsby Doel, som ligger ved floden Scheldt cirka 15 kilometer udenfor Antwerpen. Doel er en 700 år gammel landsby, som i den ene ende af byen byder på et stort havneanlæg og i den anden af byen et atomkraftværk, som er domineret af sine to store køletårne til reaktorerne. Dermed forsyner byen Belgiens næststørste by Antwerpen (cirka 475.000 indbyggere) med elektricitet. Havneområdet lignede et indskibningsområde for containere og biler. Atomkraftværket har haft besøg af Greenpeace – de vil have værket lukket. Men den belgiske regering er ”glad” for atomkraft – og ikke så fremsynet med hensyn til vedvarende energi. Doel er i dag nærmest affolket. Den igangværende finanskrise har på det nærmeste taget livet af den lille by. Jeg gætter på, at hvert tiende hus var beboet – resten var gået i forfald med knuste ruder og graffiti til følge. Graffitien kategoriseres faktisk som ”Street Art” – og er blevet en attraktion i sig selv. Vi gik ind på det der lignede en ”snask” for at få noget at spise. Det var ikke en snask indenfor – tværtom. Vi bestilte to sandwiches (Club Hawaii) og fik udleveret de vel nok to bedste sandwiches, vi nogensinde har smagt. Friske, lækre råvarer – og tilberedt med omhu. Der burde arrangeres busture fra Danmark til Doel bare for at spise sandwiches. Der er for øvrigt nogle, der siger, at skal man have god fransk mad, skal man tage til Belgien!
Udsigten oppefra Løvehøjen er fantastisk
Udsigten oppefra Løvehøjen er fantastisk

Waterloo

Slaget ved Waterloo fandt sted den 18. Juni 1815. Hvert år på denne dato rekonstrueres slaget på den oprindelige lokation – nogle få kilometer udenfor den lille belgiske provinsby Waterloo. Byen har cirka 30.000 indbyggere og er beliggende 15 kilometer fra Bruxelles. På stedet er der et museum, en biograf, en souvenirshop, en række restauranter samt det endegyldige mindesmærke ”Løvehøjen”. For at komme til tops på Løvehøjen må man på gåben forcere 226 trappetrin. Når man først kommer op til toppen, belønnes man med en fantastisk udsigt ud over det område, hvor slaget om Waterloo fandt sted. Alt er fredet – selv de gamle gårde der ligger i området. Alt skal forblive, som det var. Napoleon Bonaparte ville forsøge at erobre Bruxelles – det syntes de allierede tropper med engelske Duke of Wellington og tyske general Blücher i spidsen ikke just om. De var 7 lande i koalitionen imod Frankrig. 300.000 soldater deltog i slaget, som varede nogle ganske få timer. 50.000 soldater enten døde, blev alvorligt sårede eller forsvandt.
Kirkegård udenfor Ieper
Kirkegård udenfor Ieper

Ieper - en fransk by med en grum historie

Ieper (eller Ypres) er en lille fransk landsby, som blev totalt jævnet med jorden tilbage i perioden juli-november 1917. Byen blev begravet i ruiner og mudder. Tyskerne forsøgte at marchere ind i Frankrig gennem Belgien – og det afgørende slag for at stoppe invasionen fandt sted på markerne omkring Ieper. Mere end 600.000 soldater mistede livet i denne korte tidsperiode – og dermed er slaget om Ieper et af de blodigste i krigshistorien. Jævnligt finder man ueksploderede granater på markerne omkring byen. Granaterne er stadig livsfarlige, men man har et afslappet forhold til denne situation. Man stiller granaten op til vejen, og ringer efter ”granatekspressen”, som afhenter og destruerer skytset. I Ieper og omegn er der ”et hav” af kirkegårde og mindesmærker vedrørende slaget. Det er yderst interessant at besøge disse steder. Ved Mindesmuren inde i Ieper fandt vi et lille trækors, hvorpå der stod: ”In Remembrance Of My Dad James W. Reading”. Korset var forholdsvist nyt, så gutten, der har sat det på væggen, må have været en ældre herre. En lille historie midt i historien.
Stranden ved Dunkerque på en tåget dag i april
Stranden ved Dunkerque på en tåget dag i april

Dunkerque - en fransk by med en fantastisk historie

Næste udflugt gik ind over den franske grænse og til Dunkerque. Dunkerque er i Danmark mest kendt for den store redningsaktion, der fandt sted på byens strande i maj-juni 1940. Den 2. Verdenskrig rasede, og tyskerne var på vej til at invadere Frankrig. Tyskernes 800.000 mand store hær havde fået trængt den allierede hærs 400.000 mand op i en krog – ved Dunkerque. I løber af en uge lykkedes det englænderne og skotterne at hente 338.226 mand i sikkerhed på den britiske side af Den Engelske Kanal. Alt, hvad der kunne sejle, blev sendt til Frankrigs kyst for at hende soldater. De allierede tropper blev i sagens natur nødsaget til at efterlade sig ”en del” udstyr såsom: 2.000 kanoner, 60.000 lastbiler, 76.000 tons ammunition og 600.000 tons brændstof. Efterladen-skaberne satte de allierede tropper en del tilbage i krigen – det tog måneder at genopbygge det tabte materiel. I en periode måtte englænderne såmænd tømme deres egne skrotpladser for køretøjer – alt kunne bruges! I dag er Dunkerque mest kendt for sin færgeforbindelse til England og for sin strand. Dertil kommer, at byen er berømmet for sine ekstremt gode shopping- og spisesteder.
Strandhusene i Calais
Strandhusene i Calais

Euro Tunnel og Calais

Turen gik videre fra Dunkerque til Calais. Det var ren nysgerrighed, som bragte os på disse kanter. Vi ville se, hvor meget man kan se af Euro Tunnel anlægget. Det var ikke meget, man kunne se, kunne vi konstatere. Vi kørte derfor ud mod kysten for at finde et ”udsigtssted”. Et sådant findes bare ikke. Så vil man se Euro Tunnel, kan det kun gøres på en måde: Indløs en billet. Tunnelen er nok det 20. Århundredes mest imponerende bygningskonstruktion. Tunnelen er godt 50 kilometer lang, hvoraf de 38 kilometer er under havoverfladen. Tunnelen er kun til tog – og tunneltogene kører nærmest i ”rundkreds”. De tre tunnelrør (et i hver retning samt et ”servicerør” i midten) ligger i 100 meters dybde – og på det sted, hvor afstanden mellem England og det europæiske kontinent er kortest, nemlig mellem Calais og Dover. Det tog godt otte år at bygge tunnelen. Selve projektet blev vedtaget i 1975 – Margaret Thatcher var engelsk premiereminister på det tidspunkt. Fra engelsk side borede man i klippegrund, mens franskmændene borede i porøs havbund. Alene dette var et par kæmpe udfordringer. Boremaskinerne, man brugte, var udviklede i USA. Den største boremaskine var 250 meter lang, vejede 1.500 tons og havde en borediameter på 15 meter. Den blev drevet frem ved hjælp af hydraulik. På en god måned kunne denne kæmpemaskine gøre afstanden til Frankrig godt 1 kilometer kortere. Som et kuriosum kan det nævnes, at man på Napoleons tid undersøgte muligheden for at bygge en tunnel under Den Engelske Kanal – og det samme gjorde tyskerne såmænd under Den 2. Verdenskrig. Euro Tunnel gør, at man kan stige på toget i London og stige af 2 timer og 30 minutter senere i Paris.

Vi kørte efterfølgende ind i selve byen Calais, som er på størrelse med Dunkerque (omkring 70.000 indbyggere). Calais mindede også en del om Dunkerque. En by, som var blevet ”stor” grundet færgetrafikken samt en lækker og indbydende sandstrand.
Kanalmiljø i Bergues
Kanalmiljø i Bergues

Bergues - det franske svar på Brügge

Sidste stop på turen til Frankrig blev en køretur til Bergues. Bergues ligger cirka 9 kilometer øst for Dunkerque. Det er en lille by med godt 4.000 indbyggere. Byen er blevet berømt på grund af sit kanalmiljø. En 9 kilometer lang kanal går fra Dunkerque og til Bergues, hvor kanalen stopper. Man kalder faktisk Bergues (betyder ”Green Hill” på flamsk) for Frankrigs svar på belgiske Brügge. Først går man igennem en flere hundrede år gammel byport, så krydser man over byens torv, og endelig kommer man til selve kanalmiljøet. Det smukke kanalområde er på nogle få hundrede meter. Byen Bergues er en oplevelse og et besøg værd – men den er også en oplagt turistfælde. På en varm sommerdag med mange turister i byen, kan jeg godt forestille mig, at Bergues bliver en anelse klaustrofobisk.
Brügge - kanalmiljø og en af byens mange kirker
Brügge - kanalmiljø og en af byens mange kirker

Brügge - så bliver en by ikke smukkere

Brügge er Nordeuropas svar på Venedig – eller er det Venedig, der er Sydeuropas svar på Brügge? Vi har været i byer som Paris, Washington og San Francisco – og i ren og skær skønhed matcher Brügge disse byer med lethed. Det er Brügges ”gamle” del, som er præget af bygningerne fra Middelalderen samt det kanalsystem, som har gjort Vestflanderns hovedby så berømt. Kanalerne har en samlet længde (i byen) på 50 kilometer – og de er i snit 2 meter dybe. En del huse langs kanalerne har ”skoddet” vinduerne. På den måde slipper man billigere i skat – man betaler efter antal vinduer med kanaludsigt. Tilbage i det 15. Århundrede var Brügge Europas hovedstad. Byen var et levende inferno af handel med klæder og uld. Omkring 700 skibe ankrede dagligt op i Brügges ”havn”. I dag har byen ikke direkte adgang til havet, da en del af kanalsystemet er sandet til. Brügge har i dag cirka 120.000 indbyggere, hvoraf cirka 25.000 er så heldige at bo i den gamle bydel. Brügges gamle bydel er på UNESCO´s verdensarvliste. Det er ikke længere tilladt at opføre nye hoteller i byen. Man vil gerne værne om miljøet – og man betragter de 3 millioner turister, som årligt besøger byen, som værende nok. Der var en bygning til salg ved en af kanalerne – en lidt faldefærdig rønne med et prisskilt på 2,2 millioner Euro. En overraskende ting ved kanalerne er for øvrigt, at vandet, som er ferskvand, ikke lugter af brak. Kanalerne er rige på fiskeliv, hvilket også afspejles i, at den gamle bydel har et fiskemarked, som er åbent 6 dage om ugen. Belgierne er overvejende katolikker, så i den gamle bydel findes i alt 17 kirker. Det kan godt gøre søndag formiddag til en lidt traumatisk oplevelse – for hvilken kirke skal man vælge? I en af kirkerne har man for øvrigt en skulptur af Michelangelo. Skulle man komme til at kede sig, kan man vælge at gå en tur på kniplingmuseum. Brügge er kniplingernes absolutte hovedby. Man kan også være lidt mere fornuftig og vælge en rundtur på byens bryggeri. Rundturen afsluttes med smagning på bryggeriets fortrinlige produkter. Kommer man til Brügge, er en kanalrundfart et must. I alt 20 både sejler turisterne rundt på en tur af 30 minutters varighed. Det kan også varmt anbefales at tage en bustur byen rundt. Så er byen set på to måder – og det giver én lyst til at komme tilbage igen og igen og igen.
Udsmykket gadedør i Bredene
Udsmykket gadedør i Bredene

Evaluering af ferien til Belgien

Evaluering af ferien til Belgien:

Godt:
- Belgien er en enorm, positiv overraskelse som ferieland
- Afstandene da Belgien kun er på størrelse med Jylland
- Afstanden fra Danmarks grænse (kun godt 700 kilometer)
- Klimaet (foråret kommer langt før det danske)
- Masser af spændende oplevelser, hvis du graver lidt efter dem

Mindre godt:
- Feriestederne er med al sin tydelighed overrendte om sommeren (så kom udenfor sæsonen)
- Trafikken omkring storbyerne – 10 millioner mennesker i Jylland (prøv at forestille dig det)
- Priserne (samme niveau som i Danmark)
- Kendskabet da de fleste kun kender Bruxelles som EU´s hovedstad samt (måske) kanalbyen Brügge

Stjerner: 3/6

Belgien er en kolossal positiv overraskelse som ferieland. Afstanden fra den danske grænse gør nærmest landet ideelt til en ”Kør-Selv-Ferie”. Mad og drikke er i den absolut bedre ende af skalaen. Er destinationen den belgiske kystlinje, så kom udenfor sæsonen. Alle belgiere skal til stranden, når vejret og feriesæsonen indbyder til det – og bilkøerne bliver dermed kilometer lange. Vi skal til Belgien igen – det ligger bare helt fast.

Kommentarer til rejsetippet om Bruxelles

Antwerpen

03/08 2012 Erik B. Hansen
Antwerpen er mere end en stor grå, kedelig industriby!
Vi har lige tilbragt 3 dage i Antwerpen. Der er dels en hyggelig bymidte med mange smukke gamle huse. Antwerpen har ud over bymidten også kvarterer med hyggelige caféer og rigtige flotte huse. Masser af gode spisesteder. Prøv også havnerundfarten!

Jeg kan klart anbefale et stop i Antwerpen!
Klik for at bedømme dette rejsetip: 

Skriv din egen kommentar

Overskrift
Dit navn
E-mail
(Vi offentliggør ikke din e-mailadresse)
Kommentar

Andre sider om rejser til Bruxelles

Hoteller i Bruxelles
Rejser til Bruxelles
Denne side er udskrevet d. 4. december 2016 fra
http://www.fdm-travel.dk/

Ring til en rejsekonsulent på 70 11 60 11 hvis du ønsker hjælp til bestillingen eller har spørgsmål. Du kan også bestille direkte på www.fdm-travel.dk.