Flere rejsetips om Botswana

8. dec. 2012
Vinderrejsetip December 2012

På telttur blandt vilde dyr i Botswana

Her er et rejse tip til alle jer naturelskere, gamle spejdere mfl. Det er muligt at komme på en telttur til det sydlige Afrika, hvor I kommer helt tæt på naturen og det fantastiske dyreliv dernede.
Turen foregik i nov. 2012, dvs. lige inden regntiden.
Vi kørte ud fra Johannesburg, mod nordvest til Kalahariørkenen, hvor vi havde den første overnatning.
På vandring med Sanfolket.

Central Kalahari, tørt og øde.

Vi slog vores telt op ved landsbyen"Dqae Qare Bushmen Village". Om aftenen gik vi en tur sammen med Sanfolket, de viste os hvordan de overlevede i det tørre land. På ingen tid gravede de rødder og knolde op der var fyldt med væske. De fortalte meget levende hvad de brugte de forskellige rødder til.
De virkede meget harmoniske, men kulturen er under pres ude fra og om få generationer er det nok slut med at leve som de gør.
Sejlads med mokoro, deres traditionelle kano, dog af glasfiber!

Okavango deltaet, frodigt landskab og fantastisk dyreliv.

Efter kalahari fortsatte vi mod Okavango deltaet, det var en hel anden verden, meget grøn og ikke langt til frisk vand. Deltaet er verdens største indlandsdelta, over 15.000 km2. Vandet kommer fra Angola og løber stille ud i de mange flodarme, for til sidst at forsvinde ud i ingenting.
Inden vi kørte ind i nationalparken, skulle vi alle købe vand til de fire dage derinde, min. 10liter/person. Vi fik brug for dem i varmen, 35 til 43 grader midt på dagen.
Meget smuk leopard, som vi mødte flere gange.

Larm om natten i lejren.

En lokal guide fra Moremi-reservatet, kikkede på dyrespor og anviste hvor vi skulle slå vores telte op.
Den første nat fik vi ikke så meget søvn pga, alle de mærkelige lyde. Det var ikke sikkert/tilladt at gå ud af teltet om natten. Det var sikkert godt nok, for om morgenen var der spor efter både flodheste, elefanter m.m. lige omkring vores telt.
Løve med to unger er ved at spise en lille giraf unge.

Den stærkeste overlever.

Vi var meget heldige mht. at se hvordan naturens orden er blandt de vilde dyr.
Vi så bla. den smukke leopard efter den havde fanget en impala, vi så en løve jagte en zebra, forgæves, gribbe der på ingen tid fortærede en impala der var ramt af et lyn m.m.
Vi kunne komme meget tæt på de fleste dyr, bare vi blev i bilen, elefanter og flodheste krævede dog mere afstand.
I luften over Okavango deltaet.

Vil du have et overblik over deltaet, må du på vingerne.

Vi havde et par timer "fri" så vi bookede en lille flyvetur. Vi var i luften 45 min. til en pris af 100 dollars pr/person, det var alle pengene værd. Det er den eneste måde at se storheden i deltaet, det er også muligt at se flere af dyre flokkene der holder sig til vandet her i tørtiden.
Pause, i skyggen af et baobabtræ.

På vej igen, mod Chobe Nationalpark.

Ved Chobe floden, camperede vi på en campingplads, hvor vi for første gang var sammen med andre turister. Området er meget præget af turisme, der er meget at se på, men også rigtig mange både på floden.
Familie idyl ved flodbredden.

Sejlture på Chobe floden.

Vi var på to sejlture på floden, en eftermiddagstur og en solnedgangstur med mad og fri bar!
Turen om dagen var klart den bedste, vi så mange flere dyr, store flokke af bøfler/gnuer/elefanter/ og flere hjorte og antilope arter. Vi sejlede langs grænsen til Namibia hvor der også var meget dyreliv.
Bøffelflok og en enkelt sjakal i forgrunden.

Efter Chobe, en kort sejltur tur Zambia.

Efter et kort besøg i Zambia og Zimbabwe, hvor vi så Victoria falls, (og brugte meget tid på grænseovergangene) kom vi tilbage til Botswana.
Vi camperede ved Makgadikgadi Pans, en 200 km lang salt sø, der på denne årstid var udtørret.
Oplevede den stemningsfulde solnedgang over "søen".
I luksus omgivelser, efter teltturen.

En rejse for ende.

Sidste overnatning inden Johannesburg, var i en lodge, der var mulighed for en opgradering til en hytte, for små penge, klart ja til det.
Godt nok var vi på en telt tur, men at afslutte med en rigtig seng og et toilet, det kunne vi ikke sige nej til.
Om turen:
Vi rejste med et Sydafrikansk selskab, KIBOKO, det fungerede bare under hele turen. Chaufføren og kokken viste meget om områderne vi kom igennem og fortalte på et forståeligt engelsk.
Vi skulle selv rejse vores telt og hjælpe lidt ifm. nedbrydning m.m.
Toilettet var, når vi ikke var på campingplads, et hul i jorden med et telt om, det virkede ok. Bruseren, der blev opstillet et par gange, var på samme måde med et lille telt omkring.
At rejse i den tørre tid, har den fordel at det er meget nemmere at se dyrene og varmen er det muligt at vende sig til.
Vi kan klart anbefale turen og "KIBOKO Adventures".