Flere rejsetips om Brasilien

Læs mere om rejser til Brasilien

Jul i Rio de Janero
Tjæreborg
3. feb. 2010

Jul i Rio de Janero

En uge i Rio de Janero i Brasilien over julen.

Ankomst til Rio

Turen gik fra Billund til Amsterdam og derfra med KLM til Sao Paulo, videre med indenrigsfly til Rio. Flyvetiden fra Amsterdam til Sao Paulo er ca. 12 timer, så det er en lang tur.

Turen gik fint dog lander vi lidt forsinket, så vi er lidt spændte på om vi kan nå vores fly til Rio. Det er heldigvis også forsinket så vi kommer med som de sidste. Stewardessen byder velkommen med ordene: "Velkommen ombord på dette fly til Paris". Det fik nogle folk op at stå. Vi var lige ankommet fra Amsterdam og skulle bestemt ikke til Paris. Det viste sig så, at flyet godt nok skulle til Paris men med mellemlanding i Rio.

Trætte ankommer vi til Jobim lufthavn i Rio. Jobim var manden bag sangen "The Girl from Ipanema" og da han døde, ærede man ham ved at opkalde lufthavnen i Rio efter ham.

Vi er nu meget trætte og finder en taxa som kan køre os til hotellet.
Hotellet i Rio

Hotel Merlin Copacabana ser rigtig flot ud, og en flink mand tjekker os ind på 7. sal i et kæmpe værelse, hvor intet mangler. Det er midnat, men vi er lidt sultne, og bestiller lidt natmad og en flaske rødvin.
Copacabana Strand

Vi vågner tidligt næste morgen, og er spændte på udsigten fra vores værelse. Yes - man kan se helt ned på Copacabana stranden. Vi skynder os ned til et herligt morgenbord, og derfra ud i det pulserende liv.

Stranden trækker, og vi går en lang tur langs vandet. Stranden er allerede et stort mylder af menesker som cykler, løber eller bare daser i sandet. Luften er 30 grader, men Atlanterhavet er nok ikke mere end 20 grader, så det bliver kun til lidt sopperi. Vi finder hurtigt ud af, at der ikke er nogen dresskode på stranden, her er alt fra vintertøj til piger i bikini.

Efter en lang tur tager vi hjem på hotellet, der har swimmingpool på taget. Dejligt, men man skal passe på solen, så efter en halv time må vi gå i skyggen. Hvor er det herligt, at side her den 22. december med en kold øl og nøde udsigten over Rio og stranden.
Favelaer i Rio

Rio de Janero er kontrasternes by

Når mørket falder på, og månen lyser over Rio, kan man overalt på bjergskrænterne se utallige små lys, der ligger som et tæppe af små lysende diamanter i natten. Det er lysene fra flere tusinde menesker som bor i slumbyerne på bjergene. Byerne kaldes Favelaer og det er her de hjemløse og fattige bor, styret af den brasilianske mafia.

Livet i Favelaerne er fattigt og usundt. Der er ingen kloakering og lovløsheden er total. Det er også her de berygtede børnebander holder til. Der arrangeres ture til Favelaerne, men det kan ikke anbefales, at tage ind i byerne uden en lokal guide, som har tilladelse til at gå ind. Vi var der ikke, men så byerne på afstand.
Kristusfiguren i Rio

Vi tager ind på et lille turistkontor, og køber en halvdagstur til Rios vartegn Kristusfiguren. Kristusfiguren står højt på et bjerg med hævede arme og favner hele Rio by.

Bussen som vi skal køre med, tager turen gennem Copacabana strand og Ipanema strand. Vi holder ved mange hoteller, men til sidst er bussen fyldt op med folk fra hele kloden. Vi ankommer til en lille togbane som skal køre os til toppen. En flot tur gennem regnskoven.

Kristusfiguren er stor og udsigten fantastisk - endeløs og betagende smuk. Vi har set kristusfiguren mange gange på TV, men nu står vi her selv, lillejuleaftensdag - fantastisk.

Om aftenen finder vi en lille restaurant ved stranden. Maden i Brasilien er god, og severes i meget store portioner. Et godt råd, bestil en hovedret og to talerkner. Der er rigelig mad til to i en hovedret. Flere steder kan man købe maden efter vægt og betale efter vægt.

Juleaften i Rio med udflugt til Sukkertoppen

Solen bager fra en skyfri himmel: Efter morgenmaden vælger vi, at tage til Sukkertoppen, som også er et af de store vartegn i Rio. En svævebane tager os op til det første plato på vej til toppen, herfra går vi videre til den næste svævebane, som skal føre os helt til toppen.

På toppen er der en betagende udsigt over Rio og over mod Kristusfiguren som vi besøgte i går. Her er ikke koldt på toppen, nej her er meget varmt og ingen skygge, så vi hopper hurtigt på svævebanen ned til det andet plato, hvor der var en lille cafe. Vi nyder lidt koldt at drikke, og nyder i det hele taget, at side her med Rio for vores føder juleaftensdag. Juleaftensdag lukker svævebanen kl. 12:00 så vi må atter ned i Rios steghede gader.

Tilbage på hotellet pakker vi en strandtaske og tager ned på Copacabana stranden. Vi lejer en solparasol og sidder så blot og lader hele verden pasere forbi. Ude i horisonten ligger flere store krydstogtskibe og der er stadig mange folk på strande. Brasilianerne elsker, at se solen gå ned om aftenen. Der er også et helt fantastisk lys, når solen gå ned i horisonten.

Den 24. december lukker de fleste restauranter tidligt, for der skal jo fejres jul dagen efter. Vi beslutter, at spise hjemme på hotellet - room service. Dejlig kylling og lasagne med en god rødvin til. Det er mange år siden, at vi ikke har fået andesteg og risalamande juleaften, men hvor var det dejligt.

Ipanema strand

Første juledag er overskyet og det ser ud til regn. Dagen før var vi gået forbi et backpacher sted, hvor man kunne leje cykler. Vi beslutter, at leje to cykler og tage turen til Ipanema strand. De unge mennesker som styrer stedet er vældig søde, så uden at skulle betale eller sige hvem vi var, fik vi udleveret to cykler. Vi betalte først da vi kom tilbage fra turen (2x20 kr.)

Vi cykler hele turen langs Copacabana stranden, hvor den store vej er lukket for biler på grund af julen. Efter et stykke tid kommer vi så om på Ipanema stranden. Her er mere roligt en på Copacabana. Mange af de helt store hotel kæder holder til her. Vi så ikke "The girl from Ipanema" men mange andre var på stranden denne juledag.

Det begynder, at dryppe lidt, så vi søger op i byen og finder en lille restaurant. En mellemting mellem en fransk cafe og en tysk beerstube. Maden er god, og da det er klaret lidt op, vælger vi at vende cyklerne hjemad igen.

Vi når lige Copacabana strand. så vælter vandet ned, og lyn og torden følger med. Vi kryber i læ ved en butik, og ser på det fantastiske skue som udspiller sig over havet, når lynene slår ned. Efter en halv time, må vi erkende, at regnen nok vil fortsætte, så vi cykler hjem i styrtende regnvejr.

Godt gennemblødte får vi afleveret vores cykler, og så hjem på hotellet til et varmt bad.
En sejltur på Sepetiba bugten

Med bus forlader vi næste dag Rio, og begiver os på en tur til Sepetiba bugten, som er et meget naturskønt område ca. 200 km. fra Rio.

Turen ud af Rio tager lang tid, og så lang øjet rækker ser vi kun slum og forfald. Da vi endelig er ude af Rio og ser grøn natur og rød jord, begynder den regn at falde, som skal drille os det meste af dagen.

Vi når den lille havneby hvor vores båd ligger, og med et gammelt træskib sejler vi ud i bugten. Det er et betagende syn, små øer og store sten ligger strøet rundt i landskabet. Palmerne vajer på kysten og fuglene danser på himlen.

Vi får serveret frisk frugt på båden og laver et lille stop ved en ubeboet ø. Her er der mulighed for badning og dykning. Vandet er lidt varmere her end i Atlanterhavet, men ikke nok til, at vi hopper i. Turen går videre til en anden lille ø. Her skal vi spise frokost, og der er igen mulighed for badning.

Regnen siler stille ned, så det bliver i stedet til en travetur på øen. Sejlturen hjem foregår i tørvejr. Vi nyder naturen og vinden som igen føles varm og dejlig. Sidst på eftermiddagen er vi tilbage på hotellet.

De næste par dage, før vi skal forlade Rio, nydes på strande. Der er man ved at gøre klar til nytårsaften som er et af de helt store begivenheder på Copacabana strand. Store stillaser stilles op til underholdningen og højtaler prøves af.

Vi skal fejre nytårsaften i Tjæreborg så vi starter turen til lufthavnen med en af de mange gule taxaer som findes i Rio. Det er billigt at køre med Taxa i Rio.

Hjemturen foregår med Air France til Paris. Derfra via København til Billund. Turen går fint, vi lander dog lidt forsinket i Paris, men bliver mødt af en guide fra Air Frace som hurtigt får os guidet til vores fly mod København.