Flere rejsetips om Canada

Skibby
9. aug. 2009

4 uger i minitelt i Canada og det nordlige USA

God planlægning, gode rejsefæller, masser af gå på mod og oplevelsestrang, gjorde 4 ugers telttur til den mest luksuriøse tur, både natur- og oplevelsesmæssigt.
Crater Lake

De indledende øvelser

Min søster, min svoger, min mand og jeg (mellem 55 og 65 år),har pakket 2 kufferter med det mest nødvendige tøj, har fyldt 2 hjemmesyede vadsække med soveposer, liggeunderlag, 2 minitelte og (på grund af vores alder) 2 hovedpuder. Vi flyver til USA´s vestkyst, hvor vi har lejet en stor bil med masser af plads bagi, så telt og dertilhørende let kan tages ud og ind uden at pakke det hele ned hver dag, hvilket viser sig at være super praktisk. Vi kører hurtigt nordpå, men ikke hurtigere, end vi har tid til at opleve bl.a Grants Pass og Crater Lake Natl. park i Origon.
Mørket sænker sig over pladsen

Campingpladser

Vi bruger fine campingpladser, hvor der er alt, hvad man har brug for, nationalparker, primitive pladser hvor vi ikke tager det så nøje, om vi får bad eller vasket tøj, og så de pudsige pladser med lyserøde baderum, flæsekant på toiletrullerne og kunstige blomster alle steder. Og vi møder aller mulige slags mennesker, men altid super venlige og imødekommende. Vi stopper, når vi er trætte, slår vores små "paraplytelte" op, nyder naturen, stilheden, tænder bål mens mørker sænker sig, taler om dagens oplevelser og falder omkuld meget, meget tidligt. Tænk at man kan sove så godt på tyndt underlag og hård jord.
Flotte heste og cowboys

I Canada

British Columbia og Alberta byder på så mange naturoplevelser, at man fuldstændig taber pusten. Vi skal selvfølgelig se de kendte steder, som Jasper Natl. Park, Banff, Athabasca Falls og besøge Icefield Center og se Ice gletchere; men vi er også åbne for gode råd undervejs og kører gerne venstre om et bjerg i stedet for som planlagt højre om, og vi ændrer gerne rute, fordi vi ser plakater med et Rodeo, som vi bare er nødt til at opleve et eller andet sted, hvor vi lider under en brændende sol og en temperatur, der stiger med samme hastighed som publikums entusiasme.
Grizzly bjørn

Bjørne, elge, bjerggeder m.m.

Udover British Columbia og Alberta, er Wyoming og Montana nogle af mine foretrukne stater. De er som et stort tag selv bord, man bare kan dykke ned i, og er der noget større, end når man sidder i naturen og får øje på elge og bjerggeder, eller når en stor Grizzly bjørn tramper tungt af sted i flodlejet, eller er nødt til at stoppe bilen, fordi en bisonfamilie blokerer vejen.
Smuk natur

Sjove oplevelser

Tænk hele tiden på, at hvis du ikke når det hele, så har du en god grund til at komme tilbage. Vi gav os god tid til at stoppe undervejs, besøge Bill og Melody´s Diner ude i ødemarken, hvor Melody havde curlere i håret, og Bill ikke sagde 10 ord, men serverede en formidabel morgenmad, eller stoppe på Johnsons Family Restaurant, med gamle møbler, hvor ikke 2 stole eller 2 borde var ens, og hvor familiens overhoved på over 90, efter bedste evne, tog imod penge ved kassen efter en fantastisk middag.
Lyder det ikke bare, som om vi har haft en fantastisk tur? Det har vi, og det kan stærkt anbefales.

Kommentarer til rejsetips om Canada

USA/Canada

07/10 2009 Jens-Jørgen Onsberg
Pragtfuld feriebeskrivelse - hvor kunne jeg dog godt tænke mig at høre meget mere om den tur!

Vi drog vest-på

06/10 2009 K.Foldager
For nogle år siden , drog jeg og en kammerat , vestpå med kurs mod Vancouver , jeg skulle bare opleve noget nyt . Lynhurtigt fik job ved den daværende Fa. Ø.K.s træ afd. i Tahsis Vancouver Island . Jeg havde jobbet som indkøber til en spise-sted , for alle Ø.K,s med-arbejder - Nogle fantastiske år via mit job , havde jeg nogle Indianer Idag First -Nations navnet Fik jeg fornøjelsen at besøge mine arbejds-kollegaer ,s hjem First Nations borger En fantastisk oplevelse - og så lånte jeg Ø.K,s jeb og bevæbnet med en riffel , kørte jeg ud i skovene Senere flyttede jeg til Vancouver , og boede klods op af Stanley Park -fantastisk , hvor vi kørte til Fort Langely - en rigtig gammel Fort En af di første handels-steder mellem First-Nations -og den hvide mand Min makker restaurere idag rigtig western vogne som man ser på cowboy film -Jeg selvfølgelig foto af disse ting I 2010 rejser jeg tilbage western Canada , måske med en journalist fra en avis i DK. Min historie er selvfølgelig sandfærdig - Jeg har alle Emigrations papirer klar hvis nogen skulle betvile sandheden af dette indlæg Jeg har selvfølgelig foto fra turene og opholdet Af årene Skulle i være intereseret i dette blot sig til Venligst Sincerelly K.Foldager

Vest Canada går bare i blodet.

06/10 2009 Olaf Thomsen
Efter selv (65 år)at have rejst i området sammen med min kone (4. fede ferier) gennem de sidste 12 år, med teltvogn, motorhome og på moteller. Ja så tager jeg hatten af for jer fire voksne personer, det er godt gået med minitelt og hvad dermed følger. I har gennemrejst et meget smukt område og sådant giver mod på mere, også godt fortalt - det går bare i blodet.

USA/Canada

06/10 2009 Anette Jensen
Det lyder som drømmerejsen jeg vil foreslå min familie da vi tit har talt om en 'natur'rejse til USA. Tak for tippet og håber I får mange andre gode oplevelser som denne.

10/08 2009 Freddie Nielsen
God ide, Vi har prøvet at rejse i området både med børn og senere alene. Amerikanerne og canadierne er ekstrem venlige. Campingpladserne er fine.