Flere rejsetips om British Columbia

• Vancouver og Chilliwalck

03.10.13: Jimmy Mikkelsen
    20-21 august:
    Vi lagde ud efter et hotelophold i Vancouver (Accent Inn), udmærket hotel, men elendig fastfood mad på deres Ihop restaurant i Richmond-området, og tog en taxa til Delta (Vantage Way), hvor vi fik vores første bil.
  • Vores 4 tur til skønne Canada

15.02.12: Jimmy Mikkelsen
    Canada dagbog 2011

For fjerde gang siden 2005 drog vi så ud på en Canada-tur i et motorhome. Vi er Bente (B), Jimmy(J) og Elisabeth (E).
  • Et anderledes Canada.Ontario søernes Eldorado

09.11.09: Jimmy Mikkelsen
    Efter at vi oplevede BC i 2005 samt 2007,ville vi prøve en anden del af Canada. Valget faldt denne gang på Ontario,med et lille smut i Qubeck (Hull) Museum.
    Læs hele rejsetippet
BC-Vancouver Island
Jimmy Mikkelsen
Køge
25. sept. 2009

BC-Vancouver Island

Vi havde i flere år drømt om Canada og om vores familie - den del der emigrarede i halvtredserne. Derfor er vi nu begyndt at rejse til Canada. Vi har aldrig se noget smukkere.

Canada 2005

Canada 28. august – 16. september 2205
Deltagere: Elisabeth N. Jensen, Jimmy Schuldt Mikkelsen og Bente Mikkelsen
Input til turen: Kim Schuldt Mikkelsens slægtsforskning og Elisabeths årlige julekort til familien i Canada.
Beslutning: Carl Johan Schuldt Mikkelsens 90 års fødselsdag.

28. august
Vi mødtes på Københavns Hovedbanegård den 28. august kl. 9.00, da ville skulle checke ind kl. 10 – 2 timer før afgang ved oversøiske ture.

Afgang kl. 12.05 med SAS– Flyet var præcis. – Mellemlanding i Heathrow, hvor vi fandt den pup, som J & B havde besøgt tidligere. Der var 2½ timers ventetid. Afgang præcis med Air Canada og ankom præcis i Calgary kl. 17.50 – Mountain time, som det hedder over there. Ca 8-9 timers flyvning, og det var strengt, men vi ankom og fik hurtigt vores bagage. I lufthavnen ringede vi fra en gratis telefon udenfor, og en scuffle-bus afhentede os. Vi ankom til Quality Inn Airport. Middag på et billigt spisested lige ved siden af. Hotellet havde ingen restaurant. Den havde derimod e stor spillehal, samt en bar, hvor vi fik vores 1. Canadiske øl. – I kande.

29. august
Kl.7 stod vi op, spiste morgenmad kl. 8 og da vi først kunne hente vores ”hjem” kl. 12 hos Canada Cruise besluttede vi at tage den lokale bus ind til Calgary. Vi fandt busstoppestedet på den anden side af gaden. Den første af alle de mange flinke Canadier vi mødte, gav os en rabatbillet til bussen – 1,75 CA$. - Så havde vi aftalte penge til at betale. Man får ikke penge retur, hvis man ikke har aftalte penge. Den unge pige, som hjalp os havde en dansk mor. Efter en hurtig tur rundt i midten af Calgary, - en storby som mange andre – tog vi bussen hjem, fandt vores bagage og tog en taxi til adressen hvor vi skulle afhente vores ”bil”. Vi ankom uden besvær, og gik straks i gang med alle formaliteterne med kontoret. Stor chok – iflg. Kontoret var kontoen ”over balanced” Jimmy ringede til DK, og fik afkræftet dette. Det samme gjorde kontoret – beklagede de?? Så fik vi bilen, og efter et par hårde opbremsninger og en frygtig larm af porcelæn og komfur, kom vi af sted.

1.stop – Indkøb i en stor Safeway (Canadisk). Priserne var ok. Den 1. campground vi fandt, var Calgary West Campground, da vi ikke ønske at køre så langt den 1. dag Vi skulle lige vnde os til bilen. Inden vi ankom var vi blevet sulte, så vores 1. forkost var på P-Pladsen v/Safeway. Fandt hurtig RV (Campground), og efter at have det på faciliteterne (Fine) spise vi aftensmad vi vores ny hjem, - her skulle vi bo de næste 3 uger. Inden vi spise bøf m/løg og grøntsager, pakkede vi ud. – Masse af skabe. Campari som drink, og whisky til kaffen bliver fremover en daglig hyggelig ting.
Om aften gik vi en tur – Så den Olympiske Skibanne (Stadion, som blev bygget da Canada havde OL vinterlege) Calgary ligge 1045m over havets overflade, så der var koldt og det regne lidt. Vi frøs om natten.

30. august
Efter morgenmad og bad på de fine ”Restroom”, kørte til til Canmore, hvor vi provianterede, spiste lidt frokost på vejen. Kørste så mod Lake Louise. Fandt efter en lille afstiller, den RV, som vi havde fundet i en brochure. En meget stor RV, som lå i en stor skov, og Canadian Pacific Railway kørte forbi, og tuttede – hyggeligt. For bjørne går vi ud fra. En flod med en bro, som førte over til et andet område med telte, og her var og et Amfibium teater. En stor bor, som var elektrisk - bjørnesikret. Alle skraldespande var ligeledes bjørnesikrede. En Campari før middagen, som bestod af omelet og grøntsager m/rødvin, og senere kaffe og whisky. Igen en kold nat. Vi kunne ikke få varmen til at virke.

31. august
Vågnede kl. 7, kø i vaskerum, så vi sprang badet over. (ikke Jimmy) Elisabeth ringede til C.C. angående varmen og fik besked om at finde en mekaniker Daren i Lake Louise (byen) Han fixede den v/kortslutning.

Lake Patoe

Vi kørte Bow River. Lake Patooe var en smaragdgrøn sø, med høje bjerge, gletcher og masse af botaniske finesser, og små dyr og fugle. – Indian Paintbrush – Grey Nutgracker – Jay Clack, jordegern, røde og grå egern. – Meget tamme.

Efter Lake Patoo – Lake Louise, hvor vi også fik et fantastisk syn. Med det store Gletscher, som var 7km væk. Lake Louise hedder egentlig Smagrag Lake, men Dr. Voctoria opkaldt Søen efter sin datter Victoria.

LAKE LOUISE

Derefter til Golden, hvor vi fandt den valgte RV med det samme. Ikke nogen fantastisk CG, men placeringen, var fantastisk. Lige ved Kicking Horse River og PCR løb lige forbi. – Vi talte et vogntog. 87 vogne og 3 lokomotiver. Vi havde provianteret i Lake Louise, og fik os installeret. Ingen hook ups. Spise for 1. gang uden for – Lasagne. Inden sengetid, gik vi en tur i den lille by, Fandt én lokal bar, hvor vi fik en drink. Hjem i bad, skrive dagbog og postkort. Varmen fungerede nu – Dejligt.

1. september
Efter morgenmaden til Radium Hot Spring. Fandt RV Canyoun Rental. PÅ vejen besøgte vi Edgewatter. Her har Chris, Bent og Cann haft en CG. I starten af deres ophold i Cannada. Ingen spor af den. En fuldstændig død by. På vejen så vi en ørn, stort tog og bjerge overalt. – Vejen her Icefield Road. Straks vi havde fundet vores plads gik vi til Hot Spring. En meget stor Svømmehal men en pool hvor vandet var 40 gr, og en alm. Vi gik hjem igen. En lang tur. Vi købte ind: Salat, Kylling, søde kartofler og majs. Flere Canadier (dansk og Hollandsk) kom og hilste på. - Lidt anmassende.

2. september
Efter morgenmad og bad, - fine badeforhold. Op over en bro – en meget kuperet CG.
Så gik det mod Cranbrook. Vi ringede og forberedte dem om at vi ville være det omkring kl. 2.
På vejen så vi Fort Steel. Dvs. vi kendte det ikke, men så det på vejen. En fantastisk tur

KIRKEN I FORT STEELE

Kl. 14 ankom vi til Cranbrook, og fik en heltemodtagelse af Chris og Zella. Vi fandt bare hinanden med det samme. Efter en dansk frokost, fik Jimmy bakket bilen ind og efter en happy Hour – (Whisky eller hvad man ville have) spiste vi dejlig grillet kyllingbryst med cæsar salat, ost, hvidløg fyldt tomater, squash og roasted potatoes. Bananer split cake, som Zella stod for.

3. september
9.30 morgenmad på Verandaen. Chris tog os med en tur rundt i området. I bjergene, hvor der er meget vintersport – gennem indianer reservat. Så byen Kimberley, hvor der var et lille torv, men handel. Hjem til Zella, hvor der var happy hour. Zella havde været ude at se sin ”grandson” spille fodbold. (Owen). Og igen en dijlig middagen på varenadaen. Laks (Brendas fangst) bønner, grønt salat. Vin i greenhouse og den brune kage blev spist. Chris fortalte historier igen.

4 september
Stadig koldt om morgenen – Cranbrook ligger højt. (Rocky Mountain ) Efter morgen skulle vi til afther bryllup hos Cris´ ven – Maries son og svigerdatter. Zella havde kørt gave. – En jern-ugle. Chris og Jilly kørte og dumpede waste, og fylde bezin på for 164 CA$. Efter bryllup kørte kvinderne ind for at handle, Super Store og derefter Selfedrige. Vi skulle have bøffer. På vejen hjem fra bryllup kikkede vi ind til Kieth og Brenda, som kom hjem mens vi var er. Brandly var hjemme – lå og sov. Efter happy hour, dejlige bøffer kom Brenda og Kieth på besøg. Jimmy fik en cap fra Canadian Pacific Raiways. – Her arbejder Kieth. Et fiskemagasin blev det også til samt billeder af især Brenda og hende fiskeri. Stellas datter Sheila, og hendes mand samt grandson Owen, som spiste resten af den brune kage.

5. september
Efte at have lånt et tæppe at Zella sov vi nu rigtig godt. Oppe tidligt, fik morgenmad og af sted til Riondel, hvor vi skulle campere sammen med Chris & Zella. – Lang tur.
1.stop var ved Moyie lake. En stor skovbrand tidligere. Samt en sølvmine. På vejen stoppede vi ogå ved Crawford Creek, hvor vi købte lidt souvenirs til Sidse og Mads. Vi ankom til Roindel Camp Ground som lå helt ned til Kootenay Lake. Jimmy måtte bakke ind, og Chris havde træplanker, som bilen kunne blive stabiliseret med. – Vaterpas blev også brugt.
HAPPY HOUR ved Søen. Fantastisk vue.

Efter at fået vores daglige drink – happy hour – spiste vi pølser , salat og kartoffelmos i Cris
og Zellas camper. (Nu var vi i pacific hour) 9 timer forskel til DK. Ikke kodt om natten.

6. september
Tidligt afsked næste morgen. Skulle med færge over Kootenay Lake mod Nelson, hvor vi handlede. (En hippy by). Vi handlede grøntsager og kartofler.
Derefter kørte vi til Headley – en ”widl” campground Inge indskrivning. Bare ind på en plads ved en flod. (Coyote´erne hyler om natten og bjørnene er lige rundt om hjørnet). WC var et lille hus, med et hul i jorden. Her sad vi ude hele natten (Eller senere end vi plejede). Helt mørkt var der.

7. september
Nu skulle vi skillles fra Z&C, vi skulle til Bent & Solange og de skulle til Victoria, hvor Zellas søn bor. VI ankom kl. 15.30 til Chillywack, hvor Bent & Solange mødte os ved en Pub. Her fik vi et glsa øl. Kørte hjem i Solanges gård – (En lejlighed), så der var nøgler der skulle huskes og døre der skulle åbnes. Her kunne vi stå, men ikke få el. Det gik også endda. Om aftenen inviterede B & Ud – vi spiste kinesisk. Dessert fik vi hos Solange. Alt for meget.

Turen til Øen

Morgenmad i huset. Familien var taget til fodbold – Socker. Vi tog til turistinforamtionen, hvor vi fik lidt guiding om hvaler. For dyrt, og ingen garanti for at vi så nogen. En gummibåd. Søsyge. Vi kørte i vores camper, kørte Elk Falls, hvor vi så laksegydning, store træer og vandfald.

Vi fik besøgt Lizzie. – Hun bor sammen med den store søn Tom. Så happy hours på Pennys terasse. Familen var kommet hjem. Dvs. at Andres skulle af sted igen, flere kampe.
Kl. 18.30 spiste vi dejlig Lasagna. Vi forsøgte at få Andrew til at bestille eller checke om vi kunne bestille flybillet fra Vancouver til Calgary. Andrew er hel ny med en computer, så Penny kom med oplysninger. Og vi bestilte flybilletter.

11. september
Efter morgenmad kom Tom på besøg, og et familiefoto blev igen taget. Deeefter kørte vi syd på
og ville tage en overnatning mere på øen, så C & Z foreslog Rathtrevor. Zella og Chris var der allerede. Og vi fik parkeret vognen,og gik en tur lags stranden.
Vi spiste sammen, hvad vi havde. Gik til ro kl. 22.15.

12. september
Her var der fine badeforhold, så det startede vi med. Morgenmad og af sted. Endnu en gang skulle vi tage afsked. Vi var ikke helt sikre på hvad vi ville, men efter et lille møde, tog vi til Vancouver. En storby – Det havde vi ikke set på vores ferie. Vi syntes at der var for langt og for kort tid til Victoria. – En anden gang. Dvs. vi skulle finde Nanaimo.

Færgen var lige gået da vi ankom, og den næste var der ikke plads på, så vi fik en kl. 17. Vi spiste lidt på færgen. Derefter tog vi til Vancouver – vi havde fundet en CG i en bog, og kørte lige til den. Capilano RV. Lang til indkøb, men 1 aften gik vi, og fik købt lidt ind. Tidligt i sang og læse.

13. september
Vågnede kl. 7.30 – i bad, og spiste morgenmad. Tog en bus til Vancouver, besøgt CCA; som bestilte et hotelværelse til os. Købte en dagbillet, og tog til China Town, Gas Town. Fik lunch i Black Frog, og så dampur. Sejlede med færge – byen ligger som Stockholm på en masse øer, så der er rigtig mange broer. Vi handlede i Royal Park et stort Mall. Camping pladsen meget trang lå i byen. Efter aftensmad gik Jimmy tidligt i seng, og E og jeg besluttede at tage en tur i swimmingpoolen og derefter i Spa. I Seng kl.22.15.

14. september
Morgenmad, og en tur med den lokale bus, til Grouse Mountain, som vi besluttede at claime.
Det var større end vi havde troet, og det tog 2 timer og 20 min. Her oppe var bjørne – indhegnet. - 2 unger Cola og Grinder. 4 år var de, og havde mistet deres mor. Vi tog svævebanen ned. Indkøbende blev små, vores sidste aften i vores lille ”hjem”.
Den sidste nat kneb det med at sove.

15. september
Efter morgen skulle vognen rengøres. – Vi fik den afleveret og tog en bus tilbage. Ventede 1 time. Vi gik en tur i China Town, og denne gang fandt vi nogle mere interessante gader.
På hotellet kl. 17, hvor vi fik en drink- og endet med at spise på en Tim Horton- kedeligt.
Så i seng læste, god Sudoko.

16. september
Morgenmad, en schuffle bus til lufthavnen. Check in - lang tur hjem. Fra Vancouver til Calgary, fra Calgary til London, og derefter fra London til CPH.