Flere rejsetips om British Columbia

• Vancouver og Chilliwalck

03.10.13: Jimmy Mikkelsen
    20-21 august:
    Vi lagde ud efter et hotelophold i Vancouver (Accent Inn), udmærket hotel, men elendig fastfood mad på deres Ihop restaurant i Richmond-området, og tog en taxa til Delta (Vantage Way), hvor vi fik vores første bil.
  • Vores 4 tur til skønne Canada

15.02.12: Jimmy Mikkelsen
    Canada dagbog 2011

For fjerde gang siden 2005 drog vi så ud på en Canada-tur i et motorhome. Vi er Bente (B), Jimmy(J) og Elisabeth (E).
  • Et anderledes Canada.Ontario søernes Eldorado

09.11.09: Jimmy Mikkelsen
    Efter at vi oplevede BC i 2005 samt 2007,ville vi prøve en anden del af Canada. Valget faldt denne gang på Ontario,med et lille smut i Qubeck (Hull) Museum.
    Læs hele rejsetippet
Bryllup i Canada samt hjemtur via Calgary
Jimmy Mikkelsen
Køge
25. sept. 2009

Bryllup i Canada samt hjemtur via Calgary

I 2007 var vi i British Columbia, Canada. Læs her om vores oplevelser til canadisk bryllup, med motorhome og på opdagelse i Calgary.

Lø 29/9: Bryllup i Canada

Så oprandt dagen for brylluppet. Bente, Jimmy og Elisabeth gik en tur i området, fulgt af de tre hunde fra ranchen som gode vagthunde – for hvis nu der skulle komme en bjørn? Vi gik i bad, for nu begyndte de øvrige gæster at indfinde sig, men de fleste havde jo deres egne badefaciliteter.

Kl. 3 var der cocktails og appetizers oppe i festhuset, men desværre havde de ikke ild i den store udendørs pejs. Kl. 4 kom Brenda og Keith så gående op til festhuset med deres hund, som havde fået nyt halsbånd til lejligheden. Brenda var i fin, lang, hvid kjole, men Keith havde bare alm. bukser og en løsthængende skjorte på. Vi havde godt nok fået at vide, at deres bryllup ville være ret " casual", men alligevel. En præst i alm. tøj viede dem (vielsen foregik ved, at de hver især gentog lange remser, som præsten læste op for dem). Det foregik inden døre, foran en pejs, som der godt nok var tændt op i, men der var stadig hundekoldt. Præsten spillede nogle skotske numre på sin sækkepibe uden for ved det lille vandfald, og vi hundefrøs, så vi gik ned til vognen for at tage mere tøj på, lange bukser, lange strømper, uldsokker m.m. Kl. 18.30 var der middag, ingen bordplan, så man satte sig lidt på må og få. Og kun en festtale. Ingen sange (så det var heldigt at vi ikke havde knoklet med at lave en festsang færdig, selv om vi gjorde et forsøg). Vi var vel omkring 50 mennesker, bl.a. flere børn. Maden var fin, men der var pludselig ikke flere spareribs tilbage, så nu har vi lært, at man skal øse alt det man kan spise op på tallerkenen med det samme! Til gengæld var der nok af de mange, gode desserter – vel sagtens fordi folk havde spist sig mætte i kød. Så var der dans til CD musik og Toonie bar, dvs. at efter middagen måtte man betale 2 dollars for hver drink. Vi var nogle, der gik ned og fyldte vin på i vognen (!) og ellers forlod festen ret tidligt (kl. 10 ca.). Vi syntes egentlig, at det var et lidt spøjst bryllup, i hvert fald noget mere uhøjtideligt end et dansk.

Søndag 30/9: Fra morgenmad i festhuset til Alberta

Der var morgenmad i festhuset, til 10 dollars pr næse. Det var godt og rigeligt, og Keith holdt en lille tale for os og overrakte os Canada-gaver ( bl.a. bilnummerplader og en CPR kalender).

Så tog vi afsked med alle, Chris og Zella kørte dog med os et stykke ud af skoven, ad en anden vej end den vi kom ind ad. Endte ude ved et stort savværk. Så drog vi mod øst, købte ind i vintersportsbyen Fernie, over Crowsnest Pass ind i Alberta. Stop ved Frank Slide, en by der næsten blev begravet, da et bjerg styrtede ned for ca.100 år siden (1903). 90 mil. tons bjerg faldt ned over den sovende by. Der var endnu helt bare bjergskråninger og masser af klippestykker på begge sider af vejen. Kort derefter passerede vi the Burmis Tree, Canadas ældste træ, ca. 700 år gammelt, men nu var det gået ud, stod der helt nøgent, understøttet af metalstænger. Så kom vi ud på prærien, til cowboyland med masser af køer, heste og vindmøller ( Nordtex, ikke Vestas). I Pincher Creek (hvor Zellas invalide søster for øvrigt bor), fik vi benzin på og spurgte om vej til en god campground. Vi fik anbefalet Daisy May Campground i Fort Macleod, som lå lige ved Oldman River, en dejlig plads, men det var koldt og blæsende. Gik aftentur op til byen.

Mandag 1/10: Macleod og videre til Calgary

Gik tur i hovedgaden i Macleod med mange huse fra beg. af 1900-tallet. Fortet var desværre lukket, selv om vi jo har besøgt Fort Steele, så var dette fort rigtigt omkranset af palisadeværk, som man har set i utallige westerns. Fandt en foodstore og kørte lidt for langt, så vi måtte vende om for at nå til Head Smashed In Buffalo Jump – et storslået museum, der viste hvordan Blackfoot indianerne levede 5000 tilbage og også hvordan de nedlagde bisonokser ved at drive dem ud over en skrænt for så at dræbe de sårede dyr. Dyrplageri, synes man i vore dage, men den eneste mulighed de havde for at få føde og telte. Stedet lå på en meget stormomsust skråning, og museet viste også, at prærien øst for the Rockies er det mest blæsende sted i Alberta – derfor alle vindmøllerne. Chinook er den vind, der kommer vestfra over the Rockies. Den gør at sneen falder i bjergene og derefter og gør den vintrene lunere på østsiden. Derfor var det et godt sted for indianerne at bevæge sig rundt på jagt efter bison. Mens vi spiste frokost i vognen på p-pladsen, diskuterede vi spørgsmålet om rute: skulle vi tage tilbage og følge the Cowboy Trail ( Hwy 22) nordpå tættere på the Rockies ( anbefalet af C+Z) eller skulle vi tage den direkte Hwy 2 mod Calgary? Det endte med at vi gerne ville have en ekstra dag i Calgary, så det gik hurtigt nordpå gennem meget flade landskaber, men god vej. Kun et enkelt stop inden vi nåede Calgary, der så til gengæld bød på noget af en udfordring for at finde vej i myldretidstrafikken til den campground, vi endte med at vælge, nemlig den samme som sidste gang: Calgary West. Og der var sket vejomlægninger siden sidst, så vi var godt mørbankede, da vi endelig nåede frem kl. 18, Jimmy især, der havde kørt hele turen ( i alt 2552 km). Bente lavede som sædvanlig god mad: risotto m. oksekød og tomatsalat.

Tirsdag 2/10: Calgary

Om morgenen begyndte vi at pakke lidt inden vi tog shuttle bussen kl. 10 ind til centrum af Calgary. Gik ad Stephen Avenue (gågade), med udstilling af køer, indkøb af bøger, interview og foto taget af byens bibliotekarer. Kaffe. Tog den gratis sporvogn frem og tilbage. Gik til en ø i Bow River, hvor mange mennesker joggede – det var dejligt solskin – og fik god frokost udendørs på Barley Mill, en gammel vandmølle. Bente og Elisabeth gik på Glenbow Museum, hvor vi kun koncentrerede os om indianerne. Efter en drink på restaurant tog vi shuttle bussen tilbage kl. 18.20 – det havde været en lang dag til fods i storbyen for os, der var vant til den frie natur og at blive transporteret rundt i en bil. Så gik vi i gang med at rydde op i papirer bl.a. og Bente lavede grøntsagsomelet med bacon – vi skulle jo se at få ryddet ud i maden, men det smagte som sædvanlig herligt.

Onsdag 3/10: Cruise Canada og afgang

Vi vågnede til rimfrost på bordet uden for, så nu var det på tide at komme hjem! Vognen skulle afleveres inden kl. 11, men vi pakkede hurtigt, smed ud, gjorde bilen ren indvendigt og fandt nemt vej til Cruise Canada – vi havde jo været der før – det var bare østpå ad Trans Canada Hwy 1 og så til venstre på et tidspunkt! Vi fik tanket op med benzin og propan på en Husky (kun lige op til næsten fuld!)før vi afleverede bilen og lidt left-overs. Gennemgangen af bilen gik hurtigt, ingen anmærkninger eller problemer. Vi var nok nogle af de sidste kunder inden de vel går bilerne igennem før næste sæson.

En taxa – endnu engang med indisk chauffør – kørte os til lufthavnen, hvor vi var i rigtig god tid, 6 timer før afgang, men tiden gik hurtigt med små spadsereture, rygepauser i det fri (det kunne man godt, selv om vi havde checket ind), læsning og spisning af madpakker.

Flyet skulle afgå kl. 18.40, men på grund af storm alert ( vi så godt nok nogle lyn), måtte flymekanikerne ikke bevæge sig rundt i lufthavnen, så vi kunne ikke få brændstof fyldt på, og da den alarm var blæst af, skulle flyets vinger afises. Det gik der ca.2 timer med, så vi opholdt os godt 10 timer i flyet, inden vi nåede Heathrow.

To 4/10: Heathrow til København

Ca.en time forsinket. Her var også lidt ventetid, men alt gik efter planen nu og vi var hjemme i CPH kl. ca. 16.30. Her skiltes vore veje, Bente og Jimmy tog til Køge, Elisabeth til Slagelse. Tak for en god tur.