Flere rejsetips om Jasper

Vejle
3. jan. 2011

Se sortbjørne med 95% sikkerhed i Canada

Vi skal nu i år til Canada for 11 gang og tænkte vi ville komme med et par rejse tip. Hvis man rejser i juni måned og kører på landevejen Yellowhead mellem Jasper i Rocky Mountains og Prince george så er chancerne MEGET store for at se sortbjørne spise langs vejen.
Vi har altid set dem og har opgivet at tælle dem mere, da vi nogle år har været over 50 på 2 dages bjørne safari.

Terrace for enden af Yellowhead highway er en uopdaget naturperle som vrimler med sortbjørne og Hvidhovede ørne.

Hvis det er Grizzly bjørne så er det enten Rocky Mountains mellem Jasper og Lake Louise ( De er meget sky ) eller en tur over til Stewart/Hyder i August når laksen kommer. Stewart ligger ca 200km nord for Terrace.

Rejs ikke i Rocky Mountains i Juli/August måned der er simpelthen alt for mange turister og vejen kan minde om en meget trafikeret dansk landevej.
Rejs i stedet i Juni uden for sæsonen hvor det er køligere og dermed større chancer for at se bjørne og andet dyreliv samt meget mindre trafik.

For de mere eventyrlystne så er en tur på Dempster Highway mellem Dawson City og Inuvik i Yukon lidt af en oplevelse. Her er næsten ingen trafik kun en tankstation og motel på en 700km strækning men naturen er fantastisk. Men tjek lige med biludlejningen om du må kører der først, det er en MEGET god grusvej klasifficeret som en hovedvej.

Et sidste tip er at tage op og se Lake Louise 60km nord for Banff kl senest 0800 mens søen stadig er helt blik stille og turisterne endnu ikke er kommet ud på søen og sejle, det gør de kl 0900. Flottere sø og udsigt er svært at finde, det slår simpelthen benene væk under en. Den har været med i flere film og regnes for verdens smukkeste sø.

Bjørne

Kommentarer til rejsetippet om Jasper

Gode minder fra Canada.

02/10 2013 Ellen M. Pedersen
Sammen med min familie, har jeg rejst 2 gange fra Vancouver til Banff. Første gang med toget "The Rocky Mountains", og sidst i en lejet bil. Her for 14 dage siden fik jeg fortalt, at man måtte ikke gå glip af de dejlige dage i Calgary, hvor "Stampede", foregår over nogle dage først i juli måned.
Derfor har jeg netop besluttet at invitere min familie til Canada igen. Det er et enestående land at rejse i. Sidst vi var der, besøgte vi Vancouver Island, hvor vi var på bjørne safari. Det foregik fra Tofino i båd, en super oplevelse, hvor vi så 6 bjørne gå og løfte sten. Først en mor med 3 små unger, dernæst 2 singler, som hyggede sig med at finde mad. Midt i mellem Vancouver og Banff, mødte vi 2 bjørne, hvor vi var ude at gå tur. Det er svært at bekrive oplevelsen, men vi var på vej hjem fra en restaurant ude i et øde område med flotte nybyggede træhuse og masser af skov. Vi boede som de eneste i et at husene, som lå ca. 1 km. væk fra restauranten. På vej hjem i tusmørke, så jeg pludselig noget sort inde foran os på en mark. ( ca. 150 m ) fremme. Da den ene af bjørnene rejste sig på bagbenene var vi godt klar over, at vi skulle bakke tilbage til restauranten igen.Det gjorde vi og ejeren af restauranten, var i vældig humør, vor vi havde hjertet siddende oppe i halsen. Restaurant ejeren kørte os tilbage til vore huse. Vi kunne derefter betragte bjørnene i en nat kikkert. <<<<<Vi oplevede mange severdigheder, så også de flotteste vandfald og mange elge, geder, falke, gondol tur i Banff, helt igennem 2 af de bedste ferie ture.god tur, som vi aldrig glemmer. Jeg vil mene at juni måned er den bedste måned at rejse i.