Flere rejsetips om Canada

Vadum
22. feb. 2013

Niagara Falls - med udsigt

Niagara Falls skal ses fra Canada. Ved faldene slår floden et næsten retvinklet knæk, hvor USA ligger på det "indvendige" hjørne. For at se faldene fra USA, må man læne sig ud over kløften.
Det klarer man så ved at bygge en udsigtsplatform. Fra den Canadiske side er der derimod frit udsyn til faldene. Min søn og jeg var der i juli 2011, og det var en fantastisk oplevelse.

Jeg har rejst meget, og været i mange lande, så min søn ville gerne krydse grænsen til Canada først, så han kunne sige, at ”der havde han været før mig”. Det løste vi ved at parkere ved turist centeret på USA-siden, og så gå over Rainbow Bridge. På midten er der med streger, skilt og flag markeret, at man krydser grænsen til Canada. Junior gik forrest, og jeg tog nogle billeder af ham på den Canadiske side, mens jeg stadig var på USA-siden.

Det var i øvrigt en langt større oplevelse, at få det første syn af faldene, mens vi gik på broen, frem for at se dem ud af sideruden, mens vi kørte over. Vi kunne stå ved rækværket, og nærmest ”suge” alle sanseindtrykkene ind: Synet, lyden og fornemmelsen af vanddamp i luften. Efter at have krydset broen, og sat fødderne på det Canadiske fastland, gik vi tilbage, hentede bilen og kørte over broen igen.

FDM-Travel havde fundet ”Lincoln Motor Inn” til os på den Canadiske side. Et udmærket motel, ca. 600 meter fra kanten af Hesteskofaldet. Nysgerrig som jeg er, havde jeg taget turen til faldene på Google Street View. Lige før faldene lå der et højt hotel – The Oakes Hotel Overlooking the Falls. Nå – det er nok herredyrt, tænkte jeg. Men det koster jo ikke noget at ”spørge”. Jeg fandt hotellets hjemmeside, og det var faktisk overkommeligt! Værelset på Lincoln Motor Inn kostede cirka 600 kroner for den ene nat, vi skulle være der. For kun 450 kroner mere, fik vi en ”King Premier Falls Side Jacuzzi Suite” på 9 etage, med udsigt over faldene.

I 2013 er prisen lidt højere, men suiten kan fås til 1.440 kroner for en overnatning. Går man ind på booking siden på ”Oakeshotel.com”, kan man nederst finde en ”Flexible arrival date” kalender, da priserne varierer meget fra dag til dag. Vi var der fra torsdag til fredag, og i weekenden steg prisen næsten til det dobbelte. Man skal sikre sig to ting: Der er både en ”Fallsview” og en ”Courtyard” side. Det fremgår af værelsesnavnet. Der er sikkert en fin udsigt over byen fra Courtyard siden, men det er jo ikke lige den, man er kommet for at se. Det andet er, at værelserne er opdelt i ”2. til 8. etage” og ”9. til 20. etage”. Under 9. etage er udsigten mere eller mindre spærret af træer, så det er fra 9. etage og op, man skal vælge.

Ruderne dæmper larmen fra vandfaldene, så det generer ikke nattesøvnen. Det var virkelig en fantastisk udsigt. Ikke bare over faldene, men også langt op ad Niagara floden, og over tvillingebyen i USA. Om aftenen er faldene oplyst af farvet projektørlys. Det kan man så have sin mening om, men uden lys på, kunne man ikke se noget, med mindre månen ville lege projektør. Og i øvrigt er Niagara Falls (på begge sider) et typisk amerikansk turiststed, med masser af souvenirbutikker og underlige former for underholdning. Det står heldigvis en frit for, om man vil benytte sig af disse, eller om man vil ”nøjes” med at beundre naturens kræfter. Anderledes smukt, var det ”projektørlys”, som solopgangen kastede på vanddampen fra faldene. Det lignede orange vattotter, og var nok værd at stå ud af sengen for at se. Vi havde naturligvis ikke trukket gardinerne for!

Hvis vi engang skal gense Niagara Falls, er det helt sikkert at vi enten vælger Oakes Hotel igen, eller også et af de andre hoteller med udsigt over faldene. Det er hver en øre værd.

Vandfald

Kommentarer til rejsetippet om Canada

5 stjerner

25/02 2013 Edith
5 stjerner for indlevelse!!

Meget levende fortælling

TAK for en meget levende fortælling om rejsen til Niagara Falls.

Godt tip til fin overnatning

25/02 2013 Mona
Det er et godt tip til en fin overnatningsmulighed ved Niagara Falls. Vi var der i august 2011, men valgte at overnatte midtvejs mellem Vancouver og Niagara falls i Hamilton, der iøvrigt er kendt for sine 125 vandfald. Til gengæld gav vi det samme for 4 nætter som en nat på The Oakes hotel koster. Og jeg vil give dig ret i at selve byen og turisthalløjet bare er for meget.