Flere rejsetips om Toronto

Læs mere om rejser til Toronto

• "Best of the East", 15 dages rundrejse.

26.08.11: Marilyn A. Lauszus
    Turen som vi bestilte fra FDMs nordamerika-katalog, omfatter kort gengivet følgende byer og steder: Toronto, Niagara Falls, Algonquin nationalpark, Ottawa, Mont Tremblanc, Quebec, Montreal, Gananoque v Kingston og tilbage til Toronto.
Canadas østkyst 15 dage
Marilyn A. Lauszus
7100 Vejle
11. okt. 2011

Canadas østkyst 15 dage

Turen omfatter kort gengivet følgende byer og steder: Toronto, Niagara Falls, Algonquin nationalpark, Ottawa, Mont Tremblanc, Quebec, Montreal, Gananoque v Kingston og tilbage til Toronto.
Det følgende er en kortfattet beskrivelse af turen, med fokus på enkelte oplevelser eller seværdigheder.

15/7 Første dag:
Vi,det vil sige min kone og jeg, rejste fra Billund via Amsterdam til Toronto. Den samlede flyvetid er ca. 10 timer. Vel ankommet til Toronto skulle vi gennem kontrollen, hente kufferter osv. Myndighederne er gennemgående imødekommende. Så hentede vi vores lejede bil. Skal man køre lange afstande, som vi skulle, er det vigtigt at have en bil, der kan klare de lange afstande.

Det kan være en fordel at finde ud af hvor det første Bed and Breakfast (B & B) ligger, trods GPS, så man ikke risikere at blive vildledt af GPSen, som det skete for os. Vores værtinde er dog en meget venlig og forstående kvinde. Den nat sov vi godt.

16/7 Anden dag:
Denne dag var reserveret til sight seeing i Toronto. Først gik vi hen til det lokale st. Lawrence marked. Her var alle mulige friske grønsager og frugter, men også fersk kød, fisk og skaldyr. Derefter gik vi gennem byen hen til CN Tower. Bygningen er 553 m høj. Der er elevator hele vejen op til udsigtsplatformen. Her har man en fremragende udsigt over byen. Hvis man ønsker det, kan man med elevator komme helt op i toppen af bygningen. Når man lider af højdeskræk, er det ikke nødvendigt for at nyde byen ovenfra. Herfra gik vi forbi SkyDome, byens stadion, og videre hen til havnefronten. Da det var varmt vejr ( ca 35 grader) var det dejligt ved vandet. Der går både og små færger over til Toronto Islands, som fungerer som et stort parkanlæg. Her er også en dyrepark, et lille tivoli, masser af grønt og dermed et afslappende sted for bl.a. børnefamilier. Den dag var der for øvrigt en indisk festival. Der var mange boder, scener og telte i den forbindelse og et tegn på byens kulturelle mangfoldighed.

Tilbage i Toronto gik vi op til China Town. Her kan man altid slå en god handel af. Man kan købe alt muligt og derudover vidner stedet om canadiernes tolerance. Alt står på kinesisk, nogle gange med engelsk oversættelse. Herfra gik turen til det gamle rådhus i Toronto. Rådhuset ligger i midtbyen, og derfor et oplagt sted til at holde en pause evt. spise her. Foran rådhuset er der en plads, der står tilrådighed for indbyggerne og den dag var der tema-dage om Thailand. Toronto er en stor by, med mange muligheder, og derfor er det en god idé hjemmefra at have en klar plan for, hvad man ønsker at se i byen.

17/7 Tredje dag:
Turen går nu fra Toronto til Niagara Falls. Turen går ad en motorvej der kaldes QEW. Det står for Queen Elisabeth Way. Det er en af de mest trafikerede veje i Canada, så man skal vælge det rigtige tidspunkt at køre på for at undgå for meget trafik. Vandfaldene er et fantastisk skue. Der er mulighed for at se nærmere på vandfaldene bl.a. med et skib ”Maid of the Mist”, som vi varmt kan anbefale. Byen er stærkt præget af turismen og er det der kommer tættest på et canadisk Las Vegas med spillesteder, tivoli, restauranter osv. Hvis man har tid og lyst kan det anbefales at køre nord på til Niagara on the Lake . Et naturskønt område, som er mere roligt og afslappet en byen Niagara Falls. Der findes mange restauranter i Niagara Falls, så spørg værterne i B & B om der kan anbefales et sted. Det gjorde vi og fortrød ikke.

18/7 Fjerde dag
Turen fortsætter nordpå til nationalparken Algonquin til Killarney Lodge. Der findes en række overnatningsmuligheder, men Killarney Lodge kan klart anbefales, skønt det ikke er et billigt sted. Afstande i Canada kan let være på mellem 300 - 400 kilometer eller køreture kan let vare 3-5 timer. Vær indstillet på det og hold pauser hvor det er muligt. Der er mange spændende byer og steder på vejen til Algonquin, hvor man kan gøre ophold.

19/7 Femte dag:
Vi havde bestilt to overnatninger inkl. alle måltider. Da vi vidste, at vi ikke kunne være tilbage i tidsrummet for frokost, bestilte vi aftenen i forvejen en picnickurv med vores frokost. Vi begyndte dagen med at tage til Algonquin information center, som fortæller alt om Algonquin park. Stedet kan anbefales, fordi man her erfarer alt om parken og der er desuden en vidunderlig udsigt fra centerets altan. Derefter tog ud på en mindre hiking-tur. Da vi kom tilbage, tog vi ud på en kanotur på søen rundt om Killarney Lodge. Senere spiste vi aftensmad og efter aftensmaden tog vi til et teaterstykket i den lokale friluftsscene.

20/7 Sjette dag:
Efter morgenmad gik turen videre til Ottawa. Der er meget smuk og varieret natur på denne strækning. I Ottawa skal man være opmærksom på at der findes en engelsk og fransk bydel, hvor der er ens gadenavne. GPS´en kan have svært ved at hjælpe p.g.a. ens gadenavne. Derfor skal man vide, hvor man skal hen for at nå til sit B & B. Brug kort eller spørg de lokale.

21/7 Syvende dag:
Ottawa er en spændende by qua sin arkitektur, der er meget britisk. Visse steder, bl.a parlamentsbygningen ligner selvsamme fra London. Byen har en del interessante museer. Bl.a. Museum of Civilisations, der kort gegivet viser canadisk historie, med inuit og indianer kultur, emigranternes historie, både de franske og bristiske og alle andre der sidenhen er kommet til Canada. Dette museum er et ”must”, når man besøger Ottawa. Derudover skal man have besøgt parlamentet i byen.

22/7 Ottende dag:
Turen går fra Ottawa videre op mod nord til bjergene omkring Mont Tremblanc. Det er nok den mest typiske canadiske natur, man som turist kan forestille sig, nemlig bjerge, bjergsøer og store skovområder. Vores B &B ligger idyllisk i netop denne natur. Der er samtidig ikke langt til Mont Tremblanc nationalpark, hvor man kan leje bl.a. en kano eller en robåde for at komme ud på en af de mange søer.

23/7 Niende dag:
Efter en samtale med vore værter på B & B, foreslår de en alternativ vej til Quebec end foreslåede i vores rejseplan. Turen går over landevejene 347 og 348 til Trois Rivieres. Turen byder på enestående natur i bjergene. Vi gjorde ophold i Trois Rivieres. En charmerende by ved st Lawrence floden eller på fransk Saint Laurent. I Trois Rivieres er man ikke i tvivl om, at byen er fransk influeret. Turen går herefter videre til Quebec.

24/7 Tiende dag:
Ankommet til Quebec, går vi efter vores indlogering og efter en samtale med vores B & B vært går vi ned til byen om aftenen. Her ser vi et gratis show af Cirque du Soleil. Derefter går vi videre for at spise. Der er et utal af restauranter i Quebec, så alle kan finde lige det de søger. Der er også forskellige spillesteder og der var bl.a. musik i gaden.

25/7 Elvte dag:
Denne dag bruger vi på sight seeing i byen efter råd af vores vært. Vi så et marked med de lokale specialiteter ved havnen. Vi prominerer langs havnen ned til den gamle den af Quebec. Denne del fremstår som byen så ud i 1700-tallet. Vi har tilmeldt os en guidet tur, som kan varmt anbefales. Vi fik vist så mange steder og fik så mange informationer og historier om byen, at det gjorde hele turen værd. Man skal dog tænke sig om, når man vil købe noget i denne del af byen. Det skyldes selvfølgelig, at der er mange turister og det bærer priserne præg af. Efter turen, gik vi om til fortet ”la citadelle”, som giver en god udsigt over byen og floden. Resten af dagen gik vi fra den gamle den af byen og tilbage til vores B & B, med stop hvor det syntes interessant for os.

26/7 Tolvte dag:
Så går turen til Montreal. Det er den næststørste by på vores tur. Som altid er turen på motorveje og landeveje en oplevelse, da det er her man ser den canadiske natur suse forbi, samtidig med at man erfarer hvor stor landet er. Den canadiske trafikkultur er meget tolerant og venlig. Noget vi kunne lære af i Danmark. Ankommet i Montreal tager vi ud i lokalområdet. Vi undersøgte bl.a. hvor man kan komme med metroen for den næste dags sight seeing

27/7 Trettende dag:
Efter morgenmad tager vi med metroen til den ældste del af Montreal. Fra metrostationen går vi til chinatown og videre til havnen. Vi går rundt i den gamle bydel og vi går herefter til den finasielle bydel, som navnet indikerer er præget af banker etc. Atmosfæren er afslappet, venligt og internationalt. Her er ”sprogkrigen” mellem engelsk og fransk mest udpræget. Generelt taler man fransk i Montreal. Er man interesseret i natteliv er Montreal det helt rigtige sted.

28/7 Fjortende dag:
Turen går idag til Upper Canada Village. Det kan sammenlignes med den gamle by i Århus. Upper Canada Village ligger ca på halvvejen til Toronto. Stedet er udformet som en landsby i 1860´erne. Er man historisk interesseret, er stedet meget spændende. Der er bl.a. forskellige værksteder, hvor man kan se hvordan man arbejdede dengang. Der er forskellige udstillinger og butikker, hvor man kan købe nogle af de producerede varer.

Dagen afsluttes i Gananoque, hvor vi skulle overnatte. Om aftenen skal vi ud at sejle. Det er det man kalder ”thousand islands”, som består af et farvand mellem Canada og USA, med øer i forskellige størrelser. Desuden er det en af de bedste fiskeriområder i Canada.
Vi fortsatte tilbage til Toronto. Vi tog dog først til Kingston. Det er en mindre by, som bl.a. har Fort Henry som attraktion. Byen er præget af militæret, da der udenfor byen ligger en militærbase. En charmerende by, som man skal unde sig selv at besøge. Derefter går turen tilbage til Toronto. Første dag ankom vi fra syd og nu ankom vi så fra nord. Vi boede i samme B & B, som første dag, da vi ankom. Om aftenen tager vi ned til centrum af Toronto. Der findes et indkøbscenter ”Eaton´s” som har forskellige butikker og restauranter. Man kan altid tage herned uanset vejret, og evt. fortsætte ud i byen senere. Her er også mulighed for at tage metroen.

29/7 Sidste dag:
Efter morgenmad tog vi for sidste gang ned til centrum i Toronto for at shoppe og spise, inden vi tog ud til lufthavnen. Det er vigtigt at tjekke om man skal med fly fra terminal 1 eller 3. Som regel skal man først i terminal 3 for at aflevere lejebilen. Trods lufthavnens størrelse sørger canadierne for en rolig og afslappet atmosfære med god og venlig service.