Flere rejsetips om Costa Rica

• Krydstogt gennem Panamakanalen

30.04.14: Lene Lind
    14 lange måneder lå der mellem bestilling af rejsen fra Miami gennem Panamakanalen til San Diego og indtil afrejsedatoen. Ventetiden blev rigeligt belønnet med en virkelig stor oplevelse på Celebrity Infinity i kahyt af typen Aqua Class på dæk 11! Det var vores andet cruise og som første gang bestilte vi hos FDM Travel , der igen ydede fremragende service hele vejen igennem.
  • Havskildpadder og jordskælv

Costa Rica byder på eventyr og oplevelser for livet. Naturen og det rige dyreliv er de to ting, jeg mest af alt vil huske den fredelige plet i Mellemamerika for.
  • Caribisk stemning og pragtfulde strande i Puerto Viejo

FDM travel Webredaktør
    28.03.11: Alan
    Leder du efter en lækker strand, der ikke er overrandt, hvor palmerne svajer i den milde brise fra Det Caribiske Hav og stemningen er total ”laidback”? Så skal du helt klart til den lille by Puerto Viejo i den sydøstligste del af Costa Rica, hvor reggae musikken dominerer og området beskrives da også af mange som et ”mini Jamaica”.

Læs mere om rejser til Costa Rica

Billede fra Costa Ricas frodige natur
Lisbet Rosendal
Bramming
16. sept. 2010

Costa Rica Rundt

Costa Rica er geografisk et lille land og det er forholdsvist let at rejse rundt i landet. Landet har allemulige forskellige landskaber - og det kaldes Mellemamerikas juvel.
Vi betragter et dovendyr

En fantastisk rundtur i Costa Rica

For 4 år siden samlede vi hele min mands familie (11 ialt) til en fantastisk rundrejse i Costa Rica. Vi brugte lang tid på at beslutte os for, hvor rejsen skulle gå hen, og da min svoger havde hørt om Costa Rica fra sønnens kammerat og hvor fantastisk han synes, det havde været, faldt det endelige valg på dette.
Den næste udfordring var så at få hele familien samlet - også fordi én bror og svigerinde bor i New Zealand, men det lykkedes altsammen - og vi ankom alle samme dag. Vi havde selv arrangeret rundrejsen udfra hvad vi kunne læse om landet. Det er et land, der byder på utrolig mange forskellige naturoplevelser - tågeregnskov, vilde have, vulkaner, varme kilder, sumpområder, bjergområder - "you name it". Og så på et område, der ikke engang er så stort som Danmark.

Vi startede turen i hovedstaden San José, hvor vi havde fundet et lille dejligt hotel, som havde tilknyttet en rejsearrangør. Her tilbragte vi de første par nætter og fik en fornemmelse af byen med de specielle kendetegn, der er for en mellem-/sydamerikansk storby. Hjemmefra havde vi kontaktet rejsearrangøren på hotellet, som havde planlagt de første 14 dage med transport og hoteller rundt i Costa Rica. Alt på skønneste vis og med stor præcision.

Første bestemmelsessted var tågeregnskoven i Monteverde - en meget speciel oplevelse med fantastisk natur og dyreliv. F.eks. så vi masser af kolibrier. Monteverde beboes for en stor del af kvækere, som er kommet fra USA. Kvækerne ønsker ikke at deres by/område skal invaderes af turister, så derfor gør de ikke meget for at gøre veje m.v. lettilgængelige. Vejene er utrolig hullede og smadrede, men det er en oplevelse udover det sædvanlige, som nok ikke findes på mange turistattraktioner. Vi var også ude på en Canopy Tour, hvor man går på hængebroer i trætopshøjde.

Efter Monteverde gik turen til Arenal, hvor man bl.a. i klart vejr kan se den fantastisk smukke Arenal vulkan. Desværre fik vi den ikke at se, men området i sig selv er fantastisk, og vi var bl.a. ude at bade i varme kilder, som der er mange af i området. Én af vores udflugter fra Arenal gik med båd på Cano Negro til den nicaraguanske grænse. Helt fantastisk tur med masser af dyreliv - aber, leguaner, flagermus, krokodiller og meget andet.

Fra Arenal gik turen til vestkysten til Manuel Antonio - på skiltet ved byens grænse står der "Still more monkeys than people" Her fik vi nogle skønne dage med guidede ture i regnskoven og i Manuel Antonios lille nationalpark. Og vi så rigtig mange aber - terrassen ved siden af vores terrasse på hotellet var ikke optaget, og der legede aberne i lysekronerne. I haven gik flere dovendyr rundt - og leguaner kunne vi også se overalt. I øvrigt var der specielle (for danskere) dyr overalt i landet.

Fra Manuel Antonio gik turen til østkysten til Tortuguero - et kæmpestort sumpområde, hvor vi skulle sejle på floden den sidste time for at komme frem til vores lodge. På dette sted var vi på guidede bådture rundt i området 2 dage, og vi var også på guided tur til den nærliggende landsby, som ligger lige ned til havet, hvor tusindvis af skildpadder lægger deres æg. Sidste destination på turen var et dejligt lille hotel lidt syd for Puerto Viejo på vestkysten, som ligger lige ud til det caribiske hav. Her tilbragte vi en uge med afslapning, guidede ture i regnskoven og besøg i den nærliggende lille by. Også her så vi mange forskellige dyr - f.eks. også dovendyr, som vi var helt tæt på.

Fra Puerto Viejo gik turen tilbage til San José til vores stamhotel, og derfra hjem til DK. Turen foregik i januar måned, og jeg kunne fortælle om turen i timevis, men jeg har vist allerede overskredet min kvote :)

Rundrejser

Kommentarer til rejsetips om Costa Rica

Snart rejse

15/05 2013 Katrine
Rigtig fedt at læse om jeres oplevelser. Jeg skal til Costa Rica i Oktober og rejse rundt, først på en guidet tur og to uger på egen hånd, sammen med min kæreste. Vi glæder os helt vildt! Vild natur og en masse dyreliv. Har du nogle gode råd, jeg skal have med på vejen, inden vi tager afsted? :-)

Dovendyr

24/01 2011 Najana Lyberth Kristensen
Dovendyr er en fantastisk dyr. vi var i junglen i Sydafrika mig og min mor vi gik rundt i junglen vi så aber og flagermus og mange andre ulækker dyr men så så vi en dovendyr den er sød men det er ligesom om den smiler vildt meget den er også lidt mærkelig slut