Flere rejsetips om Cuba

• Det er nu, hvis det ægte Cuba skal opleves!

22.03.14: Henning
    Cubas folklore, salsaen, havanneseren - alt sammen fascinerende og dragende. Det kan nås endnu, men om få år, vil det måske kun være historie!

Vi drog med store forventninger af sted på en 16 dages rundrejse, hvor vi skulle køre øen igennem helt fra syd til nord.
  • Cuba – kombination af rundrejse og badeferie

20.02.14: Bjørn Larsen
    Vi ville gerne til Cuba, inden der sker alt for mange forandringer, for det gør der sikkert, når Fidel Castro dør, så vi tog derover sidst i januar 2014 - 16 dage.
  • Cuba - Det er en mææææægtig oplevelse.

28.11.13: Leif Madsen
    14 dage.En uges rundrejse med fly og bus.Vi ser en masse af Cuba,nyt og gammelt,historik.Alle de gamle biler,bygninger og cykeltaxa'er.
    Så en uge på et super hotel lige ved stranden.All inklusive og der er simpelthen alt,3 spisesteder indenfor hotel området,også ved stranden,in-befatter også alt i drikkevarer.

Læs mere om rejser til Cuba

Statue af José Marti
Frederiksværk
21. nov. 2010

Cuba i en brydningstid

Vi har i mange år snakket om at komme til Cuba før landet ville blive ændret, når Fidel Castro dør.
Hotel Sevilla

Valg af rejsen

Der er mange selskaber, som har ture til Cuba men du skal se dig for. Mange dage, mange priser og indhold.

Vi valgte et rejsebureau, som havde en tur på 12 dage, som havde temaet:
Cuba i en brydningstid
Vi fløj med KLM til Amsterdam og med deres charterfly Martinair til Havanna. Det tager ca. 10 timer. Man kan godt mærke forskel på rutefly og charter!

Cubas forhold til turistindustrien vekslede engang mellem kærlighed og had. For øjeblikket er man tvunget til at styrke den, og det er dejligt for besøgende. (Politikens insight)

Der findes 2 slags valutaer på Cuba, én for Cubanere og én for turister. Så her ser man allerede forskellen. (1 CUC er ca. 6 kr).
Vi veksler kun lidt penge af gangen, vi har taget Euro med. Hvis du bruger kort, bliver der trukket 11%. Vi kan få vekslet tilbage til Euro i lufthavnen.
Cabaret Parisien

Havana

Efter ankomst til Havanna, skulle vi have vor bagage, så mødte vi den Cubanske ”god tid”. Det tog en time før vi fik vore kufferter. Vi mødte også vor Cubanske guide Tony, en flink ung mand, som kunne sin historie.

De første 3 nætter skulle vi bo på Hotel Sevilla. Hotellet er indrettet i en bygning fra kolonitiden, det ligger i det gamle historiske Havanna. Ikke langt derfra ligger Revolutionsmuseet og Kunstmuseet (fik ikke set dem).

Når man er på Cuba skal man også til Cabaret. Det blev til et show på Cabaret Parisien på Hotel National og som skulle være næstbedst efter Tropicana (kun for turister). Det kostede 35 CUC (turist pesos) og varede i 2 timer
Det var et flot program med sang, musik og dans. Der var også en artist, som var slangemenneske. Hun lavede et flot nummer.
Det regnede da vi kom ud, så vi tog en taxa, dette var meget billigt.
Revolutionspladsen

Hvad skal man se - du kan ikke nå det hele

Så skulle vi ud og se på byen. Vi kørte i bus gennem den gamle by, så smuk, så grim. Mange prøver at slå plat men der er dejlig musik. Vi fik virkelig set noget, bl. Revolutionspladsen, hvor Fidel Castro har holdt sine mange, lange taler.
Vi kørte forbi den tidligere regeringsbygning, som ligner Capitol i Washington. Vi fik også set H.C. Andersen statuen.
Vor danske guide, Anders har været flere gange på Cuba og efter middagen skulle vi ud og gå en aftentur. Vi tænkte gad vide hvor han fører os hen. Her fik vi virkelig set Havanna fra bagsiden. Det er ikke det rene og pæne, alt er beskidt, både huse og gader, elledninger hænger til hulter til bulter, vi kunne næsten ikke se hvor vi gik. Men det var en oplevelse. Vi endte på en bar, nydelig i en gårdhave. Vi har fået udleveret en liste over cubanske drinks, så nu er det bare med at komme igang.

Cigarfabriken

Fabriksbesøg

Vi besøgte rommuseet, hvor vi fik en gennemgang af rommens historie på Cuba og selvfølgelig fik vi smagt på varen.

Man skal selvfølgelig også besøge en cigarfabrik. Det var en stor oplevelse. Her var mange arbejdere, forskellige sorteringer og vi fik en god gennemgang, godt det danske arbejstilsyn ikke var her. Beskidt, varmt og dårlige stole. De fleste var unge mennesker, som sad og røg – cigaretter. Der var også undervisning, hvor unge mennesker kunne lære at rulle cigarer men ofte blev de ikke godkendt som
arbejdere på fabrikken.
I sukkerørmarken

Cienfugos

Nu skal vi køre til Cienfuegos, som ligger sydøst. Her har vi 3 overnatninger på ”Hotel Jagua”. Nu er vi kommet ud på landet, de pløjer med okser, der er høns på vejen og selv heste og køer græsser i vejkanten.

Det første stop var på en nedlagt sukkermølle, som hed Australia, hvor vi kørte med transporttoget ud i marken, hvor vi så og tyggede på sukkerrør. Selvfølgelig kom et musikband med, alle vil/skal have drikkepenge. Vi så hvordan de før i tiden pressede saft ud af sukkerrørene, vi smagte på saften, meget god.
Svinebugten

Derefter kørte vi til Svinebugten, hvor den amerikanske støttede invation i 1961 blev slået tilbage af Castros tropper. Vi besøgte et lille museum i Giron, som skildrer begivenhederne. På vejen stoppede vi, da der er flere som ryger. Her var børn som ventede på den lokale bus. Vi havde fået at vide hjemmefra at alle gerne ville have kuglepenne, sæbe og shampoo. Så her var lejlighed for at dele ud af kuglepennene. Børnene blev ellevilde.
I byen Cienfugos

Sidst på eftermiddagen ankom vi til hotel Jagua. Det ligger lidt ude for byen, det er bygget i russisk stil men meget hyggeligt. Vi boede på 6. etage med en flot udsigt til begge sider. Nu er det i bad og skifte tøj før vi går ned og spiser. Vi skal lige til Happy Hour, 2 drinks for 1’ pris. Det er da til at forstå!

Stuepigerne gør virkelig noget ud af det. På alle hotelværelser blev håndklæderne sat flot op, Mon ikke det giver lidt flere drikkepenge!
På byvandring

Vi kørte nu ned til en lokal skole for at se om vi kunne besøge den men uden resultat. Man skal søge gennem staten og det tager tid. Men vi tog ind til selve byen, hvor vi blev sat af for at kunne gå ned ad Prado boulevarden, byen er grundlagt af franske kolonister og er en vigtig havneby. Vi besøgte Tomás Terry Teatret, der blev indviet i 1890, og var et af Cubas fineste teatre på dette tidspunkt.

Derefter besøgte vi en statsbutik, alle er ens, samme udvalg. Så skulle vi lige besøge det lokale marked, som var i en bygning. Her lå kød på disken hele dagen, jeg tror fluerne kunne lide at være der sidst på dagen! Som I kan se besøgte vi også en butik, hvor man kun kunne købe for rationeringsmærker. Det har været sådan siden 1960. Det er ikke meget man kan få pr. måned. Derfor køber mange på det sorte marked og derfor behøver de også turisternes penge. Vi gik en tur gennem gaderne
Kjeld og jeg ville ind til byen igen, vi havde fri denne eftermiddag. Vi fandt ud af at den lokale bus gik lige uden for hotellet. Vi spurgte om afgang og hvor meget det kostede. ”den går om lidt” sagde en mand, han ville betale for os, da vi ikke havde pesos. Vi kunne se at folk betalte efter evne ikke lige penge. Vi fik at vide på hvilket sted vi skulle af, da vi gerne ville ned i handelsgaden. Vi fik købt et par CD’er. Vi sad og fik en øl på en fortovsrestaurant. Da vi skulle betale spurgte de om vi havde kuglepenne, så de fik lige et par stykker.

Så skulle vi hjem, vi tog en cykeltaxa, han måtte træde i pedalerne, og så fik vi også musik på turen. Det er begyndt at blæse op men ingen regn.
Carmen, the grand old lady

Palacio de Valle

Vi skulle mødes til Happy Hour, dette skulle være på nabohotellet Palacio de Valle.
Det er bygget i maurisk stil. Det stod færdigt i 1917. Efter revolutioen blev hotellet omdannet til hotelskole. Nu er stedet en dyr italiensk restaurant, jeg kan dog ikke lide at en kat vandrer under bordene. Nede i kælderen fik vi så drinks, vi skulle selv sige stop, hvor meget rom vi ville have i drikken. Her fik vi de bedste Mojito’s på hele turen. Der kom et band, som spillede virkelig godt og kun for os. Men inden vi gik hjem for at spise skulle vi lige op og se og høre husets pianist. Det er en farvestrålende ældre dame, som hedder Carmen. Hun er 94 år og spiller, ja, ja meget godt, på et forstemt flygel. Vi købte en CD og fik ovenkøbet et læbestift kys på coveret!
Manaca Iznaga

Vor Cubanske Tony ville vise så meget. Det blev en meget lang dag, da vi skulle til Trinidad og Sukkermøllernes dal. Nu skal vi ud på landet, der står folk, som håber på at komme op og køre, alle private skal tage folk med og der er vagter, som sørger for at ingen springer køen over. Ude på landet var det tid til en smøg og her blev meget sæbe og blyanter givet ud. Der løb grise frit rundt.

Så kørte vi til Sukkermølledalen, hvor vi besøgte den velbevarede ejendom, Manaca Iznaga. Ejeren byggede et 45 m højt tårn i 6 etager omkring 1830. I toppen af tårnet sad dengang en klokke, den står nu ved foden af tårnet. Klokken varslede begyndelse og afslutning på slavernes arbejdsdag.
Her blev vi virkelig overfaldet af handlende. Det er den eneste gang, hvor de har været så nærgående.
Den sorte madonna

Trinidad

Så kørte vi til Trinidad, der er en af Latinamerikas bedst bevarede byer fra den tidligere spanske kolonitid. Vi gik en tur på de toppede brosten. Vi besøgte et herskabspalæ, som var omdannet til museum. Museo Romántico. På balkonen ovenpå har man en flot udsigt.

Mange på Cuba er katolikker men med de afrikanske slaver kom en anden religion, som hedder Santeria. Den har til huse i private hjem. Vi besøgte et hjem, hvor vi så den sorte madona. Vi fik meget lidt tid til at gå på opdagelse i den gamle bydel. Det er en anden kultur end Havana.

Varedero

Idag skal vi køre mod Varadero, som er sidste stop på Cuba, her skal vi være 4 nætter.
Vi satte først kursen mod Santa Clara, som er ”Cubas midtpunkt”. Byen har spillet en central rolle i de vigtigste begivenheder i revolutionens historie. Under Che’s ledelse afsporede de et militærtog i udkanten af byen og der var svære kampe. Da slaget var tabt efter 3 dage, trak regeringetropperne sig tilbage og Batista erkendte sit nederlag og forlod Cuba samme dag. Che blev udråbt som folkehelt og hans billede ses overalt i byen. Vi så togvognene og senere besøgte vi Museo Memorial al Che. Jeg blev meget skuffet over mausolæet. Der var en evig flamme men intet stort billede eller statue af Che. Museet var ikke stort men meget fint sat op. Og udenfor var en meget stor statue af Che. Det er altid Che, som er afbildet på t-shirts og diverse ting. Vi så intet med Fidel Castro.

Hotel Blau Varadero

Hotel Blau Varedero

Vi boede på Hotel Blau Varadero, som er et stort feriested, hvor alt er inklusiv. Det ligger ude på en tange, lidt uden for byen. Her er godt nok mange feriehoteller. Vi har fået et pragfuldt værelse på 9. etage. Udefra ligner det et kraft-varmeværk, siger Kjeld.

Den almindelige Cubaner kan ikke komme ud på området, du skal have ID eller papirer for at komme her. Mange vil gerne arbejde her, lønnen er ikke stor men du kan få drikkepenge og mad.

Alt her er gratis, vi har fået et armbånd på, så personalet kan se, at vi ”hører til”. Så skulle vi pakke ud, få vasket lidt inden vi skulle til ”Happy Hour”, ih hvor vi elsker disse timer! Det er bare med at bestille, meget blev prøvet, ikke alt smager lige godt. Vi gik samlet ind og fandt et hjørne i restauranten. Så er det bare med at finde noget du kan lide, det er meget overvældende. Betjeningen er helt i top.
Så gik jeg til frisør, man skulle ikke bestille tid. Det kostede 12 CUC, eller ca. 75 kr. Og så på et hotel! En frisør som var med, sagde det var pænt klippet. Før aftensmaden er der hver aften ”studiekreds”. Vi hører om Asger Jorn på Cuba mens vi nyder vore gratis drinks.
På tur, ud i baglandet

Vi skal på tur, ud i baglandet. Vi har fået en anden Cubansk guide, Myra. Nu skal vi ud og se det ”almindelige Cuba”. Det første stop var på en kirkegård. Denne kirkegård var over 200 år. På Cuba har man den stik, når man har været begravet et par år, bliver man gravet op og resterne bliver nu lagt i en cementkasse, så næste person kan blive begravet på familegravstedet. Der var mange flotte mausolæer. Guiden kunne ikke forstå at vi ville se en kirkegård! Hun blev endnu mere overrasket, da Anders ville vise os nogle forskellige små landsbyer, nogle hun aldrig havde været i.
Nu ser vi det rigtige Cuba, med gamle biler, ikke så flotte som dem vi så i Havana. Al transport kan være hestevogn, bil, bus men også ladet på en lastbil. Vi besøgte Cárdenas, som blev kendt i år 2000, da en lille dreng overlevede et skibsbrud på vej til Miami. Hans mor druknede. Hans slægtninge i USA ville have ham men hans far på Cuba ville have ham tilbage. Elián kom tilbage til Cuba. Den illigale emigration fortsætter men ikke så meget mere.

I Cádenas fik vi alle en tur i en hestevogn. Vi kom virkelig omkring i byen. Her tørrer man tøjet foran huset, ikke i gården. Senere kørte vi til Puerto Rico Libre. Vi gik rundt i ”byen”, så apoteket, som ikke havde meget på hylderne. I en døråbning var der slået en butik op. Frisøren havde kunden udenfor på terrassen. For åben vindue sad 4 damer og syede skjorter. Vi spurgte alle steder om det var ok at tage et billede, og det var det.
Det gamle apotek

De sidste dage på Cuba

Nu er vi hjemme, fyldt med så mange indtryk at det er svært at huske alt. Godt at vi har taget mange billeder. Aftenen sluttede i Pianobaren, ”for a few drinks”, Alle er enige om at bo her i lang tid er ikke for os, der er mange ting at tage sig til men....
På vej til lufthavnen i Havana stoppede vi i byen Matanzas, det var et kort stop men vi besøgte det berømte apotek,som er helt tilbage fra 1800-tallet.Alle de smukke gamle krukker og apoterudstyr er bevaret.
Derefter kørte vi mod Havana, vi havde et stop ved Cubas højeste bro inden vi hen på eftermiddagen nåede lufthavnen. Så er det med at få afleveret bagagen. Så er det bare som altid, vente, vente.

Det har været en spændende, anderledes tur, med mange oplevelser. Det er svært at huske det hele. Men jeg tror at vi fik set mere end den almindelige turist.

Cuba har det svært efter Sovjet’s fald i 1992, USA’s embargo har ramt hårdt og den almindelige Cubaner har ikke meget at leve af. De prøver med små midler at overleve.

Kommentarer til rejsetippet om Cuba

Cuba

28/11 2010 Else Nielsen
Der er mange rejsebureauer (og tilbud) men vi valgte Mangaard Travel i Åbyhøj. (8675 4840)Vi blev ikke skuffet. De har flere ture, den vi var på, var en speciel tur. Vi plejer at rejse på egen hånd men ville ikke på Cuba. I skal rejse nu, Cuba er virkelig i en brydningstid.

Tur til Cuba

27/11 2010 Jens Peter Christensen
Hej Else NielsenDa vi planlægger en rejse til Cuba i nærmeste fremtid, vil jeg gerne vide hvilket rejsebureau du valgte til turen - og din erfaring med det. Ville du måske have valgt at rejse på egen hånd?Venlig hilsen Jens Peter Christensen