Tilmeld dig FDM travels nyhedsbrev

Få de bedste tilbud på rejser hver uge og vind rejser for op til 15.000 kr.

Skriv rejsetips på FDM-travel.dk

Flere rejsetips om Dubai

Læs mere om rejser til Dubai

Indgangsområdet ud til "sejlet"
Rejsetips indsendt af:
L. Porsborg
Helsingør
4. april 2009

I baghjulene på Stein Bagger - en uges intense oplevelser i Dubai

De anførte rejsetips til Dubai vil være nyttig information til de feriegæster der vælger at planlægge og arrangere en tur til Dubai på egen hånd.
Indgangsparti til en af hotellets butikker
Indgangsparti til en af hotellets butikker

Planlægning af turen

En række tv programmer om de imponerende byggeprojekter der dels er planlagt og dels igangsat i Dubai, har været vist over discovery channel med jævne mellemrum

Suppleret med den nysgerihed der naturligt opstod omkring Stein Baggers valg af Dubai som "feriemål" var det ikke vanskeligt at blive inspireret til en uges ferie i Emiraternes perle.

Ingen bureauer havde egentlige pakkerejser til Dubai af en uges varighed, men oplyste, at de havde planer herom til efteråret når temperaturen igen ville gøre det muligt at klare varmen for os nordboere. (november til april).

Et kig på DMIs udmærkede hjemmeside viste at marts måned med omkring 27grader C ville være den bedste periode at lægge ferien i.

Gennem søgning på nettet var det let at indkredse de billigste flybiletter og det bedste trestjernede hotel. Det viste sig at SAS opererede med en speciel billig pris til Dubai når såvel ud og hjemrejsen kunne gennemføres på en torsdag (ca. 3100 kr for en returbillet). Endvidere fandt vi at Hotel Palm Beach der er et udmærket trestjernet hotel med en central beliggenhed, kunne klare de seks overnatninger i et dobbeltværelse for omkring 4100 kr.
Fly og hotel ville således kun løbe op i 10.300 kr for to.

For at gøre det fleksibelt og muligt at komme frem til de forskellige steder vi på forhånd havde udpeget, Palmebeboelserne, "Sejlet" og ikke mindst Burj Al Dubai skyskraberen, samt de nyopførte ørkenbyer var det let at se at en bil var helt nødvendig at have til dispensation.

Når bilen - en toyota Starlet - lejes hjemmefra over nettet koster den kun 750 kr for en uge. Hvis den samme bil lejes i lufthavnsterminalen efter man er landet stiger prisen til det dobbelte!!!Benzinudgifterne kan man stort set se bort fra i budgetplanlægningen da literprisen kun er 1.70 kr
Aktivitet i frokostrestaurenten
Aktivitet i frokostrestaurenten

Frokost på Stein Baggers Hotel Burj Al Arab, også kaldet sejlet

Mange af vore venner har spurgt forundret: hvorfor tager i til Dubai, hvad er der at opleve i den sandørken?. Kun når snakken kom ind på de indtryk der ville følge med at bo eller spise på sejlet begyndte der at komme interesse for turen.

De fleste havde hørt at Stein Bagger havde boet på verdens dyreste hotel i en stor suiete til omkring 48.000 kr pr dag, så det kunne selvfølgelig være interessant at se stedet og eventuelt spise der, hvis man overhovedet kunne få plads og havde råd.

Efter ankomsten til Dubai kan det anbefales at tage den med ro første dag. Varmen, tidsforskellen og trætheden efter seks timers flyvning betyder at den første dags oplevelser er bedst egnede til at finde sted i, eller tæt på det valgte hotel. Generelt har trestjernede hoteller ingen poolindretning på hotellets tag ,det kræver et firstjernet hotel som til gengæld koster omkring 200 kr mere om dagen for et dobbeltværelse. En merpris der er godt giver ud.

På andendagen- lørdag- tog vi så afsted mod Burj Al Arab efter et udmærket morgenmåltid. Forinden havde vi nærstuderet det kort der blev udleveret sammen med bilen. Det viste som vi allerede delvis havde oplevet at byen var vanskelig at finde rundt i dels fordi skilteteksten på arabisk/engelsk var mangelfuld og dels fordi byen er bygget op omkring motorvejssystemer hvor skiltningen ikke foretages med den samme systematik som det kendes fra eksempelvis de tyske motorveje.

Vi tog strandvejsruten frem mod sejlet som lå omkring et kvarters kørsel fra vort hotel.
Turen bød på det ene elegante luksusvillabyggeri efter det andet. De orientalsk prægede bygninger var alle omkranset af flotte palmer og grønne græsplæner som blev afsluttet med et par meter beplantning af petuniaer ud til vejen. Et helt imponerende skue som kun var muligt at holde grønt, ved at vande de store områder gennem omfattende automatiske vandingsanlæg. Flere steder undervejs kørte vi ned ad sidegaderne for at se nærmere på husene i byens fineste kvarter. Omkring kl. 11 nåede vi frem til sejlet, og kunne parkere gratis i det tilknyttede parkeringsanlæg.

Ved selve den bro der føre fra parkeringsanlægget og ud til sejlet står der vagter som høfligt men bestemt spørger om man bor på hotellet eller har reserveret bord i restaurenten. Ingen af delene kunne vi svare bekræftende på, men forespurgte om det så ikke kunne lade sig gøre at bestille bord til en frokost her og nu. Det er ikke umuligt - vi ser lige på sagen. Efter en kort telefonsamtale til hotellets reception fik vi at vide at der nu var bestil bord til os på det reserveringsnummer der fremgik af en ordreseddel som vi skulle underskrive på stedet og aflevere når frokosten skulle betales.
Ordresedlen var en forudbetaling på 250 dirham (425 kr.) pr. person. Det betød at en frokost aldrig kunne blive billigere end 425 kr. pr. person, men sansynligvis langt dyrere såfremt man tog godt for sig af de listige drinks vi vidste de kunne servere.

Brovagten vinkede nu en lille vog, som man kender dem fra golbanerne, hen til os så vi kunne komme frem uden sved på panden . Den dag var der 32 grader varmt. Efter to til tre minutters kørsel var vi fremme.
Hotellets indgangsparti – bemærk den hvide Rolls Royce der er parkeret udenfor.
Hotellets indgangsparti – bemærk den hvide Rolls Royce der er parkeret udenfor.

Turen op ad trappen og ind i hotellet blev mere og mere imponerende i takt med at man kunne se hotellets grundplan med de brede rulletrapper og springvandsarrangementet der førte op til første plateau. Lige indenfor døren blev vi bud velkommen af tre smukke unge piger som bød på dadler serveret fra små sølvfade. Vi fik strakt forklaret hvordan vi fandt frem til det sted hvor frokosten kunne indtages, og skulle ellers tage os god tid til at gå rundt i hotellet og se nærmere på de områder der ikke havde personlig karakter
(værelsesafsnit restauranter der var fuldt reserveret mv.)

På første plateau var indrettet forskellige små og store restaurenter, butikker med udsøgte produkter, guldsmykker, tasker mv. Alle facader var blankpolerede og mange partier omkring døre og vinduer var belagt med 22 karat guld. Ud mod indgangspartiet var et stort område indrettet med udsigt til broen vi havde kørt over, samt hotellets strand der var indrette med palmer og liggestole anbragt i skyggerne af disse.

I modsat retning af frokostrestaurenten var elevatorafsnittet op til hotellets værelser og restaurent plaseret. De to elevatorer var konstrueret med glas som vægge, og selve elevatorenvar anbragt udenpå bygningen så man hele vejen op kunne se den formidable udsigt over den Arabiske bugt med den første store palmebebyggelse kun en kilometer væk. Helt oppe lige under helikopterlandingspladsen var det tydeligt at se at bebyggelsen ude i vandet havde en grundtegning som en palme. Et forhold der ikke er mulighed for at se når først man færdes på vejene inde i selve palmebebyggelsen.

Efter en times hotelbesigtigelse satte vi os ned i frokostrestaurenten for at se hvad der kunne bydes på. En venlig tjener kom hurtigt med menuekortene , og næsten samtidig begyndte en pianist at at spille klassisk musik på et flygel der var placeret midt i det sdtore lokale. En afslappende stemning bredte sig i det pompøse rum der nu havde gæster ved alle bordene.

Et blik på menukortet vist at det var muligt at indtage en pæn frokost med efterfølgende kaffe for små 500 kr pr. person. Vi bestilt forskellige salater cafe au lait samt et par drinks -Camel Mule. Alt ialt for tre personer 810 dirham (1377 kr.) Kvaliteten og især betjeningen taget i betragtning hele oplevelsen værd.

Efterfølgende blev vi budt på aftørring med dampvåde små håndklæder som det kendes fra nogle af flyruterne i de varmere lande.

Det var nu tid til at forlade sejlet og gå udenfor for at se nærmere på hotelles bilpark af hvide Rools Royes hvor chauførene sad parat til at transportere prominente personer - akkurat som Stain Bagger havde oplevet.

Besøg på palmebebyggelsen - Palm Jumeira

Efter en kort smøgpause i det frie gik turen nu videre til den nærliggende palmebebyggelse – Palm Jumeirah. Man bliver hurtigt klar over at det er meget vanskeligt at orientere sig i palmeområdet. Kun langs palmens stamme – som er en tosporet motorvej med en toghøjbane i midterrabatten – opnås en form for stedsfornemmelse og overblik.

Palmestammen fortsætter under havet i en ca. 500 meter lang tunnel som fører op til en ringforbindelse (The Crescent) hvis primære formål er at virke som bolværk/mole for den bagved liggende palmebebyggelse. På turen tilbage forsøgte vi at køre ud til beboelserne på et af palmebladene, men måtte konstatere at det kun er muligt at komme ind hvis man bor i området og dermed får udleveret en bizz der automatisk åbner for de bomme der ellers holder fremmede på afstand.

Overalt er kameraer placeret så enhver form for uønsket færdsel hurtigt hidkalder en vagtperson, der så får ledt de ”fremmede” væk fra området.
Det var vanskeligt at vurdere hvor mange af de tusindvis af boliger som palmebebyggelsen omfatter, der var beboet. Men megen aktivitet i området var der ikke, og ud fra det omfattende salgsmateriale ejendomsmæglerne havde lagt på turisthotellerne så succesen ikke overbevisende ud. Boligerne koster typisk mellem fire og otte mil. Kroner og et køb inden efteråret vil udløse en rabat i form af en ny og sporty BMW.
Verdens højeste bygning 880 m, med en mulighed for yderligere forlængelse hvis rekorden bliver truet
Verdens højeste bygning 880 m, med en mulighed for yderligere forlængelse hvis rekorden bliver truet

Verdens højeste bygning - Burj Al Arab

Efter et nærmere kig på de store og imponerende hoteller der ligger ved motorvejen ud for palmebebyggelsen kørte vi mod Abu Dhaibi og gennem de nye områder hvor endnu en palmebebyggelse og endnu et finanscenter er under opførelse. Helt ubeskriveligt store anlægsarbejder der skal ses for at fornemme de visioner der lagt til grund for arbejdet. På vejen tilbage til hotellet lagde vi vejen omkring verdens højeste bygning Burj Al Arab.
Nakken skal godt tilbage for at se toppen når man kun kan komme på 100 meters afstand af bygningen.
Nakken skal godt tilbage for at se toppen når man kun kan komme på 100 meters afstand af bygningen.

Burj Al Arab står som et vartegn for byen og kan ses fra alle steder i det flade landskab . Men varmedis og urenheder i luften får den til at stå med vekslende tydelighed afhængig af tidspunkt på dagen.

Det er et en helt ufattelig høj bygning hvis anlægsudgifter holdes som en hemmelighed. Dubai havde planlagt med en egenfinansiering af bygningen, men den finansielle krise har gjort økonomien anstrengt og foreløbig betydet at bygningen er standset ved de 880 meter og der er fundet nye entreprenører, som kan afslutte byggeriet til en mere overkommelig pris.

Overfor Burj Al Arab er der bygget et yderst mondænt og stort varehus (en del af det spejler sig i indgangspartiet til Bur Al Arab) Også der er besøgene sparsomme fordi de primære kunder først kommer i takt med at den forsinkede skyskraber bliver indflytningsklar.
Transport med en af mange havnebåde der tager 24 personer og sejler så snart båden er fyldt op. Nor
Transport med en af mange havnebåde der tager 24 personer og sejler så snart båden er fyldt op. Nor

En tur i den gamle bydel (centrum)

Det oprindelige Dubai er beboet tæt omkring det langstrakte havneindløb der giver byen en god vekselvirkning mellem sand, motorveje og skibstrafikken på havet. I det område er det muligt at bevæge sig rundt til fods. Ellers er byen en motorvejspræget by hvor det ofte er nødvendigt at benytte sig af taxa eller bus for at komme rundt.

En god måde at færdes på i den gamle bydel er ved at benytte sig af en af de mange små både der krydser indløbet. Det tager omkring tre til seks minutter afhængig af turlængde, men koster altid 1 dirham (1,70 kr.) Man sidder delvis i skygge og bliver samtidig svalet af søens friske luft.
I guldbasaren mødes alverdens folkeslag.
I guldbasaren mødes alverdens folkeslag.

Et af bådenes stoppesteder er området ud for den gamle basar . Her er der mulighed for at komme ind i den del der handler med guld . Det område er bedømt til at være det største guldmarked af sin art i Arabien. Og det er også her man ser nogle af de sparsomme turister der er begyndt at komme i Dubai, på jagt efter et godt guldkøb.

Vi fandt et pænt halsbånd i 18 karat guld som blev vejet og prisfastsat efter alle kunstens regler. Det betyder ikke at der så ikke skal pruttes om prisen, vi havde held til at få prisen ned fra 1200 til 900 kr. så var smertegrænsen også nået. Regn med at der i store træk altid kan handles om priserne i enhver type forretning (undtaget de moderne supermarkeder) og at nedslaget på de prismærkede varer, som hovedregel skal være på mindst på 20 %.
Den moderne havnefront i Dubai
Den moderne havnefront i Dubai

Tursejlads gennem hele Dubais langstrakte havneindløb

Efter nogle timer i basaren som af gode grunde ikke kan være airconditioneret trænger man til at komme ud i den friske luft.

Til det formål kan man forene det praktiske med det behagelige og nappe en tur på en time på en af de turbåde der sejler helt frem til det sted i havneindløbet hvor broerne lukker for videre sejlads. Herefter vender båden og tager turen helt ud til havneindløbet i den anden ende. Efter en time bliver man sat af på det sted hvor ombordstigningen blev foretaget.

På turen der typisk kan handles til 75 kr. pr person bliver man sejlet forbi nogle af Dubais mest interessante bygningsværker. Et af dem (se billedet ) foranlediger til at tro at man kan se sig selv sejle forbi i den spejlkombination der udgør bygningens facade mod havnen. Men man blive overrasket når der passerer forbi, idet de billeder der vises på facaden er filmgengivelser af en imaginær sejlads i området.

På billedet ses ligeledes to af den type både der fungere som restaurant om aftenen.

Der sejles typisk ud ved syvtiden når mørket har sænket sig, så bespisningen kan foretages samtidig med at båden sejler langsomt forbi de spektakulære bygninger langs hele havnefronten.

Har Dubai forbygget sig?

Havnefrontbygningerne ser ud til at være bygget i en periode hvor tilpasningen til byen er lykkedes på en rimelig hensigtsmæssig måde og hvor deres funktion er gledet ind som en naturlig del af de aktiviteter en moderne by har brug for.

Derimod vækker de mange færdige og halvfærdige bebyggelser i Dubais randområder og nærliggende ”landsbyer” til eftertanke. Hvem har råd til at købe dem ? Områderne virker døde Og hvor længe kan de ligge før det hele udvikler sig til det rene slum? Og hvem får de økonomiske øretæver hvis projekterne fejler?

Hvis først luften går ud af de enorme byggeprojekter der dels er færdige og dels halvfærdige, vil de tab der indtil videre er set på boligmarkederne verden over blive betragteligt forøget. Spørgsmål man uvilkårligt stiller sig efter en ferie på et sted hvor bygge - og boligforholdene ser ud ti at trodse alle økonomiske love. Oplev det inden det bliver for sent. 

Et ophold i Dubai rummer oplevelseskvaliteter som de beskrevne til minds en uges ophold.

Kommentarer til rejsetips om Dubai

Meget udførligt

24/08 2015 Christian
Tak for en fremragende rejseskildring!

hej

05/03 2013 hsa
hej alle sammen

jeg er selv araber jeg kommer ikke fra dubai og jeg ved ogsåmeget om dubai.

men da stein bagger skrev at den høje bygning hedder burj al arab tog han vist lidt fejl bygningen hedder alstå burj khalifa den er opkaldt efter deres konge.

lyder spænde

26/11 2011 niels h
vi har bestilt ferie der ned her 8-1-12 , men undret mig lidt over det du skiver med udrejseskat, hvad liger den på ?? og er der nogen som kender tempraturen i januar ..

Billeje

23/02 2011 Kenneth
"Når bilen - en toyota Starlet - lejes hjemmefra over nettet koster den kun 750 kr"
Hej vi rejser til Dubai om 10 dage. Ville lige høre hvor man kan leje billige biler. Jf. ovenstående.
På forhånd tak
Dbh. Kenneth

Vidunderlige dubai

17/10 2010 Helle
Kan slet ikke genkende, hvad du skriver...jeg har været flere gange i Dubai, elsker det land, har aldrig haft problemer med, at jeg bliver tilbageholdt, heller ikke det med at skulle betale bestikkelse. I dubai straffer man kriminelle meget strengt, og derfor er der meget sjældent kriminalitet. Jeg tror du forveksler den udrejse-skat man skal betale, for at rejse ud af landet, med hvad du kalder bestikkelse. Udrejse skatten er oblikatorisk, og den samt visa er somregel indberegnet, når man køber en pakkerejse.

Hold jer lang lang væk fra Dubai

29/09 2010 anni
kan slet ikke anbefale Dubai til nogen som helst... de tilbageholder folk i mange dage uden grund, og for at få lov at rejse hjem, skal man betale bestikkelse.. Selv ikke ambassader og udenrigsministeriet kan hjælpe... De holder simpel hen folk som gidsler.. Kun penge kan få dig ud af den ørken :-( Af sand er du kommet til sand skal du atter blive af sand vil du aldrig genopstå. Håber jeg kan advare andre om at holde sig væk derfra

børn og kameler?

28/12 2009 Gerd
Hej Dubai-rejsende! Vi er en familie på fire (børn på 3 og 6 år), der har et enkelt døgn i Dubai, og gerne vil ud og se på nogle kameler, evt ride på dem ... - Er der nogen gode tip til hvordan vi gør det uden at skulle bruge hele aftenen i ørkenen? VH Gerd

Har bestilt

25/12 2009 Søren Carlsen
1. jan skal jeg der ned, så glæder mig bare endnu mere efter at have læst dette ;-) Har fået bord på sejlet. Og rejsen er ned BravoTours.

God Information

25/11 2009 Jørgen
25/11-2009 Ser frem til en god ferie i Januar

Åbenbart et godt sted at tage hen

28/04 2009 L. Porsborg
Dubai ser ud til at kunne blive et godt alternativ til de traditionelle vinterferier.

Gode og anderledes oplevelser

28/04 2009 L. Porsborg
Øjensynligt et rejsemål som turisterne endnu ikke har fået stillet skarpt på.

En beskrivelse der vækker til eftertanke

24/04 2009 L. Porsborg
Interessante synsvinkler på en byudvikling der overgår alt.

En god og informativ beskrivelse

20/04 2009 John
Ser frem til at der arrangeres pakkerejser til stedet

En ny oplevelse

12/04 2009 Inge
Mød en moderne by i et gammelt land

Turen er meget levende beskrevet

11/04 2009 Bente
Meget spændende og levende beskrevet. Jeg får lyst til selv at opleve Dubai.

Lyder fantastisk

07/04 2009 Annette
Måske noget for FDM Travel at kaste sig ud i forslag/pakkerejse til Dubai.

God ide

07/04 2009 Annette
Meget inspirerende til en ny tur

korrektion for bedømmelse

07/04 2009 L. Porsborg
Hermed korrektion for tidligere bedømmelse hvor der fejlagtigt var anført en halv stjerne

Yderst informativt

06/04 2009 Arne Nødgaard
Yderst informativt
Klik for at bedømme dette rejsetip: 

Skriv din egen kommentar

Overskrift
Dit navn
E-mail
(Vi offentliggør ikke din e-mailadresse)
Kommentar

Læs mere om Dubai rejser

Hoteller i Dubai
Rejser til Dubai
Denne side er udskrevet d. 4. december 2016 fra
http://www.fdm-travel.dk/europa/mobile-homeliste/

Ring til en rejsekonsulent på 70 11 60 11 hvis du ønsker hjælp til bestillingen eller har spørgsmål. Du kan også bestille direkte på www.fdm-travel.dk.