Flere rejsetips om England og Wales

En hyggelig landevejskro i Somerset
Strib
22. juli 2010

Ta' en tur til England i egen bil

Prøv en ferietur til England i egen bil. Det er ikke så svært at køre i den "forkerte side", og når du først har vænnet dig til det, oplever du et land med smukke landskaber, hyggelige byer og masser af historie.
Havnen i Mousehole ved ebbe

Efter at have talt om at tage på ferie til England i flere år, men hver gang fravalgt det til fordel for de sydligere himmelstrøg, besluttede min kone og jeg os for, at i år skulle det være.

Vi kørte turen i vores åbne roadster, en Mazda MX5, fra 1992. Vi havde tilrettelagt turen hjemmefra, og bestilt overnatningssteder med passende indbyrdes afstand, så vi også kunne nå at se noget.

Vi startede turen med færgen fra Esbjerg til Harwich. En dejlig sejltur i vand, der var glat som en nystrøget skjorte, og udvendig kahyt med udsigt til vandet. Lækker mad i restauranten om aftenen, og efter en god nats søvn, morgenmad med det hele.

Vi havde selvfølgelig vores betænkeligheder med hensyn til at køre i venstre side. Da vi startede fra Harwich kunne vores GPS ikke fange signalet i havneområdet, hvilket naturligvis resulterede i at vi kørte ud ad en forkert vej i den første rundkørsel, vi kom til. Kort tid efter begyndte GPSen at virke - hurrra - og vi fik vendt kareten i den rigtige retning.

En GPS er næsten uundværlig i England, specielt når man vælger motorvejene fra. Rundkørslerne kommer som perler på en snor, og man kan meget nemt komme til at smutte ud ad en forkert vej. Så kan man jo bare vende bilen, vil nogen sige, men det er ikke så nemt, for der er rigtig meget trafik, og der køres stærkt. Englænderne kører godt, og de er naturligt nok gode til rundkørsler, men i de større rundkørsler skal man huske at palcere sig i den rigtige bane, for ellers er der ingen nåde fra de andre bilister, hvis man forsøger at "møve" sig over i den rigtige bane. I det store hele synes vi turen gik fint, men det er jo ikke sikkert at englænderne synes det samme.

Vi havde booket overnatningssteder på nettet hjemmefra på siden "Historic Inns across England". Vi havde booket ialt 9 overnatningssteder. Det viste sig at være nogle rigtig gode steder vi havde fundet, med passende afstand imellem. Priserne på en overnatning i dobbeltværelse med eget bad og morgenmad ligger fra 60 til 80 pund. Det hele fungerede som det skulle, og morgenmaden var overalt af god kvalitet. Man kunne selv vælge morgenmads menu'er, herunder selvfølgelig English Breakfast, som nok kan mætte til midt på eftermiddagen, hvor man så f.eks. kan tage en afternoon tea med en scones til. Aftensmaden var selvfølgelig oven i, men var til meget rimelige priser, mellem 8 og 12 pund i snit plus drikkevarer pr. person , og de fleste steder var det god og veltillavet mad. På kroerne var der selvfølgelig en hyggelig pub, hvor man kunne tage sig en pint inden middagen.

Vores rute

Ruten gik som følger: Cambridge, Oxford, Abingdon, Stonehenge, Bath, Cornwall - med overnatning i Bude og St. Ives, tilbage til Dorchester, langs kysten til Brighton, for at slutte i Folkstone.

Første overnatning var i "The Old Red Lion" i Horseheath, ca. 10 km fra Cambridge. Et glimrende sted at overnatte, og med en god pub og restaurant.
Cambridge og Oxford er to flotte og hyggelige universitetsbyer, med imponerende college's, og mange unge mennesker. Begge byer gennemløbes af floder, i Cambridge er det floden Cam, og i Oxford er det Themsen. På floderne sejles med såkaldte Punts, Englands svar på gondolen.
Vi overnattede i nærheden af Abingdon på "Dog House Hotel", et rigtig hyggeligt sted. Abingdon ligger lidt syd for Oxford, og er bestemt et besøg værd. Her løber Themsen også igennem.

Mankan ikke, som MG fan, tage til Abingdon uden at besøge "Kimber House", opkaldt efter MG's ophavsmand, Cecil Kimber. Huset er museum og hjemstedfor den engelske MG klub, og ligger lige ved siden af den oprindelige MG fabrik, der nu er bygget om til lejligheder!

Turen gik videretil Stonehenge, som er et must, når man er på de kanter. Et helt utroligt fænomen, og noget af en gåde, hvordan man har transporteret kæmpestenene til dette sted, og hvad meningen har været med placeringen.

Videre til Wiltshire, til byen Bath, hvor floden Avon løber igennem. Byens historie strækker sig mere end 2000 år tilbage. Den er bygget op omkring 3 varme kilder, som romerne udnyttede til "romerske bade". Byen er meget smukt beliggende i Cotwold's bakkede landskab. Vi overnattede i "The Somerset Arms", Towbridge, Wiltshire.

Herfra langsvestkysten af Cornwall til byen Bude, ca. midtvejs mod Lands End. Også en hyggelig by ved vandet, det typiske tidevand, hvor skibene ligger tørlagt, når vandet trækker sig tilbage. Vi overnattede i et såkaldt guesthouse, en mellemting mellem et lille hotel og Bed and breakfast. Som sædvanligt pænt og i orden, en meget venlig og hjælpsom vært, og godmorgenmad. Stedet hedder "Links Side Guesthouse".
Langs vestkysten af Cornwall er der mange udsigtspunkter. Det er en fantastisk flot kyststrækning, og vi var meget heldige med vejret. Det hele ser jo bedstud i solskin. Ude i nærheden af Lands End ligger en lille by ved navn Mousehole - musehullet - som man ikke må gå glip af.
Selve Lands Endså vi ikke så meget til, for på vejen derud blev det pludselig regnvejrog tåge. Vi overnattede i St. Ives på vestkysten, med små brolagte gader og et smukt havnekvarter. Overnatningsstedet hed "Bechwood House",også et rigtig godt guesthouse.

Videre derfra, tilbage til Dorchester. En lille afstikker ud til kysten til byen Lyme Regis, som eren meget charmerende lille by, med feriestemning som under sydlige himmelstrøg. Vi overnattede på "The Poachers Inn" i en lille flække ved navn Piddletrenthide. Mere engelsk kan det næsten ikke blive.

Langs kysten videre til Brighton, med 2 overnatninger på "Georg IV" guesthouse, som er beliggende nede ved kysten, tæt på den pier, som blevødelagt under stormen i 2002. Der er masser at se på i Brighton, og en rigtig hyggelig gammel bydel. Heldigvis er den østlige pier, Palace Pier, stadigvæk intakt.

Sidste overnatning på turen i England var i Folkstone, i bydelen Sandgate. Lige ud til kysten, med den smukkeste udsigt over havet fra vores værelse på "The Ship Inn", med Englands bedste pub - efter værtens udsagn! Selvfølgelig også med et besøg på TheWhite Cliff's of Dover, hvor man i vinden næsten kan høre Vera Lynn's smukke sang om de hvide klipper.

Vi tog tilbage til fastlandet via tunnelen mellem England og Frankrig. Ikke den billigste løsning, men meget let og bekvemt, og en oplevelse. Selve togturen, fra man holder i toget, og til man igen kan se dagslys, varer kun ca. 25 min., så man nårnæsten ikke at opdage at man kører ca. 35 km med havet oven over sig. Min kone, der var lidt nervøs for turen i tunnelen, nåede ikke engang ommidt i "Alt for Damerne", inden dagslyset kom os i møde.

Sidste overnatning hjemad var i Brügge i Belgien. Også en skøn by, men det er en helt anden historie.

Behøver jeg at nævne, at MX5eren spandt som en mis under hele turen?

Alt i alt en rigtig god og oplevelsesrig tur på i alt ca. 3000 km, som bestemt kan anbefales.

Road trips

Kommentarer til rejsetips om England og Wales

Godt forslag til ferien

30/10 2015 Sten Serup
vi mødtes i Brighton og kunne godt tænke os at gense området med mere samt se lidt mere af Normandiet