Flere rejsetips om London

Esbjerg
28. marts 2009

Rejs foråret i møde i London

Tre varme og solrige dag i London 20-22 marts 2009. Det skal først siges, at vi er gamle London rejsende. Vi er kommet der regelmæssigt siden sidst i 60erne

Dugfriske ferieoplevelser

Det skal først siges, at vi er gamle London rejsende. Vi er kommet der regelmæssigt siden sidst i 60erne og har kunnet følge den kolossale forandring, der er sket med byen, gennem årene frem til i dag og som ikke mindst sker i disse år.
Vi har været i næsten alle afkroge af London og set de fleste museer og turistattraktioner. Derfor ville vi, da vi tog derover i 3 dage fra 20-22. Marts, gøre noget helt andet end ellers. Vi ville nyde folkelivet, studere mennesker og steder og, måske især, nyde livet udendørs i disse forårsdage.

Tag bådtur fra Little Venice

Min kone og jeg har, tidligere, da vi havde børnene, der nu for længst er voksne, taget både turen til Greenwich og den dejlige bådtur på Regents kanal. Tippet er at tage den fra Little Venice, hvor de mange maleriske husbåde ligger. Man tager til Warwick tube station på Bakerloo line. Sejlturen er så dejlig. Man slapper af og storbyen føles langt væk. Undervejs kan det blive eksotisk. En gang, da vi sejlede turen, så vi, da vi sejlede gennem Zoo, en dyrepasser, der var ved at lufte en leopard i snor langs bredden. Endestationen er Camden lock. Her er det også eksotisk med de mange butikker og markeder på vejen fra båden til undergrundsstationen Camden.

Forår i London

Denne tur er dejlig om sommeren, men måske ekstra dejlig her i foråret, hvor man ser de mange dejlige blomster i parken, i folks baghaver, samt på husbåden.
Da vejret var helt vidunderligt, begyndte vi vor tur med at få en sandwich fredag formiddag på kajen ved London eye, der var en lidt ny attraktion for os. Her myldrede det med folk i alle aldre, alle hudfarver og fra alle lande. Der var skoleklasser med deres ens uniformer, turister med deres kameraer osv osv. Vi nød en tur i verdens største pariserhjul og det utrolige vue over hele byen. Her kan man se forandringerne på godt og ondt. Da vi var nede igen gik vi langs kajen, mod Hungerford bridge. Der er underholdning hele vejen. Vi så f.eks. én, der var klædt ud som prince Charles med ansigt, der lignede. Han samlede ind til ”det betrængte kongehus”. Jo humor har britterne, og selvironi.

Pubben The Sherlock Holmes

Vel over den nye Jubilee fodgængerbro, der er klæbet på hver side af Hungerford bridge, slukkede vi tørsten i ”The Sherlock Holmes”, en skæg pub, vi holder af. Den har restaurant ovenpå, hvad mange pubs har. Ved siden af restauranten var en kopi af Holmes lejlighed indrettet. Det samme kan man også se i Bakerstreet lige overfor Madam Tussauds. Styrket travede vi en tur til Trafalger square, hvor der, udover Nelsonsøjlen og nogle museer, også befinder sig verdens mindste politistation, på størrelse med en telefonboks, indrettet i en søjle med en lygte på toppen.
Inden aften var vi også i Oxford street, hvor der er et menneskeliv uden lige, i stormagasinerne. Vi var i Selfridges.
Om aftenen spiste vi i en pub i Earls Court Road, lige ud for indgangen til the Tube. Sikke mange mennesketyper, man kan studere. Bagefter fik vi en drink i ”Blackbird”, en rigtig dejlig pub i nabolaget. Den blev vor stampub, hvor vi fik en drink, hver gang vi vendte hjem til hotellet.

Portobello Road

Lørdag tog vi til Portobello Road, undergrund Notting hill. Det vigtige tip, som ved alt udendørs herovre er: Kom tidligst muligt. Det var en rigtig sjov oplevelse at gå rundt mellem butikker og boder. Lige meget, hvad du interesserer dig for eller samler på, så kan du finde noget. Vi så en gammel dame, som havde et helt eventyrligt udvalg af stokke med alle tænkelige og utænkelige hoveder på, f.eks. kompas, kikkerter, terninger, bægre og glas osv.osv.

Allerede mellem 9.30 og 10 var gaden så pakket med folk, at vi fortrak og entrede en dobbeltdækker ad Bayswater Road til Oxford street. Undervejs kunne man se et blomsterflor inde i Hyde park og liggestolene var stillet frem. Her i parken er virkeligt et folkeliv. Folk leger, løber, daser og kan både ride, sejle og bade derinde. Man kan med fordel stoppe undervejs ved ”The Swan”, som er en af byens ældste pubs, oprindeligt en landevejskro ved indkørslen til London. Den har også en smuk, blomsterbesmykket udendørs servering.
Vi spiste frokost i et stormagasins cafeteria. Her så vi en elegant farvet dame, som lignede Clair Huxtable, den berømte lægekone fra en amerikanske TV-serie: ”The Cosby show”. Der var, udover få englændere, pittoreske folk fra asien, orienten og østen.

Five o’clock tea hos ”Fortnum og Mason”

En interessant oplevelse er five o’clock tea hos ”Fortnum og Mason” efter en rundtur iblandt delikatesserne, kaviar og champagne, og kaffe eller te i deres restaurant er til at betale sig cfra, hvad meget andet ikke er derinde. Dog havde de gode teer, kaffer, marmelader, som er til at købe for os almindelige mennesker.
Efter en middagssøvn på hotellet, tog vi ind til ”Covent garden”, som er et af vore yndlingssteder i London. Der forsømmer vi aldrig at tage hen. Her er ægte sydlandsk stemning, her er boder, butikker og så mange gode ting, at man skal passe på ikke at købe sig fattig. Og så er her et ufatteligt folkeliv på det gamle grønttorv, som er udvidet med et Jubilee market, der også skal ses. Her er også så meget kunsthåndværk. I det hele taget er der rigtigt meget godt og kvalitativt, at det er en fornøjelse at gå rundt her. Her er også alle mulige slags artistoptræden under åben himmel.

Menneskevrimlen blev for stor til sidst, gik vi mod Leicester Square, hvor det var endnu mere livligt og menneskefyldt. Endelig fandt vi en god lille pub, som havde servering ovenpå. Her spiste vi. Pubbers spiserestaurant ovenpå kan kraftigt anbefales for rigtig god og velsmagende mad til fornuftige priser og så er det sjovt i de gamle lokaler med gamle, knirkende gulve og trapper.

Efter en lang tur i hele dette forlystelsesområde, havnede vi nede på Whitehall. Det var en hel anden oplevelse at se det hele på de kanter ved nattetider for en gangs skyld, hestegardekasernen, Westminster abbey, parlamentet og Big ben.

Vi tog bussen op til Leicester Square stationen og herfra, undergrunden hjem.

Alle tre dage var dejlige, varme og solrige dage. Søndag sejlede vi på Themsen fra Westminster til Tower. Her gik vi i land og kiggede os lidt omkring. Bagefter tog vi undergrunden ind til Temple. Her er man i hjertet af City og her kan man komme til om søndagen. Her kan man se Englands eneste rundkirke, og opleve nogle af Londons ældste og mest prestigerfyldte pubs. Desværre var journalisternes ”Ye olde cock” lukket. Her traf jeg engang Politikens Henrik V. Ringsted iført Sherlock Holmes hat og krum merskumspibe a la Storm P.

”The bear and staff”, nu “Irish pub”, var åben. Den gik også meget langt tilbage, tilslutning af 1600-tallet og længere går ikke mange tilbage, grundet den store brand i 1660erne. Vi gik ovenpå og fik fin søndagssteg, gl. dags oksesteg med peberrod.

Dr. Samuel Johnsons gamle pub ”Ye olde cheshire cheese”, som måske er den ældste, så vi også. Det var ham, der sagde de vise ord: ”Tired of London, tired of life”, som jo er så sande så sande. For er man først blevet træt af London, er man også blevet træt af livet.

Senere tog vi en bus ind til Oxford Circus, da fruen gerne ville en sidste runde i stormagasiner, inden vi hentede vore kufferter og tog til lufthavnen.

Vort formål med turen, nemlig at nyde foråret, folkelivet, stemningen og det gode vejr er lykkedes til fulde.

Et sidste tip

Når I rejser i weekenden og skal hjem fra London city airport, så læg megen elastik i turen ud til lufthavnen. Det gjorde vi, og det var godt. Dockland light railways, som besørger transporten derud, og som vi skulle med, var lukket ned søndag, og det sker meget ofte, sagde de. Grunden er, at man stadig bygger som rasende og den stadig større befolkningsmasse, der bor derude gør, at stationerne og perronerne skal udbygges kraftigt. Der er simpelthen ikke plads.
Vi skulle så med bus fra Canary Wharf til lufthavnen. Det var en trang tur i en overfyldt bus. Men ellers er det ideelt at rejse ad denne Rute mellem Billund og London city airport, da afgangene gør, at man har tæt på 3 hele dage derovre. Personale og forplejning er helt forrygende og alt er inkluderet. Det kan kun anbefales at tage en lille forårstur til London. Det må selv gamle, erfarne Londonrejsende, erkende.

NB Vedlagte, indscannede billede, samler faktisk alle vore oplevelser i ét: London eye,
Themsen, folkelivet, sejlturen, solen, der bryder frem til en god dag, samt Covent Garden, hvor billedet nemlig er købt, ja simpelthen ”The touch of London”. Billedet er en original akvarel.