Flere rejsetips om London

Læs mere om rejser til London

• Disney Paris i vinterferien

17.01.11: b.søndergaard
    For et par år siden havde vi den fantastiske oplevelse at se Disney Paris sammen med vores små to børn. Og der var oplevelser for os alle - vi blev selv som børn igen, det blev dog også til en gentagelse bare i Florida sidste år, men det er ikke sidste gang vi er i Disney.
Sådan får du mand og to sønner med til storbys ferie i London
b.søndergaard
Næstved
21. feb. 2012

Sådan får du mand og to sønner med til storbys ferie i London

Endelig lykkedes det at lokke min mand og mine to sønner på ni og tolv med på storbyferie i London – og nok også at få dem til at tage derover igen til påske.
Vi har lige haft fire super fantastiske dage i London her i vinterferien. At forestille sig, at ens mand og sønner siger på vej hjem fra London, at her må vi tilbage til hurtigst muligt – må være enhver kvinde/mors drøm, som elsker London og storbyferie.

London er et fantastisk sted for børn – og i denne beskrivelse især drenge. Mine to sønner var lidt betænkelig ved at bytte skiferien ud med fire dage i London. Men det blev en kæmpe succes.

Vi landede tidligt mandag morgen i Gatwick lufthavn med Norwigian, her havde vi på forhånd på Gatwick Express egen hjemmeside fundet og booket en gruppebillet (eller 4 for 2, som de også kalder den) til 66 pund t/r. Det fungerer så effektivt, og toget kører hver 15. min., så i løbet af ingen tid (30 min.) var i inde i London. Og så er transporten billigere og hurtigere herfra end fra f.eks. Heathrow.

Børn og museer kan også godt være lidt af en cocktail, men i London er der rigtig mange for børn. Et andet plus ved dem er, at de er super feriebudvenlige, der bliver plads til ekstra afternoon tea og mere shopping, da næsten alle museer har gratis adgang.

Vi valgte bl.a. Natural History Museum, Science Museum, Imperial War Museum, samt British Museum. Og alle steder havde hverken børn eller voksne travlt med at komme ud fra – tværtimod. Vi er alle enige om, at vi må tilbage og bare se mere.

Da du ikke skal bestille billetter på forhånd til museerne eller stå i en billetkø, er det nemt, da vi var tidligt oppe pga. tidsforskellen på en time, - og det er jo bare super dejligt som børnefamilie endelig at være på forkant med tiden. Vi stod klar, da museerne åbnede kl. 10.00 efter en solidt engelsk morgenmad med bacon and eggs.

Men tilbage til museumsbesøgene, som er ideelle for børn – og især drenge. Vi valgte at starte med Science Museum, det er et museum, som minder lidt om Eksperimentariet herhjemme, dvs. der er fokus på teknologi, medicin og industri alt sammen på en meget flot måde. Vi prøvede bl.a. en super flot og vist nok meget realistisk 3D flyvetur med Red Arrows , det gav et sus i os, da vi lettede og fløj. Mine sønner var bare så glade efter den oplevelse, det var virkeligt lavet godt – også for os voksne. Prisen var ca. 10 pund for os alle, og det synes vi var temmelig rimeligt – også taget i betragtning at indgangen jo er gratis. Desuden så vi nogle spændende udstillinger med den industrielle revolution og med verdens ældste tog, samt en udstilling med Apollo 10. Det var meget svært at hive ungerne – og manden videre for at kunne overholde dagens tidsplan – men igen er det jo temmelig let at love, at vi nok skal komme tilbage en anden gang og se mere .

Vi fortsatte til Natural History Museum, som ligger så tæt på, at det tager under 5 min. at gå derhen. Igen meget praktisk for en stram tidsplan på så kort en tur, hvor vi gerne ville opleve så meget som muligt.

På Natural History Museum var det også en kæmpe oplevelse for børn - og igen voksne at tage rulletrappen ind i jordens indre. Det var bare lavet så flot, og at se børnene ansigt, da de så, hvor vi skulle hen, var guld værd. Desuden var der en god udstilling med hvordan det er at være i et jordskælv, samt den helt ubeskrivelige spændende og flotte udstilling med dinosaur. Selve museet er i en meget meget smuk gammel bygning, som også er med til at gøre oplevelsen helt unik. Vi sluttede af med at se et tværsnit af et ca. 1300 år gammelt Sequia træ, som var importerende. Vi måtte igen vælge og der er oplevelser nok på museet til endnu flere besøg. Da vi nu var trætte og trængte til lidt mad og shopping, var museets restaurant bare god, hvis man på deres hjemmeside under restaurant, kigger på Weekday special offers, så er der virkelig gode tilbud, til at gøre frokosten billig, der er tilbud hver dag mandag – fredag, f.eks. fik vi 2 pizzaer for en pris, og de var altså fine og alle blev mætte for en meget rimelig pris. Vi sluttede af i museumsshoppen, hvor børnene fandt nogle sjove og anderledes ting, som de bare måtte eje – og igen til en meget rimelig pris i forhold til kvaliteten.

En anden dag var vi på Imperial War Museum, hvor der er den flotteste udstilling med bl.a. Spitefire, om spionudstyr og meget mere endnu et hit for hele familien og selvfølgelig også gratis adgang.

Mht. shopping, så har London nogle fantastiske og store sportsbutikker, vores børn elskede at være i Nike butikken på Oxford Street, samt legetøjsbutikken Hamlet var også et hit, der var masser af legetøj, som må afprøves, og her kan man også få timer til at gå – især med mindre børn end vores.

Vi havde planlagt vores dage sådan, at først museum, så frokost, så shopping, så busrundtur, hvor vi så London i åben dobbeltdækkerbus, og så mere shopping, så noget godt mad – og her var fish og chips et hit hos børnene, og faktisk rigtigt godt f.eks. på restaurantkæden Garfunkel, hvor de fik en lækker børnemenu med is til dessert, og prisen var mere end rimelig i forhold til kvaliteten. Desuden er der mange muligheder til at stille børnenes sult i løbet af dagen, f.eks. var vores helt vilde med at få en sandwich eller et stykke brownie fra Pret A Manger, som også er en kæde med lækre ting til en rimelig pris og virkelig god kvalitet. Kæden er overalt, så man skal aldrig lede længe, hvis der nu er en, der er sulten.

Efter shopping og museumsbesøg, var det helt perfekt at hvile benene i busserne fra The Original Tour. Vi havde booket en familiebillet hjemmefra, og det sparede os penge og tid. Børn får en fin lille bog om London, og for et barn, som lige er startet på engelsk i skolen, er den faktisk rigtig god, dels med oplysninger, men især for at den ikke er så svær at læse, og det giver succes, at kunne læse den selv. Billetten gælder i 48 timer og på den måde, kan man faktisk få den til at gælde i næsten tre dage.

Det var bare perfekt at sidde tilbagelænet og se flotte London glide forbi og bare lytte til gode historie fra guiderne, bl.a. synes vores børn, at det var sejt, at se hvor både Roger More og Sean Connery fra James Bond bor, og sjovt at vide, at de er naboer. Vi brugte bussen til at kommer rundt til rigtig mange af Londons seværdigheder, der er tre ruter, som dækker alt. Turene fungerer perfekt, der kommer rigtigt tit en bus forbi. Vi tog også en aftentur (sidste tur kører i vinterhalvåret omkring kl. 17.15.), hvor vi så London med lys på – det var så smukt. Desuden fik mine børn, som er store Harry Potter fans, set hvor J.K.Rowing bor, når hun er i London, samt kørte forbi bl.a. Gringotts Bank, som er Australia House i London.

Et andet lille Harry Potter hit er at se perron 9 ¾ på Kings Cross, her er der lavet en lille perron med en transportvogn under skiltet med 9 ¾, det gjorde stor lykke at stå der selv. Et godt råd er at komme efter kl. 18.00, så er det så nemt at få plads til at tage alle de foto, som man ønsker.

VI nåede også at besøgte Tower Bridge og the Monument, de sælger en familiebillet der gælder til begge attraktioner – og igen er begge steder et stort hit hos børn – og de voksne, der var så flot udsigt fra begge steder og en god beskrivelse af stedernes historie, som både var for børn og voksne. Har man ikke så meget tid, er det et godt alternativ til Tower of London, desuden kan du lige kigge ned på det fra broen.

Et andet godt tip er at bestille billetter til London Eye hjemmefra, det er både billigere og hurtigere at gå på deres egen hjemmeside EDF Energy London Eye og bestille en familiebillet. Man skal printe ud og så skal man møde op i en speciel kasse for at hente den endelige billet, samt billet til en fantastisk 4D biograf, som tager 5 min, se den endelig før du går om bord i London Eye, den er lavet så flot, og ungerne var helt vilde, da der begyndte at drysse sne ned på dem inde i biografen.

En aften overværede vi Stomp, også igen en kæmpe oplevelse for både børn og voksne – og et rigtigt godt alternativ til en musical, hvor børnene måske kan have svært ved at forstå det, der synges, her var de vildt imponeret over, at man kunne lave musik ud af koste, støvler og alt muligt andet helt utænkeligt. Vi købte vores billetter til showet i London, og da det jo var lige meget om det var mandag eller en anden aften, vi så det, og derved sparede vi ca. halvdelen. Vi købte dem i en butik nær Covent Garden og fik dem til 50 % af normalprisen.

Vores oplevelse at seLondon med vores to drenge var bare super. Der er så meget vi ikke nåede at se – eller som bare skal genses, så heldigvis er de nemme at lokke med en anden gang. Og lige et lille tip til andre kvinder/mødre, køb parfume, makeup, creme og lignende i stormagasinerne i London, og husk at se efter deres tilbud, de forskellige mærker har tit et godt tilbud, hvis du købe to ting og så får du en masse gratis med, og det er ikke bare små bitte prøver, men super lækre ting. Priserne er også lidt under, hvad det koster i DK, så det kan godt betale sig. Både Selfridge, Harrods og John Lewis har de tilbud i deres underetage. Og stormagasin og børn går også godt f.eks. i Harrods, se deres madafdeling og se så på dine børns ansigtsudtryk, vores drenge var bare så imponeret af alt – både maden – men ikke mindst udsmykningen. Deres rulletrappeopgang gjorde også ungerne mundlamme, som den yngste sagde, så måtte det være sådan det ville havde været, hvis der havde været rulletrapper i pyramiderne i det gamle Egypten. Harrods legetøjsafdeling er også et besøg værd – og bliv ikke skræmt af rygtet om at Harrods er så dyrt, selvfølgelig er der vildt dyre ting, men faktisk blev vi overrasket, da vi så at noget af det legetøj, som børnene havde set i Hamlet, faktisk var lidt billigere i Harrods – og så er der ikke nør så proppet med mennesker som Hamlet. Desuden har de en helt fantastisk samling af Harry Potter ting lige fra Herminones smukke silketaske til ca. 20 pund til tryllestave, skakspil, bøger og meget meget mere.

Vi fik også en super lækker after noon tea i stormagasinet John Lewis til 9,95 pund per person, og det inkl. lækre ting: 4 sandwich, 3 scones, 3 fine kage bl.a. muffins, clotted creme og marmelade samt en kande te til hver. Det kan varmt anbefales. Betjeningen og stedet er super fint, bed om at få et bord ved vinduet, så sidder man og kigger ned på en fin plads med en lille park – lidt utroligt, når man nu lige er kommet ude fra de hektiske shopping gader.

Så alt i alt er en miniferie til London et godt alternativ til andre former for ferie for børnefamilier. Det er tæt på rejsemæssigt, der er billige flybilletter, gratis museer og et kæmpe udvalg af oplevelser for børn og voksne. Så en storbyferie med børn i London vil garanteret være en succes. Vi håber i hvert fald på en tur til til påske. Et godt tip er at rejse fra mandag til torsdag, så undgår man en masse mennesker på f.eks. Oxford Street, på museerne osv. Og vinterhalvåret er også et rigtigt godt tidspunkt, der er tit ekstra rabat på f.eks. turistbusserne og priserne på cafeer og restauranter og er også en del lavere end i højsæsonen.

Kommentarer til rejsetippet om London

london

26/03 2012 b.søndergaard
Det kan du også bare roligt gøre, vi skal selv afsted igen, da der er så meget vi skal have genset eller set, bl.a. åbner Harry Potters filmstudierne her til april, man kan via deres hjemme side gå ind og booke billet/familiebillet til besøget, og hvis din søn er Harry Potter fan, så tror jeg helt sikkert det vil være et hit. Der kører bus fra London ud til studiet, men alt kan ses på deres hjemmeside http://www.wbstudiotour.co.uk/.
Rigtig god tur.
Hilsen
bettina

lige til at kopiere

23/03 2012 Majbritt Thoftdahl
Hvor er det bare en dejlig tur i har haft. Jeg vil brugt flere af jeres besøg i min tur med min søn til næste år