Flere rejsetips om London

Læs mere om rejser til London

• Sommer i Berlin

I bydelen Prenzlauer Berg byder den økologiske café på brunch, hvor prisen er hvad du har råd til at betale for at spise dig mæt.
  • Forlænget weekend i Karlskrona

Sverige er et land, som de fleste danskere ofte ikke giver den rejsemæssige opmærksomhed, som landet faktisk fortjener.

På trods af, at vores naboland mod øst ligner Danmark på mange måder er det alligevel et land, der har mange interessante byer og historiske seværdigheder, der kan gøre os klogere på landet hinsidan.
  • Gensyn med den evige stad

Den flimrende sommersol siver ind gennem mine persienner på Nørrebro, og da jeg ruller persiennen op hilser solen mig godmorgen og de gyldne stråler rammer mit ansigt.
Russell Square Station, der lå tæt på vores hotel
København N
19. juli 2009

Vinterferie i swinging London

Heathrow lufthavn en kold morgen i december.

Sorte taxaer og røde dobbeltdækkerbusser.

Hen til underground og Piccadilly line mod Russell Square Station. Mobiltelefoner ringer, folk står utålmodigt på toget - videre mod næste station.

Next station is Russell Square. Mind the gap.

Velkommen til swinging London.
Piccadilly Circus

Velkommen til swinging London

I slutningen af december 2008 tog vi på mini-ferie i London, nu skulle vi nyde 5 dage i Europas største by.

Men vi havde mere end svært ved at vælge hvilke ting vi skulle se, for London byder på et utal af muligheder for at opleve noget.

Efter at have indlogeret os på Royal National Hotel på Bedford Way nær Russell Square Station besluttede vi, at det nok var tid til lidt frokost inden vi kastede os ud i sightseeing.

På Bedford Way lå der heldigvis en Snack & Coffee bar, hvor vi gik ind for at få en sandwich og lidt kaffe. Måske ikke et sofistikeret måltid mad, men det var en oplevelse at sidde på en typisk cafe mens vi så de sorte taxaer og dobbeltdækkerbusserne passere forbi ude på gaden.

Derfra gik vi ned til Russell Square Station og tog Piccadilly line, for nu skulle vi hen for at se klassikeren Piccadilly Circus.

Som altid var det en oplevelse at se Piccadilly Circus, men der var trods alt også andre ting at opleve i London.
Rosetta-stenen på British Museum

British Museum

Fra Piccadilly Circus gik vi en tur ned af Shaftesbury Avenue, der fører hen til British Museum.

Man må ikke forlade London uden at have set Rosetta-stenen eller det smukke bibliotek på British Museum.

Ingen af os havde været på British Museum før, så det var en kæmpe oplevelse at se Rosetta-stenen.

På vej tilbage af Shaftesbury Avenue kom vi forbi Chinatown, som vi også besøgte kortvarigt.

Tilbage ved Piccadilly Circus hoppede vi på toget og tog tilbage til Russell Square Station og vores hotel - for nu havde vi opfyldt kvoten for nye indtryk på en dag.
Houses of Parliament og Big Ben set fra Westminster Bridge

Houses of Parliament - naturligvis

Næste dag havde vi besluttet, at vi ville se Houses of Parliament, men vi skulle have morgenmad først.

På hotellet spiste vi noget ristet brød med marmelade og nogle cornflakes - naturligvis skyllet ned med kaffe og the. Kræsne sjæle kan påstå, at det ikke var verdens mest sofistikerede morgenmad, men det var nok til at starte op på.

Efter morgenmaden på hotellet hoppede igen på toget ved Russell Square Station og stod af på Westminster Station.

Toget og stationen var proppet med turister, der alle ville have et glimt af Houses of Parliament og Big Ben.

London Eye set fra Westminster Bridge

Themsen og London Eye

Første gang man ser Houses of Parliament kan man godt blive forbløffet over hvor stort et bygningsværk det er - og der var præcis hvad der skete for min rejsefælle, der var i London for første gang.

Houses of Parliament og Big Ben er imponerende stort, og det er også et utroligt flot bygningsværk.

Udover at beundre Houses of Parliament og Big Ben kunne vi fra Westminster Bridge også beundre lidt af Themsen og London Eye, der er et stort pariserhjul, der også ligger ved Westminster Bridge og Houses of Parliament.

Ingen af os skulle dog nyde en tur i London Eye - det er ikke noget for folk med højdeskræk. Til gengæld kunne vi nyde synet af London Eye mens vi stod på Westminster Bridge.
Restauranten Fifteen set udefra

Frokost hos Jamie Oliver

Efter at have set Houses of Parliament var det tid til at overholde vores frokostaftale.

Vi havde et par måneder forinden bestilt bord på Jamie Oliver´s restaurant Fifteen, og nu skulle vi ud og nyde et godt måltid mad.

Vi stod af ved Old Street Station, og efter at have gået forkert et par gange fandt vi frem til Fifteen, hvor vi skulle nyde et solidt italiensk-inspireret måltid.

Menuen stod på bønnesalat, linguine carbonara, creme bruleé med abrikos og kaffe - og jeg må sige, at det var et af de mest veltilberedte måltider jeg har fået længe, så jeg kan kun anbefale et besøg på Fifteen på det varmeste.

Seværdigheder, seværdigheder og atter seværdigheder

De sidste dage i London stod på seværdigher som London Bridge og Buckingham Palace.

Især Buckingham Palace gjorde indtryk på de rejsende. Vi havde taget underground og stod af på Hyde Park Corner Station.

Det første vi så var en lille bid af Hyde Park og Wellington Arch, der ligger ved Hyde Park Corner Station.

Den store tur i Hyde Park blev det dog ikke til, for vi ville først ned at se Buckingham Palace.
Wellington Arch, der ligger ved Hyde Park Corner station

Seværdigheder, seværdigheder og atter seværdigheder

Dagen efter vågnede vi op til endnu en dag i swinging London - nu skulle vi ud for at se Buckingham Palace, der også kan klassificeres som en klassisk seværdighed i London.

Vi tog underground hen til Hyde Park Corner Station, hvor vi fik et lille glimt af Hyde Park og af Wellington Arch, der ligger ved Hyde Park Corner Station.
Buckingham Palace

Buckingham Palace en formiddag i december

Vi dvælede dog ikke voldsomt længe ved Hyde Park eller Wellington Arch, for vi var på vej ned for at se Buckingham Palace.

Selvom vi var taget afsted tidligt om morgenen var der alligevel godt proppet med mennesker foran Buckingham Palace, og vi kunne godt forestille os, at der om sommeren - midt i højsæsonen - må være endnu mere proppet end da vi var der.

Buckingham Palace er en langt mere pompøs bygning end man umiddelbart lige forestiller sig, og vi var begge to imponerede af bygningens omfang.

Det var en stor oplevelse af se Buckingham Palace, og man kan kun drømme om hvordan bygningen ser ud indefra.
Horse Guards ved Buckingham Palace

Besøg London

London er en by, som har gjort et stort indtryk på os.

Selvom vi kun var afsted i fem dage fik vi et meget positivt indtryk af London og af englænderne.

London er fyldt med spændende seværdigheder - endda så mange, at det kan være svært at vælge hvilke ting man vil se.

London er spændende, og en rejse til London kan kun anbefales på det varmeste.

Efter at have været i London kan vi kun tilslutte os det ordsprog, som de fleste nok har hørt om London:

"If you´re tired of London you´re tired of life".