Flere rejsetips om London

Snekkersten
26. jan. 2013

Weekend - nytår - London

Vi havde valgt at tage en forlænget weekend i London henover nytår 2012/2013. Vi glædede os til at gense byen. Under planlægningen af denne tur konstaterede vi at vi ikke havde været i London siden 1992.
Kun de mange gange vi har skiftet fly i Heathrow. Vi rejste også denne gang med British Airways til Heathrow. Herfra er det let og overskueligt at tage The underground direkte fra Terminal 5 ind til det centrale London.
Nedgang til en af de 270 undergrundsstationer

Transport i London

Vi havde valgt hjemmefra hvilke ting i det centrale London vi gerne ville gense og derfor fandt vi det ganske unødvendigt at leje bil. Metroen - The Underground – eller som englænderne selv kalder den The Tube - er så nemt og overskueligt at bruge og med et Oystercard også billig transport. Et Oyster card er et godt og særdeles billigt transportkort, der giver dig mulighed for at køre ubegrænset rundt med London’s metro(the tube) og de ”røde busser” i alle zoner. Oystercard køber du enten hjemmefra på www.londonbilletter.dk. Regn med ca. 10 arbejdsdage til forsendelsen hvis du bestiller fra ovennævnte hjemmeside. Eller du kan købe det i billetsalget inden du stiger på toget. Husk så at tjekke ind og ud hver gang du starter og slutter en rejse, ikke når du skifter på stationerne. Det kan godt betale sig at sætte sig ind i det omfattende metro net. Det kan du f.eks. gøre på www.London.dk, hvor du også kan få ideer til seværdigheder der er i London.
Tæt på hotellet - the Shard for enden af gaden

Overnatning - Holiday Inn Southwark

Der er helt sikkert mange overnatningsmuligheder i London. Vi havde valgt at bruge Holiday Inn hotellet i Southwark fordi vi efter alle vores USA rejser havde point til overnatningerne. Og fordi nytårsaften var en af de nætter vi skulle være i London, var vi ude i god tid med hotelreservationen. Vi bestemte os allerede i starten af oktober måned.
Hotellet er beliggende tæt på undergrundsstationerne The Blackfrairs og Southwark. Desuden ligger hotellet så man på 10 – 15 minutter kan gå over enten Blackfrairs Bridge eller Millennium Footbridge til den centrale del af byen.
Tate Modern i det gamle kraftværk

Millennium bridge og Tate Modern

Hotellets beliggenhed er ca. 5 minutters gang fra Tate Modern – det nationale museum for moderne kunst – som ligger i det gamle Bankside kraftværk lige ved Millennium bridge. Der er gratis adgang. Alene bygningen og udsigten fra den 99 meter høje bygning, men bestemt også kuntsamlingerne er et besøg værd. Umiddelbart efter broen – også på South Bankside ligger Shakespeare's Globe, der genåbnede i november 2012.
London Eye og London Aquarium i den smukke bygning

Blackfrairs bridge til Big Ben, Buckingham Palace videre til Hyde Park

Fra Hotellet gik vi over Blackfrairs bridge og drejede til venstre lige da vi var kommet over broen. Her gik vi langs Themsen til Big Ben, parlamentsbygningerne i Westminister og Westminster Abbey. På hele gåturen, som tog omkring 45 minutter var dejlig udsigt til de mange skibe på Themsen og London Eye som vi passerede lige forbi på den modsatte side af Themsen. Royalist eller ej: For enden af The Mall, smukt omgivet af St. James’s Park og Green Park, ligger Buckingham Palace. Smukt er det det gamle slot som blev bygget i 1703.
Vores mål var en af de andre kongelige parker: Hyde Park.
Is Skulpturer

Is Skulpturer i Hyde Park

Vi havde læst at der var udstilling af is-skulpturer i forbindelse med Winter Wonderland. Så vi måtte da lige se udstillingen The Magical Ice Kingdom. Over 200 tons is og sne var over en 4 måneders periode blevet omdannet til skulpturer. Der var en sti gennem det kolde landskab. Flotte figurer, men levede ikke helt op til forventningerne og var nok ikke de ca. 75 kr. pr person værd. Resten af Winter Wonderland kunne vi godt have været foruden. Det mindede mest om et tysk julemarked og virkede helt malplaceret, måske også fordi vi var der efter jul.
Juletræet på Trafalger Square

Piccadilly Circus, Trafalger Square, Covent Garden

Vi gik videre via Piccadilly circus til Trafalger Square hvor søjlen med Lord Nelson og de mange duer stadig var der. Der var underholdning af et skoleband fra USA, så vi satte os for at hvile ben og høre musik. Det var omkring 12 grader, så dejligt med en pause.
Herefter fortsatte vi til Covent garden – Covent Garden er et open air indkøbscenter, der ligger i nogle bygninger, som i gammel tid blev brugt til salg af frugt og grønt. Idag byder Covent Garden på et lidt anderledes udvalg af butikker. Her sælges en lang række skomærker og butikker med livsstilsprodukter og ungdommelig mode til både herrer og damer. Der er cafeer og restauranter. Og underholdning. Covent Garden den eneste del af London hvor det er tilladt at have gadeunderholdning.
Det kan anbefales at besøge en af de mange PRET A MANGER butikker hvor man kan købe frisk, økologisk veltilberedt mad forholdsvis billigt og uhøjtideligt. Det koster lidt ekstra hvis man vil sidde på cafeen og spise.
Tower Bridge

Tower bridge

Vi gik fra hotellet ud af vejen The Southwark street og støtte på The Queens Walk lige ved London bridge. The Queens Walk er en fodgængersti langs Themsen. Den er en del af Jubilee Walk og den fører Fra Tower Bridge til London Eye på syd siden af Themsen.
Inden vi kommer til dagens mål, passerer vi forbi Hay´s gallerie, som vi lige kigger indenfor og den moderne bydel med The Shard, rådhuset m.v.
Tower Bridge (bygget 1886-1894) er en kombineret klapbro og hængebro i London over Themsen . Det er tæt på Tower of London, hvorfra det har sit navn. Det er blevet et ikonisk symbol på London.
Vi købte adgang til maskinhallerne og til en guided tur på broen. Virkeligt interessant. Kan anbefales.
Broen består af to tårne bundet sammen ved den øvre plan ved hjælp af to horisontale gangbroer. Klapbroens omdrejningspunkter og betjening af maskiner er placeret i bunden af hvert tårn. På de horisontale gangbroer er der foruden den fine udsigt øst og vest ad Themsen også udstilling og beskrivelse af alverdens broer.
Udsigt til South Bankside. Den runde bygning er city Hall.

Tilbage på nordsiden af Themsen

Vel over Tower bridge går vi forbi Tower of London og fravælger at gå derind. Der er nærmest sort af mennesker, så vi fortsætter langs Themsen, men nu på den anden side. Vi har så udsigten til Southbank side. Ved Sct. Pauls Cathedral drejer vi fra og går via Millennium bridge retur til hotellet.
nytår 2012 / 2013

Nytårsaften

Såfremt man ønsker at indtage en nytårsmiddag på restaurant, skal man være tidlig, meget tidlig ude. De fleste restauranter er lukket fordi der er selskaber i dem. Vi havde fravalgt det og købt noget lækkert mad som vi nød på hotelværelset inden vi gik ud for at se fyrværkeriet. Allerede fra omkring kl. 18 bliver vejene til området overfor London Eye afspærret for biltrafik. Og folk begynder at tage opstilling for at få de bedste pladser. Fra ved 22-tiden er det allerede for sent hvis man vil have udsyn direkte til London Eye, hvorfra det store officielle fyrværkeri foregår. Vi får en nogenlunde plads på The Blackfrairs bridge og er en del af festlighederne. Der er mange mennesker, rigtig mange på gaderne. Men der er også mange frivillige hjælpere og vi så kun glade mennesker omkring os.

Kommentarer til rejsetippet om London

Covent Garden

20/02 2013 Lene H Nielsen
Lige en kommentar til Covent Garden. Covent Garden er jo ikke kun de gamle torvehaller, men rent fakttisk et helt område med masser af butikker i alle prisklasser. MEGET hyggeligt område

Fin tur

04/02 2013 Flemming
Det kunne være vi skulle tage derover engang

En Skøn by

04/02 2013 Vagn
Da jeg stod på Victoria, første gang efter 30 år siden jeg var der sidst, følte jeg at jeg var hjemme, selv om at jeg bor i Danmark. DEt en en af verdens bedste byer

jeg vil se London igen

04/02 2013 Marie-Louise
Har været i London men det var for 40 år siden, nu vil jeg se det igen, også de mange nye tiltag som du har skrevet som godt om Mona, jeg vil se mange af de samme ting, så med din beskrivelse i hånden kan det kun blive godt.