Flere rejsetips om England

Læs mere om rejser til England

Claus Kjeldsen
Skævinge
23. marts 2010

Rundrejse i det Sydlige England og Wales

Mærk historien, nyd kulturen, oplev naturen og gør det billigt. Vi oplevede alt dette på bare 16 dage herunder besøg i en kulmine og så Camelot.

Rejsen tager sin begyndelse

Vi fløj fra Kastrup til London, Stansted, hvor vi havde kombineret vores flybillet med leje af bil. Vi landede en søndag.

Vores mål var, at vi skulle ned langs den engelske sydkyst over til Cornwall og derefter til Wales inden rejsen sluttede af i Cambridge. Vi havde ikke booket overnatninger, men ville overnatte på B&B.

Da vi havde fået nøglerne til vores bil, kørte vi via motorvejen ned til Canterbury for at se katedralen. En hyggelig og smuk gammel by med megen historie. Vi havde planlagt at bruge et par timer der både for at shoppe og se katedralen. Katedralen var imponerende, smuk og det var skønt vejr.

Efter at have vandret rundt omkring katedralen og mærket historiens vingesus, skulle vi også se byen. Længe leve, at de ikke har nogen reel lukkelov. Pludselig fandt vi en "Winnie the Pooh shop", en hel butik helliget til Peter Plys. Paradis.

Efter vi nu havde set byen, ville vi køre mod Dover og på vejen finde en B&B. Det var dog ikke så ligetil, så vi endte på en smuk pub, hvor vi kunne nyde den traditionelle Sunday Roast og det lokale øl.

Dover, Battle of Hastings og Stonehenge

Vi tog tidligt afstad fra puben for at se Dover klipperne, da vi kom frem var det meget tåget og det gav en særlig stemning, at kigge ud over den engelske kanal uden at kunne se noget, mens det var meget nemt at høre tågehornene.

Da tågen lettede tog vi op til Dover Castle. Et imponerende bygningsværk.

Vi valgte her at investere i et "Great British Heritage pass" som giver gode rabatter og nogen gange også gratis adgang til mange af seværdighederne i England.

Vores tur fortsatte langs kysten over til Battle of Hastings, Stonehenge, Portmouth, Cornwall, Darthmore, Lands End, Tintagel castle (Camelot), Bath, Wales og Cambridge.

Overnatning på B&B i England/Wales

Priserne på B&B er meget standardiseret, men kvaliteten er ganske varierende.

Vi erfarede hurtigt, at nogle B&B er organiseret under en paraplyorganisation som stiller meget store krav til deres medlemmer. Katalogerne kan findes hos de enkelte B&B og her er der en oversigt over samtlige B&B i UK.

Selv om de er organiseret, så er de ikke dyrere end andre B&B.

Det er reelt muligt, at booke en overnatning med kort varsel eller ligefrem dukke op, sidstnævnte er ikke nogen garanti da nogle af dem arbejder og derfor ikke nødvendigvis er hjemme.

Wales - besøg kulminerne

Wales skal opleves, det er et ufatteligt smuk område både omkring historie og natur.

De fleste steder har gratis adgang, det gælder både slotte men også deres gamle kulminer.

Vi besøgte en af deres største kulminer, blev udstyret med det korrekte udstyr og blev så sendt ned i minerne guidet af en tidligere kulminearbejder.

Imponerende at opleve forholdene i en mine.

16 dages billig ferie

På 16 dage med utrolig mange oplevelse havde vi brugt under 20.000 kr., vi havde ikke manglet noget og vi havde mange ting med hjem.

Det er utroligt nemt at finde rundt i England, man vænner sig hurtigt til at køre i den forkerte side og man får mulighed for at opleve forskellige tidsepoker, fordi der er mange egne af England som ligner noget fra 1700 og 1800 tallet.

Kommentarer til rejsetips om England

Rundrejse i det sydlige England og Wales

01/05 2010 Barbara-Ann Rasmussen
Godt at læse om en rundrejse på egen hånd og diverse tips. Det kan altid bruges. Tak for det!