Flere rejsetips om Tallinn

København
8. dec. 2008

Danskerborgen

Tallinn, hovedstaden i Estland - stedet hvor Dannebrog fandt ned fra Himlen og Kong Valdemar vandt Estland. Ordet Tallinn kommer af Taani Linn, som betyder Den Danske Borg.
Del af den gamle bydel

En danskers besøg i Danskerborgen.

Tallinn lufthavn er ganske simpel; den er nem at finde rundt i og man kommer hurtigt ind og ud. Da jeg landede gik jeg ud til bussen (Linje 2A kører til byen). En bustur koster 2 Estiske Kroner (EEK) - men kun hvis man har købt billet i en kiosk - ellers koster den 20. Kort efter er man i bymidten. Da jeg ankom, tog mig en gåtur rundt i byen, ved første øjekast lignede det slet ikke det jeg så på Nettet o.l. - langt værre end de gamle film om Østeuropa - men dagen efter fandt jeg ud hvor forskellig Tallinn egentligt er.

Efter at have gået en lille times tid gik jeg ind i et storcenter hvor jeg fandt mig et pizzaria; en pizza + 50 cl Cola kostede 110 EEK. Derefter vandrede jeg tilbage til centrum hvor jeg kunne logge ind på Reval Hotel Olümpia. Aftenen efter spiste jeg på Maikrahv (betyder Maj Greven) hvor der bliver serveret i gamle dragter, vinen bliver serveret i graler. Derefter tog jeg forbi Hell Hunt som er en bar ikke langt derfra. Denne aften opdagede jeg den del af byen jeg havde ledt efter; den gamle bydel der stammer helt tilbage fra danskertiden og tiden efter.

Torsdag besøgte jeg endnu en restaurent, Peppersack. Også her serveres der i middelalderdragter, og under maden underholdes der med narer, som man kender det fra Robin Hood, Ivanhoe og andre film. Maden jeg fik her var lokal julemad, som bl.a. består af en skaldyrssalat, laks, kartofler og sauce og en krydret kage.

Den sidste dag skulle have en op opleveren; her gik jeg rundt i den gamle bydel og bl.a. producerede nogle billeder. Jeg besøgte bl.a. Tallinns juletorv. Om aftenen spiste jeg på Olde Hansa, endnu en af de middelalderindspirerede resteraunter der er i Tallinn: men denne var en smule anderledes: De ansatte levede sig ind i deres job, og foretog en smule "rollespil" mens de arbejde. Der var ikke meget elektrisk lys; på hvert bord stod en jernlysestage med et tykt sterinlys: alle krus, glas og tallerkner er håndlavede - selv toilettet er dekoreret som middelalder toilet, på toiletdørene er der tegning af en der står op eller sidder ned og tisser i skoven - alt efter om det er herrer eller dametoilet, og på skiltet står der skrevet Dansker. Den ene af vægene forestiller et kort over skandinavien med Danmark som midtpunkt, og under den ene trappe er Skt. Nicolaus malet. Hvis man bestiller husets vin, skal man være oplagt på en specialitet; vinen er sødlig i det den er krydret, og vil nok ikke falde i alles smag. Dog syntes jeg den var rimelig god. Et af valgene man kan vælge på menukortet er "bjørn stegt over ild til ære for Kong Valdemar af Danmark" - der er sat som note at dette kun gælder i det tilfælde at jægerne har kunne fange de snu og kloge bjørne. Er man en gruppe på minimun 6 personer kan man bestille et 2 timers måltid.

Ved siden af restaurenten ligger en lille butik hvor man kan købe glas, krus - og alt andet der bruges i restaurenten - selv tøjet de ansatte har på. Man kan enten komme dertil ved at gå uden om - eller gå direkte fra restaurenten og ind. Her kan også købes alle de krydderier der bruges i maden på Olde Hansa - køber man en lille krukke med kryderier bliver den forseglet og en lille lap papir bindes på; på papiret bliver kryderriet skrevet - med fjerdpen. Man skal huske at Olde Hansa er som en gammel kro; så man ses som "rejsende" - når man kommer ind bliver man spurgt hvor man er fra - deres menuer er på mange forskellige sporg, og alt efter sproget får man også en tjener eller tjenestepige tilknyttet. De har desværre ikke menuer på dansk. Som en bonusinformation kan jeg fortælle en af de ansatte har studeret i Silkeborg - det er dog det eneste ord jeg hørte hende sige på dansk - men det blev også sagt fejlfrit og uden hverken accent eller dialekt.

Jeg kan klart anbefale at give Tallinn et besøg - og håber at I har mere tid end jeg havde. Hvis I vil have en oplevelse mens i spiser ville jeg anbefale Olde Hansa.