Flere rejsetips om Tallinn

Læs mere om rejser til Tallinn

Det var lige her dannebrog faldt ned
lene rasmussen
karise
9. marts 2009

Vi mærkede historiens vingesus i Tallinn

Vi mærkede historiens vingesus i Tallinn.
En af de flotte isfigurer i Tallinn

Ankomst til Tallinn

Da det kun var 4 dages rejse nøjes vi med håndbagage, så det var hurtigt ud af lufthavnsbygningen, men den 1. bus til byen var kørt, så det var bare om at vente. Ca en halv time.

Vi vidste ikke lige hvor hotellet lå, kun gadenavnet, men det var også en lang gade, så vi stod af bussen da vi var lige midt i centrum og fandt hurtigt et kæmpe varehus med et infocenter.

Vi fik et bykort med en busrute samt stoppestederne, hvor vi både skulle på og af.

Billetter kan købes i bussen, men kan også købes i nogle kiosker der ligger over hele byen.
Billetten bliver ikke stemplet, men prikket huller i så den kan kun bruges en gang. Folk over 65 kører gratis.

På hotellet fik hurtigt vores værelser, stillet taskerne og så ud i den gamle by.

1. indtryk var bakker op og bakker ned samt trapper. Vi så både kirker og og gamle huse, men desværre er der på denne årstid en hel del museer der er lukket.

Vi så også masser af sne og isfigurer, smalle gader og alle mulige forskellige hovedbeklædninger.
Til sidst var vi trætte i benene og gik hjem på hotellet.
Indgangen til zoo i Tallinn

Tallinn zoo

2. dagen fandt vi ud af at der lå en zoo lige uden for Tallinn. Hen til bus stoppestedet og ud af byen.
Troede det lå på den ene side af vejen, så vi var lige ved ikke at komme af, men fik hjælp af en ung dame i bussen.

Masser af dyr og nogle af burene var meget små, men på et skildt forklarede de, at de godt vidste det, men nu var de i gang med at lave det bedre.
Her var der sommer- og vinter-priser og halv pris for pensionister.
Så var der igen trapper, denne gang op til borgen

Rakvere

3. dag tog vi til byen Rakvere, ca. 100 km mod øst.
Højt oppe lå en gammel borg, som danskerne engang havde bygget. Desværre var der også lukket der, men rundt om den kunne vi da gå.
Der lå også et vodka museum, ingen smagsprøver, men masser af historie. Bussen hjem til Tallinn igen.
Varehuset hvor vi drak den sidste kop kaffe i Tallinn

Opsamlingsdag

4. dag sad vi med kortet og planlagde det vi ikke havde fået set endnu i Tallinn.

Der var bymuseet, og et par kirker, der havde lukket meget tidligt, så vi ikke nåede dem den første dag. Bl.a. Helligåndskirken med Dannebrog der hænger bagerst i kirken, der må godt tages foto, men kun uden blitz og jeg kunne ikke finde ud af at slå min fra, så derfor intet foto derfra.

Vi fortsatte til strikmarkedet og derefter uden for den gamle bymur. Var nu fremme ved det store varehus, hvor vi efter en kop kaffe tog bussen ud til lufthavnen.

Det var en rigtig god tur til Tallinn, og vi fik set rigtig meget.

Kommentarer til rejsetips om Tallinn

den ukrainske kirke

12/03 2009 sussie paddison
tallin er en skøn by , har været der 2 gange og en af de bedst bevarede middelalderbyer i europa. Et besøg værd er den Ukrainske Kirke midt i den gamle by, en bygning so´m ligner Frankensteins borg ud´vendig, ring bare på klokken og du bliver vist rundt af venlige engelsktaleden munke, kirken er fantastisk med hemmelig krypt, hele stedet hvor man lærer de unge de gamle håndværk og har værksteder og en yndig gårdhave, gå ikke klip af dette i Tallin, tag også sporvognen ud til den store park med Peter den store slog, stå af en stoppe sted før og se de gamle skønne østeeupæiske huse og flere små museer om hvordan man boede i l890erne, med møbler og interiør. sussie paddison