Flere rejsetips om Europa

Læs mere om rejser til Europa

• Dubai en spændende ørkenby

13.06.13: Marie-Louise
    Lidt grundlæggende viden. UAE (De Forenede Arabiske Emirater) består af 7 emirater med Abu Dhabi’s regent som præsident. Det blev dannet i 1971.
  • En uge i Portugal

24.05.11: Marie-Louise
    En uges ferie i Portugal.

Vi landede i Faro, Algarve og boede på Luna Falisia Mar i Olhos d’Agua 6 km øst for Albufeira, et utroligt dejligt stede med fred og ro.
Europa rundt på campingtur
Marie-Louise
Grindsted
11. jan. 2012

Europa rundt på campingtur

På vej - campingtur rundt i Europa, 6000 km på godt 3 uger. Afgang ved 5 tiden fra Grindsted, da vi havde godt 900 km. foran os. På vejen gjorde vi stop i Harzen, hvor vi spiste en let frokost og nød omgivelserne.
Camping Kratzmühle
Fra Nürnberg fandt vi Campingplatz Krazmühle, som er en 4 stjernet plads, vi havde booket hjemmefra. Man finder den ved ausfahrt Altmühltal
Der var det hele vi skulle bruge bl.a. en god græsk restaurant. Den ligger i passende dagsrejse fra Danmark. Videre over Brennerpasset på motorvejen og til Bolzano hvor vi forlod motorvejen. Kørte i hårnålesving i massevis op til et Passo Mendola, som lå i 1363 meters højde, her var skønt. Byen var fyldt med sportstøjbutikker og shops med vandrestøvler.
Madonna Di Campilio

Sydvest på til Madonna di Campilio, som er en meget stor turistby for skifolket om vinteren og for det travende folk om sommeren, der var mange turister. Vi kørte gennem en frugtegn så stor, som vi aldrig har set før, km efter km med æblelunde, så langt øjet rækker og de smagte dejligt.
Videre langs søen Ideo’s vestlige side og op langs den østlige side til Camping Belvedere som var booket hjemmefra.
CAMPING BELVEDERE

Camping Belvedere er en af de 5-6 små campingpladser langs den 12 kilometer lange sø. Det er en familiedrevet plads, der er styr på tingene og utroligt rent i servicehuset, og der blev ikke kun gjort rent én gang om dagen.
PASSO NOTA

Vi fandt en turistinformation og købte billetter til Romeo og Julie i Verona.
Da vi aldrig havde set Gardasøen før, men havde hørt meget om stedet, ville vi opleve den selv, men det blev en stor skuffelse, der var så mange turister, så det var umuligt at finde parkeringspladser og sejle på søen skød vi en hvid pil efter, da vi ikke kunne komme af med bilen nogen steder.
Ved toppen af søen i Riva drejede vi af og kørte op i bjergene, da jeg på kortet havde fundet en genvej til vores egen sø. Vi kørte gennem 15 hårnålesving og nåede Passo Nota i 1445 meters højde. Vejen videre derfra var ikke asfalteret og vi fik at vide, at det ikke var nogen god ide at køre videre. Surt show, men det var der ikke noget at gøre ved. Der var mange ude at trave fra dette pas, der var også skønt og bagende varmt.
LAGO DI IDEO

Da vi ikke fik en sejltur på Gardasøen fik vi en tur på vores egen sø. Båden krydsede op og ned gennem den 122 meter dybe sø, en tur på 1½ time.
VERONA

Vi kørte op langs Gardasøen til Bardolino mod Valpoliciella vindistrikter, i skyggen var det 36 grader. I Verona fandt vi et underjordisk parkeringsanlæg ikke langt fra Arenaen.
ARENA

Tilbage ved Arena hentede vi vore puder og vandflasker i bilen og satte os og nød synet af de mange folk på pladsen, vi kunne høre, at det var folk fra hele verden, utroligt spændende at iagttage folk. Der var alt fra lange kjoler til turistfolket, som for det meste var pænt klædt på.
VENEDIG

Vi fandt en parkeringsplads på 10. etage af parkeringshuset i udkanten af byen, der var kun omkring 20 pladser tilbage da vi kom, så det var heldigt. Fra parkeringen var en fantastisk udsigt bl. over til de mange luksuslinere, der lægger til i Venedig, bl.a. Queen Mary II, (den nye), den var virkeligt flot
Hotel Atlantide

HOTELLET

Vi pakkede vore ting og hankede op i vores mobile el- køletaske og el-vandvarmeren (for vi skulle holde os selv med morgenmad.) og gik ud for at finde Hotel Atlantide, Calle Della Misericordia 375,Cannaregio, Venezia, dette var booket hjemmefra.
Hotellet ligger i en meget snæver gyde, som man næsten overser. Det ligger omkring 1 km’s gang fra parkeringshuset. Vi havde fået det anbefalet af nogle gode venner og må sige, at det var et udmærket sted, med en dejlig gårdhave. I receptionen stod en utrolig flink og hjælpsom ung mand, som fortalte vidt og bredt om hvad man skal se, hvordan man kommer rundt, hvor der er et supermarked samt om de mange turistfælder i byen, godt at vide.
Snæver gyde

JØDISK BYDEL

Efter en hjemmegjort morgenmad gik vi gennem den jødiske bydel, forbi synagogen, som var lukket. I denne bydel var der en del bænke og grønne træer. På tværs af Cannaregio fandt vi bådpladsen Fondamente Nuove hvorfra båden linie LN sejlede og forbi kirkegårdsøen San Michelle og videre til Muranoøen, her blev blæst glas og vi så mange af de fine udsalgssteder.

Utrolig glaskunst på Murano

Kulørte huse

BURANO

Fra Faro sejlede vi videre til øen Burano, som var en lille hyggelig ø. Der er ikke 2 huse ved siden af hinanden, der har samme farve, det er så vildt. Der var mange butikker med kniplinger og broderede duge.
Hjemme igen spiste vi pizza i gårdhaven, uden at skulle betale for bord, tjenere og spekuler på drikke penge.
Hyggelige gyder

Farverige huse

Trafik på vandet

TRAVLHED PÅ VANDET

Der virker uvirkeligt med en by uden biler, men alt bliver sejlet på alt hvad der kan sejle
Travlhed ved Rialtobroen

GONDOLER

Folk med pengepungen i orden sejlede med gondoler, der var virkeligt gang i gondolerne på alle tider af døgnet.
Ved Markuspladsen

Utroligt syn blandt gondoler

KÆMPESKIB i MIDTBYEN

Vi sad ved Markuspladsen, da vi pludseligt så et af de store luksusskibe sejle gennem kanalerne forbi Markuspladsen, det så vildt ud at se det sammen med de små gondoler.

Gadeunderholdning

Et utroligt møde

Lækkert karnevalstøj

VENEDIG

Venedig består af 180 øer, 400 broer og 200 kanaler. Vi må sige, at Venedig er en spændende, travl, stressende, flot og en meget speciel by, det var desværre lidt for varmt for os, omkring 39 grader i skyggen og så sort med turister, det virker trættende, men der kommer jo også 60.000 turister til byen om dagen. Vi har set Venedig - og har overlevet.
Klar til karneval

Spændende byggeri

CAMPING under HØJSPÆNDING

Vi kørte gennem Po-sletten til den italienske riviera, fandt en overnatning på en plads med 95 % fastliggere, det var en hurtig overnatning, men det er sjovt at se det klondykeliv folk lever på sådanne pladser, sjovt at se hvordan de har bygget op omkring deres campingvogne.
ALPES DE HAUTE-PROVENCE - GORDES DU VERDUN.

Fra Nice kørte vi nordpå til Castellane. Vi fandt en campingplads ned til Verdunfloden, Camp Des Gorges Du Verdon, der boede ikke ret mange på pladsen, og forholdene var fine. Herfra udgik vore ture igennem de betagende slugter, som siges at være et af Frankrigs prægtigste naturfænomener . Verdunfloden skærer sig næsten 700 meter ned i klipperne. Man kører på smalle veje med stejle skrænter, det siges at være Frankrigs svar på Grand Canyon.
LAC DE STE- CROIX

Turen rundt om søen er fantastisk, man kan padle rundt i kanoer og vandcykler på søen og ind i kløften, i fantastiske omgivelser, vi prøvede at ligge lidt i solen men da der var over 40 grader, blev det ikke længe, og søen var absolut ikke kølende.
I området dyrkes 80% af al Lavendel i Frankrig, det bruges i utallige produkter, og lavendelhonning er bestemt en lækker ting og det er noget, som vi har taget med hjem.
Oliven i alle afskygninger

SAINT-RÉMY DE PROVENCE

Vi checkede ind på Camping Pegomas, i byen Saint-Remy de Provence, som viste sig at være et utroligt godt sted. Noget af det vi nød mest i den voldsomme varme var poolen.
Byen havde vi udvalgt, da den ligger strategisk midt i et område med mange spændende ting at se.
Hjemmefra havde jeg læst, at der var marked i Arles om lørdagen, det viste sig, at det er et af de største marked i provinsen, det var virkeligt stort, og det var utroligt spændende, så der var sort af mennesker. I byen så vi den også den store romerske Arena med plads til 26.000, der findes også et udendørs romersk amfiteater i byen, der er værd at se.
plads til 26.000

"Vilde heste"

CARMAQUES

Jeg havde forestillet mig, at området Carmarques var et ornitologisk område med store flokke af vilde heste og mange fugle. Det viste sig, at store områder er totalt spoleret af turister og hvad deraf følger. Vi kørte forbi den ene rideskole efter den anden, hvor der overalt stod opsadlede heste klar til turisterne, som vil ud at ride.
TARASCONE

Château de Tarascone er et af Rhönes vartegn, det er et meget smukt slot som ligger på kanten af floden
LES BAUX DE PROVENCE

Det er den mest spektakulære fæstning i Provence, det siges at der kommer 2 millioner gæster til byen om året. Det er lige som på Mont Saint Michel hvor man kun kommer rundt i byen til fods.Der er mange små hyggelige butikker.
PONT DU GARE

Broen, der er bygget omkring år 19 F.Kr, er en del af et akvæduktsystem, der transporterede vand fra en kilde ved Uzès frem til romernes Nimes. Der blev transporteret 20 millioner liter vand dagligt over 50 km. Denne akvædukt var og er den største i hele det romerske imperium.Det er et imponerende byggeri ,hvor de enkelte kalkstensblokke vejer 6 tons, og de er sat sammen helt uden brug af mørtel. Genialt.
ingen mørtel her

blomster overalt

LOIREDALEN

Vi forlod Provence og kørte nordpå til Loire dalen. Vi havde hjemmefra booket plads på Camping Les Etangs udenfor byen Aubigny sur Nere som ligger ved Nerefloden. Byen ligger tæt på vinbyerne Sancerre og Puilly sur Loire, som har nogle fantastiske hvidvine.
AUBIGNY SUR NERE

Byen er fyldt af bindingsværkshuse som føres tilbage til Stuarttiden nogle helt tilbage til 1391. De er flot velbevarede. Byen minder en hel del om Colmar, overalt i byen er der fyldt med enorme blomsterarrangementer, det gælder også de fleste af rundkørslerne, som er imponerende flotte. Lidt uden for byen besøgte vi en Samojedopdrætter, det var hyggeligt.
Gamle skønne huse

CHÂTEAU CHENONCEAU

Vi forlod floden Nere og kørte til Loireflodens sideflod Cher, hvor vi fandt nok det mest elegante af alle slottene nemlig Chenonceau. Diana de Poitiers har anlagt parken og i Catherine de Medicis tid opførtes den klassiske rene toetagers fløj, som strækker sig over floden. Det er et meget smukt slot med en smuk park.
Overalt i alle slottets sale og gange var der enormt store og flotte blomsterdekorationer og i slottets store køkkenrum var der dekorationer med grøntsager, alt anvendt fra slottets store have.
Under anden verdenskrig benyttede lokale indbyggere og modstandsfolk sig af slottets specielle beliggenhed. Den sydlige udgang lå i den frie zone mens slottets hovedindgang befandt sig i den tysk okkuperede zone. Mange blev reddet via slottet.
Slottet over floden

Fantastisk køkkenhave

Velkommen til slottet

CHÂTEAU CHEVERNY.

Dette ”lille” slot har været beboet af samme familie siden det 16.årh. Slottet er åbent alle dage hele TINTIN
året. Slottet er et af de få, som er beboet, det nuværende ejere blev gift i 1994, brudekjolen er udstillet. Slottet er fyldt med skønne møbler og gobeliner .Sammenlignet med andre slotte virker dette hyggeligt.
I et af slottes tilbygninger findes et museum for Herge’s, som anvendte slottet som model for et af sine Tintin eventyr.

CHEVERNYS HAVE

Haven var smuk med fantastiske orkideer.
ventende, sultne hunde

HUNDENE

Ud over en samling skønne heste, findes på slottet en kennel med omkring 100 Hounds, som bruges til jagt. Man kan se hundene i deres løbegårde,og kl. 17 hver dag bliver de fodret, dette kan man opleve. Da jeg selv opdrætter hunde måtte jeg jo se dette, , de opholdt sig på i løbegårde og på taget af en af hunde-bygningerne.
Så er der klart

FODRING

Hundepasseren kørte ind i hundegården med en trillebør fyldt med hele kyllinger, kalkuner og andet fjerkræ dog uden fjer, dertil flere komaver. Dette blev hældt ud på en lang række cirka 10 meter lang række. Herover hældte han en hel sæk tørfoder. Så ventede han 15 minutter, for klokken var kun 16.45.
Da det var omkring 30 grader varmt, ville jeg ønske at man kunne mærke lugten på mine billeder, det var en utrolig stank, men jeg havde fået en god ståplads lige uden for hegnet i første række, så jeg holdt ud.
SÅ ER KLOKKEN 17 – FODRING.

Så blev der åbnet for disse voldsomt sultne hunde og i løbet af 3 minutter var der slikket op, alt var væk.

MOD PARIS - VERSAILLES

Så kører vi nordpå igen, denne gang stopper vi i Versailles, hvor vi skal se slottet og parken.
Vi stillede os i kø for at købe billetter, men da køen var meget lang opsøgte jeg toilettet. På vejen tilbage til køen gik jeg en omvej , for lige ved siden af toiletterne fandt jeg en sal med 4 billetmaskiner, her købte jeg lynhurtigt billetter, fik min mand ud af køen og gik direkte ind i slottet. Papirerne med forklaring om slottets indre havde vi så ikke fået, men den fik vi der hvor man får udleveret hovedtelefonerne.

SLOTTET

Slottet er blevet restaureret for nyligt, ja der arbejdes stadigvæk på det, det er jo enormt, alene den skønne spejlsal på 70 meters længde er et must, den findes ikke flottere.
Smuk have

HAVEN

Haven er anlagt a la Francaise. Fra den store slotstrappe kan man overskue Grand Canal, som i hele sin længde deler haven i 2 dele. På hver side af den centrale brede havegang finder man overalt andre fontæner, statuer, guldfiskedamme og blomsteranlæg.
Her bor vi

CAMPING i PARIS

Fra Versailles var der kun 10 km til campingen i Bois de Boulogne. Det var let at finde campingen, og helt specielt at bo midt i byen. På campingen købte vi kortet Visit Paris, et 5 dages kort. PAS PÅ med at have dette kort liggende sammen med f.eks. mobiltelefon eller kamera, det kan indvirke på kortets magnetstrimmel, det fik vi oplyst på en af metrostationerne, da mit kort pludseligt ikke virkede, og det skulle virke i 5 dage, jeg fik bare et nyt på stationen.
Fra campingen kørte en shuttlebus til metrostationen Port Maillot og herfra kører linie 1 som kører tværs gennem byen. I campingens information sælger de billetter til shuttlebussen, vi købte til den første dag, men fandt ud af, at Visit Paris kortet kunne vi bruge også på denne bus, det glemte man at oplyse, så der var penge at spare der. Shuttlebussen kører mod campingen sidste gang fra Port Maillot kl. 00.15, øvrige oplysninger i informationen.
Hvis man kommer til Port Maillot uden for shuttlebussens tid kan man tage buslinie 244 og stå af ved Longchamp travbanen, det er 10 minutters gang fra campingen.
HUSK MYGGESPRAY, campingen ligger lige ned til Seine og myggene er MEGET sultne også i september måned.

FØRSTE AFTEN

Vi kørte første aften til La Tour Eiffel, det er som altid et fantastisk syn at skue dette tårn. Selv om det var aften tog det os 2½ time fra vi stillede op i køen til vi var nede igen, det er et sted hvor man hører alle sprog og der er sort af mennesker. Hver hele time når det er mørkt ser man hele tårnet levende af tusindvis af hvide blinkende lys, dette varer 5 minutter, ret spektakulært. Blandt de mange, der nød synet af tårnet kl.23 var et nygift ægtepar, (ikke helt unge) i fint bryllupstøj, og efter de 5 minutter skyndte de sig tilbage til deres hvide limousine, hvor deres flotte chauffør ventede. Lidt sjovt at se.
Den nye bue

LA DEFENSE

Med linie 1 kørte vi 2 stationer til La Defense, Europas største industriområde, det er meget flot og et vidnesbyrd om franskmændenes hang til byfornyelse. Området er jo et prestigeprojekt for præsident Mitterrand.
Det altdominerende bygningsværk her er La Grande Arche de la Defense. Buen er stor og flot, da vi kom var den desværre lukket, så vi måtte nøjes med udsigten fra buens fod, men den er altså også imponerende, især fordi man herfra i lige linie ser ind mod den ”gamle” triumfbue, og hvis man har rigtigt gode øjne kan man se videre ind til glaspyramiden i Louvre.
Udsigten fra "Triumfbuen"

Den gamle bue

ARC DE TRIOMPHE

Da vi nu havde set den nye måtte vi ind til den ”gamle” triumfbue, gammel kan man jo nok sige med god grund, den blev opført i 1836 til evigt minde om Napoleons sejre. Man kan gå de 284 trin op til toppen, og efter at have gjort dette i 30 graders varme lignede vi nogle, der havde været i dampbad, men belønningen var udsigten herfra, den er ubeskrivelig flot, ”Stjernepladsen” med dens mylder af trafik kan man iagttage længe.Utroligt at der ikke sker flere uheld end der gør.
AVENUE DES CHAMPS-ELYSÈES

Denne adresse er en af verdens mest kendte, det er med god grund en smuk avenue, der er et fantastisk liv under de smukke platantræer. Hele verden mødes her, vi elsker at sidde og bare iagttage det forbipasserende folkefærd, der er ikke et kedeligt øjeblik.
Let transport

Transportmuligheder

Alt hvad der kan køre anvendes

En ok bil

Kirken på toppen

KIRKEN SACRE-COEUR

På toppen af Montmartre er kirken Sacre-Coeur absolut et must, den ligger så smukt og i godt vejr er der et flot syn over Paris herfra. Vi havde denne søndag desværre let regn i luften, så vi regnede med at vi skulle overvære en koncert i kirken men det viste sig, at der var messe på dette tidspunkt, så vi bestemte os for at blive.
Der er rimeligt trangt i gangene rundt om bænkepladserne, så folk kom ind i en lind strøm, PÅ TRODS af de mange skilte placeret ved indgangen og lige indenfor stillede folk sig op og fotograferede med blitz under messen, DET ER UTROLIGT, at folk ikke kan læse eller udvise en smule pli, pli er vist en by i Rusland (men det er jo også langt væk), det var virkeligt forstyrrende for dem, der sad og gerne ville have lidt fred til messen. Kirken havde 3 ansatte som stoppede de fotograferende, fik dem til at delite billederne og derefter blev de fulgt til døren, god ide, men der var arbejde til 20 personer, de 3 styrtede rundt.

High Five

HYGGELIG ”STATUE”

Tæt på

Fransk Parkering

Det er kun i Paris man parkerer så tæt, hvordan man kommer ud kunne vi godt lide at vide......
Også tæt her

Under glaspyramiden

LOUVRE

Kongeslottet, som er fra det 13. århundrede, blev i 1793 indrettet som verdens største museum. Her kan man tilbringe dage, men som turist har man ikke altid så lang tid, som man bør bruge her. Vi udvalgte flere tidsperiodeer, og det vi så her var unikt.
Glasoverbygningen over den underjordiske forhal, formet som en pyramide er virkelig smuk, og herfra har man så udsigten til de 2 triumfbuer i lige linie, sjovt at se det i den modsatte rækkefølge fra den modsatte side.
NOTRE DAME

Fra den ene kirke til den anden, der findes ikke det samme problem med fotografering i kirken, for denne kirke er så stor, at man kan lukke et ”træhegn” rundt om siddepladserne under messen, og så kan andre gå uforstyrret rundt og iagttage den enorme kirke med 29 små kapeller langs siderne. Kirken er gammel, bygger i det 12. og 13. århundrede og restaureret i 1841, et gotisk mesterværk.

En sejltur på Seine giver et andet syn af byen, fra en anden vinkel. Vi sejlede med Les Vedettes du Pont-Neuf som afgik fra Pont Neuf. Det var en times sejltur og der var endda dansk guidebog, som udførligt forklarede om alle de broer vi sejlede under og de bygninger vi sejlede forbi. Absolut pengene værd
Smuk katedral

REIMS

Der er kun 158 km fra Paris til Reims.
Cathedrale Notre-Dame de Reims er efter min mening smukkere end Notre Dame, Den blev påbegyndt i 1211 men stod først færdig 100 år efter. Alle de franske konger er blevet kronet her. I kirken findes 2300 statuer, der er 6 meter høje. I kirken findes nogle af de allersmukkeste glasmosaikker der findes, 3 af dem er skabt af kunstneren Chagall.

Harer overalt

CAMPING KERSTGENSHOF – TYSKLAND

Vi ledte efter en campingplads på grænsen mellem Holland og Tyskland og efter 2 forgæves besøg på lukkede campingpladsen fandt vi Campingpark Kerstgenshof, en 5 stjernet plads. Det viste sig at være en meget stor campingplads med tilhørende bondegård. Vi kom kl. 20.30 og i mørket fandt vi kontoret som iflg. Skiltet lukkede kl.20. Vi fik dog overtalt de flinke mennesker, at vi fik lov at overnatte på en af de 10 pladser, de har til folk, som bare skal overnatte med adgang til toiletter. Det kostede os kun 9 Euro, som må siges at være meget billigt. Da det nu var så billigt at overnatte spiste vi en dejlig morgenmad på restauranten. Overalt hvor vores billygter lyste op, vrimlede med harer og harekillinger i alle størrelser, når man gik til toilettet, var der helt levende omkring ens ben.
Vort hjem i godt 3 uger

HJEMME IGEN

Vores tur på 3 uger endte med at komme op på 6000 km, MANGE dejlige oplevelser og indtryk. Det glæder især at få at vide , at mens vi har været væk har det stået ned i stænger og været alt andet end sommer, vi skal så ikke klage over det vidunderlige og til tider lidt for meget varme vejr, vi har oplevet, samt at vi er sluppet for en heftig valgkamp, dejligt.

Kommentarer til rejsetippet om Europa

svar

22/09 2015 Marie-Louise
Tak for bemærkningerne. Vi sover ikke i teltet, men sover i bilen og teltet sidder fast på siden af vognen og kan lynes i begge ender, så vi kan køre derfra og når vi kommer tilbage sættes teltet fast på vognen igen.Kan desværre ikke give et tal hvad turen har kostet, vi har aldrig lavet regnskab men prøver at gøre det billigst muligt.

Pris?

19/09 2015 Anette Gedde
sikke en fin rejseskildring. Har selv rejst en del i de samme områder, men aldrig med telt. Hvad er jeres erfaringer med at campere i telt i varmen, og hvad løber sådan en 3 ugers tur cirka op i?
Vh Anette G

Igen et godt rejsetip

06/01 2012 Mona
Du har gjort det igen ! Godt beskrevet med gode og relevante tips. Vel dokumenteret med flotte fotos. Man ser tydeligt at grundigt forarbejde betaler sig. Sikke mange oplevelser på bare 3 uger.