Flere rejsetips om Færøerne

• Naturen på Færøerne

18.02.13: Brian Fagradal
    Når du er på Færøerne skal du opleve den smukke natur der er på Færøerne, der er gamle huse der er ca. 300 år gamle.
  • Lej en bil hjemmefra

02.08.12: Christina Aagesen
    Vi boede privat hos en gammel kollega. Men vi oplevede en meget stor gæstfri hed alle steder vi kom.
    Vi fat ud af at man kan lege en værelse i Thorshavn til billige penge, hvis vi skulle der op igen.
  • Færøerne og Island

07.01.12: Ingrid Jensen
    I sommeren 2011 sejlede vi fra Hirtshals til Fæøerne. Det var en skøn oplevelse, at se indsejlingen til Thorshavn. Fæøerne er meget grønt og består af klipper.

Læs mere om rejser til Færøerne

Gasadalur
Ruth Højmark
Grindsted
19. aug. 2009

4-5 dage på Færøerne

Let og hurtigt med fly. Lej bil og kør selv ud i de små bygder. Gasadalur, Saksun og Nordradalur MÅ I opleve!
Trappen er på eget ansvar

Fredag d. 14. aug.

Vi ankom til lufthavnen på Vågar kl. 11.45 efter en behagelig rejse med højt serviceniveau om bord på flyet. I lufthavnen fik vi uden ventetid udleveret vores bil. Al bureauets papirarbejde var udført på forhånd, idet bilen var bestilt i god tid via Nettet. Fik oplyst, at vi bare skulle køre direkte gennem tunnellerne – også de betalingskrævende, idet bilen er udstyret med en chip, der fortæller selskabet, HVOR vi har været. Både tunnelafgift og selve billeje bliver trukket automatisk på vores Visa-kort.

Vi valgte at påbegynde vores ferie på Færøerne med at køre til venstre mod Bøur ( 72 indb.) Undervejs fantastisk udsigt til fritstående klipper Tindholmur og Gasholmur og udsigt til øen Mykines. Selve bygden er gamle træhuse med græstørvtag og kirke fra 1865. Vi fortsatte til Gåsedalur, der tidligere lå ret isoleret bag høje fjelde, men en 1410 m lang vejtunnel har skabt adgang til omverdenen. Tidligere måtte posten et par gange om ugen tage turen over fjeldet. Bygden er omsluttet af de højeste fjelde på Vággur. Mod nord Árnafjall 722 m og mod øst Eysturtindur 715 m.

Bygden har været i fare for at blive totalt affolket, da den før tunnellen var en af de mest isolerede færøske bygder og er nok den bygd, der indtil nu har bevaret mest fra det tidligere færøske bondeliv. Tidligere blev der dyrket korn i den frugtbare dal. Hovedparten af indbyggerne er pensionister, men lever stadig delvist af fåre- og kvægavl og fuglefangst. Sådan stod der forklaret i rejseguiden, men for os var det vanskeligt at forestille sig kornmarker her!

I 2004 havde Gásadalur kun 7 indbyggere og mange huse stod tomme.

I starten af 2004 blev en tunnel sprængt gennem det fjeld, der isolerede byen, så der nu er forbindelse til resten af Vágars vejnet. Flere nye familier er har allerede bosat sig i bygden.
Trappen fandt vi ved at gå ad en ”markvej” på venstre hånd lidt før selve bygden. Brug af trappen er på eget ansvar – men Julin tog turen, mens Grethe og jeg nød udsigten.

Midvågur og Sandavåg

Vi kørte samme vej tilbage mod/igennem Vatnosoyrar, der er den eneste bebyggelse på Færøerne, der ikke ligger med adgang til havet. I den nordøstlige ende af Sørvågsvatn ( sådan hedder Færøernes største indsø på vestsiden, og samme sø hedder Leitisvatn på østsiden ) ses resterne af en vandflyveplads fra krigens tid. Nu udgår en turistbåd herfra – bygget af en fiskefodringspram, en campingvogn og en udestue!!! Spøjst syn!

Vi kørte videre til Midvågur, hvor vi forgæves ledte efter et sted, vi kunne købe en kop kaffe. En tidl. cafe er lukket – fik vi oplyst af en venlig dame. Det lykkedes os dog at få en kop ganske udmærket kaffe på en tankstation, hvor vi også købte wienerbrød, som vi bragte med ud på læ-siden af kirkediget. Her faldt vi i snak med en af de lokale færinger - og fik en hyggelig oplevelse ud af det.

Bag byen- oppe på fjeldet- ligger Kalvalid, som er Færøerne ældste stenhus. Det er bygget ind i skrænten og med græstørv-tag – og trods skiltning- svært at få øje på/finde. Består af to værelser og kostald. Købt til præsteenker, hvoraf Beinta er mest kendt. ( Skildret i Barbara-filmen) Åbent efter aftale 332429 eller 284298.

Vi fik købt ind i den lokale Brugs, der stort set udelukkende fører Coops egne varer. Det lykkedes os at købe ganske billigt ind til vore fire/fem dage på Færøerne, da vi var bange for forretningerne holdt lukket/lukkede tidligt på grund af weekenden. Derfor var vi så dumme at købe et gammelt rugbrød ( over sidste salgsdato) til alt for høj pris ( 38 kr) – og fandt først senere ud af, at man i et stort indkøbscenter i selve Thorshavn havde det mest lækre, nybagte rugbrød til 18-20 kr.
Vi kørte videre til Sandavåg, hvor vi så en runesten fra 1200-tallet i kirkens kor. En meget smuk og lys kirke.

Overnatning på vandrehjem

Sandavågur med knapt 800 indbyggere fik i 1997 pris for at være den reneste bygd – og dette gentog sig i 2003.

Vi kørte gennem tunnelen til Eysturoy mod Thorshavn. Først senere opdagede vi, at vi skulle have fulgt et seværdighedsskilt lige efter tankstationen, hvorpå der stod Oyggjarvegur. Vejen har nr. 10- og fører op på fjeldet – og lige forbi vores vandrehjem, men vi ”smuttede” forbi og kom gennem endnu en tunnel og via vej nr. 50 ind i Thorshavn nordfra. Vi lå og kørte rundt i et område, der ikke var på vores kort, så… men endelig fandt vi vandrehjemmet og blev indkvarteret på et seksmands-værelse, så vi havde god plads. Her var tre køjesenge og et bord med kun fire stole. Altså ville det have været ret træls, hvis alle senge var beboede. Værelset var pænt rent – men MEGET lydt. Man kunne følge med i naboernes samtale/ høre dem snorke. Der var toilet på gangen, men bruseren var på gangen nedenunder. Vi var ikke udsat for at stå i kø, så stedet dækkede vores behov. Ligeledes var der god plads i spisestuen, men da der ingen bløde møbler var, blev dette rum kun benyttet omkr. spisetid.
Om aftenen vandrede vi ad stier ned til byen – mens Julin tog en fjeldtur.
Udsigten i Tjørnuvik

Fuglefjeldet, Saksun og Tjørnuvik

Lørdag var det regnvejr!
Jeg løb over i receptionen på hotellet, som vandrehjemmet hører under - og søgte råd om vind og vejr med hensyn til den planlagte tur med båd til fuglefjeldet. Fik grønt lys til at tage af sted til Vestmanna, da fuglefjeldet i dette tilfælde lå i læ-siden. Receptionisten havde sejlet der gennem mange år - så det virkede som en seriøs vejledning.
Vi kørte af sted tidligt på formiddagen, idet vi havde besluttet at besøge det nye Saga-museum i Vestmanna, FØR vi sejlede ud kl. 10. Museet var en ganske fin introduktion af Færøernes historie, og da jeg sagde, at det mindede mig om Saga-museet i Borganes på Island – blot mindre og knapt så appellerende til sanserne - fik jeg bekræftet, at museet i Vestmanna var udført af islændinge.

Det viste sig desværre, at der først var en sejltur kl. 14 på grund af manglende tilslutning, så efter turen rundt på museet, slog vi os ned med en kop kaffe – med udsigt til konkurrenten Palli, der desværre ikke havde åben. Imidlertid så vi pludselig en bil holde foran Pallis bureau, hvorfor Julin spurtede derover. Indehaveren af Cafeteriet ringede fluks efter Palli, der trods det, vi kun var tre, var villig til at tage turen med os.

En uforglemmelig oplevelse. Kan anbefales på det kraftigste, skønt fuglene HAR forladt fjeldet på nuværende tidspunkt.

Med Pallis lille træbåd var vi inde mellem klippeskærene – og inde UNDER klipperne. En fantastisk god oplevelse og med en engageret og dygtig/erfaren skipper/fortæller.

Lidt forfrosne nød vi efterfølgende varmen – og madpakken i bilen. På hjemvejen så vi rester af langhuse fra vikingertiden i Kvivik. Over en bro kommer man til en lille kirke fra 1903. Desværre var den lukket.

Trods regn og rusk blev det en dejlig dag - takket være Pallis tur med os til fuglefjeldet.
Søndag skinnede solen atter – og vi tog turen mod nord til Saksun. Det samme fuglefjeld- denne gang fra landsiden.

Vi kørte ad en smal vej langs en å det meste af vejen- og valgte at holde til venstre, da vi næsten var i bygden. Dette viste sig at være det rigtige valg for os, idet vi her kunne gå ned og ud til havet.
Vi fik os en længere travetur på fast sandbund, før vi kunne se Atlanterhavets bølger. Godt i læ af fjeldene, der rejser sig til alle sider, var det trods kraftig blæst en skøn tur.

Herefter kørte vi til Tjørnuvik, hvor vi på vejen så vandfaldet Fossa og nød den fantastiske udsigt til fjeldformationerne "Kæmpen og Kællingen".
Vi så kirketjeneren lukke lågerne i tårnet

Kirkegang

Vi ankom omkr. middagstid, hvor der var gudstjeneste i den lille kirke, så vi hørte kirkeklokkens sprøde klang.
Ægte turister i Torshavn

Kirkjubeur og Torshavn

Vi så kun en enkelt dame med salmebogen under armen, men måske sad de øvrige allerede inde i kirken.

Her i denne lille bygd var der let adgang til et offentligt toilet – som det også var tilfældet i mange andre bygder. Mon ikke vi i DK i vore små landsbyer kunne lære lidt af det???

Efter et lille hvil og en kop kaffe hjemme på vandrehjemmet, gik turen til Kirkjubøur, der for mig var en STOR skuffelse.

Magnuskatedralen havde jeg forventet ville berøre mig med historiens vingesus, men, men, men… Forsøget på at hindre nedbrydningen af dette bygningsværk er bare SÅ KIKSET, at det for mig ødelagde oplevelsen fuldstændigt. Efter kun kort tid på stedet kørte vi til Thorshavn by – for at se Skansi og den gamle bydel Gogin.

Klaksvig og Nordradalur

Mandag kørte vi direkte til Klaksvik, og som sædvanligt var vi kommet for tidligt hjemmefra, og måtte vente lidt før Christianskirken blev åbnet kl. 10.

Kirken har omkring 1.000 siddepladser. Kirkens arkitekt er danskeren Peter Koch. Det var den berømte danske kirkemaler Joakim Skovgaard, der i 1901 malede freskomaleriet til Viborg Domkirke i Danmark, men på grund af fugtproblemer fra domkirkens væg og fare for at kunstværket skulle blive ødelagt, blev det i 1910 taget ned. Det forestiller den store nadver, og er nu altertavle her. Døbefonten af granit er også dansk. Den er en 4000 år gammel hedensk offerskål, fundet i en kirkeruin i Nordsjælland. Under bjælkerne hænger en færøsk båd til 8 roere.

I Klaksvig opsøgte vi turistbureauet for at få forslag til vandreture, men vi besluttede dog efter ret kort tid i byen at vende næsen hjemad.

Om aftenen kørte vi til Nordradalur. Selve turen ned ad vejen med de mange hårnålesving var en oplevelse i sig selv. Mere øde kan man næppe forestille sig at bo – men med en pragtfuld udsigt til øerne Koltur og Hestur.

Tirsdag var afrejsedag.
Atter kom vi til en velfungerende lufthavn/flyselskab. Overalt har tingene fungeret og været præcise, ja selve hjemturen var OVER-præcis, idet vi lettede et par min. FØR normal afgangstid- og turen hjem kun tog 1½ time mod annonceret 2 timer. Også på hjemturen var serviceniveauet højt om bord på flyet, og vi er alle enige om at have haft en særdeles vellykket tur.
Færøerne kan byde på en masse pragtfuld natur, men modsat f. eks. Norge har vi oplevet, at naturen trods alt er temmelig ensformig: fjelde og dale, bugter og fjorde. Utrolig smukt, men for OS har 4-5 dage været lige tilpas til at opleve dette lille ø-samfund.

Med hensyn til anskaffelse af flybilletter via FDM har ALT fungeret.
Jeg tjekkede for en sikkerheds skyld reservationsnr. og flyafgang via Nettet - men alt var i den fineste orden. Vandrehjemmet havde jeg selv booked via Nettet, hvilket også fungerede i praksis.
Kan kun anbefale andre en lignede tur/det samme bureau.

Bogen "Turen går til Færøerne" er en "selvfølge"- og ganske gode gratis kort fås på turistkontoret.
Vejnumre og skiltning er lidt af en mangelvare på Færøerne, men... der er heller ikke så mange valgmuligheder, så...