Flere rejsetips om Færøerne

• Naturen på Færøerne

18.02.13: Brian Fagradal
    Når du er på Færøerne skal du opleve den smukke natur der er på Færøerne, der er gamle huse der er ca. 300 år gamle.
  • Lej en bil hjemmefra

02.08.12: Christina Aagesen
    Vi boede privat hos en gammel kollega. Men vi oplevede en meget stor gæstfri hed alle steder vi kom.
    Vi fat ud af at man kan lege en værelse i Thorshavn til billige penge, hvis vi skulle der op igen.
  • Færøerne og Island

07.01.12: Ingrid Jensen
    I sommeren 2011 sejlede vi fra Hirtshals til Fæøerne. Det var en skøn oplevelse, at se indsejlingen til Thorshavn. Fæøerne er meget grønt og består af klipper.

Læs mere om rejser til Færøerne

Den gamle præstegård i Kirkjubøur
Jan Brestisson
8300 Odder
9. juni 2010

Septembertur til Færøerne i egen bil

Efter utallige ture til Færøerne må jeg indrømme at September måned er ideel for en ugetur rundt på øerne i egen bil, og tilmed til en meget fornuftig pris. På 4 dage deroppe når man at se rigtig mange seværdigheder.
Kløften og naturhavnen ved GJOV

Skøn sejltur med NORRØNA

Midt i September måned går vi ind i den billigste sæsson for en tur til Færøerne. 2 personer med bil i to køjes udvendig kahyt med toilet og bad kan gøres for små kr. 4000.- tur retur. Man sejler fra Esbjerg Lørdag eftermiddag, og ankommer til Torshavn tidlig mandag morgen. Man har da stort set 4 dage til at udforske de smukke og storslåede øer i nordatlanten. Med hensyn til indlogering, så er der mange private feriehuse til leje deroppe, og prisen er rimelig. Ellers er der hoteller og vandrehjem. Torshavn er et godt centralt udgangspunkt for udflugter, og jeg vil anbefale på førstedagen at køre til Klaksvik, og herfra videre til den smukke bygd Videreide på øen Viderø. Den nye undersøiske tunnel til Klaksvik er 7 kilometer. Læg især mærke til Trondur Patursons farverige lyskunst midt inde i tunellen!!! Bygden er utroligt smukt beliggende, og den gamle kirke på klipperne tæt på havet er absolut et besøg værd. På vejen tilbage mod klaksvik kan man gøre en afstikker til Kunøy og se den smukke bygd der af samme navn. Man kører så retur til Østerø og her må man endelig besøge den smukke bygd der hedder GJOV som betyder kløft, og er man der forstår man hvorfor bygden har dette navn.
En eventyrlig dag med uforglemmelige minder.

På andendagen anbefales til en dejlig tur ud til bygden Saksun som ligger på hovedøen. Her er en af de mest pragtfulde naturoplevelser på øerne, og her ligger den gamle kirke som er en af de ældste på Færøerne. Man kan parkere ved bygden, og via en sti kan man vandre en fantastisk smuk tur ud til havet hvor der er sandstrand. Fra Saksun kører vi så videre til bygden Tjørnuvik hvor man har den smukkeste udsigt ud til de sagnomspundne mastodonter RISEN OG KÆLLINGEN.
Husene i bygden er meget gamle, og her er en fantastisk idyl og fred. Dagen er ved at rinde ud, og tilbage til torshavn kører vi op over fjeldet ad OYGJAVEGUR og får en anderledes tur tilbage til Torshavn. Er tiden til det kan man lave en afstikker ned ad den kringlede vej til Bygden SYDRADALUR. Aftenhygge i Torshavn hvor der er mange hyggelige pubber og spændende restauranter med internationalt præg, men også Færøske specialiteter af det helt kulinariske man kunne drømme om.
Gåsadalur. Perlen af en bygd og en fryd for øje og sjæl

På trediedagen kører vi for at besøge bygden Gåsadalur der ligger på Vågø hvor i øvrigt lufthavnen ligger. I bygden bor en ældre kvinde der kun har været udenfor bygden en gang i sit liv. Nemlig da hun p.gr.a sygdom måtte en tur på hospitalet i Torshavn. Hun lever alene, har ingen mand og klarer sig selv. Se de smukke 300 år gamle huse i bygden. Gå ned mod den gamle bådlandingsplads og se et prægtigt Wiew med vandfald i forgrunden og bygden i baggrunden. Et rigtigt postkort motiv. Pas på trappen ned til landingspladsen. Den kan være livsfarlig!!!! Nyd udsigten over mod Mykines, som også kaldes Lundernes ø da der er tusindvis af lunder på øen. Måske kan man hvis tiden tillader tage en tur over på Østerø og køre langs Skålafjorden ud til bygden Toftir og videre til Nes hvor man kan se et gammelt fæstningsanlæg som englænderne anlagde under 2. verdenskrig.
En god afslutning på en dejlig ferie

På fjerde og sidstedagen er det min erfaring at det er bedst at holde sig i nærheden af Torshavn. Man må endelig besøge Listasavn Føroyar som er kunstmuseum hvor man kan se malerier af store Færøske kunstnere som f.eks. Samuel Joensen Mikines der er en af vort riges absolut største kunstnere og som mestrer alle stilartet indenfor malekunsten. Et besøg på den gamle skanse ved havnen, der i gamle dage blev bygget for at holde tyrkiske sørøvere borte fra hovedstaden. Der skal også være tid til at shoppe, og Forretningen som hedder
ANDREAS I VAGSBOTN og som ligger ved småbådehavnen er absolut et besøg værd. Her finder man et bredt udvalg af Færøske strikkevarer og anden spændende suvinier. Om aftenen kører man igen ombord på NORRØNA som er et pragtfuld og luksuriøs skib. To overnatninger ombord. Natklub med underholdning og dans. Total afslapning ovenpå en pragtfuld ferie, og godt mættet af alle mulige sanseindtryk ankommer man Lørdag igen til Esbjerg, og med et vist vemod kører man fra borde, men med forvisning om at det ikke bliver sidste gang man besøger de små klippeknolde deroppe i Nordatlanten.

Kommentarer til rejsetips om Færøerne

Ikke alle er lige heldige.

08/09 2013 Esther Høgsgaard
det lyder så godt alt sammen. Men vi har oplevet det modsatte i 2 uger med regn storm og tåge først i september måned. Vi glædede os til at komme til bage til hovedlandet Danmark.

Færøerne

12/07 2011 Durita Eystberg
Jeg er selv lige kommet hjem fra en dejlig 11-dages tur til mit hjem-land. Min far, mine to søstre, deres to kæreste og jeg lejede en Kia Carnival 7pers. bil og kørte først ud til Saksun og se de smukke bjerge. Derefter til Gjógv hvor vi kørte forbi Slættaratínd (Færøernes højeste bjerg) og Eiði og meget andet. Derefter kørte vi til Vestmanna hvor vi skulle ud og sejle, det hedder Vestmannabjørgini (Vestmannabjergene) og hvis i vil se nogle grotter, fugle osv. så kan jeg varmt anbefale at tage derhen turen varer kun 2 timer og 15 min. til 275 kr. for en voksen og 150 kr. for et barn. Tro mig det er meget mere værd end en biograftur! jaa,, så derefter tog vi hen til Thórshavn til Hvonn og spiste dejlig aftensmad. Og så togg vi til Gamlarætt og ventede på Teistin som sejler til der hvor jeg føler mig hjemme: SKOPUN!!!:-)))

Fin beskrivelse og godt rejsetips

08/10 2010 Mona
Gjorde samme tur i marts i år til samme lave pris og havde præcis samme følelse da vi kørte af færgen i Esbjerg ved hjemkomst: det er ikke sidste gang vi har været på besøg på de grønne øer. Det kan bestemt anbefales at aflægge øerne et besøg.