Læs mere om rejser til Falklandsøerne

På "ekspedition" til det kolde kontinent.
Janderup
1. marts 2016

På "ekspedition" til det kolde kontinent.

Rejsen bestilte vi gennem FDM, som bestilte kahytten, fly og overnatning.
Efter nogle lange flyture, og en overnatning i Buenos Aires, startede sejlturen fra Ushuaia, verdens sydligste større by.
De første stop var på Falklandsøerne, derfra mod det kolde Sydgeorgien. Til sidst sejlede vi så langt mod syd som muligt langs den antarktiske halvø.
Første landgang, "Fram" ses i fjorden.

Falklandsøerne.

Det var overraskende grønt, varm og meget engelsk på øerne. Sporene efter Falklandskrigen, områder med miner, kunne ses overalt, li`som mindesmærker.
Overalt var der store kolonier af pingviner og store havfugle.
Trængsel på stranden.

Sydgeorgien.

På sejlturen mod Sydgeorgien sejlede vi ind i det kolde antarktiske vand. Temperaturen faldt 10 grader på kort tid. PÅ øerne bor der i dag kun forskere, før dem var det hvalfangere der byggede deres stationer der.
Dyrelivet var helt anderledes, strandene var fyldt med sæler, søelefanter og kæmpe pingvin kolonier.
Den største koloni vi besøgte.

500000 konge pingviner på et sted.

Larmen og lugten er overvældende, det er utroligt at de voksne kan finde ungen i mylderet. En landgang blev aflyst pga. at der var for mange og nysgerrige dyr ved landings stedet.
Der er regler for hvordan turister skal opføre sig i det Antarktiske område. Fx. er der regler for hvor tæt vi må komme på dyrene, det var ikke altid dyrene viste det, men så måtte vi bare stå stille og vente til de var gået videre.
Billede fra en tur blandt isbjerge i flotte blå farver.

Det bliver koldere.

Isen gik nu helt ned til havet, landgang bliver efterhånden mere bøvlet. Vi besøgte flere forskningsstationer, nogle aktive og andre nedlagte.
Vi sejlede i kajak et par gange, fantastisk oplevelse. Snesko i højt solskin var også sjovt. Vi var meget heldige med vejret, næsten alle landgange og ture blev til noget.
Fra "Lemaire kanalen" vi passerede den to gange pga. isen spærrede vores planlagte vej mod nord.

Her til og ikke længere.

Til sidst var det ikke muligt at komme længere mod syd, så vi sejlede tilbage langs halvøen igen.
Vi kikkede ind til nogle forskere der var glade for at se nogle andre mennesker, end de få de havde været sammen med i længere tid.
Andesbjergene passeres et stykke fra Usuaia.

Den lange hjemtur.

Hjemturen gik over Dragestrædet, der er berygtet for storme og høje bølger. Det gik nogenlunde de to døgn turen varede.
Tilbage i Argentina kørte vi over de smukke Andesbjerge, inden vi fløj til Buenos Aires. Der kom vi lige til julehandelen, en mærkelig kontrast til turen til Antarktis. Vi havde ikke tøj med til at gå rundt i de fine butikker.
Vi var afsted i december/2014. Vi sejlede med Hurtigrutens skib "Fram".
Alt klappede og fungerede på hele turen, vores overnatning i Buenos Aires havde FDM fundet, det var en del biligere end gennem Hurtigruten.
Vi havde en mellem klasse kahyt og til købte mange ture på rejsen.
Ialt blev det 190000 kr for os to, vi sparede så heller ikke nogen steder:)