Flere rejsetips om Filippinerne

• Filippinerne - med rygsæk og 2 små børn.

18.12.13: Mette Poulsen
    Sidste vinter tog vi rygsækken på og rejste 6 uger til Filippinerne sammen med vores 2 små børn på 2 og 4 år.
    Vi planlagde selv turen, og havde bestilt overnatning hjemmefra, så vi med 2 små børn kunne drage ud i verden uden at skulle bekymre os om, hvor vi skulle tilbringe natten.
  • Seasun Beach Resort & Hotel

11.12.12: Jørgen Andersen
    Seasun er det hel perfekte ferie sted, for den der vil slappe af og nyde at blive forkælet.
    Gina er f.eks., fantastisk til at give massage, det bedste jeg har prøvet.
  • Filippinerne - Nok verdens bedste sted

03.12.11: Kaj Nielsen
    Boracay på Filippinerne er meget pæn med en natur som alle drømmer om. Varmen er omkring 37 grader i marts mdr. Der er hvide sandstrande så lang øjet kan se og vandet er lige så klar som vand i et glas.
4 Skønne uger i Philippinerne - et overset land
Bent Larsen
6534 - Agerskov
27. marts 2009

4 Skønne uger i Philippinerne - et overset land

Turen gik fra Manila gennem et utroligt flot landskab ca. 700 km syd på til et lille paradis som vel ingen turister normalt finder. Største by i nærheden er Legaspi.

Turen startede med direkte fly - KLM - fra Amsterdam til Manila.

Efter 12 timer i et pragtfuldt og helt nyt Boing 777 / 300 Er - fly ankom vi til Manila. Derefter i Dutyfri med enormt lave priser. Turen gik videre i alle 4 uger med privat chauffør til rådighed døgnet rundt i nyere Mitsubishi 4x4 med aircon. Dejligt for der er varmt på Philippinerne i Juli måned.

Sightseeing i millionbyen Manila ( 18.000.000 ) indbyggere med forstæder. Ufattelig fattigdom og rigdom forenes her og overalt i landet. Oplev havnepromenaden både dag og aften, det er billigt og utroligt flot, gode spisesteder overalt og billige Hoteller med flot udsigt over havnen og lystbådene. Masser af billige indkøbsmuligheder i kæmpe storcentre og flotte parker. Makati City er en del af Manila og det er her skyskraberne og forretningslivet i særdeleshed har sit udgangspunkt.

Turen går nu videre mod syd hvor vi overnatter 3 døgn i en middel stor by " Calamba " hvor vi lejer en Resort med svimmingpool hvor der døgnet rundt løber varmt og rent regnvand fra de nærliggende bjerge gennem poolen og videre ud i afløb. En oplevelse at se , når vi her i DK betaler for vand og afløb og hvor der i resorten bare løber gratis varmt vant igennem poolen døgnet rundt året rundt, total gratis.

Turen går videre til - Santa Crus Laguna - en stor oplevelse, som vi dog først virkelig ser på tilbagevejen.

Vi fortsætter turen sydpå endnu ca. 600 km. hvor vi kører en del af tiden om natten, men lyset kommer og vi paserer et skovområde med mange nålesving og højder som tidligere diktator " Marcus " har total fredet. På nålesvingene står fattige koner, mænd og børn og vinker med flag når der er fri passage, og man giver dem - Peso ( Phillipinske penge ) for deres venlighed. Mange steder kan man se Marcus navn, skrevet kæmpe stort på Bjergsiderne og hvornår området blev fredet i 1969.

Alt er vedligeholdt og mange af træerne er flere hundrede år gamle. Vi kører videre og overalt døgnet rundt er der mennesker der sidder ved vejen og har små forretninger åben. De 700 km vi kørte tror jeg vi måske køret max 10 km uden der var mennesker - huse og små forretninger. Børnene starter i skolen Kl. 7.00 morgen til Kl. 17.00 aften og har en time fri fra Kl. 12.00 til Kl. 13.00 . Der er utrolig mange børn, og alle skolebørnene har skoleuniform på, så man kan se, at det er skolebørn der er på vej.

Overalt møder vi de indfødte som særdeles venlige, ikke påtrængende, men de prøver alle, at sælge deres varer direkte ud til vejen hvor deres forretninger ligger.

Vi ankommer til destination efter rigtig mange flotte bugter, havne og fredfyldte sandstrande med de flotteste palmer. Her er vi i lidt under 3 uger hvor vi bor sammen med en stor Philippinsk familie i primitive boliger uden vinduer og med taget bygget af bambus og strå af palmer og med kun vand til vask og bad fra brønd udenfor som hentes ind i huset hvorefter man tager en kande og hælder ned over sig. Maden laves over bål man optænder både ude og inde i " huset " . En stor oplevelse som nok ikke mange almindelige turister oplever, da Hotellerne og resortene er helt up to date med som her i DK. En kæmpe oplevelse var at se verdens smukkeste vulkan - Mayon - der er fuldstændig som man vender en isvaffel på hovedet, altså perfekt som eneste i verden.

Det er nok for omfattende at komme ind på alle de oplevelser vi så i perioden, men der er en fantastisk natur med de aller flotteste hvide strandstrande og krystalklart havblå rent vand.

På tilbagevejen lejede vi en resort i Santa Crus Laguna hvor der var to svimmingpools og videookie hvor man kan synge til musikken på TV skærmen - findes overalt på Phillipinerne også hvor vi var i 3 uger. Resorten havde alt hvad du måtte ønske - Flottere en en alm. bolig i DK og et hotel, og så var det enormt stor og i to etager. Vi lejede det i tre døgn for 17.000,- Peso = Dk. Ca. Kr. 2.200,- og så var der en døgnvagt der sov på en bænk , der konstant døgnet rundt passede på os. At med i prisen. Ejeren af resorten kom på besøg, han havde en stilling som entreprenør ved vejvæsnet og vi fik et bekendtskab uden lige og vi taler stadig sammen pr tlf og mails. En fantastisk ferie og oplevelse ud over det sædvanlige. NB: Vi har masser af billeder, der desværre ikke er digitate, og derfor ikke kan indsættes her på siden. Dog vil jeg anbefale alle, at tage til dette fantastiske land, hvor priserne er ødelæggende billig og hvor befolkningen er særdeles venlige.

Til sidst et godt råd: Vis ikke at du har penge, det er tros alt et meget fattigt land, og der er jo altid nogle enkelte personer der opfatter turister som velhavende, så gør som os - lej en chauffør der kender landet og som gør alt for jeres sikkerhed for små penge efter Danske forhold. Det er en billig forsikring, og når du aftaler prisen med ham er du sikker på din ferie hele vejen. Langt de fleste på Philippinerne taler Engelsk, og det er et land der hovedsageligt er Katolsk Kristen, altså samme religion som i Danmark, et af de få lande i Asien der Kristne som os her i Europa.

Aktiviteter
Road trips

Kommentarer til rejsetips om Filippinerne

skønt land

11/07 2011 christian
en rigtig god beretning var der selv sidste år til en kammerats bryllup skønne og venlige mennesker du skulle have 5 stjerner for denne beretning kom til at trykke forkert så du får lige 5 stjerner her jeg skal selv der over igen skønt land :)))

Vejret

24/03 2010 Andreas Rank
Skal til fillippinerne i juli månede og ville lige høre hvordan vejret havde været for jer? Man høre jo så meget om at det regner meget på den tid af året!

Super beretning

09/03 2010 Steen
En rigtig god beretning om Fillipinerne. Jeg skal selv derned til sommer og jeg glæder mig helt vildt. Det siges at Fillipinerne er fyldt med utroligt venlige mennesker, hvilket jo også åbentbart er den oplevelse du har haft. Vi skal flyve med samme selskab og et fly mangen til, hvilket for mig er en lige så stor oplevelse, da jeg elsker at flyve. Vi starter med en overnatning i Manila hvorefter vi tager på krydstogt med Hans Christian Andersen i det sydlige ø-hav (El Nido m.fl.) og siden 1 uge på Coco Beach Island. Der er virkelig spændt op til alletiders ferie.