Flere rejsetips om Filippinerne

• Filippinerne - med rygsæk og 2 små børn.

18.12.13: Mette Poulsen
    Sidste vinter tog vi rygsækken på og rejste 6 uger til Filippinerne sammen med vores 2 små børn på 2 og 4 år.
    Vi planlagde selv turen, og havde bestilt overnatning hjemmefra, så vi med 2 små børn kunne drage ud i verden uden at skulle bekymre os om, hvor vi skulle tilbringe natten.
  • Seasun Beach Resort & Hotel

11.12.12: Jørgen Andersen
    Seasun er det hel perfekte ferie sted, for den der vil slappe af og nyde at blive forkælet.
    Gina er f.eks., fantastisk til at give massage, det bedste jeg har prøvet.
  • Filippinerne - Nok verdens bedste sted

03.12.11: Kaj Nielsen
    Boracay på Filippinerne er meget pæn med en natur som alle drømmer om. Varmen er omkring 37 grader i marts mdr. Der er hvide sandstrande så lang øjet kan se og vandet er lige så klar som vand i et glas.

Verdens 8. vidunder på Filippinerne
FDM travel Webredaktør
Alan Telefon: 70 11 60 11

Filippinerne er ikke kun skønne Bounty-strande, farverige koralrev, snorkling og dykning. Nord for hovedstaden Manila ligger et pragtfuldt bjergrigt område, der er kendt for sine imponerende risterrasser, der er op mod 2.000 år gamle. De bliver ofte kaldt verdens 8. vidunder.
Nysgerrige børn

Banaue og Batad i det nordlige Luzon

Du kommer dertil med bus. Turen kan tage alt mellem 8-12 timer pga. terrænet, vej og vejrforholdene. Du kan stoppe i byen Banaue, du kan se risterasserne langs ”hovedvejen eller fra en lille restaurant med udsigt til dalen. Den absolut flotteste ligger i den lille betagende by Batad. Den er omgivet af risterrasser - nærmest som et enormt amfiteater. Her lever man som man gjorde for 100 år siden med undtagelse af elektricitet, men der er ingen veje til biler og motorcykler. Byen ligger ca. 10 km fra Banaue. Jeg selv tog en af de sjove små tricyckler og aftalte med chaufføren at han skulle hente mig senere på eftermiddagen. Tricyklen stoppede ved en lille vej, hvorfra jeg gik det sidste stykke. Det tog 1 time at nå toppen (du kan bliver kørt derop af små busser) og 1/2 time mere ned til selve byen. WOW kan jeg kun sige. Den lille by lå nede i en dal og omgivet af risterrasser. Det var imponerende. Tænk at de er op mod 2.000 år gamle. Jeg beundrede udsigten fra en lille primitiv restaurant. Jeg havde svært ved at løsrive mig, men jeg skulle da ned og se det hele på nærmeste hold. Der er flere små vandreture i området, men jeg valgte bare at lade tilfældighederne råde og kom gennem byen, hvor de lokale og alle børnene stirrede på mig med store øjne og deres ansigter blev hurtigt forvandlet fra undren til et stort varmt smil.

Det var som at blive ført 100 år eller mere tilbage. Der var ingen larm fra nogen form for motorkøretøjer. Der hvilede bare en dejlig fred og ro over stedet. Jeg kunne sagtens have brugt en hel dag, for at suge alle indtrykkene til mig. Men jeg skulle jo videre.
Buspladsen i Sagada

Til Sagada i en jeepney

Næste dag tog jeg til Sagada. Det foregik med en af de farverige jeepney, der efterhånden er blevet Filippinernes varemærke. Jeepneyer stammer fra de amerikanske militære jeeps, som de efterlod efter Anden Verdenskrig. I dag bygges jeepneyen på Filippinerne, og er egentlig bare en forlænget udgave af den amerikanske jeep. Man sidder sidelæns bag i jeepneyen, under et lad der er overdækket. Der er plads til lige så mange mennesker, som chaufføren er overbevist om han kan presse ind. Det bliver til mange, men de er en forrygende måde at rejse rundt på. Jeg kom altid i snak med lokale der grinte lidt af mig og mine lange ”stænger” (jeg er over 190 cm, så i deres øjne er jeg jo nærmest en kæmpe). Jeepneyen er også udsmykket efter alle kunstens regler med kristne budskaber og billeder samt amerikanske slogans.
De hængende kister i Sagada

Sagada og de hængende kister

Køreturen bragte mig gennem et fantastisk landskab. Jeg sad forrest sammen med chaufføren, der røg den ene cigaret efter den anden alt imens han konstant arbejde med gearene og kørte zig-zag mellem hullerne og vejen og uden om store jordskred.

Endelig ankom jeg til Sagada. En idyllisk lille landsby, hvor man vitterlig værner om sine værdier. Du ser ingen store internationale hoteller, fastfood kæder eller mærkevarebutikker. På en eller anden måde, har beboerne formået at holde alt det væk, så du spiser på lokale restauranter, køber ind i små skæve købmandsbutikker og guiderne er samlet ved turistinformationen, hvor priserne er faste. I Sagada fandt jeg hurtigt et sted at overnatte, og kom i selskab med flere andre rejsende. Vi fandt selv vejen gennem buske og krat til de hængende kister. Hvordan de lokale få bakset dem derud og placeret dem på fuldstændige lodrette klippevægge, er mig en gåde… men det var en stor oplevelse. En af de største oplevelser i Sagada jeg havde, var en guidet tur gennem grotter og huler langt under jorden. Indgangen til grotten, var ”pyntet med snesevis af gamle kister. Nogle var forholdsvis nye, mens andre havde stået der i mere end 100 år. Flere kister var styrtet ned, så de lå i 1.000 stykker lige ved indgangen til grotterne. Der var da også et kranium eller to der gloede nysgerrigt på mig og de andre, der deltog i udflugten. Vi kom gennem smalle passager, hvor jeg næsten sad fast, så man skal bestemt ikke lide af klaustrofobi. Vi rapellede os ned af de mest ufremkommelige steder, vandrede gennem vand til livet, indtil vi nåede en kæmpe hule med utrolige klippeformationer og utallige flagermus. Det var en overraskende anstrengende tur, hvor nogle var ved at opgive, men hold tungen lige i munden, så går det hele, og du kommer ud derfra med et stort smil på læben og en kæmpe oplevelse rigere.

Nogle dage senere gik rejsen videre mod en af Filippinernes øer, Mindoro. Men det er en anden historie.