Flere rejsetips om Finland

• Helsinki - laks, lakrids og lækkert lys

Miniferie i utide... Så skal det da være Paris, London, Barcelona eller til nød Berlin, nicht wahr? Overrask dig selv og vennerne og tag til Helsinki i stedet! Den finske hovedstad er dyr og dejlig og fyldt med fine oplevelser for krop og sjæl.
  • Det måste vara den stora finska kompositör Sebilius

Sagt i det gode gamle quiz program Kontrapunkt og udødeliggjort at Linje 3. Og måske sådan stort set, hvad vi danskere kender til Finland.

Men kun 1 time og 15 minutters flyvning fra København ligger et af vores nordiske broderfolks hovedstad Helsinki – en lille perle, der er overset af mange danskere.
  • Opera for alle pengene

25.06.13: Bent Jeppesen
    Ikke mange kender til Finlands største operafestival, hvor 50-60.000 gæster hver sommer oplever opera i slotsgården på Middelalderborgen Nyslot. Vi så sidste år "Den flyvende Holløænder" og "Aida"; "Aida" har jeg nu set tre gange i Savonlinna, en meget stor oplevelse

Finland - Mod nord, uden for sæsonen.
Janderup
7. okt. 2013

Finland - Mod nord, uden for sæsonen.

At rejse rundt i det nordlige Skandinavien i aug/sep. måned er meget anderledes end i højsommeren.
Der er ikke så mange turister, flere steder var lukket ned for i år m.m.
Der er en anden ro, der er plads på vejene og det er let at finde overnatning.
Fra en af flere kanaler, vi passerede i Sverige.

Gennem det frodige syd-Sverige.

Vi kørte over broerne til Sverige, op mod Ø-land hvor vi lejede en hytte for natten. Næste dag ændrede vi retning mod nordvest, kom igennem Røros i Norge, lidt langs havet, inden vi kørte mod nordøst gennem Lapland til Finland.
Et klippeparti på grænsen mellem Sverige og Finland.

Finland til den russiske grænse.

I Finland var mange campingpladser/cafe`er m.m. lukket. Skiltningen var ikke rettet, dvs. vi kørte en` gang 25 km ad en blind vej for at konstatere at vi ikke kunne sove der. Derefter stoppede vi kun ved de steder vi kunne se fra vejen.
Vi var lige omkring en grænseovergang til Rusland, der er sket en del siden sidst vi var der. Russiske biler så vi mange steder i skovene, de plukkede bær som så blev solgt til lokale opkøbere.
Naturen er fantastisk, og de passer godt på den.

Vandre på de afmærkede ruter.

Der er utallige vandrestier rundt i national parkerne. Vi pakkede en lille rygsæk og gik så rundt helt for os selv. Ikke en lyd hørtes, kun enkelte fugle gjorde opmærksom på sig selv.
Flere af områderne var meget sumpede, stierne nærmest "flød" ovenpå og det hele gyngede når vi gik.
Vi kom tæt på flere flokke af trækfugle der holdt pause inden turen gik videre sydpå, fx. store flokke af traner og gæs m.fl.
Midnatssol var der ikke, men smukt alligevel.

Lystfiskernes paradis?

Vi er ikke jægere eller fiskere, men det ses tydeligt hvor stor betydning de har for denne del af verdenen.
I de små lokale købmandbutikker, fyldte fiskegrej og div. jagtudstyr rigtig meget.
Vi badede i et par af søerne på turen rundt, det var koldt, men vi vel vikinger.
Fjell fra grænse området Norge/Sverige/Finland.

Vest og sydpå igen.

Landskabet ændrede sig igen, fra de mange søer og utallige træer i Finland, til de bare fjell områder over trægrænsen.
Hjemturen gik langs den norske kyst, ind forbi de svenske ski-sports områder. Mod Gøteborg og skærgården, ud til Kullen, som var det sidste sted hvor vi gjorde ophold.

Et stykke af en "Pilgrimssti" som vi afprøvede.

Regntøj, blev der ikke brug for.

Vejret var overraskende godt under hele turen, kun regn en` dag og temp.fra 18 til 24 grader om dagen til 6 grader om aftenen.
Benzin priser var næsten som hjemme, vores Kia Rio kørte 23km/liter, det er vist OK.
Det eneste der var dyrt var at spise/drikke på de norske hoteller, men pyt, vi var jo på ferie.

En hyggelig havn/campingplads ved en af de store søer.

Rundturen slutter.

Turen endte med at blive på 6500km.
Vi var afsted i 13 dage, sov i hytter ved campingpladser eller på gode hoteller. Hytternes kvalitet svingede meget, li`som priserne. Den billigste kostede 300kr og den dyreste 850kr. Nogle havde eget toilet og sauna, andre havde kun lige plads til en køjeseng og et lille bord.
Fælles for dem alle var dog at de lå smukt i dejlige områder.
Hotellernes pris var fra 1000kr til 1400kr, men det var selvfølgelig med et godt morgenbord.
Det var første, men måske ikke sidste gang vi var der på denne årstid, det kan klart anbefales.