Flere rejsetips om Alsace

Frederiksberg
30. dec. 2009

Alsace - et lille område med kæmpeoplevelser

At vandre i bjergene fra hotel til hotel giver en mængde forskellige oplevelser. Du forstår bedre, hvad landet har været igennem, når Frankrig og Tyskland ikke kunne enes og derfor valgte at kriges, men også hvorfor de gjorde det. Et fantastisk område hvad angår vin og mad.

Efter en vandretur på 16 km

Efter om morgenen at have pakket bagagen, fået et dejligt morgenmåltid og lagt den udleverede frokostpakke ned i rygsækken sammen med en flaske vand, fortsatte vandreturen. Det var dejligt kun at skulle bære rygsækken, idet rejsebagagen blev kørt til næste hotel. Hele dagen var nu til rådighed for min kone og mig. Hvis bare vi fulgte den beskrevne rute på det udlevere de kort, kunne vi koncentrere os om at nyde naturen og de forskellige seværdigheder vi passerede. Om aftenen når vi nåede frem til det hotel, der var dagens mål, nød vi en dejlig kold øl og et svalende bad, inden vi satte os til bords for at nyde en pragtfuld gourmet middag. Sådan gik det dag efter dag. Da hele gourmet-turen var overstået, var vi begge enige om, at det havde en uge med mange dejlige oplevelser og alle anstrengelserne værd.

Aktiviteter
Vandreture

Kommentarer til rejsetips om Alsace

Camping i Alsace

10/06 2010 Niels Peter Nielsen
Min kone og Jeg har været i Alsace, nærmere bestemt Eguisheim, flere gange sammen med nogle gode venner. Fra campingpladsen var vi på markvandring og fik forklaring de forskellige druesorter. Naturen er pragtfuld, og der er rigtig mange rare mennesker i området. Den første aften var der Grand Cru-fest på byens torv, med konkurrencer og musik. Mange boder var opstillet, hvor man kunne smage de forskellige grand cru-vine og købe et let måltid. To dage efter kørte vi videre sydpå til Beaune-området, hvor turen var kommet til rødvinen.
PS: Et godt tip til køb af Alsace hvidvin er følgende: Cave vinicole d vieil Armand i Soultz- Wuenheim.

Pragtfulde Alsace

10/06 2010 Rasmus Andreasen
Jeg har været på vin ferie ture til Alsace 3 gange nu, og det er bestemt ikke sidste gang jeg holder vin ture dernede. Det er den mest fantastiske natur man kan ønske sig at gå eller rundt i. Jeg har boet i Hunawirh alle gange hoos Sipp Mack som er en lille lækker vingård med nogle få lejligheder man kan leje og selv stå for madlavning i lejligheden køkken. Sipp Mack har en bred vifte af virkelig gode kvalitets vine til fornuftige priser. De har også nogle fantastisk høflige værter som kan tale lidt Dansk. Jeg boede der gerne i en uge af gangen og tog ud til mange andre små byer og smagte på mange forskellige goode vine, dagen efter kørte tilbage igen og købte de vine med hjem som vi bedst kunne lide. Min erfaring siger mig at man skal nøjes med at købe en flaske af de vine man kan lide med hjem og smage dem igen om aftenen, da smagen godt kan variere lidt når man har smagt flere gode vine på vingårdene. Hunawihr ligge godt plaseret mellem Ribeauville og Riquewihr hviklet gør at man kan gå mellem byerne når man skal ud og spise om aftenen, så man stadig har mulighed for at smage videre på diverse vine, eller øl. Det er jo oogså pragtfuldt at gå hjem om aftenen mellem de kønne vinmarker overalt.