Flere rejsetips om Alsace

Glostrup
29. okt. 2011

På camping i Alsace

Så er vi startet på endnu en tur til Frankrig, denne gang uden børn med vores nyerhvervede Combicamp på slæb. Vejret ligner sig selv, store sorte skyer og lidt sol.
Efter en sejltur har vi spist frokost nord for Hamburg, vejret er rart, vi kan køre med vinduerne nede, her er meget trafik, men vi må jo kun køre 90, så vi har næsten det inderste spor for os selv.

Nu er vi så nået til Bad Hertzfeldt i en syndflod af regn, vi turde ikke køre mere på motorvejen, vi kunne ikke se bilerne foran os, det var ikke rart men vi fandt campingpladsen hos gammelfar, her havde vi været før, alt lignede sig selv, der var ikke moderniseret noget. Vi indrettede os på det bedste sted, vi var de eneste gæster, køkkenet kunne stå inde i vognen, og parasollen udenfor døren.

Efter vi havde spist gik vi en tur op i byen, vi mødte en masse mennesker, der kom med et tæppe over armen, vi blev nysgerrige og fulgte med strømmen, den stoppede ved et amfi teater, men vi kunne ikke finde nogen steder, der blev solgt billetter, vi gik lidt rundt og kiggede, indtil der kom en vagt, der spurgte om vi ville ind, vi sagde ja uden at vide hvad vi gik ind til, men vi betalte 25D mark og fik 2 billetter på første række. Det viste sig de spillede Spillemand på en tagryg en hel fantastisk oplevelse, der sad den lille mand på taget med stjernerne blinkende over hovedet” Hvis jeg var en rig mand” det følte vi os de 2 timer forestillingen varede.
Freidenberg

Hammelburg

. Nu er vi på vej ad hyggelige små veje mod Hammelburg, her spiste vi frokost på torvet og gik for at finde vores vinkælder. Inde i slotsgården i det ene hjørne fører der en trappe ned til en skøn vinkælder, her kan man smage og købe den skønneste Frankenvin, vi skulle have lidt med hjem, der er ikke så mange steder vi kan finde den hjemme. Det er et herligt sted med lange kældergange med vin overalt, de er meget søde til at vise rundt, og man bliver budt på mange smagsprøver, så der skal være tid til et hvil før man skal køre videre.
Karlstadt

Vi har gjort ophold i Karlstadt, en gammel hyggelig by der er et besøg værd. har siddet i solen og nydt et glas kold Frankenvin. Har fundet en camp i Freidenberg nede ved Main floden, her er dejlig varmt, så teltet blev hurtig tørt. Efter maden gik vi en tur langs floden, gik tidlig i seng vi var trætte. Vågnede op til dis og tåge, og måtte have gummistøvlerne frem, men efter en time skinnede solen, så vi var længe om at pakke, men nu er vi på vej langs Main floden mod Frankrig, her er varmt og meget smukt.Det er en meget varm dag, sidder nu på en camp tæt ved Barr, her er ikke den største luksus, her er meget vådt vandet løber ned fra bjergene så pladsen er sumpet og blød, vi er trætte, nu har vi smagt på Alsacevinen, men den er dyr her på pladsen. I morgen skal vi finde en ordentlig plads hvor vi skal blive nogle dage.
Campen i Damback

Forlod Barr ved 9 tiden og kørte mod syd drejede ind på Route De Vin og fortsatte 15 km. Til Damback La Ville, her ved foden af Vogeserne og midt i alle vinmarkerne, har vi fundet Paradis på jord. Vi bor på en kommunal campingplads med græs og træer, fine sanitære forhold og en rar campingfar. Mouritz er en rigtig franskmand med alpehue og et skod i munden, han har oceaner af tid, det med betalingen kunne vi da ordne når vi rejste, og skulle jeg have frosset vandflasker til frostboxen, så kunne jeg bare gå ind i baglokalet og lægge dem i fryseren. Så nu har vi hængt sengetøjet til luftning og skal op og handle, har talt med en dame der fortalte, at det ikke har regnet i 14 dage.
Nu har vi været i Damback og sikken en by, den er så smuk, med masse af blomster, fandt en Super U lidt udenfor byen, her har vi købt røde bøffer og melon med hjem til aften. Sidder stadig udenfor teltvognen, vejret er så flot, har spadseret en lang tur ude i vinmarkerne, livet er bare dejligt. I morgen skal vi en tur ud og kigge på alle de små byer på Route De Vin.
Dambak

I dag har vi besøgt en masse så byer på vinruten, vi nåede til Ribeauville, så orkede vi ikke flere, de er så smukke alle sammen, her spiste f vi frokost rigtig fransk. Løgtærte med salat, ost og druer til dessert.
Resten af dagen er ren afslapning, nu har vi fået varme nok, men dejligt er det. Lidt svært om natten. Har været på tur i dag til slottet Kønigsberg, det var en fantastisk tur op ad bjerget, de sidste 500 meter gik vi op til slottet, her var vi på en rundtur, det var ret spændende, vi fandt en dejlig grøn plet i skoven hvor vi spiste frokost, herfra fortsatte vi vores udflugt til ørnereservatet, det var fantastisk at se de store fugle svæve over vore hoveder, særlig Condoren, den er imponerende smuk og meget stor, fantastisk de kunne få dem til at lande på tilskuerne, det var ikke lige mig.
Spiste middag da vi kom hjem, bagefter kørte vi op til byen, der var fest for den nye vin, men her var meget varmt og vi havde jo spist og drukket hjemmefra, så vi kørte tidlig hjem, men det kniber med at sove, der er meget varmt om natten, tænk at vi også skulle komme til at klage over varmen.
Ribeauville

Sov til kl. 9. kørte ud og handlede inden tolv, vi holder driverdag i dag, vi har ryddet op og slappet af, i aften skal vi ud og spise med et ægtepar fra Århus der også bor her.
Vi havde en sjov aften i går, spiste grillstegte foreller og drak hvidvin, bagefter så vi på optræden, havde en dejlig spadseretur hjem på campen, det var meget mørkt, de rutter ikke med gadebelysningen her i Alsace. Sluttede en dejlig sommeraften ved teltet med et glas vin.
Eguesheim

I dag har vi besøgt Eguesheim en flot by, der var så meget at se på, på vejen nordpå igen besøgte vi Riqhewier, men her var alt for mange turister, det var svært at finde parkering, så den blev vi snart færdig med. Vi kørte i stedet op i bjergene til en kurby der hed Les trois Epis, her var en smuk udsigt ud over sletten. Kl. 16 var vi hjemme igen til en kold øl og et bad. Nød stilheden og den dejlige aften udenfor teltet.
Colmar

Ricquwihr

Det var ikke meget søvn vi fik i nat, naboteltet festede, og da det sluttede regnede og tordnede det på livet løs. Der var meget fugtigt her til morgen, men det er ikke koldt.
Vi kørte ned-og besøgte Colmar i dag, men det var ikke noget for os, der meget benzinos og mange mennesker, i den gamle bydel var der mange turester, så vi vendte snart næsen mod Damback igen
Kønigsberg

Stod op ved 7 tiden og begyndte at pakke fik en farvel øl med vore danske venner og sagde farvel til Damback for denne gang. Har spist frokost i Roeschwoog med parasol og hele møblementer, så nu fortsætter vi mætte og glade mod den tyske grænse. Er kørt ind på Freudenberg camping, den kendte vi jo i forvejen, vi har kørt meget i bjerge i dag, vi kørte igennem Baden-Baden og Himmelalp, det var næsten mere end den gamle bil kunne klare, den begyndte at koge, vi måtte holde nogle pauser så den kunne køle af, men den klarede det, nu har vi spist aftensmad i det fri og drukket resten af rødvinen.
Har spist frokost mellem Grunsheim og Hammelburg med en fantastisk udsigt, så nu kører vi igen nordpå. Kunne ikke køre forbi Hammelburg, måtte lige ned og have lidt mere af den gode vin med hjem, vi nåede så ikke længere end Bad Hertzfeldt, her stod gammelfar og hans datter og tog imod os som gamle venner, her er også varmt, men de fortalte, at det var første dag, ellers havde det regnet siden vi så hinanden sidst. Nu har vi siddet udenfor teltet og drukket kaffe, vi er mætte af oplevelser, det har været en smuk tur.

Så er vi på vej igen trafikken glider fint , vi sidder nu en km fra færgen, men vi orker ikke at køre helt hjem, campen er nu ingen oplevelse, her er så mange fluer at man ikke kan åbne munden, før man har slugt mindst 10. glæder os til at komme hjem. Efter en nat med lyden af høstmaskiner tudende brandbiler og fulde tyskere, er vi nu ved at lægge til i Rødby. Vi har haft en skøn ferie.
Vinfest i Damback

Farvel til Alsace for denne gang

Frokost i det grønne

Sidste smagsprøve i denne omgamg