Flere rejsetips om Frankrig

• Ardèche - alting og det hele

12.03.16: Mariane Erichsen
    Vi lejede en feriebolig i Ardèche for at se Gorges de l’Ardèche. En cirka 30 km lang og dyb kløft skåret igennem landskabet af floden Ardèche.
  • Nye sider af Paris.

16.05.15: Jan Stausgaard
    I forlængelse af mit rejsetip om Paris fra 2011, har jeg denne gang fundet nogle af storbyens mere ukendte steder, hvor man kan tilbringe nogle hyggelige timer – og samtidig komme lidt væk fra de områder, der er mest eftertragtede af turisterne. Altså – nogle lidt mere tilbagetrukne sider af den skønne by – Paris. De beskrevne områder ligger alle i – eller omkring byens centrum. Opholder man sig centralt i byen, skulle det være muligt at nå dem alle til fods. Har dog lige nævnt de nærmeste Metro-stationer. (M)
  • Vent med at købe billetter til du er der

22.07.14: Mia Bastrup
    Sammen med FDM fløj vi mor, 2 teenagepiger og mormor og morfar til Paris i juli 2014, onsdag til mandag. 4 hele og 2 halve dage viste sig at være passende til at opleve Paris.

Læs mere om rejser til Frankrig

Strib
23. sept. 2011

Cahors og Cote D'Azur - 2 sider af Frankrig

En smuk og oplevelsesrig kør-selv-ferie til området omkring Cahors, og derfra videre til Les Marines de Gassin ved St. Tropez bugten i Provence.
Huset i Montpezat de Quercy

Montpezat de Quercy

Ja, det er navnet på den by, som vi hjemmefra havde booket overnatning i. Det var et lille hyggeligt ca. 300 år gammelt stenhus, beliggende i den lille fredede middelalderby Montpezat de Quercy. Byen blev grundlagt i det 13. århundrede, og er bl.a. kendt for sin gamle kirke. Huset ejes af en dansk familie, som har ejet det i ca. 16 år. Huset, der er i 2 etager, er blevet renoveret af de nye ejere. Det var rigtig dejligt at bo i huset, og vi blev taget godt imod af naboerne, så vi følte os næsten integreret inden vi forlod det efter en uge. Byen er iøvrigt fredet. Der er masser af udflugtsmuligheder og seværdigheder i området. I vores bolig lå der et katalog med forslag til udflugter, herunder naturligvis markeder, som der er hver dag i en af de små byer i området. Vi besøgte flere af markederne, men syntes bedst om det kendte marked i byen Cahors, hvor vores Dronning er blevet foreviget flere gange.

Vi lavede bl.a. dags ture, vest og øst langs Lot floden. Selvfølgelig besøgte vi Prinsgemalens slot i Cayx, ca. 13 km vest for Cahors. Vi kørte langs floden, ad smalle veje, gennem vinmarker og små landsbyer, til min kone pludselig fik øje på slottet, der er beliggende på en smuk skråning. Fra slottet er der den smukkeste udsigt ned til Lot floden. Ved slottet er der en lille butik, hvor man kan smage- og købe Prinsgemalens vin. Og jeg skal hilse at sige, at der han har bedre vin, end den man ser på supermarkedernes hylder. Jeg vidste f.eks. ikke, at han også producerer både hvid og rosé vin.

Besøg f.eks. de mange arkitektonisk interessante landsbyer som Puy-l'Evegue, Roc-Armadour, St.Cirq Lapopie (Frankrigs ældste landsby øst for Cahors), og de smukke landskaber langs floden er i sig selv en oplevelse.
St. Tropez

Les Marines de Gassin

Efter en smuk tur gennem de sydfranske landskaber, ankom vi til Les Marines de Gassin, der er beliggende i bunden af St. Tropez bugten. Vi ville gerne have en uge med sol, strand og vand - og det fik vi!
Vi havde lejet en lejlighed bestående af stue/køkken, soveværelse og badeværelse, gennem France Vacances.

En modsætning til huset i Montpezat, men der var pænt og rent. Lejligheden er beliggende i 2 og 3 etagers lejlighedskompleks, i et aflukket område omkring Gassin Marina. 25 meter uden for vores terrassedør var pool-området beliggende. Meget flot og velholdt. Ca 200 meter væk var stranden beliggende. Fin strand, der blev "gjort i stand" hver morgen, og dejligt badevand. Der var også en strandcafé, så hvad kan man forlange mere.
Omgivelserne omkring lejligheden kunne efter vores mening godt trænge til et "løft" - der er vist ikke gjort meget siden det blev bygget. Men dér fattes man formentlig også penge!

I området er der masser at kigge på. St. Tropez er altid en tur værd. Tag f.eks dertil om morgenen når der er marked. Men også om aftenen - måske navnlig om aftenen - når Jetsettet skal ud at vise sig i deres MEGET store lystbåde og deres MEGET dyre biler (man kan godt blive en lille smule misundelig). Man har da lov at drømme!
Cahors og Cote D'Azur - 2 sider af Frankrig

Ellers er Port Grimaud, der ligger 1 km fra feriestedet. Byen, der kaldes Frankrigs Venedig, blev opført i tresserne, og er et besøg værd.

Og så er der det smukke landskab i baglandet, med de hyggelige småbyer, f.eks Gassin (fantastisk udsigt over St. Tropez bugten), Cogolin og Ramatuelle.
Der er også mulighed for vinsmagning og køb i området, hvor der er flere vingårde. Herunder bl.a Chateau Minuty, på vejen mod Gassin. Det er bare guf-vin! Det er forholdsvis nemt at finde, kig efter skiltene.
Der er "gang i den" i området, så det må siges at være en modsætning til Montpezat området, hvor det er stille og roligt.
Turen hejm til Danmark

Vi gjorde turen hjem i 2 hug. Vi havde hjemmefra booket et overnatningshotel i byen Lahr, lige i kanten af Schwarzwald, Hotel am Westend, Schwarzwaldstrasse 97, Lahr. Det skulle vise sig at være et rigtig godt valg. Det var et nydeligt hotel, og pænt værelse. Og værten var en utrolig flink mand. Han fortalte, at flere danskere med feriebolig i sydfrankrig bruger hotellet undervejs hjem.

Overnatning, morgenmad, 2 x winerschnitzel, 2 fadøl, 2 glas weinbrand, 2 kopper kaffe og et glas rødvin, ialt
109,50 euro. Det kan der vist ikke siges så meget til!