Flere rejsetips om Frankrig

• Ardèche - alting og det hele

12.03.16: Mariane Erichsen
    Vi lejede en feriebolig i Ardèche for at se Gorges de l’Ardèche. En cirka 30 km lang og dyb kløft skåret igennem landskabet af floden Ardèche.
  • Nye sider af Paris.

16.05.15: Jan Stausgaard
    I forlængelse af mit rejsetip om Paris fra 2011, har jeg denne gang fundet nogle af storbyens mere ukendte steder, hvor man kan tilbringe nogle hyggelige timer – og samtidig komme lidt væk fra de områder, der er mest eftertragtede af turisterne. Altså – nogle lidt mere tilbagetrukne sider af den skønne by – Paris. De beskrevne områder ligger alle i – eller omkring byens centrum. Opholder man sig centralt i byen, skulle det være muligt at nå dem alle til fods. Har dog lige nævnt de nærmeste Metro-stationer. (M)
  • Vent med at købe billetter til du er der

22.07.14: Mia Bastrup
    Sammen med FDM fløj vi mor, 2 teenagepiger og mormor og morfar til Paris i juli 2014, onsdag til mandag. 4 hele og 2 halve dage viste sig at være passende til at opleve Paris.

Læs mere om rejser til Frankrig

Gastronomisk paradis i Bologna
Claus Jeppesen
København
18. feb. 2010

Gastronomisk paradis i Bologna

Man spiser altid godt i Emilia Romagna, og allerbedst i Bologna, hvor man er fri for at gnubbe skuldre med turister, og hvor Verona og Venedig er i bekvem togafstand.

Alt godt til maven

Det var lidt tilfældigt, at Bologna blev målet for vores sommerferie 2009, men det ligger lige mellem det, vi ville se (Verona, Venedig, Ferrari-fabrikken i Maranello samt eventuelt Firenze), og FDM kunne byde på et fire-stjernet hotel i fornuftig afstand fra centrum (4.000 kroner for syv overnatninger for to personer på Grand Hotel Elite på Via Baffi), så det blev sådan.
Vi kørte i bil derned (to overnatninger - en i Tyskland, for enden af motorvejen, og en i Sydtyrol).
Bologna er en gammel universitetsby (så vidt jeg ved, er det verdens ældste universitet), og det sætter sit præg på byen med op mod 100.000 studerende.
Nok så væsentligt - Bologna var, i modsætning til turistmagneter som Firenze og Venedig, ikke en selvstændig bystat fra den blev en del af Kirkestaten en gang omkring 1300. Der er altså ikke alle mulige prale-palæer, bygget af herskerfamilier med trang til at imponere, og derfor er der heller ikke så mange turister.
Til gengæld er stedet et gastronisk paradis. Det siges, at i Emilia Romagna behøver man ingen anbefalinger på forhånd - alle restauranter er gode. Og Bologna kaldes i folkemunde for "den fede", fordi man spiser så godt der.

Mundvand

Vi var ude at spise hver aften. Typisk går man på restaurant fra cirka klokken 20, og vi brugte de fleste gange omkring tre timer på sådan en gang aftensmad.
Vi spiste både på den billige restaurant, hvor menukortet kun er på italiensk (cirka 50 euro for to gange to retter, en flaske OK hvidvin, en flaske vand samt kaffe med grappa), og på den noget finere med modevin (Marco Felluga), hvor regningen kom til at lyde på omkring 100 euro for os begge to.
Jeg kan ikke fordrage ost i nogen som helst form, så jeg havde lidt bange anelser, men det blev intet problem - i Italien oster man ikke fiskeretter, belærte en bestyrtet tjener os om, da jeg havde bedt min italiensk-talende ledsager om at forsikre sig om, at der virkelig ikke var oldgammel stivnet mælk i den ret, som jeg overvejede.
Det blev til en perlerække af fisk og skaldyr - rejer, muslinger, blæksprutter, hummer og en enkelt sværdfisk - men også diverse bøffer af både hest og ko.
Og det hele smagte - i en grad, så mit mundvand stadig begynder at løbe, her godt et halvt år senere, når jeg tænker på de vidunderlige aftener (der var 30 grader i skyggen om dagen) på restauranter i Bologna.
Det har altid undret mig, at italienerne kunne holde deres på mange måder kaotiske og fuldstændigt vilkårlige samfund ud, men jeg tror, at forklaringen findes i aftensmåltidet. Efter sådan en omgang (som, selv om man bliver mæt, ikke ligger tungt) er livet i den grad værd at leve, og alle dagligdagens bekymringer forsvinder som dug for solen.
Det kunne jeg godt unde alle at opleve! Og det gælder også den utrolige fred, der hersker i Bologna. Her er ingen aggressive fyldebøtter og forbrydere, heller ikke, når klokken nærmer sig midnat.

Tag god tid til turen

Som nævnt havde vi to overnatninger på turen derned. Det betød, at vi praktisk taget ikke kørte på motorvej i hverken Østrig eller Italien på udturen. Første stop var i Kempten helt nede i bunden af Tyskland, og dagen efter fulgte vi kejser Claudius gamle hærvej over Reschenpasset - en dejlig tur, og slet ikke så stresset som motorvejen over Brenner.
Efter en overnatning syd for Bolzano, havde vi god tid til en omvej langs østsiden af Gardasøen og et lille smut til Parma, som min ledsager aldrig havde været i.
Da vi først var tjekket ind på hotellet i Bologna fik bilen mange fridage. Det var nemt og billigt at tage toget til både Verona og Venedig, men det blev da til en køretur til Ferrari-fabrikken og en over Appenninerne ned til Firenze (turen fra Firenze til Bologna over Futa-passet var i gamle dage en del af ruten i landevejsløbet Mille Miglia - ellers havde vi også taget toget den dag).
Hjemturen kan klares i et hug (den tog os omkring 19-20 timer), men så går der altså også lige et par dage, før chaufføren bliver menneske igen. Til gengæld blev en stor del af turen gennem Tyskland til natkørsel, hvor der ikke er stau. Så det er smag og behag, hvad man vælger.

SP-pengene blev brugt

Til sidst et par ord om prisen. Vi havde fået cirka 20.000 kroner ved SP-uddelingen, og vi brugte hver en nikkel, men så havde vi også ti vidunderlige dage på meget fine hoteller og med fantastiske gastronomiske oplevelser. Vi så meget, uden at vi fik stress, og vi havde en lille snes flasker god italiensk vin med hjem.
Det var pengene værd, synes vi, så det er næppe sidste gang, vi skal til Bologna og forkæle os selv og vores smagsløg!