Flere rejsetips om Frankrig

• Ardèche - alting og det hele

12.03.16: Mariane Erichsen
    Vi lejede en feriebolig i Ardèche for at se Gorges de l’Ardèche. En cirka 30 km lang og dyb kløft skåret igennem landskabet af floden Ardèche.
  • Nye sider af Paris.

16.05.15: Jan Stausgaard
    I forlængelse af mit rejsetip om Paris fra 2011, har jeg denne gang fundet nogle af storbyens mere ukendte steder, hvor man kan tilbringe nogle hyggelige timer – og samtidig komme lidt væk fra de områder, der er mest eftertragtede af turisterne. Altså – nogle lidt mere tilbagetrukne sider af den skønne by – Paris. De beskrevne områder ligger alle i – eller omkring byens centrum. Opholder man sig centralt i byen, skulle det være muligt at nå dem alle til fods. Har dog lige nævnt de nærmeste Metro-stationer. (M)
  • Vent med at købe billetter til du er der

22.07.14: Mia Bastrup
    Sammen med FDM fløj vi mor, 2 teenagepiger og mormor og morfar til Paris i juli 2014, onsdag til mandag. 4 hele og 2 halve dage viste sig at være passende til at opleve Paris.

Læs mere om rejser til Frankrig

Glostrup
7. nov. 2011

Ned gennem Rhonedalen og til venstre

Så er vi igen på tur, vejret er rigtig sommervejr, som vi kender det, store sorte skyer, regn og blæst, alt er som det plejer, vi er på vej mod Provence, der må solen da skinne.
Fin overfart, er på vej gennem Tyskland i blæst og regn, himlen er grå, det ser trist ud. Har spist frokost på en rasteplast, her er meget trafik, tyskernes ferie er slut, men det er tørvejr, ja man kan blive nøjsom. Overnattede i Bad Hertsfeldt i strålende sol.
Campen i Dambach

Er på vej igen- igen i småregn, det kan ikke holde tæt, der ligger en grå dis over bjergene, men nu sidder vi på campen i Dambach, vi drejede af i Reinau og sejlede over Rhinen med en lille færge. Efter en god søvn og er rigtig fransk morgenbord med æg og melon, er vi på farten igen af route de vin, der jo ikke er blevet mindre smuk siden sidst, solen skinner og det er varmt, det er rigtig ferie. Er nået til campen i Lons le Saunier i 34 gr varme, blev anvist en plads i solen, , hentede en dunk kold vand , slog motorhjelmen op, men den gav ikke meget skygge, her sad vi så, og ventede på solen skulle gå ned og så lidende ud, indtil en hollænder forbarmede sig over os og kom med en parasol. Nu var livet da værd at leve igen, fik at vide at det var varmere længere sydpå, ja ja vi havde jo sukket efter varmen, og nu var den så kommet.
endelig lidt skygge

Efter en lækker lun aften og nat, er vi på vej længere sydpå. Er kørt udenom Lyon, passerede Vienne stoppede i Coudreulon hvor vi spiste frokost, fortsatte ad smukke små veje til vi nåede Lac De Villenue, her stoppede vi, og sad i vand til halsen i 1½ time, wau hvor var det skønt, nu fortsætter vi ned gennem Rhondalen, her er gråvejr, og det drypper lidt, men det er meget varmt, nu sidder vi udenfor teltet og sveder, med fødderne næsten ude i Rhone floden i Thurnon Sür Rhone. Efter en skøn aften hvor vi stod op igen, fordi der var for varmt, er vi på vej til Vallance, vejret er lidt diset men behageligt, har kørt en fantastisk tur ad D2 der var så smukt, måtte hele tiden stoppe og nyde naturen. Har været i Monteliemar og købe nougat, spist frokost med udsigt til Van Gogh’s blå bjerge, smagt på bondens meloner, de var små men smagte skønt.
udendørs køkken

Så har vi været i Nyons, en smuk by i bjergene, her duftede skønt af Lavendler. Den ligger mellem milde bjerge og har et dejligt klima. Når man står på den gamle bro over floden og kigger på hustagene rammes man af en dejlig ro. Her er tiden næsten gået i stå. Efter at have suget skønhed i os i et par timer, er vi nu på vej mod Malaucene, her fandt vi et skilt med” Camping a la Ferme”og kørte ad små veje op i bjergene, her bor vi nu, midt i en frugtplantage, med en udsigt helt fantastisk, købte bondens rødvin lige fra dunken, hvad kan man ønske sig mere, livet er pragtfuld, har udsigt til Bjergbyen Gigondas og ude i det fjerne knejser M.Ventoux.
Lac DE Villenue

Efter et par dage hvor vi har nydt den smukke natur, gået tur i vinmarkerne, lyttet til cikadernes sang og nydt den gode rødvin, har vi sagt farvel til campingmor der gav os grøntsager og friske krydderurter med på vores videre færd. Nu skal vi til Carpentras og handle og så går turen til Gorges de la Nesque.
Det er et fantastisk sceneri der møder os på turen , vejen løber oppe langs bjergsiden, igennem tunneller der afslører den ene udsigt flottere end den anden, ved Belvedere er den meget imponerende, man får glimtvis udsigt til bunden af kløften hvor floden Nesque løber.Her kunne vi dybt nede se bådene der gled stille ned ad floden. Holdt frokost på en stille bjergvej hvor der duftede af krydderurter, besøgte bjergbyen Gordes, med der var mange turister. Efter en lang dag mættet med indtryk, fandt vi efter lang tids søgen en dejlig camp i Beduin og blev vist til rette af Sean, han var belgier og talte engelsk. Han foreslog en tur i svømmepølen, inden vi slog teltet op, det var herligt at blive kølet af. Spiste sen middag, det var mørkt, da vi vaskede op, lynene blinkede bag bjergene det var et flot syn, gik i seng ved 24 tiden, vågnede ved 2 tiden, det var begyndt at regne og blæse, vi sad lidt og lyttede, og pludselig brød uvejret løs, det tordnede og lynede, stormen rev i teltet og regnen strømmede ned, vi sad i hver sin ende af teltet og holdt om stængerne, men kunne ikke holde dem, vi fik tøj på i en fart, Troels greb tasken med vore papirer og vores hovedpuder og løb ud i bilen, jeg snuppede tæpperne og løb samme vej, vi var gennemblødte, inden vi kom ind i bilen, så lød der et brag og teltet væltede. Vi havde heldigvid vores tøj i bilen, så da vi havde fået tørt tøj på og grinet færdige, lagde vi sæderne ned, trak tæpperne op til hagen og sov til næste morgen. Vi brugte tre timer med at rydde op og klemme vand ud af skumgummimadrassen, der var mange liter vand i, der går flere dage før den er tør igen.
Nyons

Kørte fra Beduin over Mormiron til Sct Croix, slappede lidt af, køreglæden var ikke så stor, så vi fandt en camp ude på landet, dejlig rødvin kolde boxe, lidt koldt om aftenen, men vi er højt oppe. Blev vækket næste morgen af bondemanden der kom med varmt morgenbrød, nød den dejlige mad i solen, og bestemte os til at køre til Canyon de Verdon.
Sikken tur vi har haft, vi kørte hele vejen rundt, det var så smukt og storslået at vi næsten tabte vejret, det var en lang tur, men den var alle strabadserne værd, søen er så turkis, man tror ikke at en sådan farve findes, den ene flotte udsigt afløser den anden. Vi oplevede en skovbrand, heldigvis på afstand, flyvemaskiner hentede vand i Lac de Saint Croix som de kastede ud over ilden, de fløj i pendulfart i 5 timer. Nu er vi tilbage på Campen, det har været en dejlig dag med mange oplevelser.
Malaucene, her var så smukt

Så er vi på farten igen, med kurs mod Nice, det var nu ingen oplevelse, naturen og byen er meget smuk, men der var alt for mange biler og mennesker over alt, det er ikke rigtig os, det lykkes os at finde en vej op i bjergene, kørte op i 1200 meter og fandt en lille bjergby Coursegaulet som lå klinet op ad bjerget, her for foden af byen fandt vi en dejlig plet , vi var de eneste på pladsen, men her var fred og hygge. På vejen op var der en flot udsigt over Nice og Cannes, men vi synes der var smukkest på afstand. I morgen skal vi finde en camp hvor vi kan blive et par dage og slappe lidt og fordøje alle de indtryk vi har fået de sidste dage. Vi skal finde en benzintank straks i morgen, ellers kan vi kun køre nedad. Vi nåede ned men det var på et hængende hår. Vi har kørt på Route de Napoleon, men der var så meget trafik, så vi kørte ud på en lille vej og havde en dejlig tur, ledte efter en camp hvor vi ville blive et par dage, men der er langt imellem de gode steder lige her, her er frodigt, der er mange frugtplantager, de vander dag og nat, der er meget varmt og tørt. Overnattede et kedeligt sted så vi håber på bedre held i dag. Har kørt en meget smuk tur på D21 en lille bjergvej med en fantastisk natur, har plukket vilde krydderurter,til vores røde bøffer, gået små ture, lyttet til fuglene og nydt duften af cypresserne. Det lykkes at finde en A la Ferme, skyggefuld og med en pragtfuld udsigt, her slår vi os ned et par dage. Vi har fundet kilden i Provance, den er iskold, der henter vi drikkevand. Vågnede op til endnu en dag med blå himmel og bagende sol, vi har læst og sovet og læst igen, snakket, drukket kolde drikke, vasket tøj nydt udsigten og bare slappet a.
Gorges de La Nesque

Nu er vi på vej nordover kørte forkert da vi skulle finde en camp, havnede på toppen af et pas, det var en meget smal vej, men vi mødte ingen biler så vi nåede godt ned på den anden side, kørte en flot tur med udsigt til Mont Blanch’s silbeskinnede tinder, overnattede i Alperne det var koldt, men nu sidder vi på et gammelt Chateu med udsigt over Genevesøen, vi siger farvel til Frankrig i morgen, vi skal til Zyrich og besøge gode venner. Det har været en dejlig tur,Frankrig er et smukt land.