Flere rejsetips om Normandiet

• Le Blockhaus i Normandiet

21.09.11: Hjørdis Johansen
    Efter en uge med oplevelser fra Wilhelm Eroperen via Monet over D-dag og store katedraler bevægede vi os langsomt nordpå og første stop var Dunkirk.
  • Normandiet - St. Vaast-La-Hogue

14.08.11: Susanne
    I år gik sommeferien til Normandiet og på halvøen Cotentin lige syd for Barfleur fandt vi den mest charmerende lille havneby.
  • Husk badetøj og regntøj

29.06.11: Signe Sørensen
    I sommeren 2009 tog min mand og jeg med vores to små børn til Normandiet. Vi ville se de berømte strande og kirkegårde fra 2. verdenskrig og håbede samtidig på, at klimaet ville vise sig fra sin bedste side og lade os dase på Omaha Beach og bade i det viltre Atlanterhav.

Læs mere om rejser til Normandiet

Observationsbunker fra Azeville
Hans Kristian Lauritsen
Solrød Strand
13. maj 2009

Historiens skarpe aftryk og alt godt fra havet ved Normandiets kyster

Indtryk fra en "drengetur", far og søn, til de historiske strande ved Normandiets kyster og opdagelsen af de kulinariske tilbud i samme område.
Delvis fritlagt bunkers på Utah-beach

Vi tog hjemmefra kl 06.00, det var besluttet at det skulle være en biltur

Frederik (14) og hans far (mig) (49), havde besluttet sig for en biltur til Normandiets kyster for at få et indtryk af de historiske strande.
efter en helt ukompliceret biltur, ankom vi til Cotentin-halvøen kl 18, vi havde booket hotel i Chateau Quineville. Fin gammel herregård, store værelser. De næste dage så vi alt havd der var at se på og omkring det tidligere "Utah" beach. Meget spændende, meget lærerigt, og specielt de store kystbatterianlæg ved Azeville og Crisbecq er særligt imponerende.
Kendetegnende for hele kystområdet er både god skiltning og fine guides til seværdighederne.
På selve Utah-beach er der ligeledes masser af bunkers at udforske. En god guide er rar at have ved hånden på turene, eks vis kan "The D-day landing beaches" fra Heimdal anbefales. Skrevet af Franskmænd med et udtalt kendskab til området.
Dead mans Corner

Museerne.

I hele kystområdet og de tidligere vigtige kapmzoner, finder man et utal of museere af forskellig størrelse. Mange er meget fine, gode og interessante udstillinger. enkelte lige lovligt "tyndbenede".
Fremhæves skal museet "Dead-mans-Corner" ved st-Come-du-Mont, Museet i St-Mere-Eglise og museet i Quineville. Sidstnævnte omhandler livet i Frankrig under den tyske besættelse, og er yderst seværdigt.
Vi fandt ud af at 7 dage knapt var tilstrækkeligt til at få set alt hvad der var, og det bare i Cotentin-området.
Salat Paysanne

Maden..

Glem endelig ikke at nyde de kulinariske muligheder i Normandiet. Bortset fra Cider, Calvados og Pommeou, så er der Østers og muslinger og meget andet godt fra havet.
Men derudover finder man på mange af de mindre restauranter meget velsmagende salater, pandekager med fyld (Galetté) oma.
Chateau Quineville

Ellers...

En tur, hvor man lægger focus på Invasionsstrandene giver ikke meget plads til badning og shopping. Men det savnede vi heller ikke, vandet i Kanalen var ganske koldt.
Og så er 7 dage for lidt, hvis man også vil omkring Omaha, Gold og Juno beach. For slet ikke at tale om Caen.
Men man bliver klogere af en tur til Normandiet.

Kommentarer til rejsetips om Normandiet

4 dage i Normandiet

25/07 2009 Henning Rasmussen
Min kone og jeg har været 4 dage i normandiet. Og det var en meget spændende og bevægende tur. Da jeg selv har været soldat herhjemme og i GAZA, syntes jeg, at det var min pligt at besøge dette område. Jeg kan virke anbefale mange andre, at aflægge dette område et besøg. Men 4 dage er alt for lidt. Når man se de mange kirkegårde med faldne soldater, får man altså en stor klump i halsen, som sidder der længe efter besøget. Det gjorde så stor intryk på mig, Efter et besøg i både Arnhem og Normandiet, hvor jeg havde fået set, hvordan de unge knejter har kæmpet, for at vi andre kunne få det godt. Og vi har det jo godt. Turen vil igen næste år gå til Normandiet, så vi kan fortsætte hvor vi slap i år. Det er bare så storslået dernede.