Flere rejsetips om Frankrig

• Ardèche - alting og det hele

12.03.16: Mariane Erichsen
    Vi lejede en feriebolig i Ardèche for at se Gorges de l’Ardèche. En cirka 30 km lang og dyb kløft skåret igennem landskabet af floden Ardèche.
  • Nye sider af Paris.

16.05.15: Jan Stausgaard
    I forlængelse af mit rejsetip om Paris fra 2011, har jeg denne gang fundet nogle af storbyens mere ukendte steder, hvor man kan tilbringe nogle hyggelige timer – og samtidig komme lidt væk fra de områder, der er mest eftertragtede af turisterne. Altså – nogle lidt mere tilbagetrukne sider af den skønne by – Paris. De beskrevne områder ligger alle i – eller omkring byens centrum. Opholder man sig centralt i byen, skulle det være muligt at nå dem alle til fods. Har dog lige nævnt de nærmeste Metro-stationer. (M)
  • Vent med at købe billetter til du er der

22.07.14: Mia Bastrup
    Sammen med FDM fløj vi mor, 2 teenagepiger og mormor og morfar til Paris i juli 2014, onsdag til mandag. 4 hele og 2 halve dage viste sig at være passende til at opleve Paris.

Læs mere om rejser til Frankrig

Glostrup
28. sept. 2011

På camping gennem Frankrig - Al begyndelse er svær

Vi har arvet mormor og morfars gamle spidstelt, det er af lærred og meget stort, der er en sovekabine hvor der med lethed kan sove 6 personer, et oversejl, et fortelt og et apsis i begge ender, det hele skal knappes sammen, og vejer mange kg, og fylder 2 store poser, men nu skal det prøves, vil vi på ferie 2 voksne og to børn, så må det blive på denne måde, så vi beslutter at prøve, og vælger Frankrig Vore venner havde kørt den samme tur året i forvejen, og kom hjem solbrune og glade.
Efter at have afleveret hunden hos mine forældre, startede vi her til morgen ned gennem Jylland og passerede grænsen ved Frøslev kl. 10, vi har kørt i en syndflod af regn og torden hele vejen. Har drukket formiddagskaffe på en rasteplads i Tyskland i blæst.
frokost

Spist frokost i sol og blæst 20 km syd for Hamburg, som vi passerede gennem Elbtunnellen.
Er kørt gennem Hannover og Kassel, og har efter mange besværligheder fundet en Camp i Bad Hertzfeldt, det er ikke den store luksus, jeg tror ikke der er varmt vand i hanerne, men vi skal jo videre i morgen. Har kigget lidt på baderummene, de ligner noget fra en koncentrationslejr, men vi klarer os nok. Børnene jubler, der er en stor svømmepøl bag ved pladsen, Campingfar har givet os lov at bade derovre, så vi skynder os at stille teltet op, solen skinner, alt er idyl, men næppe er den sidste pløk slået i jorden, før den rene syndflod bryder løs, det regner og stormer, og inden der er gået 10 min., sejler hele forteltet med vand. Vi skovler med en kop op i et vaskefad, og spiser med fødderne i 5 cm. vand, men nu er det da tørvejr, og vi har gået en tur langs med floden, og hilst på alle myggene, nu er børnene i seng, vi nyder en kop kaffe og en snaps til at varme os på.

Efter en klam og regnfuld nat, og en forfærdelig støj fra rensningsanlægget bag ved, har Jan været oppe at købe fir frustyk, til vores kaffe, som vi drak i forteltet. Nu er vi på vej til Strassburg, med vådt telt og fugtig bagage, teltet er tungt i forvejen, men nu vejer det næsten dobbelt så meget. Men vil man ud, må man bruge det, der er ved hånden Vi er ved godt mod, og på vej ud for at lede efter solen. Vi kørte fra Tyskland kl. 10, og kørte gennem Basel ind i Schweiz, vi har kørt gennem en masse tunneller, der er hugget ind gennem bjergene, det er et smukt land og benzinen er billig, men jeg tror her er smukkere i solskin.
Kl. er blevet 21. Det lykkes ikke at finde solen i dag, Vi er kørt til Olden i Schweiz hvor vi har fundet en camp, af en noget bedre standard en den i går, men vi var også ved at være allergiske overfor vådt græs, og sko der svuppede, når vi gik
På camping gennem Frankrig - Al begyndelse er svær

Vi havde en rolig og fugtig nat, det regnede lidt, men det var tørvejr da vi pakkede. Vi på farten igen med kurs mod Luzanne og alperne med sne på toppen, det er stadig gråvejr, men varmt.
Kl. 13. Det regner og regner og regner, vi har spist frokost på en p plads i en lille by. Kaffe, småkager, chokolade og sodavand, det var, hvad vi havde i bilen, vi drukner hvis vi stiger ud, men vi skal videre, ud og lede efter solen, den er svær at finde, men vi skal nok hitte den.
Vi har været en tur rundt i Geneve i regnvejr og set på springvand i søen, vi havde besvær med at finde ud af byen igen, nu kører vi langs søen, det regner i bjergene til højre, og solen skinner på sneen i alperne til venstre, så der er altså en sol.
Kl. 21. Er havnet i Bonneville, vi har kapituleret og er flyttet på hotel, har spist en god middag, drukket kaffe og set fjernsyn, børnene synes det var dødssygt, vi gik en tur, men regnen blev for slem. Der er meget sjovere på campingpladsen og billigere, det var et godt indhug i feriepengene 265 SF.

På camping gennem Frankrig - Al begyndelse er svær

Nu er vi på vej til Mount Blanc, skyerne hænger lavt, men de ser ikke så regntunge ud. Efter en tur på snoede veje med høje bjerge og dybe kløfter, er vi nu kørt gennem Tunnel de Mount Blanc, en imponerende tunnel 12 km lang, og efter at have betalt en masse penge, var vi så i Italien, kørte lidt ned af bjerget og fandt en lille by, hvor der var torvedag, med masse af slikboder, så ungerne handlede lidt ind, nu har drukket kaffe og sodavand og hørt italiensk, så vi har ondt i ørene. Vi så en rigtig sct. Bernhardtshund med dunk om halsen. Jeg tror nu ikke der var cognac i, men den var sød.

Italien i regn

Vi returnerede til Schweiz, efter et par timer, der var i øvrigt også koldt derovre, men vi er jo også højt oppe. Har været med tandhjulsbanen til isbræen La Mer du Glace, en helt fantastisk tur, vi kørte rundt og rundt om bjerget og Charmonix blev mindre og mindre nede i dalen. Oppe i 2000 m er der kun 10 gr. og det støvregner. Vi tog med svævebanen ned til grotten, der var bygget, som en rigtig lejlighed i is, med borde stole og senge, og meget andet, og så havde det hele en meget flot blå farve. Våde fødder fik vi også, men ungerne synes, det var sjovt at lege i sneen, selv i sommertøj. Bræen er 250 meter tyk på det tykkeste sted. Da vi kom ned til Charmonix igen skinnede solen, så vi besluttede at campere heroppe. Fandt en campingplads efter vi havde handlet, her bor vi så med udsigt til Mount Blanc, børnene gik på opdagelse på pladsen, hentede vand og udførte deres andre pligter, de skal selv puste deres luftmadrasser op. Det lykkes Jan at falde i den eneste bæk, der var i mange miles omkreds, så det gav mere vådt tøj. Vi spiste Bayonneskinke, grøn salat flutes, jordbær til dessert. Det varede ikke så længe med hyggen, da vi nåede desserten, måtte vi rykke ind i teltet, nu regner det, og det er hundekoldt, den eneste, der kan holde varmen er bilen, den kogte på vejen herop.
Oppe i sneen

Efter en kold og regnvåd nat, har vi pakket et dyngvådt telt, og sætter kursen mod Lyon. Vi må slå lejr tidlig i dag, hvis vi skal tørre lidt. Kl. er 10. Vejret er blevet lidt varmere, vi er på vej ned i lavlandet, bilen har det fint nu, den havde vist overanstrengt sig. Vi skal ikke overnatte i højderne mere, der er koldt på toppen.
Kl. er 19.45. Nu har vi endelig fundet solen, her i Le Albrez, vi sidder på en dejlig camp, vejret er skønt, vi er tørre og mætte. Lisbet nyder det, og Jan er rigtig i sit es, han leger med Sebastian på 3, han ville ikke med, da vi andre spadserede en tur langs vinmarkerne. Vi har været inde på campens cafeterie og spise Pizza og ost til natmad, det var hyggeligt, vejret er så dejligt, at vi ikke nænner at gå i seng. Den første aften med tørvejr på 4 dage.
her fik vi lidt sol

Hvad er en nat uden regn, men teltet var da tørt da vi pakkede, i dag er det gråvejr til en forandring, vi har vekslet penge og købt tørre sko til ungerne. Vi kan ikke få noget tørt. Har kørt en dejlig tur til Clemont Ferrat og fundet en dejlig camp i Cournon, den er meget stor, badeforholdene er gode, så vi har været i bad og vasket tøj. Vi har spist dejlig mad, koteletter med ærter og flutes, og jordbær til dessert. Vejret ret er køligt, men vi er højt oppe, det har endnu ikke regnet, det er helt mærkeligt, der kan nu heller ikke være faldet så meget vand her, vi kunne næsten ikke banke pløkkerne i jorden.

isgrotten

VSå er vi på farten igen fra Clemont Ferrat til Mount Dore, det har været en smuk tur, vi har kørt meget i bjergene, snart højt oppe over trægrænsen med sne udenfor, og snart nede i dalene, der er grønne og frodige, vejret er la,la, varmt nede, men koldt i højderne. Børnene er fantastiske, de skændtes ikke, og glæder sig over den flotte natur.
Har fundet en plads i Terrateine.
Børnene har været i poolen, jeg synes vandet var for koldt. Græsset er meget højt her så Lisbet har høfeber. Det har været koldt i aften, og det har regnet som sædvanlig, men nu er vi blevet så nøjsomme, at vi er tilfredse, bare det ikke regner når vi pakker. Vi har siddet lidt i teltet, med et tæppe over skuldrene, vi sidder på klapstole uden rygstød, det skal laves om på, inden vi skal på tur igen, børnene sover, vi har lidt ondt af os selv, og snupper en pernod
På camping gennem Frankrig - Al begyndelse er svær

Vågnede op til sol, så nu er vi tørre igen, men vi har ændret vore planer lidt, vi må væk fra højlandet, her er for koldt. Vi har sat kurs mod Aurulac, vi har droppet besøget i klippehulerne, der får man våde fødder. Vi er nu i Beaului, en sjov lille by der ligger ved Dordogne floden, her er palmer og masse af blomster. Vi har travet rundt i byen og handlet, og bor på en sjov camp, der ligger på en lille ø midt i floden. Her er smukke omgivelser, men ingen faciliteter.
Troels og jeg var oppe at handle, børnene ville hellere blive hjemme, men vi skyndte os hjem, da det begyndte at rumle i det fjerne. Nu tordner og regner det, Lisbet ligger i soveposen med hovedpuden om ørene, det regner ikke, det spander ned, naboen er ude at grave render, jeg har sat en spand under det ene vindue i teltet, det er gået i stykker, jeg har vand nok til at skylle salaten i. Middag: Hærens hakkebøf - pølser- kartofler og salat, syltede pærer til dessert. Man skal være opfindsom, når man skal lave mad til 4 personer på et gasblus, og campinggryder til højst 2, men det går. Kl. 22. vi sidder med tæpper omkring os og fryser, her er meget koldt og fugtigt, men der er varmt i soveteltet.

Rock Amador

Vågnede op til tørvejr og startede på udflugt til Rock Amador, det var en fantastisk tur, en spændende by der er bygget ind i en høj klippe, det var bagende varmt, da vi spadserede de 1½ km op gennem byen, gik rundt og så på byen, spiste pandekager under en markise, for en regnbyge blev vi da ikke forskånet for.
Spiste frokost på en P plads, der var lige ved at blive panik, jeg havde glemt at pakke en kniv ned, så det var lidt besværligt, at få delt brødet og pålægget, men jeg måtte forklare familien, at det hørte til campinglivets glæder, og vi sultede jo ikke. Kørte tilbage til Bealiui i sol, her havde det regnet kraftigt, men vores telt var heldigvis tørt indeni. Vi har haft fint vejr resten af dagen, har gået tur langs floden, her er meget at se på, fiskerne står ude midt i floden i deres vaders og fisker med fluer, det er et flot syn. I morgen kører vi mod vest mod Atlanterhavet.

Dordogne

Så har vi igen pakket i regnvejr, og har kørt 150 km mod vest, vi har passeret Bergerac hvor de dyrker tobak, det regner og stormer, vi har besluttet at overnatte i vinbyen St. Emilion, Campen ligger lidt udenfor byen, den er ikke noget at råbe hurra for, de har ikke fået slået græsset endnu, det er allerførst på sæsonen, men vi fik rejst teltet i strid storm. Vi gik en tur op og så på byen, det er en sjov gammel vinby med smalle stejle gader, Der er dybe vinkældre med smagsprøver.
Der er stor aktivitet, der skal være fest i aften for den nye vin, så vi skynder os hjem og spiser, man er næsten glad for stormen, så bliver teltet da tørt.
Vi vender tilbage til byen, og går op på torvet, her er bål, musik og optræden og masse af mennesker, vi var inde og spise pandekager og rødvin, dyrt men dejligt, Børnene morede sig, de dansede med de andre børn omkring bålet. Vi besøgte en vinkælder, der lå i en udhugget grotte, her var flasker i tusindvis, samme temperatur både sommer og vinter, det var sent da vi nåede hjem, men vi havde haft en sjov aften.
Royan

Royan

Det regnede og stormede i nat, vi var bange for teltet skulle vælte, pløkkerne stod i sand, men vi klarede det, og de store kogler der raslede ned over os fra pinjetræerne, gav os ingen buler i hovedet, eller i bilen, men vi fik samlet nogle til næste jul. De foldede sig ud på resten af turen, og mange af dem satte sig i spænd i hjulkapslen.
Vi vågnede op til sol, og skyndte os at pakke, mens teltet endnu var tørt. Efter et sidste besøg på toppen af klitten, kører vi nu nordpå. Børnene tumlede rigtig i sandet, så der er sand overalt. Kl. er 22.30, efter en dejlig køretur gennem vinmarker er vi nu nået til Royan, også kaldes den hvide by, den er helt ny, den blev udslettet under krigen, her er en fantastisk strand. Vi bor lige ved Strandpromenaden, jeg har aldrig oplevet en Camp midt i byen, men den er ikke så stor, men hyggelig. Da vi havde spist, kom regnen, Troels og Lisbet var ude at grave render med to spiseskeer, det er første gang. Næste gang vi skal campere skal vi huske en skovl. Vi besøgte en vinbonde i dag, han sagde, at vejret var en katastrofe for Frankrig, med al den regn. Siden turistsæsonen startede den 15. juni havde det regnet, det er ikke som når det regner i Danmark, her er det troperegn, det spander ned, hvis ikke solen havde skinnet så meget i dag, så var vi kørt direkte hjem.
tidevand

Det har regnet så meget i nat, at vi var oppe to gange, for at se om vi sejlede væk, men selv om teltet er gammelt, så er bunden i sovekabinen tyk og vandtæt, men i morges vågnede vi op til sol, det er utrolig, hvor vejret hjælper på humøret. Spiste morgenmad udenfor teltet og gik ud og kiggede på byen, spadserede på stranden, badede i Atlanterhavet og kørte i karrusel, de fik en gratis tur, hvis de kunne fange en rævehale, der svævede i luften, det blev til mange ture, det blæste, men det var lunt, der var høje bølger, men børnene nød det.
Vi har fået fin mad i dag røde bøffer og lune pomser, børnene opdagede kiosken på pladsen havde pomser, så de gik selv op og købte, Lisbet skulle også købe tøjklemmer, hvordan hun bar sig ad, ved jeg ikke, men hun havde dem med hjem. Nu er Jan i seng, og vi drikker kaffe i et varmt og tørt telt, herligt at der ikke er vådt på gulvet.

På camping gennem Frankrig - Al begyndelse er svær

Kørte fra Royan i sol med tørt telt. Vi er på vej til Ill de Orlean i storm og gråvejr, det er Frankrigs næststørste ø. Efter at have passeret både dæmning og bro, er vi nu på øen. Vi har været nede på sydspidsen af øen og få en is, her går folk i strandkanten ved lavvande, og samler østers, vi har også besøg et lille fiskerleje, hvor bådene stod på bunden af havnen støttet af pæle, og der var ingen vand var at se, men da vi vendte tilbage nogle timer senere, flød alle skibene flot på vandet, der er meget tidevand herovre. Vi har fundet en camp, den er ikke opmuntrende, den er vist ikke åbnet endnu, toiletterne er så uhumske, at børnene ikke må gå derop. Vi har været ved et oprørt Atlanterhav og blev våde af skumsprøjt, det minder om Vesterhavet en efterårsdag. Hvordan vi kom igennem den aften, ved jeg ikke, vi har efterhånden lidt ondt af os selv. Vi følte os som Robinson Cruse på en øde ø.

Vi har kørt hele dagen, vi pakkede et vådt telt og kørte fra Ill de Orlean kl. 9, vi spiste frokost i en grøftekant, det var bagende varmt, vi er kørt over La Mans til Cloyes ved Loire floden, her har vi fundet en dejlig plet med lys og luft, vejret er dejligt, børnene ser vi ikke, her er en stor legeplads, og man kan bade i floden, det skal vi nu ikke prøve. Vi havde en dejlig aften, rart at mærke lidt varme.Efter en dejlig aften, og en kold nat vågnede vi op til sol, vi nussede, og kom først af sted kl. 10.30, vi er nu på vej nordpå, men kørelysten er ikke stor, Vi har været i Versailes og set haven, slottet var desværre lukket, men vi har gået en dejlig tur i parken, vi fortsatte turen, og pludselig efter en halv times kørsel, kørte vi forkert, og havnede for foden af Eiffeltårnet. Børnene var meget imponeret over størrelsen, vi travede op på første etage, det var for dyrt at køre helt op. Vi spiste frokost i Tullerihaverne og forberedte os på at forlade Paris igen, det var nu lettere sagt end gjort, det var midt i myldretiden, sikken et virvar, de kørte ud og ind mellem hinanden, vi havde ikke noget kort over Paris, vi havde bestemt ikke planlagt at køre derind, Vi troede aldrig vi var kommet ud, og for at det ikke skulle være nok, så begyndte bilen at koge, men vi bestemte at vi bare kørte efter den første motorvej vi kunne finde og om den så gik mod nord eller mod syd var lige meget, men endelig vinkede vi farvel til Paris for denne gang, og er nu stoppet i Meaux. Her har vi mødt den første danske familie på turen, de havde en pige på Lisbets alder, så hende så vi ikke meget til. Vi blev også inviteret ind i deres Campingvogn til kaffe, herligt her var dejligt varmt.
Paris

Efter endnu nat med regn, er vi nu på vej ud af Frankrig. Troels vaskede Jan under den kolde hane udenfor teltet, det kunne han ikke lide. Har spist frokost udenfor Charbon i blæst og kulde, været i Verdon, og set monumenter fra 1.ste verdenskrig, drukket kaffe og spist kager på et konditori, inden vi fortsatte gennem Luxemburg i silende regn. Har slået telt op i regnvejr ved Trier lige ned til Moselfloden, men der er ikke meget skønhed her, her kunne ellers være så smukt, skråningerne med vinen på, og alle flodprammede, der tøffer af sted på floden. Der sad et dansk ægtepar i deres Campingvogn og gloede på os, da vi slog teltet op, børnene sad pakket i tæpper i bilen og frøs, de kunne da godt have spurgt, om ikke børnene ville over i tørvejr, ellers skulle de have gloet mere diskret mens de sad i deres flotte vogn, (misundelse er en grim ting)
På camping gennem Frankrig - Al begyndelse er svær

Startede tidligt i morges, pakkede et vådt telt, og en våd sovepose, som Jan havde tisset i, og kørte hele dagen, i regnvejr, med kun få stop på motorvejen, nåede den danske grænse kl. 19.30. Danmark bød os velkommen med sol og dejligt vejr. Kl. er nu 22.30, vi er ankommet til Skals, godt trætte, men er enige om, at vi har haft en dejlig ferie trods alt, man glemmer heldigvis hurtigt. Det var en lang tur 5600.
Vi fik 8 dage i Skals med sol, hvor vi fik tørret telt og soveposer, og fik vasket alt
Vores tøj inden vi returnerede3 til glostrup.

Camping

Kommentarer til rejsetippet om Frankrig

Ægte campingliv.

25/02 2012 Lis, Randers
Pragtfuld beskrivelse! Blev helt nostalgisk. Husker 30 år tilbage, med lignende ture i Camp-let. Mere på feltfod end i dag, hvor vi har campingvogn med alle hjemmets faciliteter indbygget. Held og lykke med mange nye oplevelser på camping.