Flere rejsetips om Athen

Roskilde
18. maj 2011

Amazing Athens

I marts var jeg på studietur med min klasse. vi havde besluttet os for at det skulle være Athen. Vi boede på Hotel Evripides i centrum af Athen.
Tæt på vores hotel lå en plads hvor der var en masse restauranter/madsteder, frugtboder, kiosker, og også stationen lå der. om aftenen kom folk og spillede musik, og man kunne mærke at det også var meget normalt for grækerne at 'hænge ud' på pladsen når mørket falder på.

Vi var dernede i uge 11, og havde en af de mest fantastiske uger sammen. mens det var 25 grader og fuld solskin i Grækenland, var det regnvejr og koldt herhjemme. Da det var en studietur kom vi på en masse ture.

Mit samlede indtryk af Athen og Grækenland er super godt. et kontrolleret og komplet fungerende kaos. Selvom man som pige får en masse opmærksomhed fra de græske mænd, så er der ikke noget at frygte.

På restauranterne er de super venlige, men man skal være meget opmærksom på om vandet og brødet de stiller frem er gratis, eller om det koster penge. dog plejer dette ikke at være dyrt (omkring 1 euro.)

I gadebutikkerne er de bestemt villige til at 'prutte' om prisen, og man kan snildt få prisen helt op til 7-10 euro ned.
Nattelivet er roligt, men kontrolleret. Man skal dog ikke gå alene.

SÅ: hvis man er til storby, med en masse oplevelser og ekstrem smuk arkitektur. Så er Athen det rigtige sted at tage hen. Man skal dog ikke tage derhen som børnefamilie. Målgruppen er mere unge og voksne, som er helt klar over at man skal være opmærksom på sine omgivelser.

PS. Kan stærkt anbefale Crepa Crepa spisestederne, som laver både mad og dessert pandekager. Selvom det er pandekager kan man BESTEMT godt blive mæt!

Håber I kunne bruge min fortælling, og at i får en rigtig god tur :D

(På billedet er Akropolis med havnebyen Piræus i baggrunden)
Parthenon templet på Akropolis

Akropolis og museum

om tirsdagen, dagen efter vi var ankommet gik turen til Akropolis. Da Athen er en utrolig nem by at finde rundt i, gik vi derop. På gaderne mod Akropolis stødte vi på en masse herreløse hunde. de gjorde os intet.
Vi startede med at gå op på en klippeafsats og kigge ud over hele byen - et fantastisk syn selvfølgelig. Derefter rettede vi os mod Akropolis og efter en meget varm og stejl gåtur nåede vi toppen. Dermed nåede vi også et endnu smukkere syn end nede ved klippen.
Der gik hurtigt et par timer deroppe på højen, og det var en fantastisk oplevelse. At se alle templerne, udsigten og amfiteatrene på siden af højen. Vidunderligt!

Efter at have været oppe og se Akropolis, tog vi ned på det nybyggede akropolis museum, hvor vi så de friser som Parthenon-templet manglede, samt en masse marmorstatuer og genstande som arkæologer senere har fundet.
Udsigt over Apollon templet i Delphi

Delphi - I den smukke dal

onsdag tog vi til Delphi - det ligger dog ikke i Athen, men omkring 3 timers kørsel derfra. Delphi siges at have været verdens midtpunkt i antikkens grækenland, og samtidig siges det også i myten at det store orakel også holdt til dér. Altså var det verdens mest hellige sted i antikken.
I Delphi er der også en masse templer, et amfiteater og så det gamle stadium. dér ligger også det første græske gymnasium, hvor det hellige oliventræ står i midten.
Ved foden af Delphi ligger også et museum hvor man kan se originale figurer og statuer, samt køkkenredskaber, legetøj, smykker, osv.

Dertil skal det også nævnes at Delphi ligger i bjergene, og har den smukkeste udsigt over dalen.
OL ringene på det olympiske stadium

Byen

torsdag tog vi hen og så parlamentet samt det gamle olympiske stadium i udkanten af Athen. Vi gik hen til begge steder, så det betød en længere bytur for os. Vi kom gennem Athens gader og så hvordan hverdagen hang sammen. Trafikken er meget spontan - bestemt ikke som vi kender den herhjemme hvor alle regler skal holdes. Når man går på gaderne i Athen skal man bestemt kigge sig for en ekstra gang.
På vej mod parlamentet kom vi forbi Athens svar på 'Strøget.' Fyldt med high fashion butikker og kendte mærker, samt mindre butikker på sidegaderne (det er her man kan finde 'guldet'.)
Poros gader - de græske blå døre og lygtepæle

Poros

Den ene dag tog vi også et smut til ferieøen Poros - hvilket også kan anbefales!