Flere rejsetips om Grækenland

• Nicópolis, ruinbyen ved Preveza.

18.11.16: J. Gilbert
    Der er efterhånden mange, som ferierer i Paleros eller på øen Lefkas. Hvis du bliver træt af at dalre i solen og at slappe af, og i stedet ønsker at besøge og opleve seværdigheder, så findes der i området indenfor en afstand af ca.
  • Mit livs rejse som 81 årig

02.02.16: Gerda Gladbjerg
    Min mand fortalte tit om hans rejse som ung mand for 60 år siden, da han og en kammerat var på en tur gennem samaria-kløften, hans beskrivelse var så fantastisk, så jeg bestemte, den tur må vi så opleve sammen, så vi bestilte en tur til Kreta, så jeg også kunne nå at opleve alt det han fortalte om.
  • Den grønne ø

27.07.14: Liselotte Helweg
    10 dage på Korfu 2014.

Læs mere om rejser til Grækenland

Grindsted
4. juni 2012

Korfu - Nyt rejsemål

Efter at have oplevet Kos, Rhodos, Samos, Kalymnos og Kreta måtte der ske noget nyt. Da der åbnede en direkte rute til Korfu måtte vi opleve den ø.
Korfu (på græsk Kerkyra) er den næststørste og bedst kendte af de Ioniske øer. Øen er utrolig frodig og grøn men også rig på historie. Den er 65 km lang og 30 km på det bredeste punkt. Det højeste punkt hedder Pantokratorbjerget og er 911 meter højt. Skråningerne overalt på øen er fyldt med olivenlunde, Pinjetræer og høje Søjlecypresser. På øen findes 32 Blå Flag strande.
Agios Gordios

Agios Gordios.

Vi havde hjemmefra booket os ind i en lejlighed i en lille by Agios Gordios på vestkysten, fra lejlighedens terrasse er der udsigt ud over havet og lyden af bølgerne får en til slappe totalt af. Blomsterne med bl.a. roser stod i fuldt flor og duftede fantastisk.Byens bedste restaurant hedder Sebastian Taverna, der er en fantastisk betjening af 3 generationer. Familien har deres egen vin- og olivenproduktion og man spiser under et stort tag med vinranker fra vinstokke helt fra 1965.
Sebastian Taverna

Skønne roser

Sydspidsen af Korfu

Sydpå

I vores lejebil kørte vi sydpå til spidsen af øen, som her har høje skrænter. Langs østkysten af øen ligger tavernaerne og barerne tæt, men da vi er i begyndelsen af maj måned er de stadigt lukkede, der er en stor engelsk enklave her på øen.
Låst inde.

Efter en dag på stranden ville vi ud at spise i byen ved 19 tiden men gitterlågen ud til vejen var låst med en meget stor hængelås, vi er låst inde. Vi ringede til det eneste nummer vi havde, fik en græst telefonsvarer hvor vi lagde en besked og håbede på hurtigt svar.Ingen ting skete. Kl.24 ringede telefonen, det var en person, som spurgte hvad problemet var, vi forklarede men man troede ikke på os. Næste morgen fik vi en undskyldning, en teknikker havde arbejdet i huset og da han ikke troede der boede nogen låste han efter sig, vi var da også de eneste der boede i huset, hvor der var 8 lejligheder. Vi fik nedslag i prisen på opholdet som kompensation.
Kap Drastis

Nordvest og Nord.

Efter en del bjergkørsel med visit i små bjergbyer, hvor der ind imellem er så smalt, at der ikke kan passere 2 biler ad gangen kom vi til det nordvestligste punkt med høje skrænter og en skøn udsigt over havet. Mod vest rejser kysten sig ved Kap Drastis og Solgangsstranden, hvor Grækenlands seneste solnedgang kan nydes over Det Ioniske hav.
Kejseres trone

Udsigten mod Albaniens kyst

Kerkyra by

I byen var vi på en travetur op på det gamle fort, herfra er der 360 graders udsigt ind over byen og til Albaniens kyst og det græske fastland. Det er så tæt på at det føles som om man kan svømme derover.
Vi besøgte det Byzantinske museum, hvor der var over 100 flotte ikoner.
Vi travede rundt i den indre, gamle by med oceaner af små butikker, hvor størstedelen af turistvarerne var lavet af oliventræ,meget smukke ting. Fra byen kørte vi ud til spidsen af Kanonihalvøen. Her var der udsigt til en smukt beliggende kirke, et tidligere kloster. På denne halvø ligger kongeslottet Mon Repos, som det græske kongepar Anne Marie og Konstantin ophold sig en del på.
Meget gamle ikoner

Spidsen af Kanonihalvøen

Smal gade

Vild Orkide

Korfu - Nyt rejsemål

Korfu er meget smuk og grøn men for at se det hele kræves en bil. Man skal ikke vælge for stor bil på grund af de mange smalle veje.
Da vi besøgte øen den første uge i maj var der ikke mange turister, flyet var cirka halvt fyldt og med en temperatur på 29 grader og sol er det pragtfuldt at holde ferie på Korfu.
Jeg kan godt forestille mig øen et par måneder senere, hvor de engelske og hollandske turister vælter ind.
Korfu skal nydes i maj måned, når alt er grønt og der ikke er overfyldt.

Kommentarer til rejsetippet om Grækenland

Ikke bil

13/06 2013 Tonny
Vi er lige kommet hjem fra Korfu hvor vi har været flere gange, og jeg kan helt klart anbefale at man lejer en APV frem for en bil for øen er ikke større end at man sagtens kan nå rundt og se det hele på 3 - 4 dage. Fordelen ved APV'en er at man får alle de fine dufte med fra citroner, appelsiner og alle de krydderurter der vokser overalt. Disse dejlige dufte går man glib af når man køre i bil.

En tiltrængt varmeindsprøjtning...

07/04 2013 Gitte G.
Tak for din beskrivelse, og dine dejlige billeder...

Vi har lige netop også købt en rejse med Ryanair til Korfu, og vi har tidligere rejst med Ryanair uden den store succes, så vi er glad for at høre at det er okay.

Vi skal afsted den 20. april og skal bo oppe nordøst på øen.
Vi har netop også lejet en lille C1'er så det passer perfekt, med de smalle veje som du beskriver.

Vi læste at turen fra lufthavnen til vores hotel er 35 km lang, men tager 1.15 at køre - URGH !
Der må være noget seriøst bjergkørsel... Og det er jeg faktisk ikke såååå glad for, men der er vist ikke andre muligheder...

Nå, men nu har det lige sneet IGEN så vi glææææder os til at få noget sol og varme.
Vi forventer ikke 29 som I havde men bare over 20 ville gøre underværker.

Hilsen Gitte

Vi følger efter

28/03 2013 L&S
God beskrivelse m gode billeder, som får os til at følge i jeres fodspor m Ryanair. Har booket en uge fra 13.4., og da håber vi, vejret er godt. Har valgt at bo i centrum af Corfu By. Billeje er vel uproblematisk uden megen trafik på den tid?

Tak for beskrivelsen

07/07 2012 Liv
Tak for jeres fine rejsebeskrivelse. Vi skal selv afsted i næste uge og fik lidt tips med på vejen :-)

God rejsetip

19/06 2012 Marja Bon
Rigtig god beskrivelse, interessant at læse :) Håber I har det godt. Mange hilsen Marja

Godt rejsetip

07/06 2012 Mona
God beskrivelse og flotte foto - 5 stjerner herfra
Det må da have været en speciel - lidt uhyggelig - oplevelse sådan at blive låst inde.