Flere rejsetips om Kreta

• Mit livs rejse som 81 årig

02.02.16: Gerda Gladbjerg
    Min mand fortalte tit om hans rejse som ung mand for 60 år siden, da han og en kammerat var på en tur gennem samaria-kløften, hans beskrivelse var så fantastisk, så jeg bestemte, den tur må vi så opleve sammen, så vi bestilte en tur til Kreta, så jeg også kunne nå at opleve alt det han fortalte om.
  • En naturoplevelse uden lige

05.12.13: Mette Løgstrup Graversen
    På Kreta finder man Europas længste kløft. Samariakløften - Den byder på en 16 km lang vandretur i et spektakulært bjerglandskab. Man starter vandreturen oppe i bjergene, hvorefter man går nedad.
  • Et andet Kreta

03.12.13: Pia Emborg
    Jeg har brugt Chania som udgangspunkt til de oplevelser af ture, jeg har beskrevet her. Det sværeste ved at lave disse beskrivelser, var at begrænse mig (hvilket nok heller ikke er lykkedes særligt godt).

Læs mere om rejser til Kreta

Jeg elsker Kreta
Gerda Sørensen
Holstebro
19. juni 2009

Jeg elsker Kreta

Kreta. Jeg har været der 6 gange på 3 år, og jeg kan stadig finde nyt at begejstres over. Det bedste ved Kreta er det, der er mest overset blandt turisterne, nemlig bjergene. Og bjerge skal opleves til fods.
Den romantiske by Elounda på Kreta

Mirabellobugtens lyksaligheder

For nylig tog vi flyet til Heraklion. En nem og behagelig rejse (ikke meget længere i rejsetid end til København for os vestjyder). En bustur genem smukke landskaber bragte os til Mirabellobugten, over hvis vande, der er betagende udsigter til Thripti og Ornos Bjergene. Ved Mirabellobugten ligger der to vidunderlige byer: Agios Nikolaos, der er mere mondæn og elegant end de andre kretiske byer og har en meget smuk indsø, Voulismeni-søen, der siges at have undersøisk forbindelse til den anden græske ø Santorini, som jo er resterne af en gigantisk eksploderet vulkan. Den anden by er Elounda, den mest romantiske by, jeg har besøgt. Man skal kun besøge Elounda, hvis man har kæresten eller ægtefællen med. Ellers vil hjertet svie af længsel. Jeg har selv oplevet det, for første gang jeg var i Elounda rejste jeg alene uden min mand. Et dejligt måltid på en restaurant lige op til det blå-blå vand i Eloundas havn med de smukke udsigter til bjergene og til øen Spinalonga vil kickstarte alletiders mest romantiske ferie.
På vej ind i en kløft på Kreta

Vandring ved mirabellobugten

Området bag Elounda indbyder til en dejlig vandretur. Ad en gammel æselsti, der dog er asfalteret i starten, kan man gå op til landsbyerne Pano Elounda og landsbyen Kato Pines. Her leves livet på gammel kretisk vis, med venlige sortklædte koner og æselridende mænd. På højderyggen ser man en hel række af de traditionelle stenmøller, hvoraf en ovenikøbet er til salg! På Kretas smalleste sted mod øst ved Mirabellobugten starter Thripti-bjergene. Bare køreturen fra Kato Horio til landsbyen Thripti af en smal men asfalteret vej er en kæmpe oplevelse. Man ser Ha-kløften både nedefra og ovenfra, og man forestiller sig en kæmpe, der har kløvet bjerget med et gigantisk sværd. Fra Thripti (ca 700 m) kan man bestige bjerget Asfendis Stavromenos i 1476 meters højde. en forbavsende nem tur, der belønnes med en fantastisk udsigt mod både syd- og nordkysten. På hjemvejen kan man besøge Kalamafka, hvor der ligger et kapel på toppen af en høj klippe. De mange trappetrin derop er en passende udfordring for den, som vil bevise at der stadig er saft og kraft i benene efter Stavromenos, og man belønnes som sædvanlig på Kreta med en skøn udsigt over byen og landskabet, der her inde på øen domineres af olivenplantagerne. På vejen tilbage ud af Kalamafka, fandt vi en en meget billig restaurant, hvor vi på terrassen spiste et dejligt måltid med udsigt til Stavromenos.
Bjerglandsbyen Krista på Kreta

Kløftvandring og højslette

I Thripti-bjergene er der mange vandreture. Vi gik også en tur fra Kavousi til Melisses. I kløften bag Kavousi kan man følge en æselsti op langs venstre side af kløften, der i starten er ganske smal, men senere breder sig ud og giver plads til spredt bebyggelse og omsorgsfuldt dyrkede arealer. I toppen af landsbyen Melisses findes et kapel, hvor man i skyggen kan nyde sin medbragte mad og de rigelige mængder vand, man har slæbt med. Og aldrig har mad og lunkent vand smagt så godt som i disse frodige omgivelser. Hvis man fra Agios Nikolaus kører ind i landet mod den store bjerglandsby Kritsa, kan man køre videre op til højsletten Katharou. Her på den bjergomkransede slette kan man gå en tur og nyde de dyrkede marker, der i forsommeren er blå af de smukkeste ukrudsblomster, og man kan kigge på de elegant cedertræer, der er det mest karaktistiske træ på højsletten. På hjemturen gik jeg ad en stenbelagt vej fra minoisk tid med den flotteste udsigt over Mirabellobugten. Min kære mand ventede solidarisk med bilen ved stiens slutning.
Olivenplantage på Kreta

Min varmeste anbefaling

Denne beretnng er blot et lille udpluk af de dejlige oplevelser, som min mand og jeg havde fornylig på Kreta. Kommer man lidt væk fra alfarvej på Kreta, er der masser af vidunderlige oplevelser at hente. Og man skal ikke glemme den kretiske befolkning, der er varm, gavmild og hjælpsom. Flere gange har en landsbyboer gået et pænt stykke vej sammen med os for at vise nøjagtigt hvor man kunne finde en vandreturs begyndelse. Og de har ikke forventet nogen anden belønning end vores store taknemmelighed. Da jeg kun har et gammeldags fotografiapparat, kan jeg desværre ikke vedhæfte billeder, men mon ikke FDMs rejsebureau har nogle billeder, der kan formidle Kretas atmosfære?

(Tak for det flotte rejsetips. Vi, FDM travel, har gjort vores bedste for at finde nogle billeder, der passer til rejsebeskrivelserne).