Flere rejsetips om Kreta

• Mit livs rejse som 81 årig

02.02.16: Gerda Gladbjerg
    Min mand fortalte tit om hans rejse som ung mand for 60 år siden, da han og en kammerat var på en tur gennem samaria-kløften, hans beskrivelse var så fantastisk, så jeg bestemte, den tur må vi så opleve sammen, så vi bestilte en tur til Kreta, så jeg også kunne nå at opleve alt det han fortalte om.
  • En naturoplevelse uden lige

05.12.13: Mette Løgstrup Graversen
    På Kreta finder man Europas længste kløft. Samariakløften - Den byder på en 16 km lang vandretur i et spektakulært bjerglandskab. Man starter vandreturen oppe i bjergene, hvorefter man går nedad.
  • Et andet Kreta

03.12.13: Pia Emborg
    Jeg har brugt Chania som udgangspunkt til de oplevelser af ture, jeg har beskrevet her. Det sværeste ved at lave disse beskrivelser, var at begrænse mig (hvilket nok heller ikke er lykkedes særligt godt).

Læs mere om rejser til Kreta

Udsigt mod Kalamaki.
Kasper Mose
4773 Stensved
30. dec. 2009

Kreta - Next stop Afrika

Kunne man kigge langt nok, ville Libyens kyst dukke op derude i horisonten bag øen og det blå, blå hav.
Øen er der endnu.

Godt vi fik den idé.

For nogle år siden besøgte vi i oktoberferien Agia Pelagia på Kretas nordkyst lidt vest for Heraklion. Vejret var rimeligt godt, men en dag det var overskyet, lejede vi en bil og tog turen sydpå over bjergene for at besøge Mátala og se de berømte huler i klippevæggen.

Oplevelsen stod mål med forventningerne, men da vi skulle have frokost, ville vi gerne lidt væk fra turiststrømmen og kørte på må og få nogle kilometer langs kysten og fandt ved et tilfælde ned til den lille kystby Kalamaki ved Det Libiske Hav.

Noget smukkere sted findes efter vores mening ikke, og da det samtidig ligger for sig selv for enden af vejen, som kun fører hertil, er her ikke så mange turister, men nok af gæstfrihed og uspoleret græsk natur. Vi spiste vores medbragte frokost på stranden, badede og solede os resten af dagen mens vi nød udsigten til den lille by, bjergene og det meget blå hav.
Og så er her masser af strand.

Der kunne vi godt tænke os at bo engang.

En tur langs stranden sidst på dagen førte forbi en række Apartmenthuse og studios, som lå så dejligt på skråningen ud mod stranden, at vi lovede hinanden at undersøge muligheden for at komme til at bo i et af dem engang.

Det har vi så gjort lige siden og allerhelst i ydersæsonerne maj og oktober, hvor vejret dernede på sydkysten er varmere og mere stabilt end på nordkysten. Via Nettet fik vi kontakt til et lokalt firma, som udlejer biler og lejligheder, så vi booker en pakke hjemmefra med bil fra lufthavnen enten i Chania eller Heraklion og med studio lige ud til stranden med den pragtfulde udsigt over havet. Oven i købet er det ikke særligt dyrt sammenlignet med priserne på nordkysten, så vi nyder i rigt mål tavernerne ved kystvejen, uspoleretheden og de to nærliggende større byer Timbaki og Míres, som har kæmpe marked en gang om ugen, masser af forretninger og megen charme. For de kulturelt interesserede har vi både Górtys, Mátala og Festos lige i nærheden, men alligevel langt væk, for når solen går ned over det Libiske Hav, er her bare så stille og smukt.

På det sidste er det så blevet endnu billigere at komme derned, for lavprisselskaberne Transavia (Chania) og Norwegian (Heraklion) flyver nu til Kreta flere gange om ugen.

Nu er der kun et problem tilbage.

I år var vi dernede to gange, og til næste år har vi inviteret hele familien med derned først i juni, så nu er spørgsmålet bare, om vi kan nøjes med det, eller vi må afsted igen i efteråret. Noget siger mig, det ender sådan, og så er problemet jo bare, om nogen har tid til at vande potteplanterne, mens vi er væk - igen.