Flere rejsetips om Kreta

• Mit livs rejse som 81 årig

02.02.16: Gerda Gladbjerg
    Min mand fortalte tit om hans rejse som ung mand for 60 år siden, da han og en kammerat var på en tur gennem samaria-kløften, hans beskrivelse var så fantastisk, så jeg bestemte, den tur må vi så opleve sammen, så vi bestilte en tur til Kreta, så jeg også kunne nå at opleve alt det han fortalte om.
  • En naturoplevelse uden lige

05.12.13: Mette Løgstrup Graversen
    På Kreta finder man Europas længste kløft. Samariakløften - Den byder på en 16 km lang vandretur i et spektakulært bjerglandskab. Man starter vandreturen oppe i bjergene, hvorefter man går nedad.
  • Et andet Kreta

03.12.13: Pia Emborg
    Jeg har brugt Chania som udgangspunkt til de oplevelser af ture, jeg har beskrevet her. Det sværeste ved at lave disse beskrivelser, var at begrænse mig (hvilket nok heller ikke er lykkedes særligt godt).

Læs mere om rejser til Kreta

Usædvanlige seværdigheder på Kreta
Århus
4. juni 2011

Usædvanlige seværdigheder på Kreta

Vi har nu været på Kreta for 12. gang – og vi har igen igen oplevet noget aldeles nyt og anderledes!

Denne gang havde vi gps med, og det var bestemt en rigtig god investering.
Vi kørte godt nok forkert en del gange, men så blev vi hurtigt rettet, og vi kunne komme på ret spor igen :)

Flyopvisning og kemiker museum i Chania

I Chania overværede vi tilfældigvis 70 års jubilæet for Battle of Crete, hvor vi bl.a. så parader og flyopvisning. Meget spektakulært. Det finder sted hvert år ca. 20-27 maj.
Vi besøgte også et uanseligt lille museum på Av. Venizelos nr 34 C. ”The Chemistry Museum”. Det har åbent mandag-fredag 9.00-13.00. Fra Kors-markedet skal du gå ad hovedvejen til højre ca 600 meter. En lille men meget entusiastisk ældre kemiker førte os til det lille museum på øverste etage og fortalte vidt og bredt om alle de forskellige remedier og metoder. Det var meget interessant og lærerigt.

Oliventræet i Vouves

Vest for chania, Verdens ældste oliventræ i Vouves

TÆNK - det er 3000 år gammelt og står stadig grønt med en kæmpe hul stamme og stor krone. Der er også et interessant museum om produktion, historie og fakta omkring olivenolien og dens lyksaliggørende kræfter. Efter museumsbesøget kan man få en forfriskning i den tilknyttede café. Und dig selv at give dig god tid! Sæt dig under den skyggefulde overdækning og nyd stilheden og indsnus den originale kretensiske landboidyl. Krofatter fortæller da gerne med fagter og på sit bedste engelsk om alle sine gamle maskiner, han har stående her og der – en cykel fra ruder konges tid som knægt, en gammel tysk knallert 1958, en japansk motorcykel fra 1965 og en skrig-orange italiensk traktor fra 1940´erne – alt sammen nydeligt istandsat med sjæl og kærlighed.
Mor-lille sidder længere henne på sin lave taburet ved grønsagerne og hønsene og snitter artiskokker. Vi må meget gerne komme nærmere og se hvad hun laver. Hun smiler sit tandløse smil og fortæller på græsk. Hun gentager og gentager, og til sidst fatter vi at noget er til skrald og noget er til Kanouli – hønsene, og resten spiser de selv. Hun rejser sig og giver os en rundvisning på ”godset” – høns og geder går mellem hinanden, og en lænkehund følger nøje med i hvad der foregår. Bagerst er kaninerne i et skyggefuldt skur – hun putter fingrene til munden og laver smaskelyde for at fortælle, at de spiser kaninerne, og de smager godt. Det ved vi alt om, grækerne er de bedste til at lave kaninragout, mums! Ved siden af står citron- og appelsintræerne med kæmpe-frugter, og hun plukker et par stykker til os. De sødeste og saftigste frugter vi har fået nogensinde – og hvilken duft!!
Rundkirken i Episkopí

Nå men vi måtte jo løsrive os og fortsætte vores tur. Ikke langt derfra i Episkopi ligger en gammel rundkirke med autentiske kalkmalerier på væggene. Kører du til venstre for kafeen, som vi gjorde, kommer du på grusvej, så vi vil anbefale at køre til højre, tilbage hvorfra du kom. Derfra kan man køre videre til Elos hvis seværdighed er at nyde en morbærbrændevin under det kæmpe store kastanjetræ. Eller man kan vende tilbage til The National road og køre til Kolymbari og nyde en dejlig frokost på en af tavernerne med udsigt over havet. Her skulle også ligge et Sealife and Fishery Museum, men det så vi nu ikke. I stedet kørte vi videre lidt op ad ”fingeren” Gramvousa for at se et mindesmærke for de faldne kretensiske soldater under 2. verdenskrig. Er man interesseret, kan man også tilbage mod Chania gøre stop ved den tyske kirkegård for faldne soldater i Maléme. Her er også en lille men meget informativ udstilling om krigen på Kreta. Øst for Chania ved Souda Bugten ligger en tilsvarende kirkegård for de allieredes faldne soldater.
Kreta´s Gaudi

Øst for Chania, Koumos - Kreta´s Gaudi

I udkanten af Chania mod øst kørte vi mod en lille by Nerokouros for at se et School-life museum, men vi fandt det ikke, da vi ikke havde en konkret adresse at gå efter, så det må vi gemme til vores næste Kreta-tur. I stedet kørte vi videre ad Motorvejen østpå for at komme til Koumos. En af vore græske vennner havde fortalt om dette specielle sted. En mand har i bedste Gaudi-stil tilbygget et helt område med figurer, bygninger og sære indfald. Ved afkørslen til Kalives kørte vi ned mod havet. Her fandt vi en udendørs hotel-bar for enden af strandpromenaden. Vi satte os og fik os en lille forfriskning og nød udsigten over havet. Vi spurgte om de vidste hvordan man kommer til Koumos og de fortalte meget udførligt hvordan vi skulle komme dertil. Kør til højre og drej derefter til venstre ved INKA-markedet. Drej igen til venstre ad næste vej og følg vejen. Der er i øvrigt også håndskrevne vejvisninger på stenene, så det er til at finde.
Og det må i sandhed siges at være opført af ”Kretas Gaudi”. Det er svært at beskrive dette sted, det skal simpelt hen opleves, hvis man er til lidt skæve og anderledes oplevelser. Efter at have set hele området og taget en masse billeder kan man nyde både mad og drikke siddende ved f.eks et stenbord med understel fra en af de gamle Singer trædesymaskiner! Prøv the traditional pork – grisekødet bliver nærmest røget over åben ild. Det smager fantastisk. Og prøve endelig også deresvidunderlige olivenolie på friskt brød – en rigtig himmerigs mundfuld. Spørger man, kan man købe en liter med hjem til den ringe sum af 3 Euro!
Kato Stalos by night

nyttige www-adresser

Vi fandt disse og andre specielle seværdigheder på www.chania.eu /tourism / eller skriv ” Chania list of museums and other sites” på google.dk.
Her står både adresser, tlf. nr. og åbningstider.

En anden god hjemmeside er www.explorecrete.com , som også er på dansk.