Flere rejsetips om Rhodos

• Rhodos – inspiration for kunst og kultur interesserede

14.02.13: Inge Nielsen
    Rhodos forbindes ofte med sol og strand, og dejlige ferie oplevelser på små hyggelige spisesteder og spændende markeder, og alt det byder Rhodos på, som de fleste ved.
  • Tag en scootertur øen rundt - Rhodos

13.01.13: toke persson
    Vestkysten er dejligt tempereret med lidt luftning.
    Med udgangspunkt i Rhodos by - lej et par scootere - ikke for store - tag turen fra østsiden - besøg sommerfugledalen og "de syv kilder"- kør over Lindos - derefter ind over bjergene til vestkysten - oplev i bjergene en god lokal sen frokost i Apollonia - nyd turen nordover og lav passende stop undervejs - tag eventuelt turen op til templerne (ruiner) og nyd udsigten over Middelhavet.
  • Skøn lokal madoplevelse på Rhodos!

09.08.12: Susanne Hansen
    Hvis du er ude efter en madoplevelse, hvor du prøver forskellige græske specialiteter på en lokal restaurant kan jeg varmt anbefale restauranten Meze Meze, der ligger i byen Kalithies.

Læs mere om rejser til Rhodos

Flot ser det ud med flaget.
Hanne Juncker
Hjerting
21. dec. 2009

Mit rejsetips er, se efter om der er et flag i vandet!

Stranden må godt benyttes, men flaget, som ses på stenen, betyder åbenbart at det er militærområde!
Vi kom på den forkerte side af militær afspærring – en oplevelse, vi godt kunne undvære, da vi var på ferie på Rhodos, ellers havde vi en rigtig god ferie.
Lidt længere fremme så vi en sti!

Flot bugt med fin strand.

Vi boede på Princess Flora, Kallithea Avenue, på øst siden af Rhodos. Nogle hundrede meter længere henne ad vejen, var der nedgang til bugten, hvor der var en fin strand. Der gik vi ned efter check ind på hotellet.
Vi kunne se et par dykkere, som havde fanget nogle fisk med deres harpuner. Det så spændende ud, så vi gik derhen. Herfra opdagede vi en anden sti, og vi regnede med, at vi ville komme op tættere ved hotellet, hvis vi brugte den, så vi kravlede op af et par sten og kom op på stien.
Vi kunne ikke se, hvor stien førte hen, da den drejede, men pludselig blev der råbt højt. Vi fandt ud af, at længere fremme var der afspærring, hvor 2 stod soldater vagt, og vi var på den forkerte side af afspærringen! Vi gjorde tegn, at vi ville gå tilbage samme vej, som vi var komne, men det gik ikke, da de råbte og den ene soldat tog ladegreb! Han talte heldigvis engelsk (den anden sagde ikke et ord). Soldaten havde meget svært ved at forstå, at vi ikke var klar over, vi befandt os på militærområde, det skulle vi havde opdaget nede på stranden! Der var intet hegn, og folk tog solbad og badede, men der var et flag på en klippesten ude i vandet, og det var tegn på militærområde, påstod soldaten, men det var i orden at opholde sig i vandet og på stranden.
Det lykkedes at overbevise dem om, at vi var nyankomne turister, som intet anede om militærområdet, så vi fik lov til at gå, for, som soldaten sagde, ”Der var ingen andre, som havde set det”.

Resten af ferien holdt vi os fra denne sti (som var tættere ved hotellet), men ellers havde vi en rigtig god ferie, og stranden benyttede vi også senere.
Princess Flora

Rhodos i april.

Vi havde været en uge på Rhodos midt i april, og syntes øen var så spændende, at vi godt ville en tur derned igen i efteråret (uge 40), men for at se og opleve noget andet valgte vi at bo i et andet område.
Det er imponerende, hvor stor forskel der er på naturen, og hvor meget der er at se, selv om Rhodos er mindre end Fyn!
Vi boede på Princess Flora, Kallithea Avenue, på øst siden af Rhodos ca. 2 km fra byen Rhodos, og skulle mødes med søn, svigerdatter, 2 små børnebørn samt mormor. De ankom med et fly fra Kastrup senere på dagen.
Vi havde bestilt all inklusiv, og det var let og dejligt, at der altid var mulighed for at spise på Princess Flora, og vi var enige om, at det var rart, at vi ikke skulle andre steder hen for at spise med 2 små børn.
Der var nogle få forretninger i området, men gode busforbindelser og ikke langt til de nærmeste byer. Vi prøvede på, at gå til Rhodos by, men da der groede buske helt ud til vejen, turde vi ikke, for her var meget trafik, og de kørte hurtigt!
Kallithea Springs

Kallithea Springs / Kallithea - termerne

En eftermiddag tog vi med Taxa til Kallithea Springs / Kallithea - termerne, få kilometer fra hotellet.
Kallithea - termerne blev brugt som termalbad indtil 2.verdenskrig.
Børnevenlig strand

Her var så flot, så vi kunne godt have brugt en hel dag. Den lille strand er meget børnevenligt, da den er meget fladt et langt stykke ud.
Her er mulighed for at tage solbad, spise, se på de forskellige seværdigheder, samt nyde naturen.
og her var skygge.

Kommer vi til Rhodos igen, er det bestemt et sted, som vi gerne vil se igen.
Vi så flere små vandfald.

Sommerfugledalen.

Der var ikke udflugter til Sommerfugledalen, da sommerfugle sæsonen var over (da vi var på Rhodos i april var det for tidligt!).
Vi lejede en bil sammen, og kørte bl.a. til Sommerfugledalen, som var let at finde efter landkortet.
Det er et flot, stort område, og vi så knap ca. 1/3 del. Vi så flere geder end sommerfugle! Vi nød gåturen, og temperaturen var dejligt.

Jeg vil tro, det er et sted, hvor der er rigtig dejligt at være, hvis det ellers er for varmt på Rhodos!
Adgang 5 euro pr. person.
Gederne var ikke bange for bilen.

Vi kørte rundt på øen, holdt mange pauser for at nyde udsigten fra mange udsigtsposter.
Man skulle også holde øje med geder, som nogle steder gik over vejen!
Det gik hurtigt med at få passerer med.

Sejlture.

Det er muligt, at komme ud at sejle med mange forskellige type både, så det afhænger af, hvad man vil opleve.
Vi tog til Faliraki, for at sejle derfra til Rhodos Mandraki havn med Rhodos Express. Pris 6 euro pr. person, som blev betalt, da vi gik i land igen.
Flere steder sejlede vi ind på stranden for at tage flere passerer med. Fint vejr og vi havde en dejlig tur.
"Den gamle By"

Den Gamle By i Rhodos.

Flere gange var vi inde i Den Gamle By i Rhodos. Her er spændende at gå rundt, enten man vil handle, spise eller gå i Riddergaden, se på de gamle bygninger bl.a. Stormesterens Palads.
Særlig flot er det om aftnen.

Guiden havde fortalt, at om sommeren er her rigtig mange turister, så det kan være svært, at komme rundt, men vi havde god plads, de gange vi var der.

I byen Rhodos, nød vi at gå rundt ved havnen. Vi var med minitoget rundt, hvor vi kom langt omkring.
Det var meningen vi ville se ”Sound & Light”, som skulle være en flot forestilling, men det blev ikke afholdt, og der var ingen som viste hvorfor.
Der kan handles i Den Gamle By!

Markeder.

Der afholdes markeder forskellige steder f.eks. hvert onsdag og fredag i udkanten af Rhodos - Agios Dimitris.
Kassandra

Rhodos i april.

Den første ferie på Rhodos midt i april, boede vi på Kassandra - hotel/lejlighed i Ialyssos, som er en turistby på vest siden.
Vi var med det første hold, som ankom på Hotel Kassandra i denne sæson. Mange steder havde forretninger ikke åbnet endnu, da turist sæsonen ikke var startet, men det var fint, for vi havde masse af plads, når vi var rundt på ture! (Rhodos har besøg af ca. 2 millioner feriegæster, så der er trængsel i højsæson).

Vejret var fint, endnu varmere end vi havde regnet med, på altanen var der midt på eftermiddagen flere dage ca. 40 grader, så for os var det dejligt, at det blæste en del, så det ikke føltes så varmt!
Udsigt fra Akropolis

Lindos – den hvide by.

Rhodos har besøg af 2 millioner feriegæster om året og heraf har Lindos besøg af 1½ million, men Lindos er også et besøg værd.
Mange af gaderne i Lindos er fyldt med forretninger, så der er mulighed for at købe næsten alt!
Vi gik op til Akropolis, hvorfra vi nød, den flotte udsigt. For personer fyldt 65 år, var billetten billigere, så nogle ærgrede sig over, de ikke havde pas eller kørekort med.

Vi var der i forbindelse med en guidet ø rundtur, men der er gode bus forbindelser og sejlture til Lindos.
Gaderne er smalle i den gamle bydel.

Koskinou

Vi kørte med taxa til en lille by Koskinou, det kostede 10 euro.
Taxa chaufføren spurgte 3 gange, om det var den by vi ville til, jeg havde et fotokopi med fra en rejsebog, og der kunne han selv læse navnet. Han mente, at det ikke var noget at køre efter, for der er kun huse, men det var også de gamle huse, vi gerne ville se, og vi fik endda en ekstra oplevelse!
Mønster i stengulvet i stuen.

En gammel dame inviterede os ind. Hun boede i det ældste hus, og fortalte det havde tilhørt hendes mors´ mormors mormors mormor! (Vi fulgtes med 2 andre dansker, og den ene kunne græsk, så hun oversatte for os).
Den gamle dame har aldrig gået i skole, hun vidste, hun var fyldt 90 år, men ellers var hun ikke klar over, hvor gammel hun var.
Gulvet var stengulv, som var lagt med flotte mønstre. Hun fortalte, at når gulvet skal gøres rent, bliver det bare spulet med en vandslange, vandet trækker selv væk.
Hun sagde, at førhen samlede børn de sten, der skulle bruges på stranden, men det gad børn ikke at gøre mere!
Korset er 18 m

Filerimos bjerget

En eftermiddag kørte vi med taxa op på toppen af Filerimos bjerget, ved Ialyssos.
Her gik vi op ad en vej, der er anlagt, som vejen til Golgatha, og vi kom op til det store kors, som er 18 m høj. Der var hængelås på døren, så vi kunne ikke komme op i korset, hvorfra man skulle kunne se helt til lufthavnen, men der var også en flot udsigt fra det sted vi stod.
Gik man i den anden retning, kom man op til et stort kloster og klosterkirke, der blev restaureret af bl.a. italienere.
og den drejede rundt - 360 grader

I hele området er der mange fritgående påfugle, de var flotte og det var sjovt, for nogle ”stilleder sig op og drejede rundt” som om, de forventede at blive fotograferet!
Der er mange flotte steder på Rhodos.

Taxa

De fleste gange vi var med taxa, spurgte vi først om prisen. Taxa chaufføren fandt frem til prisen, ved at se på et skema, som lignede de skemaer vi har, der viser hvor langt der er til forskellige byer, men nogle gange tilbød de det billiger, hvis de syntes, vi så ud, som om vi ikke ville køre med.
IPå ferien i efteråret havde vi "musik"

Rhodos – en dejlig ferieø.

Der hvor vi boede på vest siden af Rhodos var der mere ”livligt”, turistområde med mange forretninger og restauranter, men stranden er ikke så fin, som på øst siden af Rhodos, hvor det også var fint at snorkle.

Afstandene er ikke store, taxa er billige, der er gode busforbindelser - i højsæson. Befolkningen er flinke og hjælpsomme, mange lever af turister, så man kommer langt uden at tale sproget! Maden var god og der findes mange spændende retter, fint badevand og det er muligt at slappe a´ ved vandet og tage solbad, ja Rhodos er også en ferieø med mange muligheder.

Selv om vi ikke var klar over det med militærområdet, afskrækker oplevelsen os ikke for en ferie på Rhodos en anden gang!