Flere rejsetips om Grønland

• Se Isbjørn(e) på Grønland

17.09.13: Kent Pedersen
    Vi var på en dejlig sejltur fra Kangelussaq til UllersuaQ mellem Grønland og Canada og retur.
    Det var så klart i vejret, at vi kunne se fra Grønland til Canada.
  • Krydstogt til Grønland - En oplevelse for livet

12.09.13: Asger Nygaard
    En af de største oplevelser på turen var da vi sejlede helt op til isen i det nord/vestlige Grønland nord for Kap Alexander, møder en isbjørn i vandet der svømmer helt hen til skibet og giver et brøl fra sig.
  • Grønland - Vandring med udsigt til isbjerge og indlandsis

08.08.13: Marianne Nørgård
    På en 13 dages vandretur til Sydgrønland fik vi 12 personer en fantastisk ople-
    velse sammen med vores guide.
    Vi oplevede naturen på tæt hold
    idet vi vandrede fra sted til sted
    eller sejlede med skib igennem
    Eriks Fjord, hvor vi så mange isbjerge og var næsten helt inde
    ved en kælvende bræ.

• En rejse til Tyrkiet

12.10.09: Edith Brozat
    Tag til Tyrkiet og oplev en anderledes kultur. Var der her i september måned.Deres moskeer og at de kaldet til bøn 5 gange dagligt. Samtidig var der også ramadan.Der begyndte de at slå på trommer kl.4 om natten.
    Læs hele rejsetippet
Edith Brozat
6700 Esbjerg
29. juni 2009

Vores livs oplevelse

Min mor på 89 år og mine tvillinger på 14 år samt undertegnede kørte fra Haderslev til Frederikshavn i bil. Herfra startede krydstogtet mod Grønland.

En rejse til Grønland

Dagen startede - mine gæster overnattede hos mig. Vi kørte i bil til Esbjerg, hvor min store dreng tog over.

Da vi kom ombord i Sverige skulle vi sejle med et portugisk skib i tre etager. Der var fuld musik på kajen alt imedens vi blev logget ind og fik vores værelser. Mine tvillinger Eva og Ernst fik selv et kammer ligeledes fik min mor og jeg et.

Vi blev budt velkommen med kaffe og kage der var mange afslagsen. Kl.19 blev vi budt velkommen af kaptajnen. Han gav os alle sammen hånden og fotografen stod og tog billeder hele tiden.

Vi fik 3 retter mad - det var bare enestående.
Først anløb vi Færøerne hvor vi havde en bus udflugt for dem der ville. Vi så Færøernes fashion solskin-regn-og tågevejr. Alle de får der gik på fjeldet og de smukke vandfald vi så da vi kørte gennem dalen.

Da vi kom tilbage til skibet stod menuen på 3 retter mad igen. Om aftenen var der forskellige underholdning. Der blev fortalt om hvad vi skulle se og høre. Morgenmaden var ligeså enestående.
Vi sad 7 ved vores bord. Det var hyggelige menesker og forskellige aldersgrupper.

Der var lidt søgang da vi sejlede til Island hvor vi havde en dag på egen hånd og ude at bade i lagunen i det varme vand - det var virkelig en oplevelse. Min mor nød det også samt børnene.

De har en meget smuk kirke og vulkanen Hekla sejlede vi lige forbi. Det forklarede styrmanden over højtaleren.

Der var morgengymnastik for de morgenfriske. Når vi sejlede var der også svimmingpool mangel forskellige spil man kunne spille på dækket..
Jeg kunne nok se at det meest var for pengefolk. De var virkelig flinke det kunne man ikke mærke på dem.Vi var mange forskellige nationaliteter. Mine børn kom til at tale med nogle børn fra Brasilien. Senere kom vi også i kontakt med familien.

På femte-dagen kom vi til Grønland men vi måtte lægge til et andet sted da der var fyldt med Isbjerge. På island fik vi en dansk kaptajn til at sejle gennem ismaserne - det var vi jo glade for da han havde over 25 års erfaring med sejladsen..

Vi ankom til Grønland om eftermiddagen vi gik straks rundt på øen og så en masse fine hånd og skærearbejder grønlænderne laver. Der var også en lufthavn der. Grønland er meget afhænging af vejret.
Næste dag sejlede vi ud til nye oplevelser vi ankrede op udenfor øen og besøgte Erik Den Rødes fødested og kirken og menneskerne der. Man kan nok se at grønlænderne kun har havet at leve af.

Maden var helt vidunderligt - medens vi sejled fange vi fisk til aftensmaden de var lige noget for børnene at se så mange store og forskellige slags fisk.

Alle de isbjerge og sæler man så det var bare så fantastisk det skal opleves det kan man slet ikke beskrive og at vandet var så klart og blåt. Hver morgen stod vi op til en fin morgensol og alle vores gåture på dækket.

Vi var også i Egedesminde hvor vi så et isbjerg sprænge da gik vi inde i byen og så på den vidunderlige natur med sten og fjelde vand. Deres kirker er også helt unikke.Vi var også på udflugt til Shetslandsøerne hvor vi ligeså blev fraget med mindre både ind til øen.Og alt det fugleliv der var overalt det var helt enestående.

Vi talte med danskere besætningen kaldte os for vikinger.Tysker-svensker nordmænd amerikaner om aftenen var der også dans med optræden. Personalet var de samme fra morgen til sent hen på natten. Deres løn var sikkert lille og med de mange arbejdstimer.De var bare så flinke lige fra lav til høj.

En eftermiddag sejlede vi ud til en lille ø, hvor der var mange får der gik højt oppe på marken. Der kunne man samle uld, hvis man var interesseret i det. Der fik vik kaffe med kage som den almindelige grønlænder havde lavet til os.

Vi var også i en by hvor de havde fiskefabrikker man kunne nok sepå varerne at de var dyre i forhold til dem herhjemme.

Vi var inde i en pels forretning hvor vi kunne købe mange forskellige grønlandske ting.De er virkeliig dygtige med deres hænder. Da vi sejlede derfra var der nogle kanoer der vendte rundt med deres ejermænd det var en helt fantastisk oplevelse.
De kom og viste os deres dragt med syningen af perler til blusen - det var helt enestående.

På hjemvejen gjore vi stop på Island hvor vi kunne gå på egen hånd og se det vi ikke havde nået deropad. Man kunne få momsen refunderet - det var dejligt at man kunne betale med danske penge. Posten ordnede de også ombord.

Vi lærte at lægge servietter sammen af tjeneren. Der blev virkelig gjort noget for os gæster. Da vi skulle sejle fra Grønland rullede skibet lidt og porcelænet røg rundt men det holdt da heldigvis op igen. Hver morgen kunne du se ud af koøjet hvor skøn en dag man var vågnet op til.

På Færøerne havde vi heller ikke så meget ophold. Nu gik turen tilbage til Sverige.Vejret var med os hver eneste dag. Da vi skulle med færgen til Danmark sejlede skibet lige for næsen af os. Det var en så ubeskribelig oplevelse at man selv må opleve dette for at forstå og se skønheden.

Med hilsen

Edith Brozat

ps. at rejse er at leve.