Flere rejsetips om Indien

• Bedste pakketip

29.10.13: Kasper Mathiasen
    Pak altid din håndbagage sådan at du kan klare dig i et par dage. Dvs. tandbørste, ekstra undertøj, strømper osv.
    Det kan jo ske at din kuffert bliver væk når du skal ud og flyve.
  • 10 steder jeg aldrig glemmer

02.08.13: Ida Andersen Tambjerg
    Kender du det, når et sted blæser én helt bagover? Sådan et sted, der mejsler sig ind i bevidstheden og måske endda ændrer ens syn på verden en lille smule? Dette rejsetip er mit eget bud på, hvor disse magiske steder findes, baseret på mine rejser rundt omkring på vores utrolige klode.
  • Indien - Elske eller hade

23.06.13: Jørgen Martens
    Inden vi rejste til Indien, hørte at enten hader eller elsker du Indien.
    Den første dag hadede vi. Ankom om natten og ville bestille plads på tog, og da vi langt om længe i Delhi fandt et rejsebureau, fik vi at vide at vi måske kunne blive skrevet op til en togbillet om et par dage.

Læs mere om rejser til Indien

Taj Mahal, tidlig morgen.
Janderup
18. juli 2009

Nordindiens seværdigheder i 2008

Her er en rejsebeskrivelse fra det farverige nord Indien, en til tider kaotisk, men alligevel uforglemmelig tur.
Liv i gaden, ved Jama Masjid.

Rundt omkring i Delhi.

Delhi er et hav af mennesker og trafik på kryds og tværs, og så kører de i den forkerte side, noget værre rod! Vi fik dog set det vi skulle i byen bla. Jama Masjid moskèen, Mahatma Gandhis grav, Indian gate og en bydel der lignede det gamle Rom, men infrastrukturen, den glemmer vi aldrig. Trætte og støvede sluttede vi dagen af med en kop the på værelset.
Aften stemning på Ganges.

Ganges floden ved Varanasi.

Vi ankom ved middagstid, skulle ikke noget før om aftenen, så vi slappede lidt af på hotellet. Om aftenen blev vi kørt ned mod floden, det sidste stykke med rickshaw og så ud på floden i robåd. Derfra kunne vi se forskellige hellige ceremonier langs floden, der var ligbrændinger, og vi købte en lille olielampe, der blev sat ud i vandet. Næste morgen var vi igen dernede for at opleve stemningen på dette tidspunkt. Mange badede i floden, vi skulle ikke nyde noget, det lignede en åben kloak. Men stemningen var der ikke noget i vejen med. Til slut var vi omkring Buddhisternes helligste sted: Sarnath, hvor der var en meget fredfyldt stemning med bedende munke fra hele verden.
Pause, igen!

På egen hånd og en laaang togrejse.

Denne dag lejede vi en bil (med chauffør). Fik set et gammelt engelsk fort, div. markeder og krydsede Ganges på en flydebro. Om aftenen skulle vi med toget til Agra, det var en time forsinket, men vi kom afsted. Indrettede os i kupeen, satte vækkeuret til, skulle være fremme ca. kl.04. Der havde vi så pakket og var klar til at stå af, men vi havde meget svært ved at finde ud af, hvor vi var henne. Nogle gange holdt vi stille midt i det hele. Endelig, med 7½ times forsinkelse, var der et skilt, vi kunne læse og en chauffør, der ventede på os. Om eftermiddagen, efter en lille lur, var der tid til at opleve "Det røde fort" i Agra med indlagt marmor-udskæringer overalt.
Taj Mahal, fra 1653.

Taj Mahal, et vidunder!

Op tidligt, afsted til Taj Mahal før alle andre, det er bare så smukt. Shah Jahan byggede det for at bevise sin kærlighed til sin afdøde hustru. Han havde planer om at bygge et tilsvarende til sig selv, i sort marmor. Der var ikke penge til det, så en søn satte ham i fængsel på det røde fort i Agra, hvor han endte sine dage. Om eftermiddagen kørte vi mod Jaipur ad en såkaldt motorvej. Vejen var fyldt med cykler, kameler, knallerter m.m. - der blev kørt i alle retninger, fantastisk oplevelse!
På vej op til " Amber fort".

Jaipur, "den lyserøde by."

Her boede vi på et meget spec. hotel: "Alsisar Haveli", ejet af en ældre dame. Igen op tidligt, for at komme før de store turistbusser. Vi skulle ride på elefanter. Der var ikke så mange rideture til turister, så vores chauffør kørte frisk i den tætte trafik. Vi kom med og op til fortet, der er stort med meget marmor og flotte malede vægge. På vej tilbage så vi "pink city", købte et tæppe og oplevede "Jantar Mantar" observatoriet. En fantastisk dag var slut.
Et orkester overhaler os!

Sidste dag i Indien!

Den sidste morgen hyggede vi os på hotellet, gik lidt rundt i byen, men det er svært at gå i fred, Alle har noget at tilbyde, og et` nej er ikke altid nok! Men ellers gik det mod Delhi, i trygge hænder, med vores gode chauffør. Vi havde ikke så meget ferie (10 dage), så det meste var bestilt hjemmefra. Kunne godt have brugt et par hviledage ind imellem. Vi bor selv på landet, så alle de mennesker, trafik, støj og støv, var meget overvældende for os. Men alt i alt et fantastisk land og en flot tur. Men "ude godt, men hjemme bedst" og vi lærte at sætte pris på vores velordnede samfund. Birte og Ole

Rundrejser

Kommentarer til rejsetips om Indien

Syd Indien og Trankebar en gammel danske koloni

26/03 2010 lalit bagai
Jeg stammer fra new delhi, Indien men har boet i danmark ca 40 år. Jeg har tænkt meget at besøg syd indien og trankebar som lægger ca 300 km syd for chennai. i tog en fly til chennai, og efter en kort uphold kørt i lejet bil til pondicherry ca 2 time kørsel. Pondicherry var en gammel fransk koloni, og har stædigvæk fransk skilte, blandt andet rue de dumas, rue de romain rolland. i den fransk qvarter. Der er nogen gode hoteller , og spise steder. Lidt ud af byen lægger auroville hvor der bor ca 3 to 5000 mennesker, meste fra vesten, det er en spirituelle centre. Efter en nat kørt vi videre til trankebar, hvor jeg mødt nogen danske bekendte. Jeg boet på en gammel heritage hotel tæt ved stranden. Næste morgen var jeg ud at se den lille by. Vi så den dansk fort bygget i 1620, og de huse hvor de ca 200 danskere boet, de havde navne som kings street(kongensgade) . Mange af de hus er blivet renoveret og bliver brugt som skole og børne hjemme. Der var 2 flotte kirker bygget af danskerne, og en kirkegård hvor mange danskere lægger begravet. Vi - karin og jeg var ud at se fiskernes byen, og oplevet at se fiskerne komme hjemme med deres fangst. det var vældig skæg. På vj tilbage var jeg i chennai et par dag. Jeg var ind og besøg St. George fort og museum, det var det først engelsk koloni. englanderne har bygget mange flot bygninger, universitet, kirke og administrtions bygninger. der er en kirke hvor jesus apostle St Thomas bliver begravet, meget flot. Det var en gode tur med mange oplevelser- især trankebar var noget særprægede pga. dennes danske fortid.

Indkøb i Indien

22/10 2009 Britt Spurre Pedersen
Vi er lige kommet hjem fra en forrygende tur rundt i The Golden Triangle. Et godt tip til kommende rejsende er, at hvis I vil handle - uanset hvad det er, så skal I enten sige nej tak til at tage med der hvor guiderne altid vil føre jer hen, eller gør besøget kort. Derefter går I ud på egen hånd og finder det samme til 1/3 af prisen - mindst!! Men det kræver lidt tid og mod, men det kan sagtens lade sig gøre, og det er meget sjovere.