Flere rejsetips om Bali

Læs mere om rejser til Bali

• Julemarked i Lübeck

03.12.11: Finn Sørensen
    Sammen med mine nærmeste venner tog vi til det legendariske marked i den gamle "Hansestad", Lübeck. Den middelalderlige bykerne, inden for ringen af åer, er jo, som også de selv skriver, overskuelig og er tilgængelig, fra et af de små hoteller i byen.
  • Kirker, portvin og klostre

02.09.11: Finn Sørensen
    Som nylig hjemkommen fra Portugal, begyndende i Lissabon/Lisboa (Hvor mange portvins-huse findes i byen? - Ingen. De ligger alle på den anden side af floden!), så fik jeg kendskab til et "Nokia-træ" (En lettere camoufleret antennemast!).
  • Norman Foster i London

01.01.11: Finn Sørensen
    Det var også Norman Foster, der lavede det nye elefanthus i ZOO, i København, men når man vandrer i central London, ved The Tover, og Tower Bridge, så kan man ikke ikke undgå at se hans værk: "Agurken", - lidt ukærligt benævnt, af folkeviddet!
Rundtur på Bali
Finn Sørensen
Vordingborg
8. okt. 2009

Rundtur på Bali

14 dage uden planer på Bali. En fantastisk rejse i Indonesien.

Rejsen rundt

Vi kom til bali i fly, og havde booket tre dage, i Sanur, på hotel "Svastika"! Og så skulle vi selv finde transport, videre rundt. I Sanur havde chaufførerne et laug, hvor man aftalte priserne, men det kunne man komme uden om, ved lidt omtanke.
Under mellemlanding, i Bangkok, havde vi mødt et dansk ægtepar, der havde en bekendt, i byen Chandidasa, oppe på kysten. Så dér fandt vi ud af at begynde. Tilfældigvis, fandt vi lige det motel, som han boede på, og vi fik så tips om; at den pengeveksler, var til at stole på, og det supermarked, havde faste priser! "Deres Aldi". Og vi fik lov til at låne hans faste chauffør, som var til at stole på, både på vor rundtur, og da vi senere kørte videre rundt på øen.
På et tidspunkt, blev vor lille gruppe uenige, for to ville blive på stranden, og vi øvrige fire, ville også rundt, inde på øen.
Så da vi nåede Penelokan, i dis og tåge, tog de to tilbage, og vi mødte dem først igen, i lufthavnen, da vi skulle hjem. Vi fandt så et pænt hotel, på kanten af det enorme krater, og med udsigt til den meget aktive vulkan: "Mount Batur" Priserne, for en guidet tur, til denne, var høje, så vi stillede os ud, med rygsækken, om morgenen, og omgående kom en bil: Transport? Tilfældigvis, havde han en fætter med, der gerne ville vise os op på vulkanen, til en mere fornuftig pris - og det fik han lov til. Så jeg stod, i gloende hede, på kanten af et krater, og kunne høre lavaen plaske, neden under, men det var så varmt!, at jeg ikke nåede helt hen, og kunne se ned i det.
På Lovina Beach, sejlede vi ud, i en "longtail", og så delfiner, der kom ind om morgenen, og videre frem, fandt vi en krokodille farm, hvor de også havde et par af de berygtede Komodo varaner. Vi var rundt og kigge på sølvværksteder, og endte i Ubud. Den kendte kunstnerby, med en abe-jungle, lige uden for. Venligst, undlad at fodre aberne!
Når vi kom til en by, fandt vi overnatning, og med mad, kunne vi, på det tidspunkt, med transport rundt, leve for ca. 100kr i døgnet. Det var selvfølgelig ikke luxus hoteller, men små, lokale moteller, af den mere enkle slags. Vi var rundt en masse steder, også til større seværdigheder, men det vandfald, vi fik forevist, af en chauffør, i en skov, kunne formodentlig godt konkurrere, med det mere kendte, og styrtede 100m ned, i skovbunden.
Vi købte frugter ved vejsiden, og så adskillige ting, som kun de lokale kendte til. En dejlig og anbefalelsesværdig måde, at rejse på.